Syökö muiden puolivuotiaat jo hyvin kiinteitä? Ja nukutaanko teillä yöt hyvin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä aloitettiin kiinteät n.2kk sitten eikä vieläkään mene kuin n.2 lusikallista kerralla. Monta kertaa päivässä yritetään kiinteitä antaa. Pullosta ei osaa juoda mitään eikä mukista. Vain rintamaito kelpaa, mutta ei sekään mene pullosta alas, kun ei osaa imeä.
Yöt nukkuu huonosti :( Nukahtaa vasta 01.00, nukkuu hetken ja sen jälkeen nukkuu tissi suussa n.kymmeneen. Välillä tosin heräilee ja vaihdan puolta.
Miten saisin vauvan syömään paremmin? Miten oppisi imemään pullosta? Miten pääsisin eroon yöimetyksistä?

Meillä hedelmää saattaa mennä reilu desi, kuten myös perunaa ja porkkanaa. Liha ja kanaa kera kasvisten syö muutamia lusikallisia. Banaani ei kelpaa ollenkaan. Illalla juo kaura-tai riisivellin.
Nukahtaa n. klo 22 ja herää ekakerran aamulla klo 5-6 ja jatkaa taas unia. Ylös noustaan noin klo 9.
Aamulla syö puuroa muutaman lusikallisen.

Meillä tyttö 5 kk ei syö vielä mitään lisäruokaa ja kaiken maidon saa rinnasta. Miksi yöimetyksistä pitäisi päästä jo eroon? Tuo nukkumaanmenoaika on kyllä myöhäinen, mutta muuten ei kai yösyömisistä mitään haittaa ole.

Meillä "syödään" noin 7 kertaa yössä. Näistä varsinaisesti syö ehkä 1-2 kerralla muut ovat sitä, että herää ja tahtoo tissin suuhun nukahtaakseen takaisin. Itseä ei haittaa koska nukahdan itsekin heti takaisin ja kun perhepedissä nukutaan niin ei tarvitse tyttöäkään olla nostelemassa.

Meillä neiti syö päivittäin noin puoli purkkia hedelmäsosetta, purkin kasvis sosetta, puoli purkkia lihasosetta, puuron ja vellin ja tietty maidot päälle, mutta yöllä heräillään 45 min välein vinkumaan tuttia ja joskus aamuyöllä joutuu antamaan vielä maitoa, kun pelkkä tutti ei riitä. Hirveän huudon säestämänä neiti menee nukkumaan noin klo 23 ja heräilee "lopullisesti" noin klo 9.

Pitäisi lopettaa koko imetys, kun maaliskuussa on pakko palata takaisin töihin ja teen kolmea vuoroa. Mies hoitaa vauvaa, että hoitoon ei tarvi viedä, mutta syömään tarvis oppia kunnolla ja nukkumaan paremmin.

Meillä vauva 6,5 kk ja kuukausi syöty soseita. Menee noin puol purkkia kerralla ja aamu ja iltapuurot. Tuntuu että kaupan soseet menis paremmin, eli pitää vaan kokeilla mikä maistuu. Omatekemiä olen vedellä löysentäny ja siivilän läpi kun survoo niin tulee tasaista ainakin. Ennen imetystä kannattaa antaa niin ei ole maha täynnä. Syömisen jälkeen annan nokkamukilla vettä, nopeesti oppi sen.
Meille on m,uodostunut aika selkeä päivärytmi. Herätys klo 8 maissa, päiväunet klo 10 maissa. klo 13-15 ja pikkupäikkärit klo 17. Nukkumaan klo 20.
Ongelmana ollut öisin jatkuva tissillä olo. Viikko sitten aloitin iltaimetyksen jälkeen laittamaan omaan sänkyyn, nyt nukahtaa sinne puolessa tunnissa (sisältää imetyksen) Alussa itki ja protestoi mutta silittelin ja keinutin sylissä ja takas sänkyyn kun rauhottui, en antanu yksin itkeä. Alussa heräili edelleen tunnin välein, nyt kaksi yötä herännyt 3h välein jolloin imetän. Aamulla 4-5 maissa otan viereen. Aikä vähällä mielestäni sain pidennettyä välejä. Jossain vaiheessa jätän klo2 imetyksen pois.

Vauva on vähän päälle 5kk. Ei ole vielä edes maistanut kiinteitä, varmaan muutamien viikkojen päästä alotellaan. Nukkuu hyvin. Joinain öinä vaihdetaan kerran vaippa, mutta joinain öinä nukkuu koko yön herättämättä minua, eli en muista syöttäneeni vauvaa yöllä tai mulla on vaan heikko mielikuva syötöstä tai ei tosiaan ole syönyt. Vauva siis nukkuu mun vieressä ja syö kun tuntuu siltä.

Meillä poika 5kk. 2kk syöty kiinteitä.(aloitettiin jo 3kk)
Syö 5 krt päivässä. Puuroa ja hedelmä/marja/kasvis/kanasoseita.
Tissiä syö n.6krt ja toisinaan ottaa pullollisen korviketta illalla.

Nukkuu 12h yössä. Nukahtaa joka ilta 20:00, herää 8:00 tissille. nukkuu 2krt puolentoista tunnin päikkärit.

Päivittäisn pidetään lähes aina kiinni rutiinista. Se tuntuu meillä toimivan.

Mun nuorin oli vaan myös tissillä eikä huolinut ikinä pulloa mutta sinuna en kyllä enään ees pulloon opettais kun ikää on jo noin "paljon" niin sitten tarvii vierottaa siitä muutaman kuukauden kuluttua.Vaan ostaisin pehmeä nokkaisen nokkamukin ja siitä opettaisin vauvan juomaan tissimaitoa tai velliä ruualla.
Mä aloitin kiinteät tytölle 5kk iässä ja vielä 7kk iässä meillä taisteltiin niiden syönnistä mutta pikku hiljaa ne rupesivat uppoamaan sitkeän tuputtamisen tuloksena:)Nyt syö jo hyvin kaikkea muuta paitsi banaania.
Sitten kun päivällä ruokaa menee paremmin niin jätät vaan kylmän viileästi yöimetyksen pois ja valvot vauvaasi rauhoitellen muutaman yön.
Säännöllinen päivärytmi on tärkeä mutta tiedän kokemuksesta miten vaikea siitä voi olla pitää kiinni (varsinkin meillä kun lapsia on enemmän).
Mun lapsi puoli vuotiaana heräs yöllä 2-8 kertaa (nukahti omaan sänkyyn ja kun heräs ekan kerran niin otin tissille ja viereen ja siinä se sitten nukahti ja nukkui aamuun asti välillä heräillen ja aina kun heräs niin annoin tissin suuhun,hän ei kylläkään nukkunut tissi suussa mutta halus imasta tissiä että jatkoi unia)ja 7,5kk neuvolassa juteltuani lopetin yösyötöt ja kerta rytinällä siirsin tytön omaan sänkyyn nukkumaan.Ekana yönä tyttö heräs vaan kaks kertaa mutta valvoi molemmilla kerroilla 1,5h ja mä tassuttelin.Toisena yönä heräs vaan kerran ja tassutin sitä kaks tuntia.Kolmantena yönä heräs enään kerran ja riitti että kävin pikkuisen tassuttamassa.Eikä alussakaan huutanut kun yöllä heräs eli ei varmasti kaivannut tissiä vaan apua nukahtamiseen.Ja nyt 9,5kk nukkuu koko yön ja on jo jonkun aikaa nukkunut mut tietysti kun vauvasta on kyse niin joskus harvoin voi herätä.
Mihin aikaan te aamulla heräätte kun noin myöhään vauva nukahtaa?Heräättekö ns.ihmisten aikaan vai torkutteko puolille päivin?Musta ylös kannattaa nousta viim.yhdeksältä aamulla jos aikoo rytmiä rukata parempaan suuntaan.Zemppiä!

Yhteistyössä