taas hiivaa...

  • Viestiketjun aloittaja glow76
  • Ensimmäinen viesti
hhhhhhh
Joskus kuukautisten aikaan mäkin olen huuhdellut emätintä vedellä; onnistuu niin, että suihkuttaessa ikään kuin imee ilmaa sisäänsä lihaksia jännittämällä. Tätä olen kuitenkin viime aikoina välttänyt, kun noin vuosi sitten yksi gynekologi nimenomaan varoitteli tekemästä sitä; oli sitä mieltä, että huuhtoo liikaa omaa bakteerikantaa pois. Toisaalta jos on selkeästi hiiva päällä, niin ehkä siinä bakteerien sijasta voisikin huuhtoa hiivaa pois.

Mä olen myös miettinyt, liittyykö hiivakierre jotenkin kumppaniin; aiemmissa suhteissa mä en muista itselläni olleen hiivaa juuri koskaan. Voisikohan se liittyä jotenkin erilaisiin bakteerikantoihin? Nykyisessä suhteessa yhdynnät on kyllä keskimäärin paljon aiempaa pidempiä, vaikka yritetäänkin olla nopeita. On se kyllä kumma, jos heti suoraan lääkekuurin jälkeen tulee seksin myötä uudestaan oireita. Jos menivät itsestään ohi, niin voisiko kyse olla siitä, että limakalvot on edellisen tulehduksen jäljiltä vielä ohuet ja siksi hankautuvat vain herkemmin. Olen kyllä miettinyt, miten ihmeessä naiset on pärjänneet lainkaan ennen nykylääkkeitä, kun oma seksikunto tuntuu nykyään olevan kokonaan pillereiden varassa.
 
kpl
Pistin tässä viikonloppuna merkille, että minun värkkini on aina paremmassa kunnossa mökkireissuilla. Siis onko vesijohtovesi syyllinen limakalvovaivoihin?! Mökillämme on ihan vaan perinteinen savusauna, johon vesi haetaan järvestä. Sillä kun peseytyy, tuntuu paikat tosi hyvältä. Järvivesi taitaa olla pehmeämpää (happamampaa?) kuin vesijohtovesi. VAi liekö vaikuttaa henkinen hyvinvointi mukavan mökkireissun ansiosta. En tiedä. Mutta jos näin on, mistäs sitä järvivettä sais kotiin?! Vai ämpärilläkö lähimmästä rannasta hakemaan...;-)
En taida uskaltaa tuota emättimen vesihuuhtelua kokeilla ainakaan vielä. Se varmasti huuhtoo liikaa bakteerikantaa. Kun huomaan liikamoisen pesun jälkeen, että emättimen seinämät tuntuvat kuivilta(luistamattomilta) ja aroilta.
Minä kaipaisin markkinoille jotain hapanta suojavoidetta (missä olis jotain maitohappobakteeria tms). koska se jugurtti tekee hyvää ja sitten joku öljy kosteuttamaan. Onkohan sellaista olemassa...?

Kyllä minulla ainakin tulehduksesta toipuminen kestää useamman viikon, vaikka kutina häviääkin nopeammin. Limakalvot pysyvät arkoina. Sitten yleensä kuukautiset vielä sekoittavat tilanteen viimeistään huonommaksi. Loppupelissä kuukauteen ei jää montakaan päivää, että värkit olisivat kunnossa.
Luulen että entisvanhaan ei näitä ongelmia ole juuri ollut. Ihmiset söivät erilaista ravintoa ja hygieniataso oli heikompi, varmaan jotkut elimistön omat suojamekanismit olivat vahvempia; kai tämä yletön peseminen vie nykyään omat suoja"rasvat" (= töhnät) pois.
Minulle tuli mieleen sellainenkin, kun jouduin poistattamaan sen kierukan kohtutulehduksen takia ja nyt on pelattu kumeilla eikä mies ole purkautunut sisääni. Vaikka sanotaan että siemenneste muuttaa ph:ta ja herkistää tulehduksille, pohdin voiko tilanne olla kumminkin päinvastainen. Kun sillon kierukan aikana ei tulehduksia ollut niin usein...Tähän tulee lähiaikoina muutos, kun olen menossa sterilisaatioon. loppuu tuo kumeilla pelaaminen.

Kerran tässä kesällä kävi niinkin, kun olin saunassa ja pesulla huomasin taas kerran että emättimessä on sitä kokkareista töhnää runsaasti. Sain järkyttävän raivarin ja ruuttasin kouran täyteen saippuaa ja tungin sitä sormilla koko värkin täyteen ja pesin ja pesin itkien ja raivoten, ettei tämä lopu koskaan... tiesin jälkeenpäin tehneeni tosi tyhmästi. mutta mutta: sen jälkeen tilanne olikin parempi! Eli ei perusteelline pesu tehnytkään huonoa ainakaan silläkertaa.
 
karox
^ Vai käytätkö kenties mökillä eri pesuainetta kuin kotona? Jos oireet pahenevat kuukautisten aikana, kannattaa ehdottomasti vaihtaa kertakäyttöiset kuukautissuojat kestoihin. Kestositeissä ei ole samalla tavalla ihoa ärsyttäviä kemikaaleja kuin kertakäyttöisissä geeli-muovi-valkaisuaine-mitälie-siteissä ja lisäksi ne hengittävät paremmin. Valmistajia löydät täältä: http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut
 
kpl
En käytä alapään pesuun mitään muuta kuin vettä. Muualle keholle ( kainalot ym.) ihan jotain tavallista suihkugeeliä / -saippuaa. Oletan, että sitä ei valu limakalvoille saakka...
Ja kestositeisiin olen siirtynyt jo kuukausia sitten. Niitä olen ommellut itse kaikenmoisista jämäkankaista ja vanhoista t-paidoista. Hyvin toimii...;-). Runsaimpina päivinä käytän kestositeen alla pikkuhousunsuojaa, se stoppaa kätevästi mahdolliset läpivuodot, eikä pikkarinsuojan ärsyttävät pinnat tule limakalvoja vasten. kuukuppikin on hankittu, tosin sitä olen vasta vähän käyttänyt, koska sen paikalleen ja pois rassaaminen rasittaa muutenkin herkkiä limakalvoja.
 
samoja ongelmia :)
Alkuperäinen kirjoittaja misblu:
Jos hiivaoireet toistuu usein ja sienilääkkeistä ei enää apua niin kannattaapi kyllä käydä lääkäris oireiden aikana ja otattaa näyte et onko varmasti hiivaa. Lääkkeetki melko voimakkaita ja niitä turha syödä jos ei apua. Mm. kondylooma saattaa aiheuttaa hiivaa matkivia oireita usein (jolloin näppylät puuttuvat aluksi taudinkuvasta) ja sekin kun voi tarttua vaikka kortsuaki käyttäs.Kondyloomaan olemassa myös melko tehokas lääke nykyään. Itselläni tällainen tilanne oli..hiivalääkkeitä popsin vuoden verran ja välillä auttoi välillä ei. Menin sitte gynelle ja kerroin murheeni ja kävi ilmi että oireet onkin aiheuttanut kondy..sain lääkkeet ja asia hoidossa taas :)
minä olen kanssa tästä kuullut, mutta mitä lääkettä sait kondyloomaan?
Eikös niitä ole vain ulkoisiin syyliin, jotka paranevat vastutuskyvyn paranemisen vuoksi muutenkin itsestään ajan kanssa?
 
kpl
Kävin tänään papa-seulonnassa ja kysäisin näytteenottajalta samalla miltä siellä näyttää. "kyllähän täällä vähän näyttäisi hiivaa olevan" oli vastaus. Siis voi tsiisus!
Sporanox-kuurin(6 vrk) söin 2 vkoa sitten. Siis ne lääkket eivät vie sitä pois!!! Mitä hittoa mä sitten voin tehdä?! olen kyllä niin perusteellisesti kyllästynyt tähän tilanteeseen... Dieetit lopetin kokonaan, kun ei puolenvuoden kaikesta pidättäytymisestä ollut mitään hyötyä. Muuta kun painon pudotusta jo ennestään hoikasta varresta.
Minkälainen hevoskuuri sitä pitää syödä että se HIIVA LÄHTEE TUOLTA ALAPÄÄSTÄ KOKONAAN JA LOPULLISESTI!!!???? PRRR....
 
hhhhhhhhh
Voi että, kuulostaa tutulta ja niiin rasittavalta!! Mulla on onneksi tilanne jatkunut edelleen hyvänä tällä fluconatsol/vko -kuurilla. Oletko kokeillut käyttää päällekkäin sisäistä ja paikallista hoitoa? Yksi tuttu terveydenhoitaja vannoi varmuudella Pevarylin nimeen, on kuulemma aina asiakkailla tepsinyt. Itse en ole kokeillut; on siis jonkinlainen voide tai emätinpuikko, mutta vaatii reseptin. Jotenkin tuntuisi, että lääkkeillä tuo pitäisi ensin saada aisoihin, josko sitten vaikka täsmäkuuri kahdesta suunnasta yhtäaikaa voisi olla avuksi. Näköjään saan kiittää onneani, että mulla lääkkeet yleensä tepsii; enemmänkin ongelma on ollut siinä, että tulee niin helposti uudestaan takaisin.

