SYYSKUISET 17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon Onnea vauvan jo saanneille!

Meilla on laskettu aika 20.paiva, kohdunsuu oli viime viikkoisella laakarin tarkastuksella auki 2 senttia ja laakarin mielesta vauva syntyisi kahden viikon sisaan, hieman siis lasketusta ajasta etuajassa. Itse en ole tuntenut minkaanlaisia supistuksen tunteita, jotain vihlontaa tai painen tunnetta, jos ne nyt supisteluja ovat olleet? Mutta ei mitaan saannollista tai alyttoman kivuliasta. Maha on laskeutunut ihan silmissa ja vatsan ylaosaan, rintojen valiin on tullut pari punaista viirua, kutiavia ja ihan kuin niita kuumottaisikin, sormet on turvoksissa, narastaa jne.

Vauvan syntymaa en osaa oikein vielakaan ymmartaa, joskus tuntuu, etta tulisi jo, toisena paivana iskee melkein paniikki, ettei mitaan vauvaa meille, ei me olla viela valmiita! Ajatus siita, etta meilla on oikeasti parin viikon paasta oikea vauva tuntuu samaan aikaan niin epatodelliselta ja toisaalta niin ihanalta. Tama aika on mennyt todella uskomattoman nopeasti!

Hyvaa viikonloppua!

Makoiltiin sängyssä ja yhtäkkiä lorahti aikamoinen satsi jotain nestettä jalkojen välistä. Mies syöksy hakemaaan paperia ja sanoi että valkoista näyttää olevan. Se oli ilmeisesti nyt sitä juoksevaa valkovuotoa mistä kirjoitetaan. Ei ole vielä kertaakaan tullut. Sitä tuli vielä niin paljon että ajattelin jo että tuliko vedet eikä pystynyt siis mitenkään pidätellä. Lapsivesi on kyllä mielestäni kirkasta, eikö?

Hei kaikki pitkästä aikaa!

Meillekin syntyi jo vauva:) Viikko sitten sunnuntaina 27.8. heräsin 9.30, kun kuului "poks" ja sitten lirahti kunnolla housuihin. (myöhemmin tajusin, että yöllä oli mennyt limatulppa, tosi iso limaklöntti möljähti vessakäynnillä) Mulla oli pikkuhousunsuoja (valkovuotoa kun oli viime aikoina tullut niin paljon), joka piti vessaan asti. Pian alko tuntua kumman inhottavalta alavatsassa ja lantionseudulla. Ajattelin, että ei nämä varmaan supistuksia ole, kun ei kohdun kohdalla mitään tunnu, mutta niitähän ne sitten olikin. Soitin synnärille 10.15 ja siellä sanoivat, että pari tuntia voi helposti odottaa, jos suppareitten väli on 5min. En jaksanu seurata kellosta niiden tiheyttä, sillä pääosin olin kipeä koko ajan. Kärvistelin kuitenkin kotona aikani, mutta 11.15 lähettiin vauhdilla sairaalaan (hyvä, että pääsin autoon!). Paikan päällä huomattiin, että olen kokonaan auki. Minut kärrättiin synnytyssaliin, ponnistin noin puoli tuntia ja poika syntyi 12.26!

Välilihaa leikattiin vähän ja yksi pieni repeämä tuli. Mullahan oli koko ajan tyttötunne, mutta poika tuli, joten mullakin äidinvaistot vähän petti:) Pituus 49cm, paino 3100g ja syntyi viikoilla 37+4. Nyt pystyn jo istumaan ja pikku prinssi tuhisee tuossa sängyllä ja viettää tänään 1 viikkois -päivää:))))

Onnea kaikille muillekin jo synnyttäneille ja kukas olikaan mennyt naimisiin, onnea myös sinne! (oli tullu niin paljon viestejä viikossa, että vaan vilkasin ne läpi). Nyt tuli istumismitta täyteen tälle erää, joten lopettelen!

Ainiin, Hanne: mulla lapsivesi oli vaaleanpunertavaa. Ei se varmaan valkosta koskaan ole?

Tilli80 ja tilli mössönpoika 1 vko

Moi, Meillä tuhisee olkkarissa pieni tyttö! Hän päätti tulla maailmaan jo elokuun puolella, 30.8. Synnytys meni nopeasti, 12 tuntia, ponnistusvaihe noin 20 min. Terve söpö nyytti, 3200g ja 48 cm ja syntyi viikolla 37+5.

Palailen tarkemmin vielä synnytyksen yksityiskohdista. Tytöllä on nyt nimittäin nälkä, ei vauvalla vaan äidillä. Imetys todella vie energiaa. ;-)

ONNEA Tilli80 ja Kassu!!! Tämähän kumma ketju on kun kaikki vauvat tahtovat maailmaan jo hyvissä ajoin, mutta oikein hyvissä voimissa onneksi kaikki, ihanaa!

Kiitos _hilti_ tuosta imukuppi-epiduraalikommentista, noinhan se juuri tais ollakin! Toivotaan, että jos epiduraali ehditään antaa niin se olis sitten tarpeeks ajoissa ja oikealla teholla...

Sunnuntai-illan jatkoja ja onnea tuleviin koitoksiin!

Hirveästi onnea Mariia, Kassu ja Tilli80!! Oliko muitakin..Onpas tosiaan jännä ketju kun vauhdilla tulee vauvoja maailmaan jo nyt. Ei ole edes kunnon malttamaton "tulisipa jo" keskustelu päässyt alkamaa. Itselleni kuuluu samanlaista paitsi tänään ensimmäisiä kipeitä supisustuksia vähän. Maha tuntuu kamalan kireältä ja painavalta yhtäkkiä muutenkin. Fiilikset lähentelee Liinin kuvaamia eli välillä vieläkin vaikea ymmärtää että todella vauva tulossa. Ja samalla sitä että pian pitäisi tosiaan tuo möyrijä tuolta synnyttää..Joo kertokaa muuten ihmeessä synnytyksistä tarkemmin kunhan kerkeätte!! Nelli 38+1

Täällä on käyty keskustelua imukuppi/epiduraalista: Itselläni annettiin tuo epiduraalipuudutus siinä vaiheessa, kun olin 7 - 8 senttiä auki eli hieman liian myöhään. Kätilö periaatteessa hieman 'huijasikin' lääkäriä sanomalla olevani 6 senttiä auki, jotta varmisti, että lääkäri antaisi vielä puudutuksen. Tämän seurauksena supistukset tosiaan hieman laimeni ja lyheni niin, että piti antaa vasta-aineena sitä toksinosiini??? hormonia ensin nenän kautta ja sitten tippana, jotta supistukset vahvistuisivat. Samoin puudutus ei enää tehonnut niin hyvin.
Vaikka itsellänikin päädyttiin lopuksi imukuppiin, niin siihen olisi päädytty joka tapauksessa olisi kipulääkitys ollut mikä tahansa. Kätilö ja lääkäri jälkeen päin myönsivät, että vauva ei olisi omin avuin tosiaan mahtunut tulemaan lantiopohjalihasten tiukkuuden vuoksi, koska ulosveto oli imukupillakin noin työllästä. Aika moinen krymppykasa tuolla alapäässä on ompeleista ulottuen lähelle peräsuolta, mutta kummasti sitä parin päivän päästä jo pystyi istumaan ja kävelemään lähes normaalisti.
Synnytyksestä on nyt runsas viikko aikaa ja paino on laskenut nyt noin 10 kg ja 5 kg on vielä jäljellä. Se vatsa ei muuten synnytyksessä sitten häviä mihinkään, vaan on melkein saman kokoinen vielä seuraavana päivänäkin. Itselläni paino tippui neljä kiloa synnytyksen jälkeen, mutta imetyksessä kohtu supistuu kummasti ja kun ei ehdi oikein edes syömään napostelusta puhumattakaan, niin kilot kyllä lähtevät myöhemmin.

Onnea Tilli80 ja Kassu!Merkatkaa syntyneet vauvanne siihen meidän listaan jos jaksatte!

Täällä mielialat vaihtelee päivästä riippuen. Välillä mulle iskee viime hetken paniikki, et apua, tää on niin lopullista... Jos voisin nappia painamalla siirtää tän kaiken parin vuoden päähän, tekisin sen! Kaipa nää aatokset johtuu hormonien heittelystä...

Vauvan saaneet, ovatko ekat päivät/viikot olleet sellaisia kuin kuvittelittekin, vai onko ollut jotain, mitä ei osannut tulla ajatelleeksi? Mulla on myös jotenkin niin epätodellinen olo, en voi uskoa, et tässä kuussa meille tulee vauva.

Sissi 38+3

Tänään oli neuvola. Painoa tullut nyt melkein 12 kg lähtöpainosta, hb oli 126 ja muuten kaikki ok. Vauvan pää on kuulemma jo melko alhaalla, hyvä hyvä!
Jospa kohta pääsis tositoimiin? ;)

Onnea Tilli ja Kassu! Olipas hurjan nopea tuo Tillin synnytys, muttei kuitenkaan kuulostanut mitenkään ylivoimaisen kipeältä, mahtavaa. Vauvantuoksuista arkea teille!

