Syyskuun 2009 odottajat 2

  • Viestiketjun aloittaja Tilli_
  • Ensimmäinen viesti
bambu86
Riikkanen: joo mullakin aina joskus unohtuu maidon kerääjä..on sohva (ja joka muukin paikka) kohta niin maidon hajuinen että menee kalusteet vaihtoon. no ei kai.

eemi nyt paljon jaksamisia sinne, oisko teillä jotain ystävää tai vaikka sun äitis joka vois pari tuntia vahtia teidän tyttöä että pääsisitte miehen kanssa yhdessä vaikka ulos syömään? se auttais kyllä varmasti jaksamaan.

lalla teilläkin alkanut vastoinkäymisellä, mutta varmasti kohta helpottaa:) pientä kyllä käy sääliksi jos on kipeä se paise.

tärkeintä on kuitenkin että on kaikki vauvat perusterveitä!!!

tyttö on ollut tänään TOSI läheisyyden kipeä, koko päivän sylissä keikkunut. nukutin päikyille meidän sänkyyn ja puolen tunnin tuhinan jälkeen menin laittaa teeveden kiehumaan niin eiköhän sieltä rääkäisy kuulu:D ei yksin tykkää olla hetkeäkään. mutta eipä niiden vauvojen kuulukkaan olla yksin. nyt nukkuu sitterissä(vaikkei sais siihen laittaa nukkumaan mutta pakko välillä hengähtää).
 
lolako
Nyt kirjotan jotain mitä kerkeen ja jaksan.

viikko sit oli ihan normaali hyvä olo. seur aamuna sit eli torstaina nukkuessa heräsin ku tuli vähän lapsivettä. kokeilin sillä testillä että tiesin sen varmasti olevan lapsivettä. sitä ei tullu paljon. jatkoin unia. herättii ja noustii lasten kans 9 aikoi. hyvä ja normaali olo oli edelleen. sit klo 12 alkoi säännölliset ja kivuttomat supistuksen joita tuli 5-15 min välein. en ollut yhtää kipeä joten laitoin lapset päiväunille yhen aikoin ja aloin leipoo pullaa ku olin hiivankin ostanu jo. sit illalla kuuden aikoihin aattelin että pitää kait se käydä tarkistuttaa tilanne sairaalassa ku ollu siihen asti säännölliset supistuksen. sairaalassa oltiin illalla puol 7 aikoiihi. jollon olin 7 cm auki. !!! olin tosi yllättynyt. olin varma että kotiin vielä lähdetää jatkamaan odotusta. reunoja oli vielä vähän jäljellä, tosin tosi vähän, mihin laitettii puol 8 aikoin kohdunkaulapuudute ja sillon myös puhkaistii kalvot. sillon olinki jo täysin auki. ponnistusvaihe kesti 20 min. elikkä vauva syntyi klo 20.20 vauva ei oikee meinannu laskeutua synnytyskanavaan. väliin ponnistin kyljellään, väliin selällää. vauva oli iso, mikä tuli täysin yllätyksenä, ja hyvä kun en tiennykkää sillä jos olisin tiennyt että tulee 4,4 kg vauva niin mua olis synnytys pelottanut. nyt ei pelottanu yhtää ku luulin että tulee 3,5-3,8 kg vauva niin ku lääkäri arveli elokuun lopussa. ponnistusvaiheen aikana olin varma että repeän tosi pahasti, sattu niin kipeää!! mutta tuli ainoastaa ihan pikku nirhauma johon kaks tikkiä laitettii ettei pissalla käyminen kirvele. vauva sai täydet kympin pisteet. istukkaa taas ooteltii puolisen tuntia. mutta tulihan se vihdoin sieltä. vauva ollut tosi tyytyväinen, eikä juurikaan itke. maitoo mulla tulee riittävästi. ja olokin on hyvä. en tiiä kuinka sekavaa tekstiä tulee mutta nyt lähen nukkuu ku muutkin nukkuu.

riikkaselle tsemppiä!!

lolako ja pikkumies, 6 pv
 
Riikkanen
Kiitos lolako synnytyskokemuksen jakamisesta *toivoo yhtä helppoa synnytystä*! Aika jännä että 7 senttiin voi aueta kivuttomilla supistuksilla...

Ja kiitos kaikille kannustuksesta! Toivotaan että pian mullakin olisi jotain kerrottavaa. Mä oon kyllä nyt kans ihan varma että vauva on jo tosi iso kun näin kauan haluaa kohdussa kasvaa. Se on alkanut vähän pelottaa.

Riikka 41+5
 
bambu86
lolako ohhoh aika mahtava synnytys:D

riikkanen, enää tosi vähän aikaa. kyllä ne saattaa jo lauantainakin käynnistää. varsinkin jos oikeesti sanot että nyt on pakko(mullakin tottelivat tayssissa eikä tarvinnut edes ku kerran sanoo).
 
ellinoora77
moi!

oikein mallikkaalta kuulosti lolakonkin synnytys, onnittelut helposta vauvasta myös..:)

riikka: ihan totta, kolmessa vuodessa unohtaa lähes kaiken, ainakin sen miten pieni ja hento se vastasyntynyt on ja miten paljon se nukkuu!! (ainakin meillä ja ainakin päivällä:)) mutta läheskään niin hermona en ole joka asiasta kuin ekan kanssa, vaikka huono omatunto onkin taas kaikesta (sitterissä olemisesta, pepun punoituksesta, omista syömisistä, jotka aiheuttaa ehkä ilmavaivoja jne..) mutta sehän onkin jo tuttua!

eemi: nyt mulla ei ole kyllä yhtään vinkkiä enää, kaikki sympatiat vaan sinne! siskon kaksosia hoitaessani monta vuotta sitten muistan, kun heidän neitiä ei saanut rauhoittumaan nukkumaan kuin turvakaukalossa ihan kauheaa vauhtia keinuttamalla. siinä sitä vuorotellen vanhemmat ja minä heiluteltiin yökaudet, niin että olkapää oli revetä. kun piti esikoisen ja toisen kaksosistakin saada edes vähän nukuttua. en edes muista miten kauan sitä vaihetta kesti, mutta loppui sekin aikanaan... mutta ihan kauhean raskasta se on jos ei saa nukuttua, koeta saada vain jostain apua, jos voit.

lalla: aikamoista touhua teilläkin, pitääkin olla varovainen noiden ihorikkojen kanssa ettei pääse samalla tavalla käymään. kestovaipoissa on se hyvä puoli, että niitä on melkein pakko vaihtaa tosi usein ja sopiikin tähän pikkuvauva aikaan hyvin, kun kakkaa tulee ihan jatkuvasti, ainakin meillä. kovasti voimia parantumiseen!

