syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

10kk

Vieras
Meidän 10 kk vauva on ollut aina huono syömään. Vieläkään ei mene 8kk valmissoseet. Vauva sylkee välittömästi kaiken pois. On siis oikea sihtikurkku! Kaurapuuroa yritin keittää 3 viikon ajan joka aamu, kunnes hermostuin ja siirryin kaupan valmispuuroihin, jotka uppoavat oikein hyvin!

Neuvolasta sanottiin, että nyt pitäisi jo siirtyä tavalliseen kotiruokaan. Kannattaisi kuulemma tehdä vaikka makaroonilaatikkoa, ja antaa vauvan syödä sitä itse sormin. Jaksan hieman epäillä, toimisiko tämä meillä?

Onko täällä muita, joiden jo isot vauvat eivät syö kunnolla? Oppiikohan meidän vauva koskaan syömään normaalia ruokaa?

Alan jo pikkuhiljaa olla ihan kypsä tähän touhuun. MIten tuota voi edes viedä hoitoon, kun ei suostu syömään. Olemme kuitenkin yrittäneet noita 8kk soseita nyt jo 2kk, eikä muutosta parempaan ole tullut.

Moikka!

Jos yhtään lohduttaa niin et ole ainoa joka joutuu taistelemaan syömisien kanssa. Meillä on kaksospojat 10½kk ja ei kaupan 8kk soseet uppoa täälläkään. Ainoastaa piltin kasvis-broileri sose menee jos vähän haarukalla hienontaa ja myös vuoden ikäisille tarkoitetut kaupan valmis ruoat maistuvat hieman paremmin. Kotiruokaa kyllä syövät mutta en ole uskaltanut niitäkään kauheasti antaa koska niissä on suolaa ja muitakin mausteita ehkä vielä vähän liikaa. Aioin kyllä nyt alkaa itse valmistaa vähä suolaisempia ruokia koko perheelle ja lisätä sitten jälkikäteen itselle lisää mausteita.
Oletko antanut lapsellesi esim. leipäpaloja tai hedelmiä sormin syötäväksi? Vai vastustaako kaikkia kökköjä? Jos itse saisi mutustella suussa esim. ruisleipää voisi ehkä pikkuhiljaa suostua syömään vähän rakeisempaa ruokaakin. Ainakin meillä pojat syövät mielellään hedelmiä ym. mutta lusikalla tarjottuna ei kelpaa. Kannataa kokeilla!
Tsemppiä!

Meidän neiti on saman ikäinen ,kuin teidän. 8kk. ruokatölkit eivät maistu. Niissä on perunat isoja ja kovia paloja. Yritin haarukalla hienontaa, mutta huonolla tuloksella. Sitten kokeilin siivilän läpi painamista, todella kovia perunoita oli kun sai tosissaan hangata! Vieläkään tyttö ei suostunut syömään, vaikka lisäsin joukkoon kasvissosetta (4kk). Niinpä meillä syödään edelleen 6kk soseita. Tyttö tykkää nakertaa viidellä hampaallaan keksiä, leipää ja porkkanaa. Vuoden ikäisenä lapsi siirtyy samoihin ruokiin muun perheen kanssa, mausteita ja suolaa vähemmän lapsen annokseen. sitä ennen, 10kk aloitetaan hapanmaitovalmisteiden maistatus, eli jogurtit ym. Älä huoli, kyllä teidän vauva oppii syömään normaalia ruokaa. Kaikki lapset eivät kehity EU-direktiivien mukaan!!! :) Niin ja hoitoon vietäessä sanot, että lapsi syö sileämpää ruokaa. Osaavat sitten siellä soseuttaa ruuan tarkempaan.

Tavalliseen kotiruokaan siirrytään vasta vuoden jälkeen jolloin voi alkaa antamaan mysö tavallista maitoa, jota myös makaronilaatikko sisältää. Outoja ohjeita teidän neuvolassa. Vielä vuoden iän jälkeenkin kannattaa liika- suolaa välttää.

Kyllä lapsesi oppii syömään myös karkeampaa ruokaa, kun sitä ahkerasti tarjoat, riippuu niin paljon hampaiden määrästä ja muutenkin siitä kuinka suu kehittyy. 10 kk valmisruoat kannattaa hienontaa haarukalla, varsinkin perunat niissä ovat tosi suuriana paloina ja herneet kokonaisina.

Kun saisin 8 kk ikäisen tytön syömään ees jotain kiinteitä.Tissiä vaan söis ja osa hedelmäsoseista menee.Alotettiin 6 kk bataatilla ja menikin jonkin aikaa ok.Lisäsin lihaa ja sitten tuli stoppi.Nyt ei mene enää bataatti-perunakaan jota sain kk takaperin alas.
Tosin oli kipeäkin tässä,eli meni reilu viikko ihan vaan tissillä.Alkaa epätoivo valtaamaan kun ei saa kiinteitä mitään juuri alas.
Puuro meni ennen,nyt ei taas sekään!
Mun ystävällä sama juttu on samanikäinen poika kuin teillä.Mutta hän laittaa haarukalla vaan pienemmäksi,kyllä sieltä aikanaa menee isommatkin kokkareet,ihan varmasti.
Ei millään kaikki lapset ole samanlaisia.

Kiitos kommenteista! Neuvolassa vaan syyllistivät kauheasti tuosta ruuan muussaamisesta, sillä pakkohan minun on ollut muussata noita 8kk ruokia. Enpäs itse hoksannutkaan tuota makaroonilaatikkoa, siihenhän tosiaan tulee munamaito...

No, jos nyt aloitan syöttämään kotiruokaa, niin jos teen vaan makaroonia ja jauhelihaa, epäilen vaan suuresti, että ruualla on sitten hauska leikkiä, eikä sitä mene suuhun paljoa...

En edes uskaltanut kertoa neuvolassa, että syömme kaupan vauvapuuroja, eikä tavallista puuroa.

No, täytyy vaan elää toivossa, että jonain kauniina päivänä tuo sihtikurkku alkaa kelpuuttamaan myös kokkareita...

Hassuja nuo neuvolan tädit kun kieltävät vauva puuroja antamasta niissä on kyllä ikäsuositus 3-vuotiaaksi asti että silleen, kyllä meillä vaan sanotaan että hyviä ovat.Tuosta rakeisesta ruuasta sen verran että meillä hoikka ja nirso tyttö nyt tasan 11 kk ja edelleen keitän itse kasviksia ja lisään kaupan 8 kk ruokapurkista joukkoon. Joudun edellen soseuttamaan sekoittimella kaikki ruoat vaikka haukkaa leivästä ja mandariinitkin menee palasina. Myös silloin kun itse syön ruokaa ja annan maistaa omaa ruokaani samasta haarukasta niin palaset uppoaa mainiosti mutta oma ruoka ei sitten millään vaikka on 12 hammastakin jo. Älä panikoi mäkin ajattelen vaan että tuskin hän enää aikuisena kokkareita karsastaa.Oppii sitten kun haluaa.Pääasia että syö eikä väkisin kannata yrittää. Jos tulee itku niinkuin meillä kun yritin karkeaa ruokaa niin oppii pian inhoamaan syömistä ja sitten olet helisemässä. Tsemppiä

Yhteistyössä