Mä olen muuten kiinnittänyt huomiota ihan samaan, että mökillä ollessa tilanne aina helpottuu. Tosin siellä aina hiihtelee löysissä verkkareissa ja ulkoilee paljon, mikä varmaan kanssa on eduksi.

Mulle yksi farmaseutti suositteli Acon voidetta (protective cream), joka onkin aika toimiva ainakin silloin kun, tilanne ei ole erityisen paha. Tuoteselosteessa ei erityisesti mainita, että olisi hapanta, mutta sisällysaineista katsoin, että siinä on ainakin jonkin verran sitruunahappoa. Ainakin se jättää limakalvot miellyttävän liukkaiksi, estää hankausta ja tuntuu myös jonkin verran viilentävältä. Tulehduksen aikana ei ole musta tuntunut kuitenkaan yhtä hyvältä kuin piimä.

Mäkin vähän kiinnostuin noista kestositeistä. Minkä kokoisia, mallisia tai miten paksuja sä olet niistä tehnyt? Mä olen ajatellut, että ne olisi vaikea saada pyykissä puhtaiksi, mutta ilmeisesti onnistuu?

Jollain amerikkalaisella sivustolla sanottiin, että kortsuissa käytetään hivin tappamiseen tarkoitettuja aineita, jotka aiheuttavat hiivaa. En tiedä, koskeeko sama suomalaisia merkkejä. Meillä on ollut pääasiallisena ehkäisynä ehkäisyvaahto, mikä on toiminut yllättävän hyvin, vaikka kuulostaa naurettavalta. Musta on jopa tuntunut, että yleensä sitä käytettäessä hiivaa ei ole tullut. Olen miettinyt, onko se jotenkin hapanta, mutta pakkauksesta se ie käy ilmi. Toinen vaihtoehto on, että se toimii niin hyvin liukasteena; on nimittäin hyvin sottaista puuhaa, vaahtoa on paljon. Se on ilmeisesti aika tujua tavaraa, mm. liuottaa kynsilakat kynsistä sisään laittaessa, mutta mä en ole kuitenkaan koskaan huomannut sen ärsyttävän limakalvoja.
 
kpl
Googletin kestositeet sanaa ja löysin paljon sivustoja, missä niitä myydään ja jostain löysin myös ompeluohjeita. Sieltä vaan katsoin vähän minkä näköisiä ne on ja vinkkejä materiaaleihin. Lopulta otin pikkarinsuojan malliksi ja tein itse kaavan sen mukaan (siivellisestä siteestä saa varmaan paremman kaavan kun siinä on ne siivekkeet valmiina, vähän vaan pidentää niitä että yltävät päälletysten...) mä en ruvennut tekemään mitään imutaskuja. Alimpaan ja päällimmäiseen leikkaan ne siivekkeet ja sinne väliin kerroksia ilman siivekkeitä(ettei tule kamalan paksu siitä siivekkeestä). muutamaan siteeseen laitoin toiseksi alimmaksi tuulikangasta; estää vähän sitä läpivuotoa. Sitä varsinaista vedenpitävää kangasta en ole hankkinut, kun mulla on sen verran niukkaa vuotoa ettei ole tarvetta sellaiselle oikeastaan kun ehkä 2 ekana vuotopäivänä (sillon laitan sen kertapikkarinsuojan alle). Olen käyttänyt flanellia ja trikookangasta, yhteensä 3-5 kerrosta. Siksakilla vaan ympäri ja kiinnitykseen nepparit tai pieni pala tarranauhaa. Ei ylivoimaisen vaikea ompelutehtävä...;-) Pesen ne ihan normaalin pyykin seassa 60 asteessa, vähän meinaa pinttyä mutta eihän niitä tartte kenellekään näytellä. Ja kun tekee jostain kirjavasta kankaasta, ei erotu niin helposti. Aluksi tuntuivat vähän ärsyttäviltä, kun pinta ei vie kosteuden tunnetta pois niin hyvin, kun kertasiteet, mutta kaikkeen tottuu. Pidän laukussa pientä muovipussia, johon kerään päivänaikana kertyneet likaiset siteet.

