Syönkö liikaa hiilareita laihtuakseni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja d99s9s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

d99s9s

Vieras
Aamupala: 2 ruisleipäsiivua 1 tl margariinilla ja kevyt sulatejuustosiivuilla, puolikas maitorahka mustikoilla, puolikas banaani, vihree tee, kahvi
Lounas: vihree tee
Välipala: 125g maitorahkaa, mustikoita, kahvi, vihree tee
1h ennen lenkkiä: kaurapuuroa 1 dl, avokado, 2 rkl maitorahkaa, banaani
45 min. juoksulenkki
Lenkin jälkeen 300g kasviksia, 1 ruisleipäsiivu 1 tl margariinilla ja kevyt sulatejuustosiivulla, 200g raejuustoa

Vettä juon 2l päivässä. Tavote eioo karppaus mut kuitenki pitää hiilarit järkevinä, syönkö liikaa hiilareita laihtuakseni vai? Tai syönkö ylipäätänsä liikaa?

Mun mielestä hiilareita on ihan ok määrä.

Kyllähän sitä laihtuu vaikka suklaalla eläis, jos ei syö yli kulutuksensa, mutta liian paljon allekaan ei oo fiksuu, eli paljonkohan sä saat energiaa päivässä? Oot varmaan laskenu monta kcal toi sisältää.

No ethän syönyt edes kunnollista lounasta! Tuolla ruokamäärällä ei pitkään jaksa eikä se kannata, kun kroppa on silloin säästöliekeillä. Lisää normaalia ruokaa ja protskut, hiilarit ja rasvat sopivaan suhteeseen!

Okei :) No, mulle tulis anemia tosta ruokavaliosta ja muutenki varmaan palelisin. En söis noin, koska tuntuis liian kevyeltä.
Tykkään siis syödä enemmän proteiinia ja rasvaa, ja syön hiilareita sit joku 80-120. Mutta en tiedä onko sekään niin hyvä. 1200 kcal mahtuu niin vähän ruokaa että siin on paljon miettimistä, miten sen ruokavalion saa täyttävän oloiseksi. Kaurapuuro on kyl iso apu kun siin on niin vähän energiaa mut se tuntuu ruoalta.

Dieetillä oon siis myös, ja mun päiväkalorit heittelee siinä 1300-1500 välillä. Saa nähä tuleeko siitä tuloksia, välillä syön vähemmän mut heti huomaa et ei pysty keskittymään opiskeluun joten pitäis vaan olla kärsivällinen ja laihduttaa hi-taas-ti.

Leipä kannattaa vaihtaa vaikka banskun hiilareihin, proteiinia lisää. Manteleita/cashewpähkinöitä vähintään kourallinen päivässä. Kylmäpuristettua kookosöljyä.

Saan n. 55-60g proteiinia päivässä, tai tänäänkin sain ton verran, miks lisää? Oon 55 kg ni en tarvi kuitenkaan enempää vai? :)

Montaa mieltähän tuosta ollaan, lihastohtori-blogaaja (joka on varsin asiantuntevan oloinen liikuntatieteiden tohtori) on kirjoittanut aiheesta paljonkin, suosittelen lukemaan jos kiinnostaa. Esim. tämä postaus suosittelee protskua jopa 2 g tai enemmän per painokilo silloin, kun ollaan dieetillä ja halutaan laihduttaa läskiä eikä lihasta Lihastohtorin ravintovinkit painonhallintaan: rantakuntoon 2016-2030 | Lihastohtori

Miten pitkä ap oot?

Et, mutta muuten ruokavaliosi on erikoinen. Mikset syö lämmintä ateriaa lainkaan?

Protskun kanssa ei pidä liioitella, joten turha sitä tuossa on lähteä nostamaan erityisemmin.

Jos käyttämäsi avokadot on sellaisia mitä yleensä Suomessa myydään, niin sä saat päivässä rasvaa joku max 35 g mikäli ne kevyt sulatejuustoviipaleet on 12 %. Jos ne on 6 niin saat 30 g, jos laskin oikein.

Se on niin vähän että ihon, kynsien ja hiusten kunto huononee. Muutenkin mä sain tosta joku 1200-1300 kcal, ja kun käyt lenkillä niin siitä voi vähentää 400 kcal.

Siinä ei ole lämmintä ruokaa, siinä ei ole muuta proteiinia kuin maitorahka ja rasvaa ei ole ollenkaan tarpeeksi. Voisitko kuvitella vaihtavasi aamiaisen esim. paistettuihin kananmuniin?
Keltuaiset on todella ravintorikkaita ja kuitenkin pienessä kananmunassa on saman verran kaloreita kuin leipäviipaleessa, keskikokoisessa joku 78 kcal. Voisit aivan hyvin syödä 3 kananmunaa aamulla ja 1 tl öljyä eikä se edes lisäisi päivän kaloreita. Se vois olla hyvä juttu terveyden, lihasten, ihon ja hiusten kannalta. Ja kylläisyyden.

Mä ainakin laihdun n. 1kg viikossa, kun vedän 5-9 näkkileipää, 2 banaania, 2-3 tl hunajaa+sokeria ja 600g pastaa/ keittoa + proteinit, rasvat ja kasvikset päälle päivässä. Jaksaa lenkkeilläkin, kun hiilareita syön. Makeen himo ja pohjaton nälkä on pois toisin, kuin karpatessa.

