Syyskuun vauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Inga
Sellaista mietin että oletteko kiinnostuneita jatkamaan ketjua tuolla vauvan hoito puolella vai jätetäänkö se tähän jossain vaiheessa? On ollut niin aktiivinen ketju että olisi mielestäni ihan kiva jatkaa vielä näitä kuulumisia ja tuen hakemista muilta? Eli kertokaa mitä mieltä olette tästä?

Sen verran vauvakuulumisia että minulle tuli kohtutulehdus ja nyt jännitän mitä vauvan maha sanoo kahdesta antibiootista. Tosi kurja juttu, varsinkin kun tiedän että oma maha ei näitä kestä. Tähän kun lisää supermatalan hemoglobiinin (ja rautaa en nyt myöskään voi ottaa) niin olo on vähän kurja. Onneksi tuo pieni poika on maailman paras palkinto tästä kaikesta. On varsinainen suursyömäri mikä jo nyt näkyy poskista 1 1/2 viikon ikäisenä. Paino oli noussut viime la-ke 300 g eli saatiin uloslähtölupa kun syntymäpaino oli ylittynyt.

Viikonloppuja!
Inga
 
Syysmiss.
Minäkin mielelläni jatkaisin kuulumisten vaihtoa. Tässä alussa voi tosin olla hiljaisempaa, kunnes löytyy yhteinen rytmi esikoisen ja vauvan hoidon kanssa.
Entä jos nimeäisi ketjun "Syksyn 2010 vauvat" tms. niin voisi ehkä muitakin tämän syksyn synnyttäneitä tulla mukaan vaihtamaan kuulumisia?

Pikaisesti kuulumisia: Vauvalla kaikki hienosti, tänään neuvolassa syntymäpaino ylitetty roimasti ja pituuttakin tullut hiven lisää. Ja ikää siis 11 päivää. Osittaisimetyksellä mennään, katsotaan jos jossain vaiheessa pääsen täysimetykseen (tää on mulle psykologinen juttu).
Itse olen myös jo aikalailla toipunut synnytyksestä, istuminen ei vielä kyllä onnistu, sain kipeän ja turvonneen mustelman tuonne alapäähän ja se aiheuttanut kaikkein eniten tuskaa. Tikit ovat jo parantuneet hyvin.
 
Halia
Onnea kaikille vauvautuneille :)

Kyllä mä ainakin olisin kiinnostunut jatkamaan keskustelua vauvan hoito-puolella :) Vaikka etenkään vauvan syntymän jälkeen en ole ehtinyt kun kerran kirjoitella.

Tänään on pikkumiehellä 4 viikkoa täynnä.. nopeasti aika kulunut :)
Eilen oli kolmas neuvola ja herralla oli kahdessa viikossa tullut painoa hieman reilu kilon eli nyt ollaan yli 5kg (syntymäpaino 3615g). Pituus oli 56cm (syntymäpituus 50,5cm).
Toisen elinviikon aikana painoa tuli 465g ja viimeisen sairaala-aamun ja ekan neuvolan välillä reilu 300g (eli kolmessa päivässä).
Syö ihan älyttömästi, eikä oma maito aina riitä vaan jää kitisemään nälkäänsä ja joutunut kolme kertaa antamaan tuttelia lisänä. Esim eilen imetin herraa molemmista rinnoista pitkään ja jäi kitisemään nälkäänsä.. tämän jälkeen isä sai tyynnytellä vauvaa sillä välin kun lypsin pumpulla maitoa (kokeillakseni) eikä sitä tullut kuin sen verran että hädintuskin tuttipullon pohja peittyi... harmittaa, toivottavasti maidontuotanto kasvaisi.

Tää vauva tosiaan syö päivällä yleensä 1-2 tunnin välein. Joskus jopa 3-n tunnin välein (harvinaista). Öisin onneksi nukkuu paremmin ja syö 2-4 tunnin välein. Kuuden-seitsemän pintaan alkaa pikkuhiljaa ne tiheämmät syötöt :p
Pojasta kyllä näkyy että on ollut ruoka-aikaan kotona, suloinen pullaposki ja roima kaksoisleuka löytyy :p 60cm vaatteet sopivat mukavasti jo päälle, yksi 62cm body on juuri sopiva meidän pullukalle. Hyvä vaan että kasvaa hyvin :)

Lisäänpä oman vauvan listaan :)

Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9. Tyttö syntyi 20.8.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9. Poika syntyi 15.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 27v, pirkanmaa, la 6.9. Poika syntyi 21.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9. Tyttö syntyi 7.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9. Poika syntyi 22.9.
Halia: Ensimmäinen lapsi, luomu, 21v, Päijät-Häme, La 17.9 Poika syntyi 10.9
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9. Tytöt syntyi 9.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9. Tyttö syntyi 23.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Ulrika: Toinen (tyttö 05), 28v, la 3.10.(suomessa LA 26.9.) Poika syntyi 25.9.
 
