Taapero pureskelee kaiken ja se väsyttää/ raivostuttaa, olenko liian hysteerinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Fiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"Fiia"

Vieras
Lapsemme täyttää tammikuussa 2 ja kokoajan pitää pureskella tai yrittää purra jotain rikki ja sitten menee usein piiloon syömään. Varsinkin kyläilyt ovat todella raskaita kun lapsi vain tuntuu etsimällä etsivän
jotain mikä mahtuu suuhun tai mitä voi pureskella.

Esim. Tänään olimme vierailulla siskollani jolla on puolivuotta meidän lasta vanhempi lapsi sekä puolivuotias. Siskoni leikki oman lapsensa ja meidän lapsen kanssa leluilla olohuoneessa. Ajattelin, että kiva saan hetken jutella rauhassa (oletin, että heillä on "turvallisia" leluja kun on suht samanikäisiä lapsia). No juu eiköhän lapseni tule näyttämään minulle jotain lelua ja huomaan, että jotain on suussakin. Kaivoin suusta sellaisen muovisen koottavan auton mitä on joskus kai tullut kinder munasta. Lapsi oli pureskellut sen kolmeen osaan. Kassakoneella (se perinteinen ficher prise) leikki lyhyen aikaa ja sitten keskittyi laittamaan "kolikoita" suuhunsa. Tonttulakistaan onnistui puremaan kulkusen suuhunsa vaikka olin ommellut sen mahdollisimman hyvin kiinni ja annoin pitää sitä vain silloin kun ajattelin voivani valvoa kokoajan. Tässä siis muutama esimerkki kyläilyn ajalta sattuneista syömisistä.

Kotona etsimällä etsii hiekoituskiviä yms. suuhunsa. Dvd:t ja pleikkapelit meillä on kaksiovisessa kaapissa ja kahvat on sidottu yhteen. Silti lapsi onnistuu välillä keplottelemaan sieltä pelin/ elokuvan ja koittaa syödä siitä sitä muovia. Niitä muovisuokaleita on todella haastavaa koittaa onkia suusta pois kun oikein liimautuvat suun takaosaan tai kitalakeen kiinni ja sitten lapsi tietysti yskii ja kakoo mutta sylkestä märkä muovi ei lähde mihinkään.

Maanantaina olimme tutustumassa päiväkotiin. Keskustelimme hoitajan kanssa käytännöistä ja täytimme lappuja. Olimme siinä huoneessa missä lapset yleensä ovat joten annoin lapsemme katsella ja leikkiä aika rauhassa kun ajattelin ettei siellä voi olla mitään minkä saa puremalla helposti rikki. Tottakai vähän väliä vilkuilin mitä tekee mutta en kulkenut perässä. Eikös hän sielläkin onnistunut reilu tunnin aikana puremaan jonkun ongintalelun magneetin suuhunsa kun sai hampaillaan narun poikki, kalvoi nuken sängyn reunaan kunnon kolot ja maalit suunpieliin sekä puri joltain pienemmältä muoviukolta jalan poikki.

On niin väsytyävää kun kaikki pitää piilottaa tai pitää aivan keskellä pöytää/ tasoa ettei ylety kiellettyihin tavaroihin. Kynät ovat myös suosikki pureskeltavia. Lapsi ilmeisesti koittaa mitä kaikkea pystyy puremaan rikki.

Sanokaa joku, että kohta tämä vaihe loppuu!! Vai olenko vain liian hysteerinen kun ongin lapsen suusta muovit, kulkuset, pienten autojen renkaat, napit (puree nämäkin villatakeista ja paidoista irti) yms. pois ja kiellän syömästä niitä? Pitäisikö vain antaa syödä kaikkea mitä haluaa jos innostus loppuisi kun se onkin luvallista?

Ehkä kannattaisi pyytää lasta sylkemään lelut pois suussta sen sijaan että ensotöikseen niitä kaivelis. Toki tuonikänen ei aina tee niinkuin sanotaan.
Ehkä hälle on hampaita tulissa sittem? Meillä hammasharka on ollut suosikkilelu tuollaisisssa vaiheiissa, voisit ehkä ottaa kylääänkin mukaan hammasharjan tai muun purulelun ja kun se on suussa niin sinne ei tarvi tunkea mitään muuta. Tuttia ei ilmeisesti käytä?
Myös raudanpuute saattaa aiheuttaa monenlaisia mielihaluja esim mulla syömistä yms. Syökä lapsi ihan monipuolisesti kaikkea?