Viikon 39+ neuvola on nyt takana, sanoin terkalle iloisesti, että ensi viikolla taas nähdään! Ei mitään oireita tulevasta synnytyksestä, jopa harjoitussupistelut ovat hieman laantuneet. Mutta terkka totesi pään kiinnittyneen, eli se on positiivista se, tosin en juurikaan tunne edelleenkään, että jalkovälissä mitään palloa olisi. Esim. häpyliitos ei ole ollut kipeä koko aikana. Kohdunpohjan korkeus sen sijaan on sen sama 33 cm kuten jo kahtena edellisenä viikkonakin. Muuten kaikki arvot OK, mitä nyt verenpaine on aina siellä neuvolassa koholla, kotona saan jopa 20 astetta alempia arvoja. Pientä valkotakkipainetta siis! Painoa oli tullut +800 g viime viikosta, olenkin tosin syönyt aika paljon viime viikolla, nyt pitäisi ehkä hieman keventää tätä ruokavaliota, siis määrällisesti! Painoa on mulle tullut ekasta neuvolakerrasta siis 13,4 kg.

Vähitellen alkaa mullakin olla olo, että sais tulla jo, mutta olen tosiaan henkisesti varustautunut siihen, että yli menee. Se viimeiviikkoinen Aktiivinen synnytys -kurssi kyllä rauhoitti mua jollakin lailla. Saapa kuitenkin nähdä mitä mieltä olen, kun pääsen tositoimiin... ;)

Mutta tällaisin maanantaiterkuin
Rizzu & Untamo rv 39+2

Hei vaan.

Täällä iski sitten viimeisille päiville päälle kaamea kurkkukipu ja flunssa. Kauhulla ajattelen, että jos vauva nyt päättäisi maailmaan syntyä, niin eihän mulla ole edes voimia synnyttämiseen. Kaksi päivää olen vain maannut ja juonut kamalasti kuumaa.
Kyllä tympäsee, kun olo ei muutenkaan ole kamalan helppo (närästyksineen, supistuksineen jne.) niin sitten vielä tämä! Nyt kyllä kysytään meikeläisen uskoa tosissaan.

Mutta ihana lukea, että niin monille on jo syntynyt vauva.
Onnea teille kaikille!

Minä lähden tästä taas keittelemään kuumaa vettä ja vetäydyn sohvanpohjalle paranemaan.

T.Frisse 38+5 ja Rusina

SYYSKUISTEN LA:T
01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi, (P)
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
04.9. Mella 34v, Esikoinen
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
06.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS, POIKA syntyi 19.8.2006
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS (T)
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T), POIKA syntyi 27.8.2006
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS (P)
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS (T)
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
16.9. inana, 22v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
17.9. Jonna_85, OYS
18.9. myy, 28v, Esikoinen, PHKS (T)
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS, TYTTÖ syntyi 02.08.06
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen, (P)
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
24.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. maaria 31, Kolmas lapsi

Päivitin listaa omalta osaltani. Kukas sanoikaan, ettei maha häviä synnytyksen jälkeen... mulla siitä hävis suoraan aika paljon, sairaalassa se vähän roikkui, mitä nyt peilistä vähän vilkasin suihkuun mennessä, mutta nyt -viikko synnytyksestä- ei melkein enää edes huomaa mitään ylimääräistä! Kilotkin on lähteneet, 1-2 kg jäljellä (mulla tosin ei tullut kuin 9kg koko aikana).

Joku (hitsi, kun en muista koskaan kuka sanoo mitäkin) kyseli, onko ekat vauvapäivät vastanneet odotuksia. En oikein tienny, mitä odottaa... sairaalassa alko pelottaa, että miten selviän kotona, kun ei ole hoitajia, joilta kysyä apua. Hyvin tämä kuitenkin sujuu, kun vauva pääosin nukkuu ja syö. Tällä hetkellä päivärytmi on suurinpiirtein sellainen, että vauva nukkuu n.3h, sitten se herätetään tsekkaamalla vaipat (paino putos sairaalassa 8%, mikä on ilm. suht paljon, joten siksi pitää maidonsaanti turvata) ja sitten syötetään. Siihen se sitten nukahtaa n. kolmeksi tunniksi jne. jne.

Tänään oli jo eka neuvolakin ja neuvolatäti ihasteli vauvaa kovasti:) Nyt puuttuu lähtöpainosta enää 90g. Se pitäs saavuttaa parin viikon ikään mennessä. Ihmeen hyvin jaksoin muuten istua 1,5 tuntia neuvolassa! Sen jälkeen olinkin aika poikki ja piti päästä pitkäkseen:)

Ja nyt tämä istuminen alkaa taas ottaa voimille...

Paitsi että sellaista vinkkiä vielä omasta kokemuksesta (ei välttämättä päde tietenkään kaikilla), että onneksi ostin muovifroteeta omaan sänkyyn ja käytän sitä nyt toistaiseksi ihan suosiolla oikean lakanan päällä! Kun imetän sängyssä, niin vauva puklaa monesti maidot suusta tai toisesta rinnasta tiputtelee maitoa ja lisäksi frotee on hyvä suoja, jos jälkivuoto pääsee vuotaan yli. Harsot on jo myös ehditty pestä moneen kertaan, kun en tykkää pitää rintsikoita +liivinsuojia koko ajan päällä --> maitoa valuu ainakin mulla melkein koko ajan...

Tilli80 ja hikkaileva mössönpoika 8 pv

hoh hoijaa, syntyispä vauva jo tännekin. nyt on ruvennu tuntumaan, että en jaksa päivääkään odottaa kun väsyttää ja särkee joka paikkaa. onko muilla samanlaista oloa vai olenko ainut valittaja?

Täällä minä ainakin kovasti olisin valmis jo lähtemään synnyttämään jos se vain minusta olisi kiinni! Aikamoista puhisemista ja tuskailua alkaa olemaan tämä olotila päivästä toiseen. vaikka toisaalta ihanaa, kun on kerrankin aikaa olla kotona ja puuhastella kaikkea pientä, muttakun sitä on niin pirun väsynyt!
Mulle yöt on tosi vaikeita. Tunnin välein nousen ylös, ja ehkä klo 3-4 yöllä alan nukkua vähän pidempiä jaksoja putkeen.. Jotenkin lonkat ei vaan kestä makaamista. Ja muutenkin makuuasento ei oo hyvä. Istualteen on taas vähän huono saaha unta.. Valituskirje tuli tällä kertaa, mutta olisin niin valmis jo vastaanottamaan oman nyytin!

Alkuperäinen kirjoittaja Sissi:
Ja uutta ketjua eetteriin! Hyvää viikonalkua syyskuulaisille!

t. Sissi 37+3

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen, TYTTÖ, syntyi 24.8.2006
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T)
17.9. mamero72
17.9. Jonna_85, OYS
20.9. mamma78
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen

Prinsessa tahtoi maailmaan 10 päivää etuajassa. Synnytyksestä en kerro sen enempää.. Sen sanon, että 30 tuntia kesti ja imukuppia käytettiin ja 26 tikkiä on alapäähän ommeltu, mutta tulos on aivan mieletön. 2620g, 47,5cm ja pitkä musta tukka.. Neiti ei mikään mörssäri olisi ollut , vaikka olisikin syntynytkin ajallaan. Tiesin, että on pieni, ja tiesin senkin, että syntyy ennen laskettua aikaa.. Kotona ollaan oltu jo viikko ja "Nöpö" on varsin tyytyväinen tapaus.. Mukavaa lopuraskautta kaikille ja miljoonasti onnea viimeiseen koitokseen!!!

Nimim. Hellä alapää

Heippa taas ja kosolti taas onnea näille uusille vauvan saaneille!

Välillä tuntuu uskomattomalta, kun katsoo tuota meidän listaa ja huomaa että hei tuollahan oli la mun jälkeen. Jotenkin vaikka kuinka haluaisi päästä lähtemään jo sairaalaan, niin tuossa tulee aina sellainen kumma ahaa-elämys että se todella olisi voinut ollakin jo minä. MUTTA...enpä ollut. Täällä kärvistellään yhdessä paketissa. Olotila ei ole muuttunut aikoihin mihinkään suuntaan. Yöt ehkä hieman enemmän pyörimistä.

Huomenna olisi se myöhäistetty lääkäri. Saapi nähdä mitä kerrottavaa hänellä on. Nyt taidan aloittaa siivoukset..eikös se ole yksi näistä kuuluisista ässistä.

terkuin Pirita

Onnea Jennulle! Hurjalta kuulosti tuokin synnytys... Onneksi palkinto on aina sen arvoinen! Tosiaan kaikki syyskuulaiset on tähän mennessä ottanee jonkinlaisen varaslähdön. Hyvänkokoisia ja -vointisia silti olleet!
Täällä on pitkästä aikaa nukuttu tosi makoisasti koko yö :) mitä nyt joku normaali wc käynti, mutta muuten. ihanaa. Käänsin sängyn patjaa ympäri ämpäri eilen, ajatelin että jos siihen on tullut kuitenkin jonkinmoinen kuoppa tai jouset kulunnee enemmän siitä kohtaa missä yleensä kroppa makaa, niin nyt käänsin ja johan nukutti!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!!!
Ja jaksamisia hellän alapään kanssa ;)
kyllä se siitä helpottaa ja vuodotkin vähenee ajallaan. Mulla kun oli suht helppo synnytys, niin yllätyksenä tuli tuo jälki kipeys. Se on aika kurjaa, mutta helppottaa tosiaan aika nopeasti!