Aco voidetta on minullakin, tosin en ole sitä nyt vähään aikaan käyttänyt. Täytyy taas kokeilla jos vaikka tuntuis nyt paremmalta. Ja sitä pesuöljyä käytän myös vesipesun yhteydessä, pehmentää vähän kun jää paikat öljyisiksi.

Mainitsin sille papan ottajalle että jugurtti auttaa paikallisesti. Se kehoitti käyttämään sitä nyt kuuriluontoisesti ruutalla emättimeen ja aina kun tuntuu ärsytystä. Niinpä nyt sit teen. Jospa se pidempiaikainen ph:n muuttaminen viimein lannistaisi hiivan. Maitohappobakteeripuikkojahan ne aina kehottaa käyttämään, mutta ne on ihan tajuttoman kalliita! Jos jugurtti ajaa saman asian, tulee huomattavasti halvemmaksi.
Sellainen kilon pönttö turkkilaista jugurttia (missä on sellaine parta-äijän kuva) on muuten hyvää siihen tarkoitukseen, ei heti valu pois ja on muuten tosihyvää syödäkin. Ihan himoevästä puolukoiden kanssa ja ilman sokeria!
 
hhhhhhhhh
Siltä varalta, että vielä sattuisit tänne niin ajattelin kirjoitella viime käänteistä; mulla ei ole nyt nimittäin ollut lainkaan hiivaoireita puoleen vuoteen:)

Mä siirryin noihin kestositeisiin ja jatkoin viikottaista estolääkitystä viime vuoden loppupuolelle. Lääkitys oli silloin pakko jättää, kun alettiin yrittää raskautta, tai ehkä alkuun söin yhden tabun kuukautisten alettua. Alkuvuodesta tulin raskaaksi ja tammikuun jälkeen en ole ottanut lainkaan lääkkeitä. Hiiva on pysynyt toistaiseksi poissa, vaikka raskauden ilmeisesti pitäisi lisätä sen riskiä:)

Olen miettinyt, että kierteen katkaisi joko pidempään jatkettu estolääkitys tai pesemisen vähentäminen. Kävin viime vuonna selän iho-ongelmien vuoksi kosmetologin suosituksesta joka päivä kahdesti suihkussa, mutta en ajatellut siitä olevan haittaa, kun en ole enää aikoihin käyttänyt alapesuun muuta kuin vettä. Vuoden vaihteen aikoihin kuitenkin vähensin alapesua kertaan päivässä haalean lämpimällä vedellä ja luulen, että tämä saattoi olla lääkitystäkin ratkaisevampi juttu. Jätin siis peseytymiset myös seksin jälkeen pois, vaikka sitä aina neuvotaan ja tuntuu, että tästäkin on ollut apua. Ilmisesti limakalvot ei kestäneet kerta päivässä tiheämpiä huuhteluita. Jälkeenpäin mies on kommentoinut, että mun alapää olikin hiiva-aikoihin luonnottoman hajuton; varmaan normaali bakteerikanta on puuttunut kokonaan. Mitään muuta mä en ole asian hyväksi tehnyt, syön ihan entiseen malliin paljon sokeria ja kaikki voitelut/ jogurtti ja piimä-systeemit on jäänyt kokonaan.

Jos vielä satut tänne, niin olisi kiva kuulla miten sulla on sujunut. Mukavaa kesää ja jatkoja muutenkin:)
 
