Täällä kun aina vilisee näitä "mitä ruokaa tekisin"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
kyselyjä, niin mie aloin tässä kaivella joutessani keittiön koreja, joista löysinkin sit etsimäni. Ihan vaan vinkiksi voisin heittää meidän tavan selvitä ainaisesta miettimisestä.

Nyt mie oon taas vähän lipsunut kesäaikana, mutta yleensä mie mietin vähintään viikon ruuat aina valmiiksi, joskus pidemmällekin ajalle.
Mietintään auttaa tämä rakas vihkoni, johon mie oon listannut ruokia otsikoilla:
- kasvisruuat
- lintu / riistaruuat (lähinnä broisku ja kalkkuna meillä käytössä )
- kastikkeita
- makaroni- ja riisiruokia
- paistoksia ja laatikkoruokia
- kalaruokia
- jauheliharuokia
- keittoja
- makkararuokia
- liharuokia
- puuroja / vellejä (lounaaksi tai päivälliseksi sopivia )
- pataruokia ja muhennoksia
- ruokaisia salaatteja
ja
- "pikaruokia" / "nopeaa tai helposti hyvää" (kuten pizza, tortillat, lämpimät voileivät, munakkaat jne.)
+
- sisäelinruokia (näihin lasken maksaruuat ja veriletut, joita meillä syödään n. 1 kerta / kk)

Sit noista listoista vaan aina vähintään viikon lista, ja ruoka pysyy vaihtelevana ja monipuolisena.
Mulla on myös lisukesalaatit ja lisukeruuat omissa listoissaan.

Ja sit, kun mulla on joskus ollut tosi tylsää, niin mie oon tietokoneelle näpytellyt useimpien ruokien ohjeetkin talteen, niin ei tarvii aina muistella, että mistäs kirjasta tää ohje oli tai mistäs mie sen netistä poiminkaan. Näin on kätsy tarkastaa ohjekin aina tarvittaessa.
Ja aina on helppo lisätä uusia listan loppuun, jos mielenkiintoisia ruokia tulee vastaan. :)

miten sä jaksat??? kateellisena kattelee kivoja ruokia ku meillä syöty toista vkoa laiskuuksissa lohkopottuja ja lihapullia,nakkikeittoa ja kanakastiketta vuoropäivin lämpimillä voileivillä vaihtelua haettu.. :snotty: pysyy ruokamenot kurissa ku jaksais suunnitella.. ehkäpä sitä virtaa saisin jostain minäkin..

Mulla on sellaset mahtavat 70 tai 80 luvun "reseptikortit" laatikossa, jotka on jaettu eri osioihin eli esim. jauheliharuuat, keitot jne. Siinä on kortissa resepti. Tosin mitään uuden aikaisia ruokia ei siellä resepteissä ole kun tosiaan 70-80-luvulta tuo boksi on mutta sinne voi joutessaan kirjotella uusia respoja tai säveltää niitä vanhoja...

Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Onkohan sulla vuorokaudessa enemmän tunteja kuin meillä muilla... :snotty: :D

Samaa oon minäkin miettiny.
Ja jos ei muuta niin organisointikykyä täytyy löytyä ja roimasti =)
On tuollaisen huushollin pyörittäminen kyllä hatunnoston arvoinen suoritus :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja jejuli:
onko sulla suurikin perhe? =) eihän se oikeesti taida olla ku järjestely juttu, ajan ym suhteen..

Mies ja 9 lasta... 10. ja tän perheen viimeinen vauva vatsassa vielä elokuulle, toivottavasti.

Vimppako?! Mä olen aina miettiny että vielä kuulisin että ei näyp loppua :D Ootte niin reippaita ettei voi olla kuin kade :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Vimppako?! Mä olen aina miettiny että vielä kuulisin että ei näyp loppua :D Ootte niin reippaita ettei voi olla kuin kade :flower:

Viimeinen joo... Mie sain jo raskausdiabetes-diagnoosin, ja pelottaa se synnytyskin, jos se kovin on nopee niin ehtiikö sitä minneen... jos siis käynnistykseen ei jostain syytä päädytä / ehditä.
Ja eiks siinä oo jo ihan riittämiin, kun on lapsi joka sormelle ;)

Onnea loppuodotukseen ja synnytykseen, ainakin osaat varautua siihen että voi olla nopsa :) Mullakin todettiin raskaus diabetes vaikka vasta 3 lasta :( yliajalle silti napsahti. Mutta onnea vielä teille, kiva lukea kuulumisiasi ja juttujasi :D

Onnea loppuodotukseen ja synnytykseen, ainakin osaat varautua siihen että voi olla nopsa :) Mullakin todettiin raskaus diabetes vaikka vasta 3 lasta :( yliajalle silti napsahti. Mutta onnea vielä teille, kiva lukea kuulumisiasi ja juttujasi :D

