Hae Anna.fi-sivustolta

syyhypunkki

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä raija, 21.10.2006.

1. Mika P från Ikalis Vierailija

Jotain saatanan näppylöitä minullakin on ollut. Glyseriinipitoinen rasva on vain lisännyt kutinaa.

Alkoholia (denat.) sisältävä hiusvesi poisti syyhyä. Liotus on myös vähentänyt sitä, esim. kylpeminen.

2. parasite eve Vierailija

tutkituta onko täitä. Syyhypunkit ei mee kaulaa ylemmäs aikuisilla, vaan lapsilla, vanhuksilla sekä vammaisilla. Syyhypunkin leviäminen päähän on harvinaista.

3. ssssssssssss Vierailija

paniikki !!! kenellä on tai "on ollut" tarkailkaa muita lakaris kampajajt kaikia .siellä se on :(

4. Mika P Vierailija

http://www.erisan.fi/desinfektioaine_kasille

Desinfektioaineessa mm. alkoholeja ja glyseriiniä.

Jätti iholle ohuen rasvakalvon. Onnistui nukkuminen ilman syyhyä.

5. Kiitos,kun pistit vinkkiä,samoin kuin joku vodkasta! Meillä irrottelee niitä mustia pieniä ihon pintaan aina Tea Tree-liuoskin.
    Kärsitty ainakin syksystä; voiteet ja yks tablettisatsikin mennyt itselläni läpi.
    Te KOHTALOTOVERIT, näettekö tekin neulankärjen kokoiset mustat,jos-kun ponnahtavat ihon pintaan? Välillä luulee itseään vainoharhaiseksi, välillä on siitä varma ja useimmiten varma,että ne iljetykset vaikuttaa ihon alla,nykyään myös kasvoissa. Ei kovin lohdullista,että ne hoidot eivät uusia tartuntoja estä. Meillä siitä lienee KYSE! Kirjoitellaan

6. ... Vierailija

Mul tuli kait frendin sohvalta ku jurrissa sammuin siihe tos loppu syksystä.Nyt vaa venailen palkka pv mikä on pe,et saan Nixii haettuu ja piinan ohi.Käsissa varmaa 40 vesi rakkulaa,näppylöitä ja muuta paskaa.Reisissä kans näppylöitä jne..Joudun pitää hanskoja sisälläki käsissä jos käyn jossakin vierailulla ku nii kauheessa kunnossa ne :( Mut elämä jatkuu,pakko.. Pärjäilkää immeiset ...

7. Vadim Vierailija

Itse kävin lääkärillä ja hänen sanojen mukaan syyhy ei kaulasta ylös päin leviä.
    Ensiksi hän ei edes epäillyt syyhyä, vaan jotain UV puutetta iholla.
    Ja tämä sen takia, että mulla syyhy on jotenkin huomaamaton tjsp..

Joka tapauksessa sain NIX- voiteen, jolla sitä hoidetaan pois. Ensimmäinen vaihe oli NIX-voide, sitten koko asunto siivoukseen ja pesuun. Pyykit/Lakanat/jne... Lisäksi sain atarax 25mg lääkkeitä, joka piti muka auttaa kutiamiseen ja yöuniin. Mulle ei tepsinyt yhtään. Silti herää öisin hirveeseen kutinaan ja eiku lisää ataraxia naamaan. :) Alkaa olemaan aika uupunut, kun on saanut 5-7h unta / yö. baaah.

Nyt on pari päivää mennyt NIX-voiteen hoidosta ja silti kutisee ihan perkeleesti. Toivon, että tämä on ihotulehdusta ja kutina lähtis pikkuhiljaa pois. Kohta voisi alkaa kokeilemaan poppakonsteja mitä muut on kokeillut, esim votkahieronnat/saunat/desifintiointiaineet/jne..

Mutta onnea muillekkin... taistelu on kovaa.

8. käsiongelma Vierailija

kutiseva ja kuiva kuoriutuva iho olen laittanut lavuaariin vettä ja kloridia siinä kuin vähän aikaa liotan käsiä silloin tällöin kuivumisen uhallakin saa olla huoleti pyyhin myös oven kahvoja ym desi fisioivalla pesu aineella voihan tässä olla pelko kierrekin mutta en aio muuttaa mitään käytän pepathenia kuivuuteen

9. Opuski Vierailija

kutittaa minua hirviästi...