meidän yöitkuja ei kyllä voi verrata samana päivänäkään noihin eemin kokemuksiin, viime yönä heräsi ehkä kolme kertaa ja rauhoittui hyvin tissille. pierut ei olleet niin kipeitä enää kuin aikaisempina öinä. ja esikonenkin heräsi vain kerran. ja nyt nukkuu jo kolmatta tuntia rattaissa, toiset samanlaiset unet luvassa varmaan iltapäivällä... eli meillä nukutaan vielä ihan kauhean paljon!

hormonit on kyllä arveluttavia mustakin, mutta kortsut jää meillä käyttämättä ihan saletisti. kuparikierukkaa en kans halua jostain syystä, eikä sterilointikaannyt vielä tule kysymykseen. eli siinäpä ne vaihtoehdot sitten melkein on..

nyt kahville!

ellinoora
 
Utelias pahalainen
Meille iski tossa yhdessä vaiheessa se ongelma ettei neidillä pysynyt mun rintamaito lainkaan sisällä mut nyt näyttäis taas pysyvän joten on saanut myös rintamaitoa lypsettynä pullosta korvikkeen rinnalla.Eli onneksi syöminen onnistuu edes jotenkin. Iltaisin meilläkin tankataan toooooosi tiheesti ja tuntuu ettei noin pienellä voi olla nälkä ihan koko ajan, mutta ilmeisesti sit vaan on kun ruoka maistuu =).

Ellinoora:
Mä en ole vielä soittanut aikaa itselleni, mut muuten ei kontrolloida kuin sitten vasta jälkitarkastuksessa. Sectiohaava on hyvin parantunut mut haavan alapuolinen alue on aivan tunnoton ja yläpuolinen alue jotenkin kauheen kosketusherkkä.Olen nyt käynyt ilmojen salliessa vaunuttelemassa ja tuntuu kyllä heti tossa haavan seutuvilla jos on tullut käveltyä liian reippaasti.
Mulla on myös huono-omatunto sitterissä istuttamisesta mutta kun neiti tykkää maata/nukkua ja killitellä siinä silloin kun on hereillä. Sylissäkään en voi ihan jatkuvasti pitää niin on pakko saada laskettua hetkeksi johonkin.
Nyt neiti hermostuu äidin koneella istumiseen joten täytyy lopetella.
Ai niin Lolakolle onnittelut pienokaisesta ja Riikalle tsemppiä viimeisiin kitupäiviin.
UP+neiti 2,5viikkoa
 
Myy80
UP:lle tätä kautta onnitteluhalit ihanasta pikkutytöstä. Toivottavasti "paikkasi paranevat pian" ja pääset kunnolla touhuamaan - eikä sit yhtään mitään tunnontuskia sitteristä...oot "maailman paras mami".

Myy.
 
Lalla
Ellinoora, täällä ei vauvan pepussa ollut mitään näkyvää ihorikkoa ennen paisetta. Iho tuntui olevan tosi siistissä kunnossa. Äitiysneuvolassakin mainittiin hyvästä pepun ihosta, kun vauva oli vasta reilun viikon vanha. Ja kun paise jo oli, lastenneuvolassa sanottiin, että iho on muuten tosi hyvässä kunnossa. Kai siihen pienikin ihorikko voi riittää, jos syynä edes se oli, mutta meillä ei siis ainakaan näkynyt mitään.

Kertisvaippoja meillä vaihdeltiin usein ennen paisettakin. Tai ainakin luulen, että usein, jos n. 30 vaipan paketti kesti 2 päivää... Tällä vaipankulutustahdilla mun onkin tunnustettava, että mä en ymmärrä, minkälainen vuori niitä kestoja pitäis olla, jotta niitä ehtis pyykätä ja kuivattaakin... Ja millä ajalla niitä pestään? No joo, mulla oli tarkoitus alkuopettelujen jälkeen kokeilla kestoja, mutta sitten tuli tuo paise ja homma jäi taas. Ei meillä kyllä olekaan kuin ne äitiyspakkauksen kestot ja sitten yksi Mollamaijan (tms.?) kesto, joka on vähän isommalle lapselle. Paiseaikana ei kestot tosiaan käyneet mielessä, kun haavasta tuli veristä eritettä ja sitä märkää. Kestojahan ois saanut keittää ja oisko sittenkään saanut pöpöjä pois?!

Tänään saatiin vihdoin parempia uutisia lääkäristä! Haava on parantunut hyvin ja on nyt siistissä kunnossa. Ihan sai helpotuksesta huokaista, että osattiinhan me kotihoitaa sitä penteleen mätäpaisetta ja saatiin ainakin toistaiseksi nitistettyä se! Puolentoista viikon päässä oleva kontrolliaika peruttiin ja sen tilalle saatiin uusi kuukauden päähän. Noista paiseista saattaa kuulemma kehittyä fisteli eli vähän vaikeampi pepun vaiva. Kuukauden päästä tarkistetaan, onko sellaista. Toivon hartaasti, että ei, koska siihen ei auta kuin leikkaushoito ja se onkin jo vähän ilkeämpi leikkaus... Mutta nyt eletään sen mukaan, että kaikki on hyvin ja peppu kunnossa. Antibiooteillekin saatiin lopetuslupa jo huomiseksi, kun alun perin kuurin oli määrä oli pidempi.

Meillä onkin tänään ollut vapautunut tunnelma! :)

Lalla ja Pikku-ukkeli, 1 kuukausi
 
ellinoora77
lalla: joo en minäkään iho-ongelmien aikaan uskaltaisi kestoja käyttää, jos on peppu joskus rikki niin silloin käytän kertiksiä, just tuon hygieniatakuun vuoksi. meillä oli vähän pepun iho auki viime viikolla, kun en alussa raaskinut herätellä kesken unien vaipanvaihtoon yöllä (esikoiselta en vaihtanut yöllä koskaan ja iho oli aina tosi hyvä), mutta siitä oppineena vaihdan kyllä vaipan yölläkin nyt.

näin osa-kestoilijana (kertikset yöllä ja useimmiten reissussa/ulkoillessa, riippuu vähän) kestovaippoja kuluu ehkä 5-8 päivässä, musta se on jo aika tiheästi..;) niin ne vaippakäytännöt vaan vaihtelee. ja musta se pesu menee samalla kun pyykkiä tulee muutenkin. mutta en minäkään siitä mitään erityistä stressiä ottaisi, varsinkin jos on jo muutenkin ylimääräistä hommaa kaiken hoitamisen kanssa.

toivotaan, että haava paranee pian ja pääsette tuosta rumbasta!

ellinoora
 
Riikkanen
Heips,

Tulin juuri äitiyspolilta. Sunnuntaiaamuna menen osastolle käynnistykseen jos ei siihen mennessä mitään tapahdu. Sikäli on nyt vähän ehkä parempi mieli kun sai kuulla että vauvalla on kaikki hyvin. Sykkeet tosi hyvät vaikka käyrää otettaessakin tuli yksi supistus ja istukan virtaukset normaalit. Painoarvio 3,7 kg, kohdunsuu kahdelle sormelle auki (mitä se sit on? 3 cm?).

Lääkäri oli tosi mukava ja asiantuntevan oloinen, hyvä kokemus tällä kertaa polilta. Teki aika rajun tutkimuksen, yrittäen vähän ärsyttää paikkoja. Nyt kyllä tuntuukin siltä:/ Supistelee aika mukavasti, mutta sehän on vaan positiivista. Hieman mietityttää kun käskivät varautua kolmenkin päivän käynnistelyyn, se kuulemma helposti voi kestää useita päiviä.

Hyvää viikonloppua kaikille, toivottavasti pian tavataan vauvanhoitopuolella!
Riikka 41+6
 
Eemi
Pikaiset postaukset!

Lolakon synnytys kuulosti kyllä tosi mallikkaalta! Ja Riikalle nyt lykkyä viikonloppuun, viimeistään sitten sunnuntaihin. :) Mieti, viimein saat nyytin syliin.

Lalla: ihana, että peppu on parempi. Mutta noista kestoista: meillä menee kestoja 4-6 kpl päivässä ja yöllä 1-2 kertavaippa. Eli ei ole minusta monta! Tosin, jos laitan harsovaipan niin taitan väliin froteeimun, samoin sellaisen äitiyspakkauksen keston kanssa voin laittaa yksinkertaisen froteeimun jos tyttö on menossa unille (yleensä on). Mutta kun meillä nukutaan päivisinkin pitkät pätkät kun innostutaan, joten vaipanvaihtoväli on vähintään se 3 h, eikä yli- ja ohivuotoja tule kuin silloin, kun laitan kuoren liian löysälle kiinni. ;) Vaipat pesen joko 60 asteessa vauvan vaatteiden, pyyhkeiden ja muiden kanssa, tai ihan 40 asteessa omien vaatteiden kanssa - mitä nyt sattuu pyörimään. Ja hyvin ovat puhdistuneet, musta kanssa se menee tässä samalla vaivalla. Enempi kuluu välillä harsoja, kun pulautusta tulee urakalla!

Mutta eiväthän ne paiseen kanssa erityisen hygieenisiä olisi, ellei tosiaan tarvitse jatkuvasti vaihtaa. Ainakin osan vaipoista saa pestäkin 90 asteessa, joten eiköhän joitain saisi keittääkin. Mutta esim. bambukuituisissa vaipoissa taitaa olla vain 40 asteen pesu... Sellaisia ei kyllä itsellä ole nyt yhtään, eli en voi tarkistaa. Enkä mä kyllä koskaan 90 asteessa pese, ei ole ollut tarvetta.

Eilen tosiaan oli se jälkitarkastus, ja päädyttiin siihen kuparikierukkaan. Mutta lääkäri sanoi, että ideaaliaika asennukselle olis se 4 kk synnytyksestä, "silloin on varmaan paremmin aikaa ajatellakin sitä ehkäisyä". Heh, vähän repesin, totesin että jos nyt ehkäisyä enää ikinä tarvitaan. Sain rohkaisevan hymyn. :D Eli ehkäpä sitä sitten.

Ja siis nyt täytyy korjata: meillä tyttö nukkuu kyllä yön, 7-8 h yleensä kahdella syötöllä ihan hyvin, lämmitetään vaan pullo, syötetään ja nukutetaan ja homma on normaalisti ohi puolessa tunnissa. Ilta-aika on vain huutoa, n. klo 19-23... Eilen saatiin homma jotenkin helpottumaan, kun tyttö otti vartin voimanokoset iltakävelyllä seitsemän aikaan. Koitetaan nytkin pakolla nukuttaa vaunuihin, jos se helpottaisi tänäänkin... Mies on lykkimässä koiran kanssa ja heti mä tässä koneella. Mutta tekee tuokin tiukkaa välillä, kun omat yöunet jää keskimäärin 5 h yössä kolmessa pätkässä nukuttuna, ja sitten se ilta on pahin. Onneksi tää on varmaan vaan tää vaihe, uskotaan näin!

Tänään käytiin bussilla kaverilla kylässä, tultiin vielä bussilla takaisinkin, ja yllättävän hyvin meni. Vähän hämmentävää oli vieraassa paikassa, jossa kaksi vierasta koiraa ja vieras mies (!), mutta silti olen tyytyväinen saldoon. Täytynee totuttaa tähänkin, jos joskus meinataan kotoa liikkua pois

Nyt rauhallista viikonloppua kaikille. Täällä meinataan nukkua pois univelkoja ja olla möllöttää vaan. No jaa, imuroida kyllä pitäis ja vessa siivota, mutta siinä se tämän viikonlopun ohjelma.

Eemi ja pikku E, 7 viikkoa ja päivä
 
Lalla
Eemi, riittääkö teillä tosiaan 5 - 8 vaippaa ihan koko vuorokaudessa? Meillä menee reilut kymmenen, jos oikein hyvä tuuri käy, mutta normaalisti lähennellään kyllä pariakymmentä. Vaihdetaan vaippa heti, kun takapuoli pörähtää tai huomataan, että on tullut pissa. Ei siis odotella vaippaa täyteen, vaan heti puhdasta alle. Ja tuo on siis ollut meillä ihan normi tahti, paisehaavan aikana vaippojen kulutuksen perässä ei enää laskemalla pysynyt... Kovasti tuo napero kyllä syökin eli siis myös pissaa ja kakkaa paljon!

Aloitin maidon lypsämisen tässä paisestressin aikana, kun aloin pelätä, että maidontuotanto ehtyy murehtiessa. Alkuun pumppaaminen oli vaikeaa ja tuskallista ja äherryksen jälkeen sain 40 ml. Nyt homma sujuu ja tänäkin aamuna sain sain jo 80 ml 10 minuutissa, mikä oli tosi hyvin alkutilanteeseen nähden! Nyt tuntuu, että maidontuotanto on taas enemmän ennallaan ja vauvakin syö taas entiseen malliin. Olen saanut nyt pakastettua noita maitoja ja ne pääsee käyttöön tiistaina, kun olen varannut itselleni pitkän kampaaja-ajan! Mies jää vauvan kanssa kotiin. Pojat harjoittelivat tänään tuttipulloa, kun se oli molemmille uusi tuttavuus. Iskä osasi hyvin ja poitsukin imi kuin vanha tekijä! Harmi vain, että 80 ml loppui kesken ja piti siirtyä tissille...

