SYYSKUISET 17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sissi

Vieras
Ja uutta ketjua eetteriin! Hyvää viikonalkua syyskuulaisille!

t. Sissi 37+3

SYYSKUISTEN LA:T
01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi, (P)
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
04.9. Mella 34v, Esikoinen
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
06.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS, POIKA syntyi 19.8.2006
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS (T)
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T)
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS (P)
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS (T)
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
16.9. inana, 22v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
17.9. Jonna_85, OYS
18.9. myy, 28v, Esikoinen, PHKS (T)
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS, TYTTÖ syntyi 02.08.06
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen, (P)
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
24.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. maaria 31, Kolmas lapsi

Hep! Oltiinkin Sissin kanssa ihan samaan aikaan liikkeellä... Eli tässä viestini uudestaan!
Heips!
Terveiset taas neuvolasta! Olen nyt käynyt siellä useammin verenpaineen takia ja edelleen se oli aika korkea. Lisäksi mulla oli tullut vähän valkuaista pissaan, joten mun täytyykin alkaa ottaa todella nyt rennommin hetimiten... Hiukan hankalaa vain kun on se muutto tällä viikolla!
t. myy rv 37

Onnea Malinille ja isille "Elmeri"-pojasta. Oli tosi kiva lukea, että kaikki meni noin hyvin :)

Itselläni on alaselkää "poltellut" jo useampana päivänä, muttei kovin kipeästi. Jotain tapahtuu kummiskin koko ajan... Alkaa vähän jännittämään, että millon lähdetään sairaalaa kohti ja toisaalta tuskin maltan odottaa, että saan pienen käärön syliini :)

Olen kyllä asennoitunut siihen, että vauva syntyy lasketun ajan jälkeen niinkuin isot
sisaruksetkin :) ,mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Lisää vauvauutisia odotellen
Maria 39+3

Mulla on nyt parina iltana ollut sellainen tunne et lähtö olis, muttei sit kuitenkaan oo ollut kun yöt olen nukkunut hyvin.
Eilenkin sattui niin pirusti alamahaan siinä 7-10 min välein. Mutta sitten se loppui.
Tänään neuvolassa sf-mitta oli sama ku viimeksi, että alaspäin on laskeutunut :) Jospa kohta pääsis tositoimiin?
Painoa tullut nyt n. 12kg. Pissa oli puhdas tällä kertaa kun viimeksi oli sokerit koholla kun vetäsin ennen neuvolaa varmaan n. litran Fantaa :)

Jees, mutta eipä tässä kummempia. Täytyy varmaan mennä siivoskelemaan eli rehkimään :)

Täällä masua kasvatetaan tasaista vauhtia. Juuri oli viimenen lääkärineuvola, kaikki on nyt niinkun pitääkin, vauva on aika alhaalla. sf 31verenpaine 108/84, hb124. Painoa tullut nyt yhteensä 10 kg.

Onkohan muilla yöt yhtä vaikeita kuin täällä? Mä heräilen 2 tunnin välein, hypin sängyn ja sohvan välillä, juoksen vessassa ja yritän löytää hyvää asentoa.. tuntuu että lonkat ei kestä pitkään kyljellään nukkumista, ja se kuitenkin on ainoa siedettävä nukkuma asento.. No ainakin tottuu tuleviin yöheräilyihin.

Niin ja tässä viikonloppuna vallan vaihdettiin siviilisäätyäkin! ;) mentiin vähän niinkun salaa, sitten oli pienet seremoniat ihan vaan lähimmille, juhlitaan sitten myöhemmin uudestaan, kun on tämä pallo poistunut hidastamasta tanssin tahtia!

Eilen olin taas kaverin pari kuisia kaksosia ihmettelemssä, kyllä siinä vasta tuntui kädet olevan täynnä mammalla kun molemmat itkee samaanaikaan ja syövät samaan aikaan. Aikamoista palapeliä, tyynyjen asettelua ja taktikointia, varsinkin jos on yksin kotona..

Mutta nyt koira kastelee siihen malliin että joko mennään kun kerran lupasit!?