10. - Vierailija

Jos perheessä on syyhypunkki, se varmaankin voi tarttua myös kotieläimiiin jos ne oleilee sängyillä ja sohvilla. Onko tiedossa millä tuotteilla eläimet esim.koira hoidetaan.

11. saijuska Vierailija

Siis ihanaa (vaikkei syyhy todella olekkaan) kun löytää kohtalotovereita, on sen
    verran inhottava olo kun saa raapia itsensä verille. Nyt ensimmäinen hoitokerta
    takana ja pakastin täynnä vaatteita. Huomenna alkaa sitten kämpän siivous. Tulis
    vaan kunnon pakkasyö vielä niin vois parvekkeelle nakata isommat romppeet.

En tiedä pitäiskö kokeilla vielä sitä käsidesi-hommelia jota joku oli aikaisemmin
    mainostanut, on sen verran ärsyttävää tämä kutina. Ja hävetys vielä kun aikuiselle
    tulee syyhy..

Pitäis olla joku tukinumero meille syyhyläisille jossa joku ymmärtäis :)

Ja edelliselle kirjoittajalle: Syyhy ei tartu kotieläimiin, on vaan ihmisessä elävä
    pirulainen!

12. sano ei syyhylle Vierailija

tosiaaan, kaverilla oli jo ennen joulua outoa kutinaa ja näppylöitä, meni tosi pahaks ja vasta pari viiikkoa sitten monen lääkärissä käynnin jälkeen sekä monien lääkekuurien jälkeen (kävi myös tosi kalliissa valohoidossa pari kertaa....) sano sitte joku lääkäri että pekele toihan on syyhy! tästä syyhystä on tullu joku yleinen läppä ja painajainen koko meijän kaveripiirille ja perheille :D kaikki tehtii hoito samoihi aikoihi ja pelottaa mennä minnekkää yöks että jos se jostain tulis takasi :D itteäni kyllä vielä vähä kutisee ja siitä on 2 viikkoa ku hoito tehtii ja toisenki kerran oon tehny. niin vainohahanen oon että pakottaudun ens viikolla lääkäriin varmistamaan että ne p*skiaiset on eliminoitu ! sairas stressi koko ajan.

13. ei tuu mitään Vierailija

mulla syyhy todettiin helmikuussa ja tein silloin nix 5% hoidon 2x. nytten ku on jo toukokuu niin missään vaiheessa ei ole kokonaan kaikki jäljet lähtenyt mutta kutina on vähentynyt huomattavasti, nyt eilen käteen tuli taas samoja vesikelloja ja kutina on taas aivan kauhea. ei jaksais enää alkaa samaa siivous ja rasvaus sessiota käymään läpi. kokeilin semmosta että kaadoin vähän 38% tequilaa vesikellojen päälle ja nyt se tuntuis että se alkaa jo pikkuhiljaa katoamaan, mutta harmi vaan ku tequilaki jo loppu.. pitää vissiin kiirehtiä äkkiä alkoon ostamaan äkästä viinaa että saa nämä saa**nan punkit pois..

onko kellään onnistunu esim. saunomalla parituntia poistaa punkit?

14. ei tuu mitään Vierailija

noni nyt pikku pesusienellä pyyhin itteni läpikotasin joka oli kostutettu 39%:seen sisu viinaan.. jos aamulla viellä ilmestyy patteja niin sitten häätyy jo lähteä käymään taas lääkärillä.
    kertoilen sitten myöhemmin että miten tää viina alkaa vaikkuttaan.

