Tää on nyt PIKKUISEN nolo kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Kun itse olen leipuri. Mutta mutta...mulla on sitruunakakku uunissa ja ihmettelin jo alkuun että miten se taikina on niin pirun paksua. Äsken kurkkasin uuniin (kakku pitäis olla n. vartin päästä valmis) ja se ei oo yhtään noussut, eikä myöskään saanut väriä.

Menin sitten tarkastamaan tuota reseptiä (jonka siis netistä löysin) ja huomasin että olis pitänyt laittaa 5 dl ERIKOISvehnäjauhoja ja mä laitoin saman määrän tavallisia.

Tyrinkö siis tuossa on se nolo kysymykseni :ashamed: ??

mielestäni laitoin tarpeeksi leivinjauhettakin. Tai siis ohjeen mukaan. Siis voi juma jos nuo kakut nyt menee pilalle, niin mä marssin kyllä suoraan johonkin konditoriaan ostamaan kakkuja :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
laitas se ressu tähän niin tutkitaan =)

Joo tätä minäkin suosittelen, niin täällä toinen leipuri vois kans vilkasta että mikä meni vikaan. Ja kuule ap, meillä välillä mies on ihan hepakassa mun ja mun leipomuskokeilujeni kanssa, ei mullakaan kaikki aina onnistu!

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Tässä on linkki siihen reseptiin. Jostain syystä kopioidessa tuo resepti pilkkoo itsensä osiin. Ja vakkari harmaana: kiitos lohdutuksesta ja kieltämättä meillä kotona sama juttu. Ja voin mä puolustautua silläkin että mulla on vaan leipurin koulutus, päivääkään en ole leipomossa ollut töissä :xmas: .

www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptit/makeat_leivonnaiset/kahvikakut/sitruunakakku/

Miks mä en näe koko ressua tuosta linkistä, vaan tulee 2+ etusivu...??

Menin sinne myllynparas sivuille sitä kattoo. Jauhoja siinä on aika paljon, ja sit tuli mieleen semmoset jutut, että a ) saitko kunnolla vatkattua munan ja sokeri, etkä vatkannu sitä yli? Siis liikaa? Koska sehän sit laskeutuu uunissa, jos liikaa vatkaa niitä. Ja b ) eihän leivinjauhe ollu vanhentunu?

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Menin sinne myllynparas sivuille sitä kattoo. Jauhoja siinä on aika paljon, ja sit tuli mieleen semmoset jutut, että a ) saitko kunnolla vatkattua munan ja sokeri, etkä vatkannu sitä yli? Siis liikaa? Koska sehän sit laskeutuu uunissa, jos liikaa vatkaa niitä. Ja b ) eihän leivinjauhe ollu vanhentunu?

Ei ollut leivinjauhe vanhentunutta ja silleen vatkasin munat kuin normaalistikin. Mutta tuo jauhomäärä tuntuu kyllä suurelta...

Otin nyt kakun pois uunista ja oli pakko leikata viipale ja maistaa. Vielä se on niin peijakkaan kuumaa ettei oikein ota selvää...mutta ehkä tän kakun kehtaa kuitenkin viedä tarjolle. Ei tosiaan ole sellaista huokoista, mutta ei nyt IHAN toivotontakaan.

Ei ollut leivinjauhe vanhentunutta ja silleen vatkasin munat kuin normaalistikin. Mutta tuo jauhomäärä tuntuu kyllä suurelta...

Otin nyt kakun pois uunista ja oli pakko leikata viipale ja maistaa. Vielä se on niin peijakkaan kuumaa ettei oikein ota selvää...mutta ehkä tän kakun kehtaa kuitenkin viedä tarjolle. Ei tosiaan ole sellaista huokoista, mutta ei nyt IHAN toivotontakaan.

Entä jos kokeilet seuraavalla kerralla jättää jauhoja vähemmäksi? Minusta tuolla, että sitruunamehun korvaa osin maidolla, niin sillä ei ole merkitystä.
Mutta tuo jauho määrä on kyllä iso siihen verraten, että itse teen lähes samankokoisella muna-sokerivaahdolla mustikkapiirakkaa piirakkavuokaan, ja siihen tulee 3 dl jauhoja, ja se on niin kiinteää jo, että jäiset marjat pysyy huoletta taikinan pinnalla.

Entä jos kokeilet seuraavalla kerralla jättää jauhoja vähemmäksi? Minusta tuolla, että sitruunamehun korvaa osin maidolla, niin sillä ei ole merkitystä.
Mutta tuo jauho määrä on kyllä iso siihen verraten, että itse teen lähes samankokoisella muna-sokerivaahdolla mustikkapiirakkaa piirakkavuokaan, ja siihen tulee 3 dl jauhoja, ja se on niin kiinteää jo, että jäiset marjat pysyy huoletta taikinan pinnalla.

Juu näin ajattelin. Nyt en vaan enää ehdi. Hautajaiset on lauantaina ja lähdetään ajamaan paikan päälle jo huomenna heti töiden jälkeen. Ja mulla siis tänään iltavuoro töissä... eli pakko on vaan kelvata. Tai sitten tosiaan käyn ostamassa jonkun kakun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ethän laittanut liian kuumaa rasvaa joukkoon, se humauttaa leivinjauheen tehon heti taikinavaiheessa, eikä kakku sitten enää nouse uunissa.

No tuosta en muuten tiedä....olihan se lämmintä se rasva....

Mä muuten nyt maistoin kakkua, niin se pirulainen oli vielä raakaakin joistakin paikoista. Vaikka siis tikulla kokeilin kyllä kypsyyttä :kieh: :kieh: . Mä laitoin sen takaisin uuniin...ans kattoo mitä siitä kakusta vielä tulee...taitaa tämä täti ostaa kaupasta kuivakakun :headwall:

Yhteistyössä