Vauva on nukkunut nyt pari yötä niin, että mennyt omaan koppaansa klo 23 aikaan ja herännyt syömään vasta klo 6 maissa aamulla. Tuntuu uskomattomalle!

Lalla ja Pikku-ukkeli, 1 kuukausi ja 2 päivää
 
bambu86
lalla, ei meilläkään mene enempää kuin se 5-8 vaippaa..pari kakkaa ja loput pissiä, yöllä vaihdetaan vaan jos tulee kakka(yleensä tulee kolmen aikaan yöllä). käytetään ihan kertsi vaippoja. toivottavasti vauvanne pylly on kohta kunnossa!!

kohta mekin siirrytään vauvanhoito puolelle koko porukka:)

tänään olin yksin shoppailemassa, oli tosi kivaa. tosin en kyllä vielä mahdu normaaliin 36 kokoon, pitää ostaa kokoa isompaa niin en kauhean paljoa halua ostella kun tavoite on tietty lähtökoko. oon aika hajalla vaan tosta mun vatsasta, se repes sen viimeisen raskausviikon aikana ihan kauheen näköseks, ei oikeen 2-kymppisenä halua tällaista raskausarpi vatsaa. no mun sf mitta oli sen 37 viime mittauksella ja sen jälkeen ei ees enää mitattu viimeseen 1,5 viikkoon. että eipä ihme et repes vatsa. oonkin vähän harkinnut että meen käymään kirurgilla vielä, jos tästä sais vielä kauniin. tietty jos tehdään vielä toinen lapsi niin vasta sen jälkeen.. mites, saiko kukaan muu yhtä ihania arpia? tai murehditteko niitä?
 
Eemi
Lalla: meillä meni myös alkuun vaippoja ihan mielettömästi, kun vauva kakkasi KOKO AJAN. Nyt paremmin tietää, että kakkaa tulee illan viimeiseen kestovaippaan, aamuyöstä ja joskus ekaan aamun vaippaan. Pissaa nyt tulee vähän koko ajan, mutta kestovaipasta sitä ei oikein tunne päällepäin eikä näytä tyttöä haittavankaan. Joskus on vaippa ihan märkä, joskus vain etupuolelta vähän. Lähinnä kyse on siitä, että vaippa vaihdetaan aina hereilläollessa, mutta sitä aikaa on toistaiseksi tunti-kaksi kerrallaan, joten ei tuossa tunnissa kyllä vaihdeta kuin kerran. Ja sitten taas nukutaan... Että näin. Varmaan kun vauva kasvaa, alkaa itkeskellä enemmän märkää vaippaa, ja sitten niitä varmaan kuluu taas enemmän!

Meillä on nyt kaksi iltaa mennyt paljon paremmin (lähtötilanteeseen verrattuna siis)! Ollaan saatu vauva ainakin olemaan vaunuissa koiran iltalenkin ajan, ja välillä on sinne pariksi minuutiksi torkahtanutkin. Sitten ollaan köllötelty sohvalla ihan rauhassa, annettu maitoa itkuun, ja iltavaipan vaihtamisen jälkeen yhdeksän aikaan laitettyu kapalo, jota pidetään koko yön. Vaavi on nukahtanut kymmenen ja yhdentoista välillä molempina iltoina heijaukseen - tosin noussut vielä kerran-pari sängystä syömään. Ja hyvän vinkin luin uusimmasta Vauva-lehdestä: jumppapallo! Jos kenen teidän vauva vaatii jatkuvampaa heijausta ja kuljetusta, niin suosittelen. Mä lainasin kaverilta, ja vaikka se on mulle liian iso, niin mies saa sen päällä istumalla ja kohoilemalla vauvan HETI hiljaiseksi. Kantoliina varmaan lisäisi vielä tehoa entisestään, jos siinä ei tulisi niin kuuma. ;) Ei kipeydy enää ranteet ja polvet jatkuvasta kannattelusta ja niiailusta.

Lallan vauvan unet kuulostaa kyllä iiihanilta. Meillä herätään pari kertaa yössä syömään, ensin 3-4 h unien jälkeen ja sitten parin tunnin välein vähintään. Mutta iltaan verrattuna tuokin on tosi hyvin!

Bambu: mulla ei tullut kuin yksi ainoa raskausarpi, ja sekin on jo haalistunut aikalailla. Mutta sen sijaan mulle jäi se hirveä tumma linea negra keskelle vatsaa, se on melkein musta ja koko napa on ihan tummanruskea! Onko jollain tällaista ja koska se häipyy?? Mutta sinänsä mua ei kyllä haittaa miltä näytän alasti, lähinnä haluaisin vain tietää, mahtuuko vanhat housut mulle koskaan jalkaan vai ostanko kaikki uusia. Tällä hetkellä ei mahdu mitkään vanhat housut jalkaan, hameilla mennään mutta ei kyllä koko talvea! Viikon päästä mennään tosiaan kaupoille niin, että pikku E jää hoitoon, ja ostan kyllä vaikka väkisin ainakin yhdet housut. 3-4 kiloa kun vielä on ylimääräistä, eikä se näytä oikein tippuvan, on ollut samoissa lukemissa jo kuukauden.

Jees. Kaipa me kohta päästään kaikki vauvanhoitopuolelle, kunhan nyt Riikan viikonloppu sujuu toivotulla tavalla! Sitä odotellessa... mennäänkös me sitten tuohon elo-syyskuisten ketjuun Ilonan ja kumppaneiden seuraksi?

E&E, 7 viikkoa 3 päivää
 
Ellen83
Riikkanen on varmaankin nyt sairaalassa, toivottavasti kaikki sujuu hyvin. :)

Eemi, mulla on sama juttu kuin sulla, eli on tosi vahva linea negra ja ihan tumma napa. Mä olin ajatellut että ne varmaan haalenee pikku hiljaa kun synnytyksestä on nyt vasta reilut kolme viikkoa, mutta ikävä kuulla että seitsemän viikon jälkeenkin ne voi olla ennallaan. Kyllä mä silti uskon että ne jossain vaiheessa haalenee eikä jää ikuisiksi ajoiksi tummiksi.

Raskausarpiakin mulle tuli, onneksi kuitenkin vain navan ympärille. Ensimmäiset tuli noin rv 38 ja ne sitten lisääntyi ja piteni viimeisten neljän raskausviikon aikana. Nyt navan seutu näyttää aika kurjalta mutta en ainakaan toistaiseksi ole murehtinut asiaa. Sekin aika kyllä tulee varmaan vielä. =)

Olin eilen ekaa kertaa liikenteessä ilman vauvaa. Pikkuinen oli miehen äidin luona hoidossa noin viiden tunnin ajan ja mies oli töissä joten kävin yksin kaupungilla ostoksilla. Vatsa on jo melkein kadonnut mutta en silti vielä viitsinyt ostaa vaatteita. Ehkä jo parin viikon päästä uskallan ostaa vaikka jotkut ihanat farkut, nyt mukaan tarttui vain yhdet kengät. Oli muuten outo olo olla ilman vauvaa. Oli toisaalta hauskaa ja jännittävää, mutta taustalla pieni syyllisyys... Melkein sama fiilis kuin joskus yläasteella kun lintsasi koulusta... Heh. =) Nyt on kyllä ihanaa että nyytti on taas tässä vieressä.