15. jepujep Vierailija

Heips!
    Minulla oli abt. kolme vuotta sitten syyhypunkki. Oikeastaan kaikilla lähipiirissä oli. Olin aluksi hyvin välinpitämätön ja ajattelin että eihän sellaiset tartu. Noh, ei paljon naurattanut enää kun sain sen pirun syyhyn.
    Hoidosta ensinnäkin: Se rasvaus täytyy tehdä ainakin 2kertaa. UUsinta hoito on erittäin tärkeä, jotta kaikki ötökän tekemät munatkin kuolevat siinä kuoriutumisvaiheessa. Muistaakseni hoito piti tehdä viikon jälkeen siis uusiksi. Minulle lääkäri oli unohtanut neuvoa sen, että hoito pitää tehdä uusiksi.
    Toinen vihje: Meilahdesta tartuntatautien klinikalta saa suun kautta otettavat lääkkeet ihan ilmaiseksi. Kunhan vaan hyppää siellä ja hakee ne. Sieltä kyllä kirjoitetaan myös reseptejä. Itse jouduin lääkkeet maksamaan, koska en olisi päässyt paikalle uudestaan.
    Nyt itsellä on tänään ilmestynyt muutama kummallinen näppy käteen ja olen ollut melkein hysteerinen. Edellisestä kerrasta jäi aivan järkyttävä kammo. Toisaalta syyhypunkki tekee myös luulosairaaksi. Kaikki kutina ja näpyt ovat sitten tulevaisuudessakin syyhyä (omasta mielestä).
    Koittakaa jaksaa, se on hirveä rumba käydä läpi!!

ainiin, eläinten syyhy on eri kuin ihmisen. Et voi tartuttaa kissaasi syyhypunkkia tai toisinpäin.

16. kiittinytriittäis Vierailija

Tää alkaa jo olla liian uuvuttavaa. Millä perkeleellä tästä pääsee eroon.
    Tammikuusta asti kutissut, melkein kaksi kuukautta meni ennenkuin selvisi että mistä kyse. Arvauskeskuksesta sanoivat että talvi-ihottumaa, perusvoidetta ja kortisonia lykkäsivät, kumma juttu ettei auttanut. Sitten kun selvisi - kun oli mennyt eteenpäin - tehtiin urakalla koko kämpän kattava kuuraus ja puunaus ja nixit koko poppoolle. Just joo, parin viikon jälkeen oireet palasi. Tällä kertaa ihan lääkäriin, antoi suun kautta otettavia kaksi satsia. No söin ne, lääkäri sanoi että pitäisi sillä ihan vaan lähteä, päälle sama pyykki- ja siivousrumba. No mitä vielä. Viikon parin sisään oireet taas palasi. Uudelleen lääkärille. Kaksi satsia suun kautta otettavia ja samaan aikaan nixit, viikon välein, varmaan kymmenen koneellista pyykkiä ja lähdin vielä evakkoon kotoa. Nyt on edellisestä hoidosta n. viikko, oireet taas palanneet. Mitä tässä voi vittu vielä tehdä? Viikon sisään alkaa oireet uudelleen. Kutina nyt kuuluu asiaan, mutta kun uusia pesäkkeitä löytyy. Alan olla ihan vitun väsynyt tähän touhuun ja totaalisen uupunut, joka vitun viikko sama kuvio. Tappaa sosiaalista elämää ja kanssakäyntiä, puhumattakaan normaalista päivä- ja viikkorytmistä, ois tässä muutakin tekemistä kuin tällaisen hoitaminen. Enkä edes viitsi laskea että kuinka paljon on itsellä palanut tähän rahaa ja kuinka moni tuttu ja perheenjäsen on kukin joutunut sijottamaan kymmeniä euroja tän paskan hoitoon. Vaan multapa ei taltu tämä, muilla hoituu pois, vaan mullapa pysyy. Mikä helvetti tähän auttaisi, keinot loppuu totaalisen kesken.

17. xeerazt Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    meillä luultiin,että kyseessä oli syyhypunkki,joka osottautuikin pelkäksi luulo sairaudeksi,joten....olisi pari ylimääräistä nix-voidetta sekä shampoo....jos jollakin sattuu olla tarvetta.

18. punggi Vierailija

itellä on kans ollut syyhypunkki tartunta jo n.6kk viiteen kertaan käyny läpi tuon rasvaus ja kunnon siivous hommat ja on kokeiltu alkoholit ja kotoa evakkoon lähtemiset, mutta aina parinpäivän päästä ku luulen jo päässeeni eroon niistä, tulee uusia käytäviä ja näppyjä. nyt maanantaina aion hakea lääkäriltä niitä suun kautta otettavia lääkkeitä, jos nuo vitun paskiaiset ei viellä silläkään lähe niin en kyllä enää tiä että mitä tehä.. näitten kans tulee oikeastikki aivan hulluksi, tuntuu ettei kehtaa ees kavereitten tai vanhempien luona käyä kylässä ilman että kohta on tämä sama homma kaikilla, ja tätä en toivois ees pahimmalle viholliselle. tai ehkä just sille