Moikka!
Emma: Kyllä yöt menee pyöriessä ja heräilen myös parin tunnin välein vessaan, juomaan tai muuten vaan huonoon asentoon. Masu tuntuu painavalta ja on kuuma... Lonkat naksuu joka käännöksen yhteydessä. Asettelen tyynyjä ja peittoa paremmin ja ähisen sängyssä. Sellaista se on ollut jo pitkään eikä ole ainakaan helpommaksi muuttunut ;)
Heräsin tänään puoli kasilta ja söin ja menin kattelemaan telkkaria ja siihen sitten nukahdin kissa kainalossani tunniksi. Nyt on pakko juoda mukillinen kahvia että piristyy edes vähän.
Minä huomasin eilen, että en ole muistanut ulkoilla varmaan viikkoon! Täytyy kyllä tänään käydä pienellä kävelyllä.
Eilen oli taas perhevalmennus ja siellä käytiin läpi ponnistusta, katsottiin jakkarasynnytys-video ja sitten sellainen video, jossa tuoreet isät kertoivat tuntemuksiaan. Arvatkaa vaan, itkinkö taas vuolaasti sitä synnytystä katsoessani.. No, kyllä siellä taisi joku muukin pyyhkäistä silmäkulmaansa!
Varasin eilen ajan uuteen neuvolaan. Vähän ikävää, kun joudun nyt muuton takia vaihtamaan neuvolaa, kun nykyinen täti on ollut niin mukava. Mutta ei tässä varmaan monta kertaa enää ehdi uudessa käymään..toivottavasti! Ja eiköhän sielläkin uudessa neuvolassa ole ihan mukava tätsy.
Onko Minä:) :llä tullut vielä kivuliaita supistuksia?
Jaaha, meidän kisu on löytänyt uuden nukkumapaikan.. Se nukkuu näköjään äitiyspakkauksen päällä ja siinä vauvan pyyhkeen päällä. Ei hyvä.. Täytyy vissiin mennä hätistelemään rassukka siitä pois ja pestä pyyhe uudemman kerran! Voi toista, se on muutenkin ihan pihalla kun kaikki on ihan sekaisin ja laatikoita joka nurkassa. Ja kohta joutuu uuteen kotiin ja sinne tulee vielä uusi tulokas!
Nyt täytyy kyllä lopetella. Kauhean pitkät höpinät tuli taas.
T. myy 37+1

Tsau!

Hui, Marialla on eräpäivä tosi lähellä :)!

Te, joilla on ollut kipeitä suppareita, niin kauanko yksi suppari on kestäny ja onko tehny koko tuon ajan kipeää? Kysyn, kun tuntuvia suppareita ei itselläni ole juuri ollut, mut eilen siivotessa maha kovettui pari kertaa niin, et alussa teki kipeää vaan parin sekunnin ajan ja sit maha oli kova pallo kyl pidempään...

Onnea Emmalle uudesta siviilisäädystä :)!

Myy, kuvauksesi öistä oli kuin minun sanomaani! En muista koska oisin nukkunu esim. 5 tuntia putkeen!

Meki katottiin synnytysvideota perhevalmennuksessa ja jouduin tosiaan pinnistelemään, etten ois purskahtanu itkuun! Tuntui mieskin olevan liikuttunut näkemästään...:)

Sissi 37+4

Morjesta!

Onnittelut Emmalle naimisiin menosta!

Noista kipeistä supistuksista. Ite välil oon kattonu kellosta et sellasta 50s-minuuttia on kestäny. Sillon tällön niitä on tupannu tulemaa. Ja sit tulee niitä kivuttomiakii suppareita.

Meikeläisellä kanssa yöt ollu jo pitempää samanlaista pyörimistä ku Myyllä, Sissillä ja Emmalla! Hallelujaa jos saan parikii tuntia putkee vetästyä unta... Sit ku nykyää janottaa kokoaja ja tulee juotua paljo ni vessassa vois koht melkee asua =D

Meilläki katottii sillo valmennuksessa synnytysvideo. Ja herkäkshän se mielen veti. Mut se synnytys siinä oli vähä turhanki helppo, tai että anto ehkä hiukka turhan "ruususen" kuvan koko tapahtumasta. Muija siinä kaikessa rauhassa ponnisteli muutaman kerra ja penska oli ulkona. Synnytti sängyssä makoillen. Sano se valmennuksen pitäjäkii että vähä turhanki helppo synnytys noin "opetusmielessä".

Jaksamista taas! Ja jatkakaa kirjottelua!

Kaza 38+6(jessus sentää..!)

Kipeitä supistuksia on myös tullut jonkun verran. Ja sit välillä tuntuu sillee oudolta kun en oikein tiedä onko supistus vai vauva liikkuu. Mutta siis sellaista ihan hirveää viiltelykipua tuntuu alamahassa jonka seurauksena näen välillä jopa tähtiä ja se säteilee sit jalkaan/nivuseen...autch! :(

Onnea Emmalle minunkin puolesta!