Ellen ja käärö n. 3 ja puoli viikkoa
 
ellinoora77
moi!

ihania nuo lapset kun nukkuu...molemmat onnellisesti päiväunilla ja itseä ei tänään (harvinaista kyllä) nukuttanutkaan. sain aamulla nukkua puoli kasiin, mikä on ihan luksusta mulle, kun tuo esikoinen on aina herännyt aikaisin. viime aikoina 5.30 on ollut aika tavallinen aika herätä.

eemi: aijoo, ymmärsin väärin, onneks sentään yöt on teillä helpompia! sama homma kestovaipoissa meilläkin, peseytyy muun pyykin joukossa, välillä 60, välillä 40 asteessa. eikä märkä vaippa haittaa meilläkään, ainakaan vielä. ja ihosta aina seuraan, jos on liian pitkä vaipanvaihtoväli, niin pitkään kun iho pysyy hyvänä ja ei vauvaa haittaa, niin tahti on ihan hyvä. musta on melkein suurempi vaiva kantaa vaippapaketteja kaupasta ja sitten taas roskiin, kuin pyykinpesu ja viikkaus.

mulla ei enää oo oikein edes laskuissa monesti typy herää yöllä, kun oon nyt pitänyt vieressä oikeastaan ekasta heräämisestä lähtien, joka on usein yhdentoista-kahdentoista aikaan. saatiin koko parisänky nyt valtaamme, kun mies haluaa nukkua omassa huoneessa, kun herää herkästi tytön ääniin, ymmärrän kyllä, vaikka ikävä vähän onkin:( tyttö nukahtaa illalla yleensä esikoisen kanssa about samaan aikaan eli kasin ysin kieppeillä. yöllä isken sitten vain tissiä suuhun ja joskus röyhtäytän jos tuntuu siltä. niin saan itse kyllä eniten nukuttua. onneks ei oo ilmavaivat enää niin paljon huudattaneet, olen kyllä ahkerasti antanut relatippoja ja disflatylia. noin neljän aikaan neiti on aina virkeämpi ja saan pitempään imettää ja heijata, että nukahtaa, mut muuten yö menee nyt aika kivuttomasti. onneks mulle aamuheräämiset ei oo mikään katastrofi, kun esikoinen herää yleensä silloin viiden jälkeen... pahempi olisi jos lapset olis iltavirkkuja kun itse ei jaksais iltaisin mitään.

tuo esikoinen on kyllä ollut suuri yllätys, hänen suhtautumisensa vauvaan ollut ihan mielettömän upeaa! eikä ole mitenkään osoittanut mullekaan mieltään, vaikka sellainen äidin poika ollut tähän asti oikein kunnolla. toki sitä kateutta ja riitoja varmasti vielä joskus tulee, mutta ainakin näin alussa mennyt ihan tajuttoman hyvin.

mulla ei onneks tullut yhtään arpea mahaan (paisti tietty leikkausarpi:) ja painoa on lähtenyt varmaan noin 10kg tähän mennessä. mutta kyllähän mulle varmaan 18kg tulikin, eli ihan hyvin voisn se kymppikilo kadota vielä. mutta ihan rauhassa, luin jostain, että liian nopeasti jos laihtuu, niin vauva saa maidon kautta kaikki kuona-aineet, jotka on varastoituneet läskiin. uskon, että vuodessa se ylimääräinen on hävinnyt ihan kauheasti ponnistelematta. kohta pitää vaan alkaa jumppaamaan ja kiinteyttämään kroppaa vähän, en usko että syömisiin tarvitsee ihan kauheasti kiinnittää huomiota. imettäessä on ihan koko ajan nälkä! mutta vaatteita en aio juuri ostaa vielä pariin kuukauteen, onneksi on vanhoja reiluja vaatteita tähän hätään tallessa.

nyt taidan lähteä päiväkahville, palataan taas! ja kovasti tsemppiä riikkaselle!!!

ellinoora ja anniina 4 viikkoa ja yksi päivä
 
bambu86
joo mulla on raskausarpien lisäksi se linea negra!! että TODELLA viehättävää..iho ei ole vielä niin kimmoisa myöskään mitä muualta, huomaa kun rypistää mahaa. pitää vaan käydä lenkillä ahkerasti, kun ei tässä minnekkään treenaamaankaan pääse! ehkä sit kun miehen työt helpottaa,ja sit voi kunnon puolestakin mennä jo salille. en kyllä vatsoja uskalla treenata vielä ainakaan pariin kuukauteen.

nyt äänestä päätellen tulee MEGAtorttua tytöllä..hehheh. naama virneessä vääntää.
 
Eemi
Jaa, se linea negra on siis muillakin. No hyvä, kyllä se varmaan sitten häviää, koskapa eipä niitä uimahallilla hirveästi näe! :D Hehee...

Jees, tyttö saatiin pihalle nukkumaan ja sain aamukahvit juoda. Nukutatteko te muuten muut päivisin ulkona yleensä? Meillä vaavi nukkuu nykyään kaikki päiväunet (yleensä kolmet) vaunuissa ja yleensä aina ulkona. Jos jostain syystä on levotonta (esimerkiksi viikonloppuna naapurin ukko sirkkelöi takapihalla), niin nukutan vaunuissa eteiseen. Kun jotenkin ajattelisin, että päivän ja yön ero tulee siinä selkeämmin... ja helpompi on lähteä koiran kanssa liikenteeseen sekä kauppaan, kun tyttö on niin tottunut vaunuissa makaamiseen. Ilta ja yö sitten tulee, kun oma sänky löytyy posken alta. ;)

Eilinen ilta meni taas paljon paremmin, ei enää niin paljon itkua, vaikka tyttö onkin selvästi väsynyt mutta ei nukahda. Tutti suussa lekottelee sohvalla ja välillä juttelee, vaikka väsyttääkin. Yhdeksän maissa vaihdetaan yövaippa, laitetaan kapalo ja aletaan syöttää iltamaitoa... Mies hoitaa sänkyyn laittamisen (useita kertoja) kymmenen ja yhdentoista välillä, että saan siinä hiukan torkkua. Yöherätykset meni taas muuten tosi hyvin, mutta aamuyöstä ei enää nukuttu kumpikaan... Vauva vain ähisti ja ähisti, ja lopulta kun nostin sängystä niin pulautti useamman kerran. Röyhtäytin kyllä ennen sänkyynlaittoa ja oli kylkiasennossa, että mitenkäs nyt noin? Outoa... oli varmaan poltellut kyllä ikävästi.

