Taapero kävelee jalan sisäsyrjällä, onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taaperon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taaperon äiti

Vieras
Tänään huomasimme, että tuo meidän 1v7kk taaperomme kävelee etenkin vasemmalla jalalla jalan sisäsyrjällä. Tarkemmin kun katsoimme, niin kantapäästä ikäänkuin puuttui jotakin, eli ei ollut ns. pyöreä niinkuin yleensä. Lapsi kävelee muutenkin jalat vähän leveällä, mutta voi johtua siitä, että pieni on kävellyt vasta noin 2 kk.

Tietääkö joku, mitä tuo on? Muokkautuuko se itsestään ajan kuluessa vai mitä?

Tarkoitus olisi maanantaina soitella terveydenhoitajalle asiasta, mutta ajattelin kysäistä teiltäkin kun vähän vaivaa tuo asia.

Oikea jalkakin on vähän samantyyppinen, mutta ei niin paljon kuin tuo vasen...

Me kiinnitettiin huomiota ihan samaan asiaan meidän 1 v 4 kk taaperomme kävelyssä, hän kävelee nimenomaan juuri vasemman jalan sisäsyrjällä. Meilläkin kävelemään ollaan lähdetty reilut 2 kk sitten.

Viime viikolla kysyinkin neuvolassa tästä, ja sieltä sanottiin, että kävely näyttää ihan normaalilta. Neuvolassa sanottiin, että jalkojen asento kyllä korjaantuu ajan kuluessa, jalat ovat kuulemma vielä "pehmeät" ja kehittyvät kovasti. Sanottiin vaan, että on hyvä silloin tällöin antaa mennä sisällä paljain jaloin, koska se vahvistaa jalkaa, ja katsoa että on hyvät kengät ulkosalla. Kuulemma lähempänä kouluikää vasta aletaan enemmän kiinnittää huomiota, ja silloin voidaan sitten antaa fysioterapeutille lähete jos jalka askeltaa huonossa asennossa.

Kaverin pojalla oli samaa ja hän sai tukikengät vajaa kaks vuotiaana ja edellee pitävät poika nyt reilu kolme ja jos ei jalat ala löytää oikeaa asentoa leikkaavat jotain..

Alkuperäinen kirjoittaja toisen taaperon äiti:
Me kiinnitettiin huomiota ihan samaan asiaan meidän 1 v 4 kk taaperomme kävelyssä, hän kävelee nimenomaan juuri vasemman jalan sisäsyrjällä. Meilläkin kävelemään ollaan lähdetty reilut 2 kk sitten.

Viime viikolla kysyinkin neuvolassa tästä, ja sieltä sanottiin, että kävely näyttää ihan normaalilta. Neuvolassa sanottiin, että jalkojen asento kyllä korjaantuu ajan kuluessa, jalat ovat kuulemma vielä "pehmeät" ja kehittyvät kovasti. Sanottiin vaan, että on hyvä silloin tällöin antaa mennä sisällä paljain jaloin, koska se vahvistaa jalkaa, ja katsoa että on hyvät kengät ulkosalla. Kuulemma lähempänä kouluikää vasta aletaan enemmän kiinnittää huomiota, ja silloin voidaan sitten antaa fysioterapeutille lähete jos jalka askeltaa huonossa asennossa.

Peesaan tätä... lapsen jalka hakee asentoaan ja korjaantuu useimmiten iäsn myötä. JOskus kuitenkin voi olla, ettei jalka muokkaannu oikeaan asentoon ja viim. 5-vuotisneuvolassa asiaan kiinnitetään huomiota. Fyssari neuvoo sit harjoitteita, joilla asentoa muokataan oikeaan.

Kiitokset vastauksista!! Tulikin illalla äkkilähtö, niin en entinyt kommentoimaan vastauksianne!! :)

Kyselen tosiaan huomenna neuvolasta terveydenhoitajalta vielä tuosta.

Minkälaiset kengät olisi sitten parhaimmat mahdolliset tämmöisessä tilanteessa?