Tänään on ollu aktiivinen päivä, olin ensin aamun klo 12.30 asti Aktiivinen synnytys -kurssilla, ihan kivaa tekemistä, ettei vain homehdu tänne kotiinsa, sit tapasin joitakin syysmammoja Sanomatalon kahvilassa. Kaiken lisäksi siellä oli 2 vanhaa työkaveriani 5-kuisten poikiensa kanssa ja heidän kanssaan jäin suusta kiinni. Lopulta kävielin yliopistolla täysin hukassa, olin luvannut ilmoittaa ystäväni yhdelle kurssille, kun hän itse ei päässyt paikalle nimeä listaan kirjoittamaan. HUH!

Mulla on alun alkaenkin myös harjoitussupparit kestäneet aika pitkään, jopa vajaan minuutin. Nyt mahan kovettumisen lisäksi niihin on ilmestynyt myös alamahan kipu, eli jokin prosessi tässä on jo menossa, luulen. 3 viikkoa sitten kohdunsuuhan oli lääkärintarkastuksessa 2 cm ja pehmeä, eli jotain ne ovat saaneet aikaiseksi.

Meillä katsottiin muuten myös synnytysvideoita (jopa 3 eri synnytyksestä) ja kyllähän siinä tuli hieman nieleskeltyä, ensin sen takia, että äiteihin tuli tosissaan kipeää ja toiseksi, että hetki oli herkkä, kun äiti sai vauvan vihdoin rinnalleen. Pian se on menoa itselläkin!

No nyt voisin jo lepäillä loppupäivän, huomenaamulla taas sinne synnytyskurssille ja illalla perhevalmennukseen, kovin on vauvakeskeistä tämä elämä!

Terkuin
Rizzu & Untamo rv 38+3

wHei vaan.

Voi apua kun te kaikki tunnutte käyvän valmennuksissa jne. Mä olen tasan kahdessa iltamassa ollut mukana ja ne järjesti neuvola. Eli lasten hoitotunti sekä synnytysvalmennus. Molemmista jäi tosi epäröivä olo omasta suoriutumisestaan synnytyksessä sekä vanhempana...
Olen toki lukenut paljon kirjallisuutta ja itseopiskellut.

Mulla viime yönä oli taas supistuksia ja aamulla muuttuivat kivuliaimmiksi.
Mutta hellittivät taas. Selän puolella ei ole kipuja vaan aivan selkeästi kuukautistyylistä kipuilua.

Mä tuossa mietinkin, että mistä tosiaan tiedät milloin lapsivetesi menee, koska sitähän voi tulla vai pikku lirauskin, jonka voi erehdyksissään sekoittaa näihin norm. eritevuotoihin.
Ei ihan jokaisen lirahduksen vuoksi viitsisi lähteä tarkistuttamaankaan kiireisillä lekureilla...

Tänään ollut huono päivä kun on väsyttänyt niin paljon viime yön valvomisen vuoksi, tuntuu kuin horroksessa kulkisi.

Moro taas!

Itekkii oon miettiny tota lapsiveden menoa että mistä sitä tietää ku tosiaa voi tulla sit ihan sillai tihuttelemalla... Myö ku käytii siellä sairaalalla tutustumassa ni siellä kätilö sano että jos epäilee että on lapsivettä tullu ni pitäs käyä tarkistuttamassa tilanne. No itelläniki esim La melkee aina ku kävin vessassa ni pikkareissa oli märkä läntti. Ja sit rupesin miettimää et joko tihuttelee... Ei nyt oo tullu. Ei tosiaa viittis hyökkäillä sairaalaa joka tipan takia.
Sit samalla tavalla mietityttää limatulpan tulemine. Nyt on ollu jonkuu aikaa sillai et ei oo tullu juurikaan valkovuotoa eikä mitää paljoo muutakaa. Mut eile aamuyöstä ja su aamuyöstä ku valvoin taas ja kävin tiuhaa vessassa, ni molempina päivinä yhen vessakäynnin yhteydessä pyyhkiessä paperiin tuli jonkuu verra sellasta kirkasta limaa... Limatulppaki voi kai tulla jotenkii pikkuhiljaa "osissa" vai?
En tiiä mut mielenkiinnolla tässä seurailee että mitä aina tapahtuu ja kuulostelee noita tuntemuksia. Jännittävää..

Kaza

Kuulin täs kun ystäväni ystävä oli viikko sitten synnyttänyt, että hoitaja joka hänelle sattui, oli kaikkea muuta kuin mukava. Oli kuulemma tiuskassut väsyneelle äidille, kun hän oli pyytänyt jos he voisivat katsoa vauvan perään (ilmeisesti olivat perhehuoneessa) että hän saisi kerättyä voimia, et mites olit kotona ajatellut pärjääväsi, että kuka sitä vauvaa siellä vahtii. Eikä ollut suostunut ottamaan lasta edes muutamaksi tunniksi.