Mutta niin. Vesisadetta vissiin pukkaa tälle päivälle, katsotaas täytyykö rynnätä kesken unien sitä sadesuojaa virittämään... Mielelläni lukisin lehdenkin tässä välissä. Mukavia päivänjatkoja... Jokohan se Riikan vauva on maailmassa?

E&E
 
Sasa_sofia
Joo...kyllä täältäkin löytyy se viiva. Häpykummulta kylkikaariin asti ulottuu. Mahan nahka on ihanan veltto. Kiloja onneksi on lähtenyt niin paljon, että ei pä paljon tarvitse laihutella.

Meillä ei olla kauheasti päästy ulos kun meillä on noi sahanpurut mahassa. Voin sanoa että meillä valvotaan ja siksi en ole joutanut kirjoittelemaan. Itken kun olen niin väsyksissä. Nyt onneksi on taas nukkunut jonkun aikaa ihan hyvin. Kun ilta koittaa 21 niin sitten se alkaa. En ole varma onko se koliikkia, mutta puruja kuitenkin. Ja voi perkl..kun tänään vielä aloitetaan D-tipat.

Tissimaitokin tekee loppuaan, mutta onneksi tutteli maistuu poitsulle. Tuntuu että sitä menee purkki tolkulla eikä sittenkään tule täyteen. Kaikki maailman keinot on kokeiltu, mutta "ehkä" nyt näyttäisi siltä että olisi helpottamassa edes hieman.
Sitten raukka on niin väsy kun kitisee ja ähisee niin ei osaa nukahtaa. Tutia sitten vain mussuttaa ja yökkää kun imee liian voimalla. Tissille nukahtaisi heti jos vain antaisi. Silleen on saatu parina yönä nukutettua kun ei ole muu auttanut. Ja se huuto *huoh* on niin korvia särkevää kimeää huutoa kuin olla ja voi.

Tulipa taas omaa valitusta..
Rikkasella taitaa joh olla vauva..

Sasa_sofia & poitsu 2vkkoa
 
bambu86
joo eiköhän se linea negra jossain vaiheessa häivy. ja raskausarvetkin varmaan menee suht hyvin piiloon jos vaan treenaa mahan kuntoon? toivotaan. mä ainakin olen sen verran pinnallinen että ne mua häiritsee ihan älyttömästi. vaikka mies kuinka sanoo että ei ne haittaa todellakaan niin eipä se siihen vaikuta että ne haitta mua itteeni. no ei nyt kuitenkaan päällimmäinen asia mun elämässä:)

täällä on mennyt nyt paljon paremmin kun olen jo useampia päiviä imettänyt aina yhdestä tissistä 2-4 kertaa putkeen. 4 kertaa päivässä vaihdan rintaa. toisesta rinnasta kyllä tulee ihan mielettömästi enemmän kuin toisesta. selkeesti tytöllä vähentynyt ilmavaivat ihan ÄLYTTÖMÄSTI. tyttö on vaan niin kovaääninen yöllä, jos herää sillain puolittain (yleensä jos on nälkä) niin ähisee ja kähisee kovaan ääneen niin mies ei saa nukuttua, mulla taas on tosi helppo nukahtaa ja en joka ääneen herää. mies menee sit yleensä sohvalle joskus 4 aikaan yöllä nukkumaan jos on aamulla töihin meno.

yöt on menny samalla kaavalla joka yö; nukkumaan laittaminen alkaa n. klo 23 ja yleensä siinä 24 aikaan sit onnistuu. yleensä siinä 23 ja 24 välissä ottaa viimeset pikku huikat tissistä. sitten herätään klo 3 ja syödään n. 20 min jonka jälkeen ehkä vaipat vaihtoon ja sit nukkumaan, joka onnistuu sit lopulta joskus 4:n aikoihin. sitten ihan pikku syöttö johonkin aikaan välillä 5-7.30 ja mahdollisesti nukutaan vielä johonkin 9:n asti vierekkäin. harmi vaan kun nää rinnat vuotaa niin paljon niin ei oikein voi sängyssä syöttää jos ei halua maidossa nukkua.

sasa sofia toivottavasti saat levättyä!!! mulla kyllä jos parikin päivää menee huonoilla unilla alkaa päässä heittää.. kuvittelee kaikki jutut isommaksi mitä ne onkaan ja tulee niin ärtyneeks ja itkuiseks. toivottavasti ei ole mitään koliikkihommia teidän vauvalla!!!
 
ilona80
Juu tervetuloa meidän kerhoon :) Huomaa, että välillä on niin kiiru itse kullakin vauvojen kanssa, että kirjoittelut on vähän kortilla. Tuntuu silti tosi tärkeälle "vertaistuelle" lukea muiden samanlaisesta elämäntilanteesta ja mahdollisista ongelmista.

Mulla meni sekaisin, että kuka kyseli nukuttamisesta, mutta meidän pikkumies nukkuu päivisin aina kun vaan ollaan kotona kahdet päikkärit (2-3h) ulkona vaunuissa. Nukkuu huomattavasti paremmin päivällä ulkona kuin sisällä. Jos ollaan jossain reissussa, nukkuu yleensä sitten autossa sitterissä, kylässä sylissä yms., mutta huomattavasti lyhyempiä pätkiä kerrallaan. Päivisin ei juuri tarvitse pientä nukuttaa. Alan pukea vaatetta päälle, kun katse lasittuu ja usein poika on jo unessa ennen kuin ehtii vaunuhin asti :)

ilona
 
Eemi
Just noin Ilona meilläkin. :) En varmaan sais sisälle nukkumaan kuin puoleksi tunniksi, samoin autoon kyllä nukahtaa mutta herää esim. vauhdin muutoksiin ja jos nostetaan kaukalossa ostoskärryyn tms. Vaunut on ihan parhaat, siellä posottelee taas toista tuntia!

Sasa: tiedän tunteen... Kun ei nuku, niin monta kertaa ollaan täälläkin jo itketty, sekä minä että vauva. Yhdeksän jälkeen meilläkin aina alkoi se pahin, mahavaivoistahan sen sanotaan johtuvan, tuon iltaitkun, mutta enpä tiedä... Miksei se maha sitten muulloin vaivaisi? Ei varmaan vaan mee mulla jakeluun järkisyyt. Mutta väsyneeltä minusta vaikuttaa ja sitä tuntuisi itkevän, jos nyt yhtään päiväitkujen perusteella voi tulkita. Joka tapauksessa voimia sinne!