KPLap
Onhan tässä paljon tapahtunut.
Joulukuussa kävin kontrollissa ja hormonikierukan laitossa, jossa samalla sain sanottua lääkärille oireistani sen maagisen sanan : kuumotus. Siitä lääkäri osasi alkaa epäillä vulvodyniaa oireitteni syyksi. Ja sen diagnoosin sitten sain vanupuikkotestin tuloksena. Sitä olin pelännyt kuin ruttoa, mutta toisaalta helpotti saada oireille selitys.
Kierukka laitettiin ja samalla aloitettiin hermokipulääkitys; Lyrica.
Samalla ymmärsin, että kaikki oireeni eivät olleetkaan hiivaa ja ihan turhaan olin syönyt lääkkeitä ja kokeillut kaikki jugurtti- ym. poppakonstit. eiväthän ne tähän vaivaan auta. Siitä lähtien olen kutinan yllättäessä kiltisti marssinut labraan antamaan näytettä, jotta hiiva todetaan ennenkuin lääkkeitä otetaan käyttöön. Kerran on tulos ollut positiivinen, helmikuussa. Ja monta kertaa negatiivinen, onneksi! Kutinatkin helpottavat yleensä parissa päivässä ilman mitään hoitoa.
Lyrica alkoi auttaa tosi hitaasti, annosta nostettiin pikkuhiljaa ja nyt vasta parisen kuukautta sitten se on alkanut auttaa oireisiini kunnolla. Kierukka on jättänyt kuukautiset lähes kokonaan pois ja sekin on auttanut.
Edelleen pelkään hiivaa koko ajan, koska se vie heti limakalvot tosi kipeiksi ja huonoon kuntoon. Mutta lääkärin mielestä estolääkitystä ei kannata aloittaa koska se häiritsee normaalia bakteerikantaa liikaa. Eikä sitä tietty tarvitsekaan jos hiiva pysyy poissa.
Olen oppinut jotenkin elämään tämän vaivan kanssa. Nyt tilanne on lähellä normaalia. Kipuja ei ole koko ajan, mutta ei ihan oireetontakaan vielä. Seksielämä on pikkuhiljaa elpynyt useamman kuukauden selibaatin jälkeen. Mutta edelleen voin vain haaveilla spontaanista seksistä ilman liukuvoiteita ja pesuja. Kerta viikkoon tahti on jo ihan luksusta, tosin väkisin sitä ei kannata harrastaa jos tuntuu paikat herkiltä... On tämä sellaista säätämistä vielä, mutta onneks parempaan suuntaan menossa.
Nyt mulla on käytössä sellainen sähkölaite jolla hoidetaan kipuja säärihermon kautta.
Sen pitäisi rauhoittaa lantionpohjan alueen kiputiloja. Mielenkiinnolla odottelen vaikutuksia... eilen vasta sain sen laitteen fysioterapeutilta lainaksi.
Tämän myötä olen joutunut opettelemaan kuuntelemaan itseäni, antamaan aikaa levolle ja stressittömälle elämälle.
Onnea raskauden johdosta ja hyvää kesää!
 
turhautunut...
Onko teillä hiivavuoto enemmän kokkareista vai sellaista "venyvää"? Mulla alkoi nyt kuukautisten jälkeen outo vuoto, ihan valkoista ja hajutonta mutta ei ollenkaan kokkareista, vaan enemmän sellaista joustavaa... yh. Tuntui pahentuvan yhdynnästä.
 
hhhhhhhhh
Hei KPL,
kuulostaa tosi hurjalta diagnoosilta, mutta kiva kuulla, että on loppujen lopuksi ollut hyödyksi! Alkaa omat hiivapulmat tuntua naurettavalta pikkujutulta.. Varmaan helpottavaa myös, kun tietää, mistä on kyse, eikä tarvitse joka kerta arvailla, mitä tällä kertaa kokeilisi. Tosi hienoa, että lääkäri tajusi, mistä on kyse; ei varmaan ole mikään itsestäänselvyys, että näissä jutuissa löytyy oikea diagnoosi.
Hyvää kesää ja kaikkea hyvää sulle muutoinkin!

Turhautunut, mun käsittääkseni hiivavuoto on yleensä kokkareista ja vähän vetistäkin. Tuo sun vuotosi kuulostaa musta ovulaatioon liittyvältä, jolloin valkovuoto tulee runsaammaksi, paksummaksi ja venyväksi. Ovulaation aikainen valkovuoto voi vähän vaihdella eri kuukausina, mutta josko raskautta sattuisit toivomaan, niin parempi, mitä runsaampi ja paksumpi, pääsevät siittiöt paremmin perille:) Jos vuotoon liittyy kipuja tai muuta oireilua, niin sitten on varmaan kyse jostain muusta.
 
Mif
Minulla ihan sama ongelma, vedetty vuoden ajan kaiken maailman antibioottikuureja ja tuntuu ettei diflucaanit enää auta edes hetkeksikään. Kun valittelin gynekologilleni että ei tee mieli seksiäkään harrastaa koska se sattuu niin paljon hän kehoitti minun kuitenkin olemaan yhdynnässä niin paljon kuin mahdollista, tietenkin järkeä käyttäen, jos siitä nyt oikeasti ei tule mitään niin ei väkisin, vaan silloin pitää antaa limakalvojen olla rauhassa, mutta jos sitä seksiä pystyy harrastamaan sen pitäisi vahvistaa limakalvoja ja sitä myöten vastustuskykyä.. Ei ole ollut mahdollisuutta nyt sen koommin kokeilla mut ehkä siinä on jotain pointtia? Onhan seksi monella tapaa tervellistä..
 
Mif
Tähän pitää vielä kommentoida etten ollut lukenut kaikkia juttuja niin nyt huomasin että te olettekin päässeet siitä jo suhteellisen hyvin eroon! =) