taaperon mustat hampaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolona

Vieras
voi aarg. Mä oon koittanu olla tarkka, ruokailun jälkeen xylitol pastellit ja aamuin illoin hampaiden pesut. Tosin vast viimeaikoina alkanut onnistuu kunnon pesut kun on kylla avannu suun mutpitäny tiukasti aina huulia hampaiden eessä. Tyttö nyt 2v ja alahampaiden ien raja musana. Se om sitte hammaslääkäri keikka edessä :/

Lapsilla sitä tuli jostain... en muista miksi... on kuin mustaa hammaskiveä. Hammaslääkäri ottaa pois. Ei se aina kerro huonosta hammashygieniasta. Lääkäri kertoo lisää. Mun veljellä oli tuota lapsena paljon vaikka harjattiin hampaita.

Meidän 3 v tytöllä ollut mustaa värjäymää hampaissa 1 v saakka. Aluksi luultiin, et antibiootti värjännyt ne, mutta hammasneuvolassa selvisi, että kyseessä on bakteeri. Se kerää hampaan pinnalle mustaa mönjää, joka ei siis ole hammaskiveä. Ko. bakteerin esiintyminen suussa on harvinaista, mutta se tosiaan aiheuttaa tuota ikävää hampaiden mustumista. Ei auta kuin käydä putsauttamassa suuhygienistillä aika ajoin. Meillä onnistui nyt 3-vuotiaana putsaus ensimmäisen kerran. Harmittaa silti, kun joutuu selittämään joillekkin kyselijöille ja jotkut tuijottaa häpeämättömästi...onhan lapsen mustat hampaat tietty vähän ikävä näky.

Yhteistyössä