Bambulla vissiin samanlainen ähisijä siellä kuin meilläkin. Me nukutaan vuorotellen työhuoneen sohvalla miehen kanssa, mies arkisin enemmän kun kerran lähtee töihin aamulla. Vaikka monesti mä aiemmin heräänkin kyllä kun vauva saattaa nousta ajoissa... Hiukan olen katkera ehkä siitä, että mun unet ei ole "yhtä tärkeitä", koska en tee ajattelutyötä. Mutta on se aika hemmetin raskasta esim. seurustella vauvan kanssa ja sietää itkua, jos ei ole nukkunut kunnolla pariin kuukauteen ja unet on sitä 4 tuntia yössä pätkittäin.

Tuli tuossa mieleeni pahimpina valvomisaikoina, että enpä saanut synnärilläkään mitään univelkoja nukuttua - ei tullut hoitajille mieleen vissiin. Synnytin ekan yön, unta nolla, ja muina kolmena yönä nukuin ehkä yhteensä 5 tuntia johtuen vauvasta, naapurisängystä ja omista kivuista. Että sieltäkin jäin unen suhteen saamapuolelle... Ja velka senkun kasvaa vaan.

Mutta koittaahan sekin aika, kun täällä nukutaan! Muistetaan se. :D

E&E taas kerran
 
Lalla
Mulla ei ole linea negraa, mutta muutama raskausarpi näkyy. Tummimmat raskausarvet (ihan kuin kynsimällä tehdyt lyhyet viirut navan vieressä!) tuli vasta lasketun ajan jälkeen ja ne on pompanneet kunnolla näkyviin eli tulleet tummiksi ja syvemmiksi vasta synnytyksen jälkeen. Aika outoa. Mua ei arvet sinällään haittaa, kun en koskaan esittelisi missään vatsaani ja se on jo itselläänkin niin kauhea, että muutama arpi paremminkin vain kaunistaa sitä! ;) Nyt ainakin tuntuu, että jäipä joku muisto vauvasta vatsaan! Tyyppi yritti raadella tiensä ulos navan kautta... :-D

Meidän poitsu ei ole oikein mikään vaunuissa nukkuja. Pikkuhiljaa alkaa vasta oppia, että kun mennään kävelylle, niin siellä sopisi nukkua. Meni melkein tähän asti, että katseli ja kurkisteli vain. Nyt sentään joskus ymmärtää ja malttaa nukkua ulkona, mutta herää kyllä yleensä heti, kun tullaan sisälle tai jo vähän ennen sitä. Parvekkeelle ollaan saatu siirrettyä suoraan lenkiltä kai vain kerran. Sisällä ollaan koitettu muutaman kerran nukuttaa vaunuihin, jos on ollut levoton ja vaatinut paljon hyssyttelyä, mutta yleensä ei nuku kauhean pitkään vaunuissa silloinkaan. Päivisin nukkuukin sitten yleensä meidän sängyllä ja öisin omassa kopassaan. Nukahtaa tissille tai jos mies jaksaa kantaa aikansa. Mä en mitenkään jaksa kantaa sitä niin kauan, että nukahtaisi, joten mies hoitaa sen homman. Tutin kanssa nukuttamista ollaan vähän kokeiltu, mutta herää yleensä siihen, kun tutti tipahtaa suusta.

Eemi, synnärin yöt olikin ihan kauheita... Mulla meni synnytystä edeltävä yö vain 4 tunnin unilla, kun supistukset alkoivat. Seuraava yö meni synnyttäessä enkä nukkunut silmäystäkään. Päivällä sain torkahdettua alle tunniksi. Ekana yönä vauvan kanssa nukuin pari tuntia pätkissä ja kahtena seuraavana yönä sairaalassa ehkä jotain 4 h/yö. Vähän oli luksusta tulla kotiin ja päästä lopultakin nukkumaan! Jo toisena kotiyönä vauva rauhoittui selvästi ja alkoi nukkua paremmin, sairaalassa oli ihan toivotonta. Nyt meidän uudella sairaalareissulla paiseen takia osasi sentään nukkua sairaalassakin yhtä hyvin kuin kotona.

Mä en kyllä muutenkaan saanut siellä lapsivuodeosastolla juuri minkäänlaista tukea tuohon nukkumisasiaan tai oikein muuhunkaan. Vähän jäi vissiin traumoja... Mulla oli ikkunapaikka huoneen perällä ja vauvan kärrättävä sänky ei mahtunut sieltä edes pois! En siis saanut työnnettyä vauvaa sängyssään, kun lähdin käytävälle, vaan jouduin kaappaamaan vauvan aina kainaloon. Kun menin yöllä vessaan ja vauva oli hereillä, jätin sen vessan oven ulkopuolelle käytävillä oleviin vaunuihin. Ainahan se siinä sitten rupesi kiljumaan ja kun tulin vessasta, oli hoitaja odottamassa, että onko tämä sinun vauva, joka täällä huutaa... Ihan kuin olisin syyllistynyt rikokseen, kun lähdin vessaan!! Ja vaikka kuinka valittelin nukkumattomuudesta ja väsymyksestä, niin ei mitään... Mä ihmettelen, miten joku sai vauvansa yöllä niiden hoitajien "parkkiin"!

Sen sijaan siellä lasten kirurgisella osastolla, jossa oltiin paiseen vuoksi, oli aivan toinen meininki! Siellä hoitajat huolehti koko ajan, että onko mulla varmasti tarpeeksi ruokaa ja juomaa (talon puolesta en saanut, kun en ollut potilas) ja oonko ehtinyt niitä varmasti myös nauttimaan. Olivat huolissaan, kun en ekana yönä saanut hermostukseltani nukuttua ja olisivat ottaneet vauvan heille yöksi, jos olisin antanut. Mutta nyt en raskinut, vaan oli pakko olla vauvan lähellä kaikki aika ennen sitä leikkausta! Leikkauksen jälkeisenä yönä kannustivat minua kovasti nukkumaan, että jaksaisin sitten kotonakin, ja sanoivat huolehtivansa vauvan hyvinvoinnista, jos mä hoidan imetyksen. Vitsi, jos lapsivuodeosastollakin olis ollut noin ihanaa, niin olis ollut paljon ruusuisempi alku äitiyteen!

No joo, menipä muisteloiksi... :)

Lalla ja Pikku-ukko, huomenna 5 viikkoa
 
Riikkanen
Vihdoinkin saadaan meidän odottajien ketju suljettua:)

Meille syntyi lauantaina 10.10. klo 4.45 poika, 4500 g 54 cm! Potra poika siis. Aivan isoveljensä kopio. En onneksi ehtinyt käynnistykseen vaan ilmeisesti perjantaisen lääkärin kalvojen pyörittely ärsytti synnytyksen käyntiin, mistä olen iloinen. Synnytys oli tosi nopea, vain vajaa 3 tuntia.