Mä ainakin laihdun n. 1kg viikossa, kun vedän 5-9 näkkileipää, 2 banaania, 2-3 tl hunajaa+sokeria ja 600g pastaa/ keittoa + proteinit, rasvat ja kasvikset päälle päivässä. Jaksaa lenkkeilläkin, kun hiilareita syön. Makeen himo ja pohjaton nälkä on pois toisin, kuin karpatessa.

No missä välissä sitä makeanhimoa ehtisikään noilla sokerimäärillä tulla?

Oletko tehnyt induktion? Se kannattaisi tehdä, vaikka tuntuukin todella kauhealta päässä, kun joudut käyttämään ketoaineita energiaksi ja kehon glukoneogeneesi alkaa toimia kunnolla. Induktion jälkeen nostat hiilarit sille tasolle, jossa ketoaineita ei enää muodostu (mittaat Ketotstixelllä), yleensä n. 40-80 grammaa per vuorokausi (riippuen sietokyvystäsi).

Ruokavaliostasi bongasin seuraavaa:
- margariini on tulehdusta edistävää -> vaihda voihin
- ruisleivän viljaproteiinit eivät välttämättä ole soveliaita suoliston hyvinvoinnille
- kevyt sulatejuusto -> vaihda täysrasvaiseen

Treeneihisi nähden olet tekemässä itsellesi tosi paljon haittaa, koska energiamääräsi ja makrosi jäävät liian alhaiseksi suhteessa siihen, että lihaksia (ja muita solukkoa) tulisi korjata. Mikäli jatkat noin ~ muutaman kuukauden, aiheutat itsellesi "burn outin" ja hormonaalisia haittoja (aluksi mm. menkkarit sekoaa). Rasvaa sinun tulisi saada paljon enemmän. Ravitsemusprofessori Fogelholmikin on jo myöntänyt sen, että eläinrasva ei ole haitallista. Miksi sinä et sitä usko?

Ei karppaus kaikille sovikaan, mutta tuo kuulostaa siltä, että karpatessasi ei kaikki ole ollut kohdallaan. Valtaosa karppaajista raportoivat nimenomaan karppiruokavalion pitävän nälän pois paremmin kuin hiilarivoittoinen ruokavalio. Tai sitten karppaus korjasi kehostasi mm. tulehdusta ja nyt "koneesi" alkaa toimimaan oikein.

Oletko tehnyt induktion? Se kannattaisi tehdä, vaikka tuntuukin todella kauhealta päässä, kun joudut käyttämään ketoaineita energiaksi ja kehon glukoneogeneesi alkaa toimia kunnolla. Induktion jälkeen nostat hiilarit sille tasolle, jossa ketoaineita ei enää muodostu (mittaat Ketotstixelllä), yleensä n. 40-80 grammaa per vuorokausi (riippuen sietokyvystäsi).

Ruokavaliostasi bongasin seuraavaa:
- margariini on tulehdusta edistävää -> vaihda voihin
- ruisleivän viljaproteiinit eivät välttämättä ole soveliaita suoliston hyvinvoinnille
- kevyt sulatejuusto -> vaihda täysrasvaiseen

Treeneihisi nähden olet tekemässä itsellesi tosi paljon haittaa, koska energiamääräsi ja makrosi jäävät liian alhaiseksi suhteessa siihen, että lihaksia (ja muita solukkoa) tulisi korjata. Mikäli jatkat noin ~ muutaman kuukauden, aiheutat itsellesi "burn outin" ja hormonaalisia haittoja (aluksi mm. menkkarit sekoaa). Rasvaa sinun tulisi saada paljon enemmän. Ravitsemusprofessori Fogelholmikin on jo myöntänyt sen, että eläinrasva ei ole haitallista. Miksi sinä et sitä usko?

Hmmm, olen kyllä laihduttanut heinäkuusta asti suht samalla ruokavaliolla ja liikunnalla, eikä ole burn outtia yms tullut. Kiukkuisuus vaan menkkojen aikaan vähenynyt. :) Ja oli varmasti huono esimerkkipäivä, yleensä syön lämpimän aterian ja yleensä en tosissaan kolmea leipää syö. Unohdin sanoa, että eilen lisäsin kasviksiin oliiviöljyä kyllä. Siksi kaloreita myös 1400. En syö voita siksi, koska se on kalliimpaa ja mun mielestä kasvirasvat on parempia. Välillä syön kalaa, muut lihat ei vaan sovi vatsalle. Syön myös raejuustoa, papuja ja kananmunia usein. Ja otan kyllä d-vitamiinia, monivitamiinia ja magnesiumia. Pääruokana syön yleensä wokkia ja joku proteiininlähde / linssikeittoa / kalakeittoa / kalavuokaa / papuvuokaa / munakasta yms. Miksi niitä eläinrasvoja pitäisi itseen tunkea jos menee maha sekaisin? Mulle tulee aina hirveä vatsakipu jauhelihasta ja kanasta, ja ne on vielä kalliita sen lisäksi. Mielummin syön ruokaa josta tulee hyvä olo halvalla.

Yhteistyössä