19. kgdsl Vierailija

itsellä ainaki tuntuu että syyhypunkit ei lähde millään ja että ne olisivat levinneet pään alueellekki, yks päivä kielellä tunnustelin huulen sisäpuolta ja tunsin siinä semmoisen patin mitä syyhyssä tulee.. laitoin siihen vähän nix voidetta ja aamulla se patti oli hävinnyt, olen kuitenki 22vuotias ja ihan normaali ihminen ja punkkienhan ei muka pitäisi normi aikusilla levitä päähän. mutta voiko se kuitenki olla mahdollista? ja mikä ees ylipäätänsä estäis punkkeja tulemasta leukaa ylemmäs? hoidon tehny kuitenki 4kertaa vaan en kertaakaan pää alueelle ja punkit ei lähe millään pois, tuntuvat vaan lisääntyvän entistä enemmän..

20. tepu123 Vierailija

Heips,

sellaista kyselisin vaan, että kuinka tarkka tuo "viikko" Nix-hoitokertojen välissä on? Poikaystävän kanssa hoidettaisiin itsemme uudestaan, mutta ei olla samassa paikassa samaan aikaan tasan seitsemän päivän päästä, vaan joko kuuden (mieluiten) tai sitten yhdeksän päivän. Kun sitä vaan mietin, että se toinen kerta tappaa ne kuoriutumisvaiheessa olevat punkitkin, niin ovatko ne jo ehtineet siihen kuuden päivän päästä, vai onko sillä yhdellä päivällä merkitystä? Jossakin luki, että toukilla kestäisi kahdeksan päivää kuoriutumisvaiheeseen, ja tällöinhän viikonkaan päästä ne eivät olisi kaikki siinä?

Pikaista apua otetaan vastaan :)

21. Oli jo Vierailija

Rupesi eilen illalla kutittamaan hiukan ja heti pisti huolestumaan; vuosi sitten syyhyn aikaisemmin sairastaneena pisti kiukkuiseksi kun tajusin että kyseessä on samat pirulaiset ja sama helvetinsirkus edessä. Tällä kertaa ei aavistustakaan mistä tartunnan olisi voinut saada?
    Onneksi on talvi, kaikki viimeaikoina käytetyt vaatteet ja lakanat pakkaseen, pesuun, uudestaan pakkaseen että varmasti lähtee. Nixiä iholle ja tukka pestään satiaisshampoolla. Itse ainakin laitan varmuuden vuoksi voidetta myös kevyesti kasvoille, pieni kuivuminen on pieni hinta siitä että sa tämän pois.. Harmittaa kun lääkitys on niin kallis. Kannattaa tosiaankin hoitaa koko perhe samalla! Sitten vasta harmittaakin jos punkit jojoilevat perheenjäsenten välillä ja hoito täytyy tehdä uudestaan.

22. anu Vierailija

voi todellakin ja koirasta voi tarttua myös ihmiseen!!!

23. anu Vierailija

rasvat kaiken a ja öö!!et tartte välttämättä mitään pillereitä,jotka EI TIDELLAKAAN PELKÄSTÄÄN AUTA!!!!ELI HOMMAA NIX-rasvaa!!!!äläkä jätä yhtään ihon kohtaa rasvaamati,paitsi kasvot,muuten varpaista leukaan asti!!!

24. anu Vierailija

mulla alko kutina lievänä jo2kk sitten!!nyt oon ku tulessa.huomenna marssin apoteekkiin,katotaan auttaako salva.i hope so!

25. katri Vierailija

Hei. Nix hoito tehty kahdesti ja edelleen kutisee koko iho.Pahkoja nousee,Betadinella yrittänyt niitä häätää iholta.Hetkeksi auttaa kutinaan päänahkakin kutisee vimmatusti,sanoivat arvauskeskuksessa ettei ne punkit päähän pesi! Onko kellään kokemusta suun kautta otettavista lääkkeistä,Stromectol. Onko tullut apua? Onko tullut sivuvaikutuksia lääkkeestä.Alkaa jo väsyttä tämä jokavuotinen syksystä alkava syyhy.Työpaikalta saatu kutka! On se kumma ettei taltu millään tämä syyhy. Kotona kaikki pesty ja puunattu moneen kertaan! Voihan ........

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri