taas hiivaa...

  • Viestiketjun aloittaja glow76
  • Ensimmäinen viesti
glow76
Mistä johtuu, että nykyään parin kk välein hiivatulehdus?
Ennen tosi harvoin, pitkän antibioottikuurin aikana kerran (kuuri loppui pari kk sitten), mutta nyt ollut useampi pienellä aikavälillä?

ruokailu tai muut tottumukset eivät ole muuttuneet, seksiä useammin säännöllisen parisuhteen vuoksi kylläkin.

Voiko muuten hiivalääkkeitä käyttää raskaana? Entä voiko pelkkä hiivavoide lopettaa hiivan vai tarvitseeko aina myös puikot?

Vinkkejä miten välttää hiivaa otetaan kiitollisena vastaan :)
 
KPL
Minäkin otan kiitollisuudella vinkit vastaan.
Mulla jatkunut hiivakierre yli vuoden (ehkä 2 kk pätkiä terveenä välillä).
Diflicania olen syönyt varmaan 10 kuuria. Enää se ei auta ollenkaan.
Olen ollut myös vähäsokerisella ruokavaliolla useamman kuukauden (täysin sokeritonta ja hiivatonta kokeilin n 1 kk mutta paloi hermo kun ei selvää apua). Maitohappobakteereja olen käyttänyt säännöllisesti n 3 kk. Samoin c-vitamiinia, helokkiöljyä, aloe vera-juomaa. Vagifemiä laitoin 1 kk, ei apua. Nyt käytössä Pausanol voide päivittäin. Limakalvot ehkä vähän vahvistuneet, mutta eilen huomasin ulkosynnyttimien pinnalla valkoisen katteen. Soitto neuvolaan ja diagnoosi; hiiva. Kutina ei nyt ihan niin raastava kuin aiemmin (liekö estrogeenivoide vahvistanut senverran, että paikat kestää jo hiukan paremmin). Nyt lähtee lääkityksenä Sporanox ja zidoval. Tämä on kyllä viimeinen oljenkorsi. Ja edessä selvä ja seksitön juhannus (zidoval aiheuttaa antabusreaktion) se on kyllä pieni harmi verrattuna tähän jo liiian kauan jatkuneeseen kierteeseen.
Seksiä (yhdyntää) ei ole ollut yli 3 kk. Pienikin yritys sattuu tajuttomasti. Onneksi muita keinoja on miehen kanssa löydetty ja mies on onneksi ymmärtäväinen...
Yksityinen gyne käski lopettaa kaikki hoidot ja pesut minimiin. Sitäkin kokeilin, mutta ei apua. Siteitä ja tamponeja en käytä. enkä hormonaalista ehkäisyä.
Konstit alkaa olla vähissä! Vinkkejä kaipaan kipeästi!!!!!
 
muzu
Oletko miettinyt että usein toistuva hiiva voi johtua siitä että saat sen aina mieheltäsi seksin jälkeen? Jos olet vahingossa tartuttanut sen kumppaniisi, eikä hän ole saanu hoitoa siihen, niin eihän se itsestään kulu pois.

Miehellesi myös hiivasieneen kuuri, niin yksivaihtoehto vähemmän taudin laukaisijoista. :)
 
ulkomailla
Uh, reisussa iski seuraavanlaiset oireet, jotka paheni uintireissun jälkeen (seksiä en ole harrastanut aikoihin): runsas valkovuoto, väritön, mutta kokkareinen, aluksi kutina alapäässä joka vaihtui poltteluun ja kirvelyyn. voiko olla hiivaa vai joku tulehdus? pitäs apteekin tuotteilla viikko pärjätä, koska olen reisussa ja täällä on hankala mennä lääkäriin... Ostin jo hiivan hoitoon tarkotettua voidetta, mutta tuntuu jossain määrin pahentavan polttelua?!?
 
misblu
Jos hiivaoireet toistuu usein ja sienilääkkeistä ei enää apua niin kannattaapi kyllä käydä lääkäris oireiden aikana ja otattaa näyte et onko varmasti hiivaa. Lääkkeetki melko voimakkaita ja niitä turha syödä jos ei apua. Mm. kondylooma saattaa aiheuttaa hiivaa matkivia oireita usein (jolloin näppylät puuttuvat aluksi taudinkuvasta) ja sekin kun voi tarttua vaikka kortsuaki käyttäs.Kondyloomaan olemassa myös melko tehokas lääke nykyään. Itselläni tällainen tilanne oli..hiivalääkkeitä popsin vuoden verran ja välillä auttoi välillä ei. Menin sitte gynelle ja kerroin murheeni ja kävi ilmi että oireet onkin aiheuttanut kondy..sain lääkkeet ja asia hoidossa taas :)
 
hhhhhhhhhhh
Itselläni on ollut nyt noin kaksi vuotta kestänyt hiivakierre, ajoittain lähes jatkuvana oireiluna, välillä muutamia kuukausia pois. Nyt asia taas akutisoitunut pitkähkön antibioottikuurin myötä ja uusia konsteja alettu etsiä.

Vanhoihin, vakiintuneisiin konsteihin kuuluvat:
- ilmakylvyt ja alapää paljaana nukkuminen
- pesu joko pelkästään vedellä tai välillä Lactacydillä
- alusvaatteiden (aina puuvillaiset) pesu 60 asteessa ilman huuhteluaineita
- jatkuva rasittava hygieniasta huolehtiminen seksiin liittyen, ts. molemmat peseytyvät ennen ja jälkeen, peräaukon koskemista ja bakteereiden siirtymistä sieltä pitää välttää. Virtsatieinfektiolta ja sitä kautta antibioottikuurilta välttymiseksi myös pissaaminen ennen ja jälkeen hyvin suotavaa
- sokerin ja valkoisen viljan välttäminen
- maitohappobakteerien syöminen piimän ja jogurtin muodossa
- kokeiltu on myös maitohappobakteereita paikallisesti emättimeen aina yhdynnän jälkeen "estohoitona"; tästä saattanut olla hieman apua, mutta ei aukottomasti
- Bepanthen-voidetta yhdyntöjen jälkeen "korjaamaan" limakalvoja

Olen käynyt tähän mennessä noin viiden erikoislääkärin vastaanotolla; tuloksena ollut aina huoleton "hiivoja tulee" -suhtautuminen ja diflucan-resepti yhteen(!) tablettiin. Tulee vähän tyyriiksi hoitaa hiivaa, kun jokaisesta tabusta pitää maksaa kauppahinnan lisäksi erikoislääkärin vastaanottomaksu 80e. Lisäksi on hiton turhauttavaa, että asiantuntijan neuvot ovat luokkaa "vältä liikaa pesemistä", hip hei! Lisäksi lääkärien vakioneuvo käyttää yhdynnässä öljyä liukasteena on omien kokemusten mukaan aina varma hiivan laukaisija. NÄitä nettipalstoja lukeneena on käsittämätöntä, että asiaan ei paneuduta enempää, vaikka ongelmasta kärsijöitä tuntuu olevan pilvin pimein.

Edelleen on haaveissa rento, stressitön seksielämä, joten vietin taas puoli päivää netissä etsimässä eri ennaltaehkäisy/ itsehoitomuotoja. Täsät vahvistui ajatus alkaa hoitaa hiivaa sisäisesti; ilmeisesti emättimen hiivassa on kyse yleisemmästä kehon hiivaongelmasta. Tässä parhaita keinoja ovat ilmeisesti laimentamattoman, sokeroimattoman karpalomehun ja raa'an valkosipulin runsas syöminen. Kaikki muukin hapan, sitruuna, puolukka, hapanmaitovalmisteet, ovat eduksi. Katsotaan, kuinka paljon tehoavat.

Aivan uusi ja erityisen toiveikas ajatus minulle oli karvoituksen yhteys hiivaan. Törmäsin jossain viestiketjussa kahden ihmisen kokemukseen, että hiiva pysyy pois niin kauan kuin pitävät karvoituksen lyhyenä ja oireita tulee heti, jos pääsee kasvamaan pidemmäksi. Itse asiassa lähikuukausia muistellessani huomasin, että tämä pitää paikkansa minunkin kohdallani, vaikka olin liittänyt oireettomat vaiheet muihin asioihin. Ajelin eilen karvoituksen, ja olo on siitä asti ollut erilainen, selkeästi "hengittävämpi" ja nyt yhden yön jälkeen punoitus ja kutina ovat pois. Nyt on sormet ja varpaat pystyssä, että tästä löytyisi pysyvä apu. Jos tästä tosiaan on apua, niin kiitos, kiitos!! teille, jotka kirjoititte aiheesta.
 
KPL
Kerro mitä hoitoja / keinoja olet kokeillut? Jos olet jo 2 vuotta kärsinyt, haluaisin tietää mitä "ei-ainakaan-kannata-kokeilla"... Itsellä takana vajaa vuosi, eikä selkeää apukonstia ole vielä löytynyt. Yksityis-gynellä olen nyt 2 x käynyt antamassa 80 € siitä hyvästä että kuulen; ei siihen mitään ihmekonsteja ole olemassakaan. Kokeile sitä mikä tuntuu hyvältä. Ja nippu reseptejä kouraan (Diflucan, Sporanox, Vagifem...).
Ruokavaliota olen pitänyt jo 4 kk (sokerit, hiivat, valkoiset jauhot minimissä, samoin alkoholi) Painoa on lähtenyt sivutuotteena 6 kg, eikä yhtään enää tarttis lähteä kun rinnatkin on jo kutistuneet patalapuiksi... Lisäksi käytän luontaistuotteita (Pascoe, DIDA, helokkiöljykapselit, 1 pullo meni greipinsiemenöljyä). Konstit on loppu.
Karvoja en enää aja, koska paljaana hankautuu paikat haavoille, nyt rehottaa ja se tuntuu suojaavan yhdynnän hankaukselta (niinä harvoina kertoina kun jotain kärsii tehdä)...
PH-ruokavalioon tutustuin myös, mutta se laittaa taas kaikki hapantuotteet ja puolukat pannaan... ei jää enää mitään syötävää.
Mitä hittoa tässä pitäis tehdä??????
 
hhhhhhhhh
Hei KLP,
etsiydyin tänne viestipalstalle, kun iloni osoittautui ennenaikaiseksi ja olen taas itsekin kipeästi neuvojen tarpeessa. Kuulostaa, että olet kokeillut kutakuinkin kaikki samat jutut mitkä minäkin ja ilmeisesti jotain enenmmänkin.

Lääkehoitoja olen yrittänyt käyttää mahdollisimman vähän, kun niistä kovasti varoitellaan. Diflucania ja Flukonatzolia (ilm. sama aine) olen syönyt ajoittain; käsikauppatuotteista mulla on auttanut parhaiten Gyno-Daktarin. Olen vähän päätynyt siihen, että ilmeisesti elimistössäni on aina ollut tavallista enemmän hiivaa, koska jo kaksikymppisenä ulkomailla papan yhteydessä mulle annettiin hiivakuuri, vaikka en ollut mitään oireita itse tajunnut enkä asiasta silloin koskaan kuullutkaan (nyt olen 33). Olen välillä käynyt labrassa suht oireettomankin vaiheen aikana, ja vaikka tuolloin alkuperäinen testi näytti negatiivista (=ei tulehdusta?),tuli viljelyn tuloksena huippulukemat hiivaa. Lisäkis äidilläni on kuulemma ollut ikäisenäni ihan vastaava vaiva; selkeää ratkaisua ei ollut löytynyt, mutta ilmeisesti jossain vaiheessa ajan kanssa mennyt itsestään ohi. Turhauttavinta on se, että lääkärit eivät ota asiaa vakavissaan, kommentit on luokkaa "ehkä se sitten kesällä bikinikeleillä helpottuu". Ainoat asiat, mistä selkeästi olen huomannut haittaa, on öljyn käyttäminen liukasteena ja liian kireät farkut. en ole siirtynyt kestosuojiin, koska en ole koskaan huomannut hiivan pahenvan kuukautisten aikana, melkein pikemminkin päinvastoin. Nyt kokeillaan ACOn maittohappoa sisältävää liukastetta, joka siis happamuutensa vuoksi voisi ennaltaehkäistä, mutta eipähän sitäkään ole juuri päässyt kokeilemaan..

Jotta toivo ei aivan pääsisi hiipumaan googletin taas aihetta. Eräässä ketjussa (hakusanat "hiivasta lopullisesti eroon"), jonne en aiemmin ole löytänyt, puhuttiin siitä, että hiivalääkettä pitäisi syödä tiheässä jaksossa,vaikka oireita ei olisikaan. Ilmeisesti hiiva sienilajina lisääntyy itiöitä tuottamalla, eikä lääke pure itiöihin, vaan hiiva ryöpsähtää uudestaan, kun itiöt kehittyvät. samalla itiöt ovat pystyneet jo kehittämään vastustuskykyä kyseiselle lääkeaineelle. Kirjoittajan mukaan sitkeän hiivan tavallinen katkaisukuuri on flukonatsol 150 mg viikon välein neljän viikon ajan. Näin ilmeisesti aina uudestaan kasvava hiiva pystytään tuhoamaan, ennen kuin ehtii tuottaa isoja määriä uusia itiöitä. Vasta tämän jälkeen kannattaa miettiä estolääkitystä. JOs tämä on tavallinen hoitotapa, miksi ihmeessä en ole kuullut siitä keneltäkään lääkäriltä? Vastaavanlaisia näkemyksiä hiivan toiminnasta ja hoidosta oli jonkun T. Rantalan sivustolla, jos haluat lukea aiheesta. tosin ei vaikuttanut kovin tieteelliseltä tai yleisesti hyväksytyiltä ajatuksilta, mutta sehän on jo nähty, ettei niistä ole apua saatukaan. Nyt varasin aikaa Femedan gynekologille, kun en uskalla omin nokkineni aloittaa tuota kuuria, vaikka lääkkeitä olisikin. Ystäväni suositteli sieltä erittäin luottavaisena omaa gyneään (Fredrika Pekonen), jonka ajat menivät kuitenkin sen verran kauas, että varasin ajan toiselle.

Tuo t. Rantala tuntui olevan sitä mieltä, että dieetillä hiivasta pääseminen on lähes mahdotonta, koska se pystyy pysymään hengissä jopa puhtaassa vedessä. Lisäksi kirjoitti, että ahtaalle joutuessaan hiiva ryhtyy varta vasten kasvattamaan itiöitä eliinjäämisensä takaamiseksi. Niinpä ollen dieetti vaatisi sen ikuista jatkamista. siihen en osaa sanoa; en ole itse missään vaiheessa jaksanut noudattaa kunnollista dieettiä, vaikkakin olen yrittänyt välttää ylimääräistä sokeria ja vaalea viljaa. Jossain vaiheessa join sokeroimatonta sitruunamehua (tiivistepullosta veden sekaan) aamuisin tyhjään vatsaan ja olen jäänyt miettimään, oliko niin että tästä kuitenkin oli apua. Joku on myös näillä palstoilla kertonut hyötyneensä siitä, vaikka tätä ei virallisissa ohjeissa ilmeisesti usein mainita.
Kiva jos jaksat kommentoida, jos sulla on mitään kokemuksia näistä aiheista.
 
KPL
Kiitos kommenteista. Meillä ollut käytössä tuo ACO liukastevoide. se on tuntunut ihan hyvältä, mutta en osaa sanoa ehkäiseekö se tulehduksen puhkeamista. Kun välillä yhdynnän jälkeen se pahenee ja välillä ei. Suurin vaikutus taitaa olla sillä, meneekö paikat rikki hankauksesta (liukasteesta huolimatta) ja usein menee...:-( Pitäisi vihdoin uskoa se, että jos hiukkaakaan yhdynnän alussa tuntuu paikat aralta, homma pitäisi stopata siihen. Usein vaan tulee jatkettua loppuun, jos herkkyys häviää kiihottumisen myötä. Sitten vasta myöhemmin huomaa että menipä taas paikat haavaumille ja tulehdus on lähes takuuvarma seuraus muutaman päivän päästä.

Mulla on kans ollut taipumusta hiivaan ihan teinistä asti. Eka tulehdus oli jo ennenkun menkat edes alkoi... ja koko aikuisiän niitä on ollut enemmän ja vähemmän. Joskus kyllä vuosien taukojakin. Mikä lie silloin ollut elämässä kohdillaan, en muista.

En löytänyt / ehtinyt etsiä noita ketjuja mistä mainitsit, mutta vähän lohduttomalta kuulostaa jos ei ruokavaliolla saa lopulta apua. Olenko siis turhaan kituuttanut kohta puolivuotta herkuista kieltäytyen...tosin ei niitä enää tee edes mieli. Jotain alkoa kyllä joskus tekis mieli ottaa rentoutukseen, mutta vähille on nekin kerrat jäänyt.

Nyt aloitin sen estolääkityksen 1 nappi kuukaudessa, mutta täytyy harkita sitä 4 viikon kuuria jos ei tää ala tehota...
 
KPL
Oletko jo vaipunut epätoivoon, kun ei ole mitään kuulunut?
Mulla nyt 2 vkoa, kun otin ekan diflucanin siitä estolääkityksestä ja yllätys yllätys, ei se ole auttanut. Kokkareista kutittavaa vuotoa voi kaivaa emättimestä sormella... se ei siis sieltä poistu ainakaan tuolla lääkkeellä joten pitää ilmeisesti vaihtaa Sporanoxiin.
Siitä olis resepti valmiina 6 päivän kuuriin ja lisäksi estolääkitykselle 3 kk:ksi.
Olen ruvennut uskomaan, että ruokavaliot ja muut omat yritykset eivät tehoa niin kauan, kun se hiiva jossain emättimen nurkassa piileskelee. Pitäis ilmeisesti ottaa kerralla kunnon hevoskuuri, jotta sen saisi kunnolla pois. Jospa sitten tehoais nuo muut poppakonstit...
Voitko kertoa tarkemmin sen linkin osoitteen, mistä mainitsit tuossa viimeviestissäsi. En löytänyt googlettamalla sitä...
Mutta mehän vielä selätetään tää vaiva! Sovitaanko niin?
 
hhhhhhhh
En olekaan poikennut täällä nyt vähään aikaan; gynekologikäyntini jälkeen oli sen verran nöyryytetty olo, että päätin jättää koko aiheen joksikin aikaa taka-alalle. Pillahdin jo vastaanoton alkumetreillä itkemään luetellessani, mitä olen tähän mennessä kokeillut. Lääkärin spontaani reaktio tähän oli : "Herranen aika, se on vain hiivaa! Kasaa itsesi! Ymmärrätkö, että sinulla voisi olla syöpä? Lopeta se itkeminen, se on vain hiivaa!"

Tästä huolimatta, tai ehkä juuri tämän dramatiikan ansiosta, sain ensimmäistä kertaa kunnolla apua. Lääkärin näkemys oli, että joillain ihmisillä on periytyvä solutason poikkeama, mikä tekee elimistön vastustuskyvyttömäksi hiivalle. Hänen mielestään voin unohtaa dieetit sun muut systeemit ja lähteä siitä olettamuksesta, että hiiva uusii aina kuitenkin ja siihen pitää vain käyttää sen mukaisia lääkkeitä. Jo tämä itsessään oli helpottavaa; tähän astihan olen lääkäreiltä ymmärtänyt, että turhaa lääkkeiden käyttöä pitää välttää viimeiseen asti ja niin olen koittanut koko ajan kärvistellä milloin minkäkin etikkaliemen varassa. Tämä lääkäri oli vakaasti sitä mieltä, että resistenssiä lääkkeisiin hiiva ei pysty kehittämään; jatkuva hiivan uusiutuminen johtuu vain oman elimistön poikkeamasta. Ohjeistukseksi tuli syödä jatkossa säännöllisesti Fluconazol 150 mg kerran viikossa ja mukaan sain reseptin, joka riittää yli vuodeksi, 60 kpl:) Aikamoinen ero aiempiin yhden tabun resepteihin. Lisäksi käski käyttää aina tilanteen ja tuntemusten mukaan eri lääkevoiteita; ehdoton ohje oli käyttää aina ja samantien, kun vähänkin jotain oiretta tulee. Näitä lääkevoiteita en edes ostanut, koska uskon kyllä tällä kuurilla hiivan pysyvän poissa. Tärkeintä mulle on, että saa nyt ainakin joksikin aikaa hengähdystauon asiassa ja välillä keskittyä muuhunkin. Lääkäri arveli lisäksi, että elimistön tasapaino saattaa löytyä pysyvästikin, jos hiivan hoitaa kunnolla pidemmäksi aikaa pois. Hiiva kuulemma usein katoaa yhtä yllätyksellisesti kuin se alkujaan tuleekin.

Fluconazol on käsittääkseni sama lääke kuin Diflucan; sillä mulla on kyllä aina hiiva taittunut joksikin aikaa. Tosin vaikutus näkyy usein vasta parin viikon jälkeen. Onko tuo estolääkitys miedompi kuin varsinainen hoitoannos, ts. vähemmän kuin 150 mg? Itse kun nyt napsin sitä viikottain, niin en voi kuin suositella.
Tuota Rantalan sivustoa en nyt löytänyt saman tien, mutta voin vielä vähän etsiskellä ja laitan tänne, mikäli löydän.
 
kpl
Voi tsiisus mitä kommenttia lääkäriltä! Onhan se totta että ennemmin hiiva kuin syöpä, mutta ei tätä helvetillistä vaivaa pitäis vähätellä!
Hyvä kumminkin kun sait tuon estolääkityksen, toivottavasti sillä saat vaivan helpottamaan. Sitä tässä toivon itselleni myös. Onhan mulla ollut estolääkeresepti jo pari kuukautta, mutta samoin kuin sinä, olen yrittänyt sinnitellä ilman lääkkeitä paranemisen toivossa. Näköjään on vaan annettava lääketieteelle periksi ja kokeiltava tämä estolääkehommakin.
Fluconatsol on just samaa kun Diflucan, niitä minä olen vaihtanut apteekissa, kun ovat huomattavasti halvempia kuin tuo lääkärien kirjoittama Diflucan. Mutta mulla se ei oikein hyvin pure, ainakaan se 1 tabletti. Mutta ehkä tuo 1/vko vois jo auttaakin. Mulla on nyt molemmista vuoden reseptit... ensin kokeilen tätä sporanoxia. Nyt on tilanne tosi hyvä (kop kop).
Minähän laitoin limakalvoni ihan pilalle tuossa viikko sitten, kun kokeilin sitä etikkaliemessä istumista. Se vei kaiken kosteuden alapäästä ja olin muutaman päivän ihan vereslihalla..huh, se on ainakin poissuljettu konsti tästälähtien. Oireita helpotti luonnonjugurttikäsittely parina päivänä ( ruutalla emättimeen ja käsillä ulkopuolelle reilusti) sekä Pausanol-estrogeenivoiteen käyttö iltaisin emättimeen.
Nyt pidän peukut pystyssä että tilanne pysyisi hyvänä...