Kauheaa oikeasti mun mielestä. Mä olen täysin kyllä käsittänyt, että synnyttäjien osaston hoitajien yksi toimenkuva on juuri vauvojen perään katsominen.

Tämä äiti ei ollut edes tajunnut sanoa mitään vastaan vaan hyväksynyt asian. Seuraavana päivänä hän huomasi, että toinen synnyttänyt äiti, jolla eri hoitaja oli saanut lepotauon ja hoitaja oli pitänyt sitä ihan päivänselvänä asiana...

Tasan ei mene hoitajatkaan näköjään. Toivoa vain voi, että omalle kohdalle osuisi mukava ja empaattinen ihminen, eikä työhönsä
kyllästynyttä pirttihirmua.

Soitin muuten laitokselle ja kysyin tuosta lapsivedenmenosta. Sanoi että raskauden loppuvaiheessa valkovuoto voi hyvinkin muuttua nestemäiseksi ja mainitsi myös, että tuota limaisuuttakin voi olla. Kyseli vointini näin yleensä, supisteleeko paljon jne. Sanoi, että laittaa side housuihin ja jos se selkeästi kastuu vedestä, niin lähteä laitokselle.
Mullahan lirahti päivällä ja sen jälkeen ei oikeastaan ole mitään tullut...eikä supistelutkaan ole olleet pahoja.

Sanoi myös sen, että supistelut voivat olla tosi kivuliaita ja sitten yhtä äkkiä loppua ja että se on sitä valmistautumista. Kun tosi on kyseessä niin ne supistukset ei lopu ja mikään asennonvaihto ei auta asiaan.

T.Frisse 37+6 ja Rusina

Minä taas heip!
Tuosta lapsivesi-asiasta.. Minä kävin toissa viikonloppuna tarkistuttamassa asian äitiyspolilla, kun lirahteli joka päivä eikä se mun mielestä vaikuttanut pissalta eikä valkovuodolta. Ottivat siellä näytteen ja ultrasivat ja kaikki oli kunnossa. Neuvolassa katsoivat tilanteen vielä uudestaan seuraavalla viikolla ja lääkäri sanoi että mulla on hiiva, joten sain hiivakuurin. Edelleen on lirahdellut ja ilmeisesti se on vaan sitä lisääntynyttä vuotoa. Neuvolassakin sanottiin, että jos lapsivettä lorahtelee, niin sitä tulee sitten ihan joka päivä ja se on kuulemma imelän hajuista??. Tosin mulla kyllä tuleekin joka päivä jotain. Mutta kantsii käydä tarkistuttamassa jos huolestuttaa. Nyt taas `piehtaroimaan` sänkyyn tyynyjen keskelle! Öitä!!

Lapsivedessä tosiaan on sellainen oma tuoksahdus, jonka kyllä erottaa. Vähän samanlainen kuin spermassa ja senhän kaikki varmaan tunnistaa, kun täällä olette;-) Itselläni oli myös noissa lirahteluissa vähän vaaleanpunaista sävyä mukana. Eri sairaaloilla on sitten vähän eri käytäntöjä, jos lapsivettä lirahtelee. Joissakin päästetään vielä kotiin odotteleman, mutta jotkut sairaalat ottavat osastolle. Ainakin Tyksissä otettiin osastolle ja käynnistys olisi tehty vasta kahden vrk:n kuluttua ellei olisi itse lähtenyt syntymään. Ihan vaan tiedoksi, ettei tule yllätyksenä kuten itselleni, vaikkei ensimmäinen synnytys ollutkaan...

Tsemppiä kaikille synntyystä odottaville!

Heippa!
Terveisiä taas neuvolasta. Painoa ei oluut tullut yhtään edelliseen painoon nähden ja verenpaineet on edelleen matalat. Sf mitta oli huikeat 34 vaikka viikoja vasta 36+2. Kaikki oli siis ok!