Ei syö enää tuttia ollenkaan. Mielestäni syö ihan monipuolisesti mutta ehkä täytyisi koittaa lisätä kaikkea "rautapitoista" ruokaa. On ollut auna todella kovanpuremaan kaikkea. Aikaisemmin tyytyi puremaan huonekaluja joten meillä on varmaan kaikkien puisten huonekalujen/ hyllyjen sekä sohvanpäädyissä syvät urat kun lapsi on niitä kalvanut :(

Meillä kakkosella oli samaa. Edelleen nyt kuusi vuotiaana jyrsii takeista vetskarit rikki ja hanskoista päät, jollei ole purkkaa suussa. Meidän kossilla aisti yli/aliherkkyyksiä ja si-terapia on auttanut tosi paljon. Ei ole kehitysvammainen, mutta lievemmät neurologiset haasteet voivat näkyä näinkin.
Käynti lastenneurologilla?
Onko perhetilanteenne ok? Miten muuten jaksat? Toisena tulee mieleen psyykkisen kuormituksen "purku". Mutta siis kovasti kuulostaa meidän lapselta, jolla noita aistipuolen juttuja.
Silloin pureskelulle on "tarve" ja asiasta torumisella tai negatiivisella suhtautumisella ei saa aikaan kuin huonon itsetunnon. Ostin muuten kerran (olikohan aistituote) netistä sellaisen vanhanaikaisen puhelinjohdonnäköisen kaulakorun, jota sai pureskella. Sellainen voisi olla hyvä, jos saisi siirrettyä sen tarpeen tuohon.

Tuon ikäiselle voi kyllä ihan sanoa kunnolla, että EI. Meillä oli samaa taipumusta siitä asti kun hampaita alkoi tulla 7kk > ja napakka Ei tehonnut parhaiten, vauvakin tajuaa milloin aikuinen kieltää tosissaan niin kyllä 2- vuotiaskin.

Ja olen siis ihan tietoinen siitä etteivät lapset aina tottele, mutta uskon että kyse on silloin enemmän siitä että aikuisen tulee opetella olemaan jämäkämpi, eikä siitä että lapsessa on vikaa. Mitä jos purisi esim sinua tai kavereitaan? Täytyyhän jokin raja olla...

Mamma1473: Täytyy koittaa etsiä joku uusi purulelu jos se auttaisi. Ei ole ollut kiinnostunut niistä kaupan puruleluista juuri ollenkaan nyt isompana vaikka edelleen ne löytyvät lelulaatikosta. Enemmän on siis sellaista, että kaikki uusi pitää koittaa purra vaikka kynät ja nuo dvd/ pleikkaripeli kotelot ovat sellaisia mitä erityisesti koittaa purra. Ei siis yleensä kiinnosta purra samaa asiaa pitkään.

osaakohan ihan "tavallinen" lasten neurologi katsoa noita asioita vai pitääkö varata aika johonkin tiettyyn asiaan erikoistuneelle? Varmaan osaavat päiväkodissakin suositella jotain hyvää neurologia lähialueelta.

Jenis: Neuvolassa en ole älynnyt ottaa asiaa puheeksi. Nyt vasta muutaman edellisen kuukauden aikana olen alkanut väsyä tähän, että kaikki pitää pureskella. Aikaisemmin olen vain ajatellut, että kuuluu ikään ja loppuu kohta.

Itseasiassa toimintaterapeuttikin voi ehkä auttaa. Meidän muksu sai ensimmäisen si-terapiajaksonkin ennen neurologilla käyntiä toimintaterapia arvion jälkeen. Mun nielestä toimintaterapeuttikin voi jonkin verran kartoittaa mitä taustalla on ja antaa vinkkejä. Si-terapeuttikin on toimintaterapeutti ja häneltä saatu vinkkejä paljon. + että terapia on auttanut paljon. Sitä kautta ehkä suositus neurologille jos ei halua mennä yksityiselle? Soitapa neuvolaan :)

Ja meillä tuo 7v edelleen syä tavaroita ja tuhoaa kaulukset..Kynät se syö säleiksi ja kaikki tavarat. Liittynee si-häiriöön. Semmosen pureskeltavan kaulanauhan olen sille ostanu ja jollei se oo suussa ni syö mitä vain. Neurologi on sen kannalla että liittyy suun voimakkaisiin tuntemuksiin, samalla on suuria hankaluuksia syödä kaikkea mikä on tunnultaan, hajultaan ,maultaan tai näöltään epäilyttävää ruokaa. Oksentaa reippaasti jos pakottaa. Imetys loppu 10kk iässä siihenkin että ei lopettanu puremista. Jyysti jo ikenillä kipeästi,saati kun hampaita sai.
Voithan sä ap neuvolassa vaikka tuosta sanoa jos se rassaa ja susta tuntuu sille.

Vielä olisin kysynyt, että minkä ikäisenä sinne toimintaterapeutille tai neurologille kannattaa mennä? Vai onko tässäkin asiassa sitä parempi mitä aikaisemmin?

Muuten tyttö on kai kehittynyt täysin normaalisti. En ole itse huomannut mitään poikkeavaa eikä neuvolan terkkari tai lääkärikään.

Ota vain rhkeasti heti puheeksi. Jos on jotain taustalla niin parempi mitä aiemmin. Ja jos onkin vain joku vaihe ym niin ei haittaa silti. Toimintaterapetille voi kunnasta riippuen olla vaikka kuinka monen kukauden jonot.
Minä havahduin vasta lähempänä kolmen vuoden ikää, että eikä tuon kaikki suuhun ikävaiheen pitäisi olla jo ohi..

Yhteistyössä