Aika sitkeä kaveri tämä c albicans, mikäli on uskominen tuota Rantalan juttua...
Olispa mukava jos uskaltais nämä dieetit lopettaa... vähillä sokereilla menen edelleen ja vähähiilarista yritän pitää myös.

Kertoile tehoaako Fluconatsol-kuuri pidemmän päälle!

Mitäs ne sinulle määrätyt lääkevoiteet ovat?
 
hhhhhhh
Fluconatsol on toistaiseksi toiminut täydellisesti enkä oikein osaa kuvitella, että teho käytön jatkuessa ainakaan laskisi. Toki tällä saralla on jo tullut sen verran yllätyksiä, ettei varmaan kannata ihan vielä huokaista..

Reseptillä sain daktacort-voidetta, mikäli nyt luen lääkärin käsialaa oikein. Jos oikein ymmärsin, niin se oli tarkoitettu enemmänkin oireiden hoitoon kuin itse hiivaan; tulisi siis käyttää silloin, jos limakalvot menevät pahasti haavoille. Luulen, että sisältää kortisonia, enkä siksikään oikein innostunut sitä kokeilemaan. Lisäksi lääkäri suositteli lämpimästi gyno daktarin ja canesten -voiteiden käyttöä myös ennaltaehkäisevästi ennen seksiä ja muutoinkin aina tilanteen mukaan. Ei tarvitse kuulemma käyttää välttämättä täyttä kuuria, voi käyttää vähän tai paljon tai just niinkuin haluaa.

Seksistä oli sitä mieltä, että se ei voi aiheuttaa hiivaa, vaan tuo vain oireet näkyviin silloin, jos hiiva on jo saanut ylivallan. Niinpä ollen ilmeisesti oireet tulisivat joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Maitohappobakteereja piti aivan humpuukina; ylipäänsäkin puhui pitkähkösti sen puolesta, ettei noudattaisi mitään erityisiä dieettejä, joista ei selvästi ole huomannut apua. Kuulemma dieetit joko auttaa tai ei, ja jos eivät ole auttaneet, niin eivät auta jatkossakaan. Myös tämän Rantalan toisessa artikkelissa puhuttiin siitä, että dieetti saattaa pahimmassa tapauksessa ikään kuin karaista hiivaa elelemään aina entistä ankeammissa olosuhteissa. http://www.tr-terapiat.com/hiivaartikkeli1.htm

Itse en onneksi ole sopivan astian puutteessa vielä kokeillutkaan tuota etikkakylpyä, valellut vain ulkopuolelta ja pelännyt, ettei ehkä ole riittävän tehokasta:) Kuluttavinta tässä on juuri se, että mistään ei ole saanut selkeitä ohjeita ja itse sitten kokeilee milloin mitäkin huljutusta aina karvaasti pettyen. Voi kun ne olisivat nyt lopullisesti ohi!
 
kpl
Tuo dieettien tehottomuus lienee just noin, eli jos ei ala heti auttaa, ei auta jatkossakaan. Aika kauan vaan olen jo tarkkaillut syömisiäni, joten en ihan heti uskalla heittääntyä normaaliin ruokavalioon. Karppaus-sivuillekin eksyin ihmettelemään olisiko siitä apua ja löytyihän sieltä kommentteja että auttaa joillekin.
Se olkoon viimeisenä oljenkortena jos nämä muut konstit ei auta. Paria reseptiä sieltä kokeilin ja oikein herkullisia pöperöitä sieltä löytyy. Siellä vaan puhutaa aika paljon hiivasyndrooman hoidosta ja itselläni en usko sellaista olevan, koska muita oireita ei ole (suolistovaivoja, ummetusta, närästystä...) suussa kyllä pari rakkulaa (onkohan ne yhteydessä tähän hiivajuttuun???!)

Sama juttu täällä että ärsyttää, kun mistään ei saa selkeitä ohjeita. Tietysti pitäis malttaa kokeilla eri asioita pidempään, mutta silläkeinon tähän saa palamaan aikaa vuosia. Jos jotain ihmekonstia kokeilet muutaman kuukauden ja toteat ettei auta ja sit kokeilet uutta konstia... ehtii tulla eläkeikä vastaan ennenku apu löytyy...:-(

Minulla tuo canesten jotenkin kuumottaa limakalvoja (vaikka ei olisi kutinoita päällä) joten en tiedä tuntuisko se hyvältä ennen yhdyntää... mene ja tiedä, täytyy varmaan kokeilla (sit ku tässä taas uskaltaa jotain tehdä). Joku täsmäisku olisi kyllä paikallaan seksin jälkeen, ettei joka kerta tarttis paria päivää kärvistellä ja pelätä että taasko se tulehdus iskee päälle. Johan sitä siitä etukäteen pelkäämisestä kutisee joka paikka. Alkaa olla niin korvien välissä tämä juttu, että välillä tuntuu että ajatteleekin jo emättimellä... eikä ollenkaan siinä mielessä mitä tarkoitetaan jos aivot on alapäässä.
Dactacortia löytyy minultakin, mutta en ole paljon käyttänyt, minua se kutittaa...ja joo siinä on kortisonia.

Älä vaan kokeile sitä etikkakylpyä. Minä olen kokeillut myös Molkosan-vesi-kylpyä ja huuhtelua. Melko miedolla liuoksella. Mutta enpä tiedä onko siitäkään ollut mitään apua. Mun gyne käski olla pesemättä. Sitä toteutan sillon kun tilanne sallii, mutta jos on kovat kutinat päällä (ja jotain ärsyttävää vuotoa) on pakko pestä ne töhnät pois.
Koko ikäni olen tottunut lotraamaan tota alapäätä ja nyt onkin tosi vaikeaa olla tekemättä niin. liekö olen sit pessyt sen piloille. Voi äiti mitä olet mulle opettanut!
 
hhhhhhh
Mulle joku sanoi, että aftat johtuvat suun hiivatulehduksesta, mikä sopisi hyvin kuvaan, koska itsellenikin niitä tulee aina silloin tällöin. Muita hiivasyndrooman oireita en minäkään ole huomannut. Nettikeskustelujen perusteella olen yhdistänyt hiivatulehdukset yleisiin hiivaoireisiin, mutta voihan olla ettei niillä paljon ole tekemistä keskenään. Tämä viimeisin lääkäri sanoi, että gefilus-tuotteita voi syödä, jos niistä tykkää, mutta eivät ne maitohappobakteerit vatsan kautta mitenkään emättimeen siirry. Ketäpä tässä sitten taas uskoisi, kun monet sanovat aivan toista.. Suoraan alapäähän laitettuna tuntuvat kyllä mustakin vähän auttavan, mutta voi olla että vaan kuvittelen; joku sanoi, että kylmä vesi auttaa kutinaan ja kuumotukseen yhtä lailla. Näiden juttujen tehoa on niin vaikea arvioida, kun tulokset tuntuu tulevan aina viiveellä. Ja oikeastaan mä en tiedä, osaanko enää arvioida oireitakaan kovin luotettavasti, kun melkein aina tuntuu muka vähän kutisevan tai hankaavan. Menee kyllä välillä niin elämä tän asian ympärillä pyörimiseksi; alkukesästä, kun oli pahempi vaihe, en paljon muuhun pystynyt keskittymäänkään, työaikakin paloi netissä surfaamiseen. Mulla on kyllä taipumuksenakin kouhkata rasittavasti aina yhdestä asiasta kerrallaan.

Pesemistä on kyllä vaikea välttää, kun selkärangassa on niin vahvana kokemus siitä, että yleensä kaikenlaiset kutinat lähtee juuri pesemällä. On se jännä, että vielä viisi vuotta sitten minäkin peseydyin kokoniasuudessaan milloin milläkin tuoksusaippualla, nyt ei tulisi mieleenikään; hyvä jos uskallan joskus spesiaalitilanteissa käyttää Sebamedia tai Lactacydiä. Ai niin ja on pitänyt mainita, että se lääkäri sanoi myös, että uimahallissa käymistä kannattaa välttää; kloorivesi toimii kuulemma antibioottikuurin tavoin. Mulle tämä ei onneksi ole mikään uhraus, onpahan yksi kuntoilu vähemmän, mihin itseään patistella:)
 
kpl
Uimahalli pahentaa minullakin oireita. Lapset vaan vinkuu sinne aika usein, kiusallista keksiä milloin mitäkin tekosyitä ettei voi lähteä. Mies onneks vie niitä välillä sinne.