Kirjoittelenpa nyt nopsaan vähän selostusta kun vauva tuossa rauhassa köllöttelee ja esikoinen tuijottaa lastenohjelmia...

Perjantai-iltana olin nukkumaan mennessä varma ettei mitään tapahtuisi vaikka päivällä lääkärikäynnin jälkeen kivuttomia supistuksia oli ollut aika paljon. Illalla ne kuitenkin loppuivat. Yöllä klo 2 heräsin ensimmäiseen polttavaan supistukseen. Muutamia supistuksia tuli n. 15 min välein ja herättelin miehen. Aika pian niitä alkoi olla 5-10 min välein joten soitin klo 3 äidilleni. Puhelimessa kuitenkin sanoin ettei varmaan vielä tarvi tulla ja ei kannata ehkä sairaalaan lähteä. Äitini halusi kuitenkin tulla ja oli meillä klo 3.20. Puoli neljän aikaan lähdimme ja automatkan aikana (n. 10 min) supistuksia alkoi olla 2min välein ja oli jo tosi vaikea istua paikoillaan. Synnytysvastaanotolla olin jo tosi kipeä ja oli ihan tuskaa kun oli pakko maata paikoillaan 20 min sykekäyrällä. Hoitajat eivät välittäneet vaikka jo huusin tuskasta että en voi maata tässä. Siinä kohtaa olin 5 cm auki.

Vihdoin päästiin menemään saliin ja jo hississä huusin kuin syötävä. Saliin päästyä klo 4.10 supistukset oli ihan kuolemaa ja huusin vaan kivunlievitystä. Kätilö näpytteli tietojani rauhassa koneelle ja oli pyytänyt lääkärin laittamaan kohdunkaulan puudutusta. Lääkäri tuli n. 15 min päästä, mutta olin jo auki 9 cm joten lääkitys muutettiin pudendaalipuudutukseksi. Lääkäri sanoi ettei puudutus ehtisi vaikuttaa koska voisin alkaa jo ponnistamaan, mutta laittoi piikin silti. Olin todella tuskainen ja karjuin kovempaa kun olisin ikinä voinut kuvitella. Ponnistaessa kipu ei tuntunut enää niin pahalta, mutta en uskonut kun kätilö sanoi vauvan pään jo näkyvän ekan ponnistuksen jälkeen ja 5 min kuluttua klo 4.45 vauva oli syntynyt. Sitten tuli ihana helpotus.

Sain vain pienen repeämän johon laitettiin pari tikkiä, otsin sekin tuntui liian pitkältä ajalta. Tärisin hervottomasti koko ompelun ajan. Sekä mies että minä meinasimme pyörtyä kuultuamme vauvan painon ja pituuden, vaikka kyllä heti vauvan nähtyäni tajusin sen olevan melko pullukka. En voi tajuta miten se on mahtunut mahaani joka ei kuitenkaan ollut käyrienkään mukaan suuri. Ja neuvolassahan oli koko ajan sanottu että ei ole mitään jättivauvaa tulossa.

Vaikka synnytys oli noin raju, olen onnellinen että se meni niin nopeasti ja en kokenut noinkaan ison vauvan synnytystä vaikeana. Ihanne olisi ollut parin tuntia pidempi synnytys jotta olis ehtinyt jotain kivunlievitystä saada. Äitini oli ihan kauhistunut että jos ei olisikaan tullut heti niin vauva olis syntynyt kotona.

Eilen päästiin sairaalasta kotiin, en taas nukkunut siellä yhtään ja se TAYSin 4a-osasto on kyllä ihan aataminaikainen. Kamalan ahdasta, kuumaa ja huono ilmanvaihto. Kaikki hoitajat oli kyllä ihania, kuten synnytyskätilökin. Ainoastaan siitä synnärivastaanoton hoitajasta jäi vähän paha maku suuhun. Eivät ottaneet tosissaan kipujani.

No, tästä tulikin aika pitkä. En nyt ehdi lueskella kaikkia kuulumisianne, mutta jatketaan vauvanhoitopuolella....

Terkkuja kaikille mammoille ja vauvoille!
Riikka+ 3 miestä
 
Eemi
Riikalle ISOT onnittelut - koko vauvan mukaan. ;) Potra poika tosiaan, mutta onneksi tuli hyvin ulos. Ja niin, olishan se kivunlievitys tietysti tosi tosi kiva... Mutta siirrytäänkös me tuonne elo-syyskuisten ketjuun vain tahtooko ihmiset oman? Päättäkee muut, minä seuraan!

Lalla, mulle tuli myös mieleen, että olis kai ne TYKS:ssä ottaneet sen vauvan hoitajien parkkiin, jos olisi vaan sinnikkäästi tyrkyttänyt. Mutta ihmeellistä mun mielestä, monta kertaa kun lastenhoitaja toi mulle pulloa huoneeseen yöllä niin mä vaan itkin väsymyksestä ja kanneskelin vauvaa, kun se itki kun ei ruokaa saanut (joo, ei sitä korvikettakaan saanut siellä tarpeeksi, ei uskottu, että maitoa ei vain vielä herunut!). Ja silti ei kysymystäkään, jaksanko minä. Että olis varmaan vaan pitänyt parkua ja lykätä se sille...

Mutta kävipä niinkin, että kerran kun vauva ei millään halunnut lopettaa syömistä ja itki varmaankin masuvaivaa tai väsymystä, ja mulla oli enää 5 min aikaa syödä se jo jäähtynyt päivällinen siellä, niin lähdin viemään sitä hoitajille että ottakaa nyt että saan syötyä. No ottivat. Ja kun 10 min myöhemmin vien tarjotinta pois, niin pikku E rääkyy täyttä kurkkua yksin kanslian ulkopuolella sängyssään, eikä yhtään hoitajaa näy missään. Eli en sitten toiste vienyt. :(

Saikohan tuosta nyt mitään selvää... Kiireessä koitan kirjoittaa kun yksi vissiin heräilee partsilla. ;) Välillä tuntuu, että ehtii päivässä vaikka mitä (kuten eilen), mutta toisina päivinä ei ehdi oikein mitään (kuten tänään). Kaipa vauvallakin on sekä hyviä että huonoja päiviä...

Mutta hei: viime yönä nukuin ensin 4 tuntia (vauva 4½) ja sen perään vielä 2 tuntia, ja vielä toisen syötön jälkeen torkuin tunnin. Ihan huimaa, on aika pirteä olo jopa!

E&E
 

Yhteistyössä