Taaperon vieroitus ja nesteentarve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Onko muilla tapahtunut niin, että taapero 12kk jälkeen vierottaa itse itsensä? Meillä on entinen tissitakiainen (nyt ikää 12,5kk) vähentänyt imetyskertoja huomattavasti viime päivinä, tänään klo6-19 välillä kolme kertaa tarjosin, aina turhaan. Illalla ja yöllä maistuu kyllä, mutta esim. herätessämme klo 9 ei halunnutkaan.

Voiko tämä muka olla näin helppoa, että taapero itse itsensä vierottaa? Ja jos vierottaa, niin lopettaako yleensä kokonaan, vai jääkö jokin imetyskerta kuvioihin. Itse kun olin haaveillut imettäväni iltaisin ja aamuisin ihan tuonne 2-vuotiaaksi saakka, mutta en hiukan haikeasta olosta huolimatta valita, jos itse itsensä kokonaan päättää vierottaa. Vai onko tämä vain jokin kausi ja hetken päästä vaaditaan taas tissiä samalla innolla kuin vielä pari viikkoa sitten?

Toisekseen nyt alkoi sitten huolestuttaa tuo nesteytys, meillä kun on juotu lähinnä tissistä. Eli paljonko pitäisi juoda nesteitä päivässä 12 kk vanhan? Ja päteekö taaperollakin se sääntö 5 märästä vaipasta vai pitääkö tarkkailla kyynelten määrää/limakalvojen kosteutta?

Entä paljonko maitoa? Tai tietääkö joku kalsiumin määrän tarvetta 1-2 vuotiaalla?

Nyt on pari päivää juonut ehkä 0,5dl lemmun maitoa aamiaisella, saman verran menee puurossa (ei syö ikinä koko annosta, joka on 1dl maitoa puurossa + hedelmäsoseita), toisen 0,5dl lounaalla ja vielä 0,5dl maitoa välipalalla, eli lemmunmaitoa juo 1,5dl yhteensä + 0,5dl puurossa. Lisäksi muutamia kulauksia vettä. Teen hyvin vetisiä kasvissoseita, eli niistä saa jonkin verran, lisäksi yöllä syö ehkä 3-4 kertaa, eli varmaan pari desiä saa myös tissimaitoa. Mutta paljonko pitäisi juoda lemmunmaitoa, jos tissittely menee ihan olemattomaksi?

Lisäksi annan ruokalusikallisen raejuustoa lounaalla ja 50g tuorejuustoa ruuan seassa illlallisella, välipalana puolikas jugurtti. Lisäksi se 2dl lemmunmaitoa, riittääkö tuo turvaamaan kalsiumin tarpeen?

Kiitos kaikille vastauksista!

Tuohon vieroitusasiaan en osaa ottaa kantaa,kun meillä poika 1v 2kk syö vielä rintaa.
Kalsium asiaan: Tarve on 600mg/vrk.Rintamaidosta saa 27mg/desi,jugurtista/viilistä 120-150mg/desi,porkkanasta ja bataatista 30mg/desi ja kaurasta 43mg/desi.
Käy katsomassa fineli.fi sivusto.Siellä pitäis ollla tietoa kuinka paljon mikäkin sisältää kalsiumia.

Meillä poika saa päivässä melko vähän tuota kalsiumia niin annan kalsium tabletin lisäksi (250mg).

Kiitos Juli, tuo oli just sitä tietoa, mitä kaipasinkin. Kyllä työ tyttö vaan näyttää vieroittavan itsensä näistä päiväsyötöistä, illalla ja yöllä kyllä maistuu senkin edestä :laugh:

Olenkin tosi ihmeissäni, että äidinmaidossa on noin vähän kalsiumia, mutta ehkä se imeytyy paremmin kuin normaali kalsium. Typy tykkää kyllä lemmunmaidosta myös, ja meni sen voimalla päikkäreillekin. Mä harrastan nyt tätä lapsentahtista vieroitusta, eli en tarjoa, mutta en myöskään kieltäydy. Aamulla halusi hörppiä parin minsan välein, enkä kieltäytynyt, mutta päikkäreille mennessä en edes tarjonnut, eikä olisi halunnutkaan. No, illalla kyllä aion tarjota, kun en aivan kokonaan haluaisi imetystä lopettaa, mutta muuten taidan lopettaa tarjoamisen kokonaan päiväsaikaan :)

Yhteistyössä