Taaperon ruokailut, vinkkejä kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahvia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahvia

Jäsen
28.05.2008
427
0
16
Heips,

nyt kaivattais kovasti vinkkejä ja neuvoja taaperon ruokailuihin (1v8kk). Tähän asti lapsi ollut todella hyvä syömään ja ruokaa mennyt todella hyvästi. Nyt viime aikoina, varsinkin sen jälkeen kun alettu opettelemaan itse syömistä, on ruokailu alkanut takkuamaan ja ruokamäärät jää todella pieneksi. Ei syö paljoa, kun sanoo jo: "Ei enää". Tähän asti olen sitten sen jälkeen auttanut syöttämällä, jotta sitä ruokaa menisi edes kohtuullisesti. Miten olette toimineet itse vastaavissa tilanteissa? Oletteko auttaneet ruokailussa? Jos syö vähän tarjonneet saman ruoan seuraavalla ruokailussa (tarjoamatta mitään siinä välissä eli pitäen ruokailurytmistä kiinni) vai antaneet seuraavan ruokailun aikaan uuden ruoan mutta ilman välillä välipalan tarjoamista? Koska välipaloja menisi meidän pikkuisella lähes varmasti, jogurtti/appelsiin uppoais ainakin. Tosin joskus välipalojenkin syöminen itse takkuaa kovin, ja sanotaan "Ei enää" hyvinkin pian.

Miten kannattais toimia? Syöttää vielä apuna ja pitää ruokailurytmistä kiinni tiukasti? Tarjota sama/eri ruoka seuraavalla aterialla? En kuitenkaan haluais tehdä ruokailuhetkistä mitään kauhun paikkoja, joita lapsi kammoaa jo etukäteen.

kyllä minä ainakin syöttäisin apuna jos ruokaa niin menee =) meillä poika syö itse oikeastaan kaiken ruoan paitsi puurot joskus tökkii ja silloin syötän sit apuna ees sen pari lusikkaa minkä suostuu syömään ja oon huomannu että hyvin jaksaa pienemmälläkin määrällä,eli silläminkä ite ns. määrää,äitihän syöttäis toisinaan tupla annoksia siitä mitä poju syö :laugh:

Meillä söi jo pitkään itse, mutta nyt n. 3 vkoa on ollut kausi ettei söisi mitään. Ei malta keskittyä syömiseen ja haluaa syödä itse, eikä saa syöttää. Joskus huijaten menee pari lusikkaa. Yritin tuputtaa ja uhkailla/lahjoa, mut nyt annan olla. Syö mitä syö, mut ylimääräisiä välipaloja en anna. Uhmaikä tekee muutekin tuloaan, joten voi liittyä siihenkin.....

Sormiruoka menee nyt ehkä paremmin kuin lusikkaruoka, ja joskus auttaa jos annan syödä oikealla tuolilla istuen (istuu yleensä syöttiksessä).

Poikkeuksen teen kerhopäivänä, eli silloin annan etukäteen jotain minkä tiedän olevan herkkua, esim. pannaria tai nakkia, jotta ei olis heti nälkä kun kerhoon päästään ja kerhossa vois tehdä muutakin kuin kiukuta syömistä. No, siellä maistuu ruoka tietty paremmin kun on muutkin syömässä.

Mutta yhteenvetona, nyt ainakin mennään niin että syö mitä syö, ruoka-ajoista pidän kiinni (en nyt minuutilleen mut kuiteski) ja ylimääräisiä en anna. kai sen joskus on nälkä....

Kyllä mäkin auttaisin sit siinä syömisessä, jos niin menis paremmin. Ruokailurytmistä kannattaa mun mielestä pitää kiinni, eikä niitä turhia välipaloja kannata antaa, sen vain mikä nyt päivään kuuluu. Ja vaikka itsekkin stressaan jos lapsi oikuttelee syömisen kanssa, niin tottahan se on, että sen ne syö minkä tarviivat.
Meillä neiti ei millään tahdo opetella lusikan käyttöä (reilu 1v5kk), joten mä saan varmasti syöttää pitkään. Yleensä kun ruoka eteen tuodaan, niin jaksaa noin minuutin verran ruokaansa hämmennellä ja vähän ehkä maistaakin (tosin lusikka menee aina miten sattuu suuhun), mutta sitten ruvetaan "lätsyttämään" ruokaa ja selvästi pelleilemään. Siinä vaiheessa tartun itse lusikkaan ja syötän. Vaikka kyllähän sitä sotkua saa tulla, mutta hänen tyylillään ei ole siinä vaiheessa aikomustakaan suuhun ruokaa laittaa |O

Nyt kun pidetty ruokarytmistä tarkasti kiinni, napostelut jätetty pois ja välipalojakaan ei ole juuri herunut, on ruoka mennyt paljon paremmin alas eikä ole paljoa tarvinnut edes auttaa. Nyt iltapalalla autoin kokonaan, kun ei ollu ilmeisesti vielä tarpeeksi kova nälkä ja väsykin jo painoi, kun heti tuli "Ei ennää".

Ei ole ennen tarvinnut niin tarkkaan pitää ruokarytmistä kiinni, kun se nälkä on ollu hirmunen, mutta nyt kun ruokamäärät pienentyneet ja uhmaakin ilmassa, pitää nälkä olla kova, että malttaa alkaa syömään. Mutta tosiaan, kyllä ne syö mitä tarvii. Illalla vaan ois ihana, että söis kunnolla, ettei se nälkä lyhennä yöunta...

Yhteistyössä