Mä oon kuullut (en tiiä onko se sitten totta) että kaikista paras olis olla ihan avojaloin, eli ei kenkiä eikä sukkia sisällä. Ja sama pätee kai aikuisiinkin, mutta varsinkin lapsilla olis tärkeetä. Mun vauvakin on vissiin sisäistänyt tän kun kiskoo aina sukat pois :D

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Mä oon kuullut (en tiiä onko se sitten totta) että kaikista paras olis olla ihan avojaloin, eli ei kenkiä eikä sukkia sisällä. Ja sama pätee kai aikuisiinkin, mutta varsinkin lapsilla olis tärkeetä. Mun vauvakin on vissiin sisäistänyt tän kun kiskoo aina sukat pois :D

Juu meillä ei sisällä kenkiä olekaan. Sukkia olen pitäny kun on vähän kylmät lattiat, mutta kyllä yleensä esim. aamulla ja illalla hipsuttelee jonkin aikaa ihan paljain jaloin.

Meilläkin tyttö käveli jalkaterät sisäänpäin kääntyneesti. Ostin laadukkaita ja tukevia kenkiä, sellaisia mitkä ei ole ihan matalia vaan joissa on sellainen pieni "varsi". Siis ensiaskelkenkätyyppisiä. En tiedä onko aika vai hyvät kengät auttanut, tytöllä on nyt ikää 2v 3kk ja askellus alkaa olla aika normaalin näköistä.

Sisällä meilläkin mennään paljain jaloin.

Meillä asiaa seurattiin ensin ja sit reilu kolmevuotiaana saatiin lähete fysioterapeutille ja tulossa tukipohjalliset pojalle.
Kesä aikana ei kannattanut noita alkaa tekemään ku kuitenkin paljon avojaloin ja kengät vaihtelee sandaalista kumppariin..

Laitanpa nyt kuvankin... Näyttääkö teillä yhtään tältä?

http://www.aijaa.com/v.php?i=2932309.jpg

Ehkä aavistuksen voi kuvakulma hämätä. On yllättävän vaikeaa ottaa kuvaa kävelevän lapsen jalasta :)

Ei meillä kyllä jalka tuolta näytä. Kuvassa oleva jalka näyttää musta vähän erikoiselta, siis tuo nilkan asento. Jalkaterä on oudossa kulmassa nilkkaan nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Ei meillä kyllä jalka tuolta näytä. Kuvassa oleva jalka näyttää musta vähän erikoiselta, siis tuo nilkan asento. Jalkaterä on oudossa kulmassa nilkkaan nähden.

Laitan toisen kuvan, tosin aika kehno sekin...

http://www.aijaa.com/v.php?i=2932441.jpg

Eli siis vasen jalka...

Ehkä kuvakulma tosiaan saattaa hämätä, mutta meidän taaperon jalka ei myöskään näytä tuolta. Meillä ehkä enemmänkin taapero kävelee ikäänkuin kantapään sisäsyrjällä ja jalkaterä on vähän ulospäin kääntynyt.

Tuossa toisessa kuvassakin vasen jalka on vähän oudon näköinen, tai siis tuo asento siinä. Tosin on pakko sanoa että en mä lasten jaloista juuri mitään tiedä. :ashamed: Kysäisin mieheltäkin, se oli samaa mieltä mun kanssa.

Kannattaa tuosta neuvolassa kysäistä, niillä on varmasti melko kattava käsitys lasten jalkojen oikeista asennoista.

Meillä ei kyllä näyttänyt noin hurjalta kuin ap:llä mutta myös meidän esikoinen kävellyt jalan sisäsyrjällä. Koskaan ei ole neuvolassa asiasta sanottu, mutta itse olen maininnut siitä siellä. On kuulemma normaalia lapsille ja menee ajankuluessa ohi. Eri asia ois kuulemma jos astuis ulkosyrjällä.

Meidän poika nyt 5v. En ole katsonut nyt taas, että miten kävellä tallustaa mutta eipä ainakaan kesällä neuvolassa tai neuvolalääkärillä kukaan sanonut mitään. Meillä kyllä aina käytetty kunnollisia kenkiä.

Kiitos vastauksistanne :) Voin kokeilla ottaa vielä lisää kuvia kunhan pieni heräilee. Vaikka kyllä huomenna soitan sinne neuvolaan, jos päästäis näyttämään tuota jalkaa siellä. Jännä juttu kun vasta eilen tuon huomasin...

Yhteistyössä