T

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen, TYTTÖ, syntyi 24.8.2006
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T), POIKA syntyi 27.8.2006
17.9. mamero72
17.9. Jonna_85, OYS
20.9. mamma78
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen

Onnea kovasti Jennulle!! Päivitin tähän viimeisimpään listaan oman poikani uudestaan:)

Tilli80 ja mössönpoika 9 pv

Taas olisi yksi neuvola takana. Sydämen syke oli n. 140, pissa puhdas, veriarvot hyvät, mutta pää ei ollut vieläkään kiinnittynyt. Kaikki kuitenkin ok, itseä vähän hirvittää kun vauva ei paljoa liiku yöllä eikä päivällä, mutta onneksi kaikki on kuitenkin aina neuvolassa kunnossa. Kai tuo liikkeiden vähäisyys johtuu siitä, että istukka on edessä, ei sitten tunne niitä vähäisiäkään mitä se siellä möyrii. Ja neuvolassa sanoivat, että tässä vaiheessa ei lapsi enää edes mahdu muuta kuin vähän asentoa muuttamaan, on niin ahdasta. Itselle tuota painoa tulee vain aivan älyttömästi viikossa! nyt oli n. +1200g/vk, että mitäs sitä on tullut syötyä ;)

Voi että, kun lähtö laitokselle tulis jo! Mutta ei mitään oireita, supistelee harvoin ja kivuttomasti, mitään vuotoja ei ole limatulpasta puhumattakaan... että tapahtuisi nyt jo JOTAIN! oikealla viikolla jo kuitenkin ollaan, jos ei kovin yliaikaiseksi mene. seuraavalla neuvolakäynnillä laittavat lähetteen yliaikaisuuskontrolliin, jossa sitten katsellaan milloin olisi syytä alkaa käynnistelemään. Itse kuitenkin luulen, että ihan heti ne ei sitä tee, kun kerran kaikki arvot on kohdallaan ja muutenkin on mennyt hyvin tämän masun kanssa. välillä on viillellyt tuolta alapäästä, mutta sekin kuulemma on vain sitä, että kohtu painaa... normaalia, normaalia, jotenkin tuntuu että vaikka neuvolassa sanoisi mitä, kaikki on vain täysin normaalia :))

Hei vaan kaikille syyskuisille ja super-hyper-onnittelut jo vauvansa saaneille!!!!! Ihanaa lukea vauvauutisia!! Kun jaksatte, niin laittakaa kertomuksia palstalle;)
Täällä aikalailla samat fiilikset kuin Rizzulla, tosin viikon verran perässä tullaan, eli meneillään 38+3;)
Meillä isäntä hihkuu joka päivä että 'nyt ollaan päivä lähempänä vauvan tuloa!' mulla taas on sellainen fiilis että voisin ottaa vauvan kotiin milloin vaan, mutta synnytystä en varsinaisesti tapahtumana innokkaasti odota... jos tiedätte mitä tarkoitan... siis ei pelota (ensikertalainen kun olen), mutta toisaalta en siitä odota mitään 'ihanaa' kokemusta..?
Viime perjantaina esille tulleiden (NKL 30 min. sydänkäyrä, neuvolassa ollut aina kaikki ok) satunnaisten lisälyöntien vuoksi olen muutenkin sillä kannalla, että vaikka mulla alkaisi tuntua miten tukalalta (mitä onneksi vielä ei ole), niin vauveli pysyköön masussa niin kauan kunnes on mahdollisimman valmis tänne 'ulkomaailmaan'..

Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille! En oo palstaillu pitkään aikaan, mut täällä edelleen yhtenä kappaleena ja onhan mulla tohon LA:han vielä aikaa. Kaikki on ihan ok ja menny aika kivuttomasti nää viimesetkin viikot, hirveesti haluais vaan jo vauvan syliin :)

Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille! En oo palstaillu pitkään aikaan, mut täällä edelleen yhtenä kappaleena ja onhan mulla tohon LA:han vielä aikaa. Kaikki on ihan ok ja menny aika kivuttomasti nää viimesetkin viikot, hirveesti haluais vaan jo vauvan syliin :)