Twiggy
Jatketaan vaan ketjua munkin puolesta. Meillä on nyt tosiaan remonttia, muuttoa ym. tässä menossa, joten en ihan hirveästi ehdi/jaksa nyt kuulumisia kirjoitella, mutta vähän myöhemmin syksyllä olen varmasti taas aktiivisemmin mukana.

Onko kellään muuten tullut mitään alakuloisia fiiliksiä synnytyksen jälkeen? Mä olen jotenkin ihan epätavallisen itkuinen koko ajan, vaikka en tunne olevani varsinaisesti masentunut. Ja välillä tuntuu, että kaikki on jotenkin kauhean vaikeaa, esim. ulos lähteminen. Ehkä se johtuu jatkuvasta valvomisesta ja univajeesta. Onneksi pakkaseen on kertynyt maitovarastoa sen verran, että kun saadaan muutettua niin mä voin nukkua pari yötä eri huoneessa ja mies saa hoitaa yösyötöt. Sitä odotellessa...

Pikkuneiti kasvaa edelleen hurjaa vauhtia ja reidet ovat aika michelinukot ;) Välillä on ollut kyllä aikamoista huutoa aina ruokailun ja kakkaamisen yhteydessä, varmaan jotain vatsavaivoja siis. Saattaa myös johtua siitä, että multa suihkuaa maito tisseistä tosi kovalla paineella ja vauva varmaan hörppii mukana myös ilmaa, kun yrittää raukka pysyä tahdissa mukana :(

Olen yrittänyt imettää aina useamman kerran samasta tissistä, mikä vähän tasoittaa suihkuamista, mutta sitten se toinen "lepotissi" pitää aina jossain vaiheessa lypsää ennen syöttöä ja kärsimättömän vauvan kanssa se on aika tuskaista välillä, kun toinen huutaa kuin syötävä vieressä odottamassa.

Mutta eipä tämä nyt ole suurensuuri ongelma, kun maitoa kuitenkin toistaiseksi riittää. Vaikka välillä olen miettinyt, että johtuuko mekastus imemisen jälkeen siitä, että sitä maitoa ei sittenkään ole tullut tarpeeksi..? Paino kuitenkin on noussut noin 700 g kahdessa viikossa, joten luulisi kaiken olevan sen suhteen ok.
 
Inga
Kva että moni haluaa jatkaa! Nyt eri tarvita kun se yksi aktiivinen joka oikeasti perustaa sen ketjun sinne vauva-puolelle...
Täällä arki on jo jonkinnäköisen rytmin löytänyt. Olen vähän oppinut milloin kannattaa tehdä mitäkin ja ennakoimaan seuraavia liikkeitä. Vauva on kyllä tosi helppo koska nukkuu paljon, syö kiltisti eikä juurikaan itke. Hyvin rauhallinen lapsi. Se saattaa tietysti muuttua mutta just nyt on tällaista. Viimeksi sanottiin neuvolasta että voi syöttää vähemmän ja nyt sanottiin että pitää syöttää enemmän. Ota nyt siitä selvää. Vauva on kasvanut pituutta hienosti mutta paino vähän jäljessa. Ollaan tosiaan kummatkin pitkiä mieheni kanssa eli siinä mielessä ei yhtään outoa että poika on pitkä. Saanut isänsä vartalotyypin muutenkin.
Oma kuntoutuminen on edennyt melko hyvin. Olen tehnyt kävelylenkkejä tällä viikolla melkein joka pvä ja se on tehnyt hyvää. Hb on edelleen tosi matala eli puuskuttamistahan se on jos ei muista mennä tarpeeksi rauhallisesti. Jännää näin ensisynnyttäjänä seurata miten vartalo palautuu. Pikku pömppö on tietysti vielä mutta hienosti on kyllä maha mennyt kasaan. Kiloja jäljellä 6 mutta eihän tässä ole mennyt kuin 2,5 viikkoa synnytyksestä.
Vielä ei kyllä mitään alakuuloisuuden merkkejä ole havaittavissa mutta Twiggy, olet jo valvonut aika monta yötä enemmän kuin me muut eli se on varmaan vasta edessä. Toivottavasti saat levättyä!
Inga
 
Helinä
En ole kereenyt kirjoittamaan piiitkään aikaan, mutta aina lukemassa käyn ja haluaisin myös jatkaa kunhan saan arjen rullaamaan niin, että jää enemmän aikaa kirjoitella.

Meidänkin poika syntyi jälkijunassa 21.9 kun la oli 10.9 eli 41+4 viikolla, painoa oli 4170g ja 52cm. Päivitän itseni tohon listaan.

Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9. Tyttö syntyi 20.8.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9. Poika syntyi 15.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 27v, pirkanmaa, la 6.9. Poika syntyi 21.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9. Poika syntyi 21.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9. Tyttö syntyi 7.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9. Poika syntyi 22.9.
Halia: Ensimmäinen lapsi, luomu, 21v, Päijät-Häme, La 17.9 Poika syntyi 10.9
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9. Tytöt syntyi 9.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9. Tyttö syntyi 23.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Ulrika: Toinen (tyttö 05), 28v, la 3.10.(suomessa LA 26.9.) Poika syntyi 25.9
 

Yhteistyössä