Mulla ihan sama juttu etten enää osaa arvioida alapään tilaa, kun aina siellä jotain tuntuu, jos ei suoranaista kutinaa tai hankausta, niin jotain tuntemusta kumminkin. ja tympii sinne jotain mömmöjä olla työntämässä koko ajan, sekä miettiä mikä olis nyt hyvä, joku rasva, öljy vai jugurtti. Ihme veivaamista koko elämä. Minäkin kahlaan netissä aika ajoin koko ajan ja tuntuu välillä että kutinatkin pahenee kun miettii asiaa koko ajan tai löytää jonkun jutun mikä nostattaa epätoivoa.
Parasta olis varmaan unohtaa koko värkki ja keskittyä muihin elämänalueisiin. Mutta ku se on niin vaikeeta!

Miehen kans tehtiin päätös, että ei seksiä kuukauteen. kokeillaan rauhoittaa limakalvot täysin. Kun taas yks päivä vähän kokeiltiin (olin muka hyvässä kunnossa) ja heti tuntui arkuutta. Kesken piti touhu lopettaa ja taas tuli muutaman päivän kutinat mulle ja limakalvot kipeiksi. Ja paria päivää aiemmin olin lopettanut sporanox-kuurin. Eli hiivaa ei pitäisi olla... Hitto kun ottaa päähän!!! Olen jo ruvennut epäilemään, olenko allerginen koko miehelle. Jos ei vaan kemiat käy yhteen...:-(

Jostain ketjusta löysin keskustelun, missä joku sanoi laittavansa emättimeen ruutalla joka aamu luonnonjugurttia 1 dl (aika paljon!) ja hiiva on pysynyt poissa vuosikaudet. Pitääköhän tuotakin ruveta kokeilemaan, on vaan sottaista puuhaa kun se sieltä sitten valuu pitkin päivää pois...mulla kyllä auttaa se jugurtti ainakin näihin lieviin kutinoihin ja arkuuksiin.

Mikää ihme meissä nykynaisissa on vialla???
 
Käsisuihku tehosi minulle
Minulla on pahempiin hiiva ongelmiin auttanut emätin huuhtelut vedellä...enään ei tule monta kertaa päivässä valuvaa mönjää klimppeinä vaan hyvä jos edes kerran päivässä. Olen nyt kk joka ilta huuhdellu käsisuihkulla emätintä silleen että pidätän vettä n.5sekuntia sisälläni ja päästän ulos. Minulla on oikeasti vuoto loppunut lähes tyystin ja olen jo luopunut pikkuhousunsuojista ja tamponeista estääkseni läpitulon (tietenkin menkkojen aikana käytän). Muistakaa ennen huuhtelua pestä saippualla käsisuihkun pää huolella ja huuhdella hyvin,käytön jälkeen sama homma!

Minulla oli ennen niin paha hiiva ongelma että tuli housuista,joskus tamponeistakin läpi...kutina oli hirveä ja parit hiiva lääkkeet olen syönyt.Testeissäkin kävin mutta ei silloin ei löydetty tulehdusta???Maitohappobakteereita olen myös syönyt mutta niitä pitäisi syödä 12 kk ennen kuin alkavat kunnolla tehoamaan ja se on oikeasti tämän ongelman pitkä aika!
 
kpl
Mihen ihmeessä saat veden käsisuihkulla menemään emättimeen? laitatko koko hiton suihkun sinne vai kovalla paineella ulkopuolelta? Mä olen ainakin niin tiukka ettei sinne helposti vesi mene...:)

Mulla taitaa olla se ongelma, ettei sieltä valu mitään klönttivuotoa, vaan mönjät on ja pysyy siellä sisällä... ja hiiva siellä sit saa mellastaa rauhassa.
 
Käsisuihku tehosi minulle
En tunge kokonaan sitä käsisuihkua sisällä vaan emättimen suulle,sitten painan vedenvapautus napista ja annan 2 sekuntia vedes mennä sisälle,en laita täysillä paineilla koska meidän hanoista sitä vettä tulee liian kovalla paineella!Tärkeintä on kun istahdat pöntöllä ja laitat sen käsisuihkun pään emättimeesi niin ole rentona,rentouta alapään lihaksesi,kun lopetat veden laittamisen sinne ota suihku nopsasti pois ja jännitä lihaksesi...näin saat sen veden hetkeksi siellä pysymään!!Kannattaa harjoitella jos ei heti lähde sujumaan!!

Lykkyä tykö!
 

Yhteistyössä