Nyt sitt näihin muihin asioihin. Mulla meni edellisellä kerralla lapsivedet. Mulla kerran napsahti tuolla mahassa ja samalla vihlas. Meni makuulle ja muutaman minuutin päästä naksahti oikeen kuuluvasti ja vihlas. Silloin tajusin ett hei nyt meni lapsivedet. Kerkisin hypätä sängystä ylös ja lyllertää vessaan ja sitt tuli sitä vettä ihan tolkuttomasti. Yö side ei riittänyt kauaa kun piti vaihtaa se. Muutama tippa tuli vaalealle kaakelille ja se oli vähän vaalean punaista. Uskokaa tai älkää vaikka olettekin ensikertalaisia niin kyllä te sen vaan tiedätte kun pitää lähteä. Toi sidehomma on ainakin aikas varmajuttu ett jos siinä on punertavaa niin käykää lekurissa. Sitt noista lirahtamisista. Mä ainakin olen ajatellut sen asian ett kun joskus lirahtaa kun nousee pöntöltä niin se on kai pissaa... jos liikutat itseäsi eriasennoissa ennen pöntöltä nousua niin virtsarakko tyhjenee kokonaan ja silloin ei lirahda.

Nyt tekemään hommia mutt vointeja kaikille!

Heippa! Mull nyt sattuu alamahaan oikealle puolelle ja siten myös selkään. Jokohan mahtais tietää lähtöä kohtapuolin? Hmm...
Vauva liikkuu melko paljon ja supisteleekin välillä kipeesti...au..

Emmalle onnittelut avioitumisesta! Meitähän on täällä muutama, jotka ovat vaihtaneet siviilisäätyä vauva masussaan. :) Meillä se tapahtui jo 26.5. eikä hääkuvista näy mahaa ollenkaan kun kukkakimppu peitti kriittisimmän kohdan!

Tässä raskaudessa olen alkanut minäkin huolehtimaan lapsiveden menosta, mutta esikoisen kanssa sitä ei tullut mietittyä eikä ne vedet sitten edes menneetkään vaan synnytys käynnistyi säännöllisillä ja koko ajan kivuliaammiksi yltyvillä supistuksilla. Kun suppareita tuli n. 10 min välein niin soitin Kättärille ja sanoivat, että nyt on aika lähteä sairaalaan. Mulla on tuolla sellainen muovifrotee odottamassa omaan sänkyyn laittoa ja tänään sen aattelin sinne väsätä jos tosiaan ne vedet tässä menevät oikein kunnolla jossain vaiheessa. Kait sinne sairaalakassiinkin ois hyvä pakata vaikka pyyhe mukaan ettei autonpenkit kastu!

Huomenna tarkistetaan kohdunsuun tilanne kun menen Kättärille vauvan painoarvioon. Kaks viikkoa sitten oli jo kiinnittynyt hyvin alas, mutta kohdunsuu oli vielä kiinteä. Tuntuu kyllä, että vauva ois kasvanut kun ei se oikein mahdu tuolla masussa enää kuin venyttelemään. Satunnaisia harvoja potkuja tulee oikealle puolelle myös. Mulla ne lievästi kipeät supistukset kohdistuu lähinnä peräsuolen tienoille ja alavatsaan. Ne tosiaan ovat kuin menkkakivut ja kestävät vajaan minuutin. Kivuttomia tulee koko ajan lähinnä päivisin ja yöllä sitten näitä kipeämpiä.

Lohduttavaa lukea, että muidenkin yöt ovat yhtä pyörimistä, valvomista ja ähkimistä tyynyjen kanssa! Kohta valvotaan sitten muista syistä...Oisko seuraava synnyttämään lähtevä Minä :), Frisse, Rizzu tai Kaza kun merkitkin on jo noin selkeät...???! Mariallahan on LA jo ylihuomenna eli siitä se syyskuisten jännäys alkaa! Tai onhan meillä jo kaksi varaslähdön ottanutta vauvaa ketjussa, toivottavasti voivat molemmat oikein hyvin äiteineen ja isineen! :))

Mulla oli ne kipeet supistukset viime viikolla mutta nyt on ollut vaan kivuttomia. Vauva liikkuu aivan kauheesti kokoajan ja möyrii. Mitäköhän touhuaa. Kovia potkuja tulee edelleen.. auts!
Mulla on kanssa muutama päivänä ollut semmosia viiltomaisia kipuja alavatsassa ja välillä alapäästäkin vihlasee. Alan kyllä olla aivan valmis jo synnyttämään. Viikko enää laskettuun aikaan. Haluaisin jo niiiiiin paljon nähdä pikkusen..

Mua niiiiin paljon ärsyttää se, että mä herään puol kuudelta aamulla syömään miehen kans ku se lähtee töihin. Esikoisen kans oli sama. Kun mies tuli yövuorosta kuudelta tai meni kuudeksi töihin, ni heräsin hänen kanssaan syömään.
Miksen mä vaan voisi nukkua?