Kiitos.
Mulla on vaan ollut ns. tapana saada noi lapset vähän etuajassa :/
Viimeks tän nykyisen kuopuksen kanssa piti sopia mahdollinen käynnistys perjantain lääkärikäynnillä seuraavaksi maanantaiksi, jolloin ois ollut rv 38 just täynnä, niin eiks neiti päättänyt syntyä tiistaina, ennen perjantaista lääkäriä rv 37+1 :whistle:

Kiitos.
Mulla on vaan ollut ns. tapana saada noi lapset vähän etuajassa :/
Viimeks tän nykyisen kuopuksen kanssa piti sopia mahdollinen käynnistys perjantain lääkärikäynnillä seuraavaksi maanantaiksi, jolloin ois ollut rv 38 just täynnä, niin eiks neiti päättänyt syntyä tiistaina, ennen perjantaista lääkäriä rv 37+1 :whistle:

Ohhoh... joo, no ymmärrän että sua jännittää :hug: Mutta ei voi muuta kuin toivoa parasta ja että kaikki menee hyvin :) vaikka kuulostaakin niin tavalliselta höpinältä.
Ja kun tuo loppuraskauskin jo kuitenkin häämöttää, eip taida enää montaa viikkoa olla kuitenkaan.
Luota vaan siihen että hyvin kaikki menee ja kyllä asiat hyvin suttaantuu *kannustaa* :D

Ohhoh... joo, no ymmärrän että sua jännittää :hug: Mutta ei voi muuta kuin toivoa parasta ja että kaikki menee hyvin :) vaikka kuulostaakin niin tavalliselta höpinältä.
Ja kun tuo loppuraskauskin jo kuitenkin häämöttää, eip taida enää montaa viikkoa olla kuitenkaan.
Luota vaan siihen että hyvin kaikki menee ja kyllä asiat hyvin suttaantuu *kannustaa* :D

Jep... kyllä se siitä *uskoo itseensä*
Tuo kuopus vielä syntyi vajaassa tunnissa, mikä ois siis osasyy tähän käynnistelemiseen (ja olis ollut hänenkin kohdallaan, koska oletettavissa oli nopea synnytys)...
Ja meiltä kun on sairaalaan 53km matkaa.

Jep... kyllä se siitä *uskoo itseensä*
Tuo kuopus vielä syntyi vajaassa tunnissa, mikä ois siis osasyy tähän käynnistelemiseen (ja olis ollut hänenkin kohdallaan, koska oletettavissa oli nopea synnytys)...
Ja meiltä kun on sairaalaan 53km matkaa.

n025.gif

No just, nyt ymmärrän vielä paremmin!! Huh... se tuntihan hurahtaa jo tuossa matkassa. Mutta jospa tämä olis poikkeus kun kerta vimppakin on, että saa odottamalla oottaa ja tullee viikolla 42 :D

Arska sä oot paras :D
sit mammat valittaa et on väsyneitä... okei tästäkin voi repiä (persiinsä tai huumoria) kukin mitä haluaa mutta ihmettelen sun jaksamista ja organisointikykyä.. ja kyllä sun puolisonkin tuossa jo pitää olla aikas stabiili juttu ja homma hanskassa.
Odotatko innolla sitten kun pääset mummoutumaan :D sulla on siinä sitten sukkien kutominen tiedossa... :D :laugh: *sori* tuli vaan mieleen että saa olla puikot vieuhumassa sitten leitör on .. hih

Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Arska sä oot paras :D
sit mammat valittaa et on väsyneitä... okei tästäkin voi repiä (persiinsä tai huumoria) kukin mitä haluaa mutta ihmettelen sun jaksamista ja organisointikykyä.. ja kyllä sun puolisonkin tuossa jo pitää olla aikas stabiili juttu ja homma hanskassa.
Odotatko innolla sitten kun pääset mummoutumaan :D sulla on siinä sitten sukkien kutominen tiedossa... :D :laugh: *sori* tuli vaan mieleen että saa olla puikot vieuhumassa sitten leitör on .. hih

Nää, mie luulen, että mie oon jopa opettanut tuota miestä pääsemään vähän liian helpolla, varsinkin välillä tuntuu siltä, kun lukee näitä palstajuttuja.
Mutta kun mie tykkään tehdä ruokaa ja mies ei niin välitä seisoa kauhan varressa, niin miks sen pitäs? Mie en tykkää tietyistä koneista, joten en koske ruohonleikkuriin, tukanajokoneeseen jne.

Mie en varsinaisesti odota mummoutumista, toivon toki, että lapset hankkisivat ensin ammatit jne, ja sit vasta lapsia, mutta siinämielessä odotan toki lasten kasvamista, että kun mie nää saan isoiksi, niin mulla alkaa täysin uusi oma aika... aika, jolloin voi matkustella ja tehdä likipitäin niinkun tykkää :D
*mietii, että 20v:n päästä lapset kirjoittelee nettipalstalla (tai uudella paremmalla systeemillä, mutta samaa asiaa ajaen), että kun mummo ei ota lapsia hoitoon, vaan matkustaa mielummin hakemaan savinaamiota Thaimaasta* :whistle: :ashamed: :D

Yhteistyössä