Syökö liian vähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korviketta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

korviketta

Vieras
Tästä on ennenkin kirjotettu, mutta voisko joku taas kertoa kokemuksiaan?

Meillä poika tasan 4 kk teki tissilakon paripäivää sitten niin, että ei suostu päivällä syömään tissiä. Korviketta menee kuitenkin päivällä vaan n. 5 dl ja hirvittää syökö poika liian vähän. Tissiä poika on nyt syönyt illalla noin klo 23 (herää vähän aikaa nukuttuaan), yöllä kerran tai kaksi kertaa ja aamu-unisena kerran. Tota tissimaidon määräähän en voi tietää.

Toinen kyssäri olisi, että kuinka pian oma maidon tulo ehtyy? Tai yksilöllistähän toi varmaan on, mutta kokemuksia kaivataan. Lypsän päivällä nyt noin 3 kertaa kummastakin rinnasta 40-50 ml ja illalla käsin vielä iltapesulla ja olen silti koko ajan tissit turvoksissa ja yöllä kastuu paita ja sänky. Vähempää en pysty päivällä lypsämään, mutta haluaisin saada maidon tulon kyllä vähehemään tässä pikkuhiljaa. Noi yösyötöt ja aikainen aamusyöttö on itsestäni sinänsä ok, koska pääsee helpommalla kun ei tarvi maitoa lämmitellä, voi vaan koukata pojan siihen kainaloon.

t: Sini77

En halua ""saarnata"" tms, mutta meillä tuli pojalle juuri 4kuisena tissilakko ja lopetin imetyksen miltei seinään. Nyt kaduttaa kovasti, olisi ihana imettää (aika kultaa muistot??? ei se aina niin ihanaa ollut.) Imetä jos suinkin pystyt, lakot on kuulemma ohimeneviä... onhan osittaisimetyskin ihan hieno juttu. Mutta turhia paineita ei siitä kannata ottaa,itsesyytöksistä puhumattakaan. Ei imetys autuaaksi tee vaikka kaiholla sitä aikaa muistelenkin...

Me jouduttiin alkaa heti antamaan pojalle kiinteitä 4kk neuvolan jälkeen, koska söi tosi huonosti maitoa pullosta. Ehkä just jonku 5dl päivässä. Nla käski pari päivää totuttaa ja sitten alkaa antaa ihan niin paljon kuin uppoaa.

Mulla meni ehkä kolmisen viikkoa - kuukausi kunnes maito loppui kokonaan. Siis tuona aikana en pumpannut ollenkaan, maito kyllä nousi aika ajoin mutta ei onneksi pakkautunut.

Kiitti sulle vastauksesta!

No ei toimi enää osittain imetyskään, koska poika teki yöllä lakon niin, että huus vaan ja pullo ainoastaan kelpas. Nyt kun sais vaan tän maidon tulon vähenemään. Äsken tässä koneella istuessani ihmettelin, että jotain kosteeta tulee jaloille ja maito vaan suihkus, joten ois tosiaan kiva päästä lypsykierteestä eroon, toi kuukausikin tuntuu pitkälstä ajalta.

kyllä se aika nopeasti vähenee, vaikka alku tuntuu toivottomalta!!! Lypsät aina vain sen pahimman kireyden pois, yritä sinnittää lypsyväliä mahdollisimman pitkäksi. Itsellä loppui parissa viikossa, mutta onnistuin heti alkuunkin lypsämään vain aamulla ja illalla - heti kun pystyin, jätin aamulypsyn pois.

Moi Sini!

Meidän flikka syö päivässä 850-1000 ml, mutta hänhän on ollut korvikkeella jo pari kuukautta. Voisin kuvitella että vatsalaukku on venynyt suuremmaksi kuin rintavauvalla, kun 3-4 h välein menee 200 ml helposti?

Hyvä perussääntö on 1/5-1/6 vauvan painosta, tosin silloin meidänkin tytön ruoka jää hieman alakanttiin. Hyvin kasvaa silti.

Niin, kai lypsät maidon talteen ja annat poitsulle? Kelpaako rintamaito pullosta?

Multa tulee muuten vieläkin maitoa, vaikka lopetin imetyksen kokonaan kolme viikkoa sitten kun maitoa tuli enää ehkä 50 ml/päivä yhteensä. En ole kokeillut lypsää joten nykyistä määrää en tiedä.

Rintamaito ei kelpaa oikein pullosta joten olen käyttänyt sitä vaan noihin porkkanamössöihin. Ja sitten tässä ihmettelen sitä, että pojan iho on nyt parempi, kun ei syö tissiä vai johtuuko siitä, että on taas vähän viileämpi sää. Eli mietin, että oisko poitsu olltu allerginen, jollekin syömälleni ruoka-aineella ja siksikään en viitsi rintamaitoa enää antaa.

No soitin neuvolaan ja sanoivat, että ei haittaa, vaikka syökin vähän, että ajan kanssa tottuu syömään pullosta. Neuvolan tätsyn mukaan vois myös vähän huudattaa ja tarjota pelkää tissiä, mutta luulen että imetyksen aika on nyt kyllä ohi. Tosin yö oli ihan hirveä, kun poika soi vaan 50 ml korviketta ja heräili taas jonkun ajan päästä uudeestaan syömään tai itki vaan muuten, mutta kai tämä tästä pikkuhiljaa tasaantuu.

Moi! Tosta pumppaamisesta... M'kin pumppasin esikoiselta ja jouduin tosi pumppauskierteeseen. Tunsin itseni lehmäksi, jota oli lypsettävä... Nyt päätin sitten, etten ala lypsämään maitoa. Kun maito nousi syntymän jälkeen, hieroskelin muutaman kerran suihkussa rintoja vähän tyhjemmäksi. Ja hyvin olen pärjännyt, onneksi! Maitoa tulee hyvin ja liivinsuojukset toki on oltava... Mutta en siis pumppaa, koska kiken lisäksi miusta äidinmaito haisee harseelle ja en ala sen kanssa läträämään.

Totta puhut, olo on kuin lehmällä ;) Mutta en uskalla olla pumppaamatta yhden pitkittyneen ja pahan kaksilla antibiooteilla hoidetun rintatulehduksen kokeneena. Lisäksi normaalioloissakin mulla rinnat pakkautuu tosi helposti (siis silloin, kun poika vielä söi kunnolla). Kunnon tiiliskivistä ei sitten enää irto mitään, vaan tissit pullistuu ja tuntuu, että ne räjähtää ja ainoa mikä tota tilannetta helpotti oli vauvan tehokas imeminen, joten tohon jamaan en uskalla rintoja päästää.

Oon kirjoittanut tästä ennenkin, mutta laitanpa taas :-).
Eli tämä on meidän kokemus, ei suositus eikä pelotus!

Meillä imetys loppui kerralla, kun poika oli 1 kk ikäinen (paha suolisto-oireinen maitoallergia). Mulla tuli maitoa tosi hyvin, mutta en jaksanut alkaa lypsämään sitä myyntiin, kun olin tosi väsynyt kuukauden itkuista (siis vauvan masukipujen takia). Mä sain reseptillä 2 viikon lääkekuurin, joka lopetti maidot kokonaan. En kyllä muista enää, pitikö minkä verran lypsää sen 2 vkon aikana, ehkä eka viikolla... Toi kuuri oli tosi rankka, väsytti ihan hirveästi, ja hormonitoiminta on vieläkin vähän 'hukassa' (vauva nyt jo yli puol vuotta).

Mut siis pointti oli se, että tuohon on olemassa ihan lääke, mutta sillä voi olla sivuvaikutuksia. Kysy neuvolasta lisää jos kiinnostaa. Muistaakseni lääkkeen nimi oli Partodel.
:-)

Joo muistan, että olet kirjottanut asiasta ja mieskin ehdotti tätä vaihtoehtoa mulle. Mutta mua just pelottaa noissa lääkkeissä se, että pistääkö noi hormonit pään ihan sekasin joten yritän nyt ensin tätä lypsämistä.

Vielä sen verran, että mulle ei sopinut esim. ehkäisyrengas, just sivuvaikutusten takia, mutta tuosta lääkkeestä tuli erilaiset oireet. Toki on yksilöllistä! Mutta ei mulla ainakaan 'pistäneet päätä sekaisin', mutta se kauhea väsymys oli kuurin ajan, ja joillakin kuulemma tulee pahoinvointia. Vuodot on ollu tähän asti vähän sekaisin, ei kovin säännölliset ja välivuotoja, mutta en tiedä johtuiko se tuosta lääkkeestä vai siitä ehkäisyrengaskokeilusta, epäilisin kyllä jälkimmäistä.
Tsemppiä lypsyhommiin :-).

Kiitti! No lypsyhomma alko yllättävän nopeasti helpottaa, lypsän nyt vain iltapäivällä. Poika suostuukin nyt taas syömään illalla, yöllä ja aikasin aamulla tissiä joten enempää ei tarvi lypsää. Imetystä en nyt sitten vielä täysin lopetakaan, jos poitsulle vaan tissi kelpaa. Tuo yösyöttö, kun on helpompi tehdä vaan tissillä. No mutta eihän sitä tiedä kauanko tota maitoa riittää, jos tää lyspyurakkakin alko näin nopeasti helpottaa.

Yhteistyössä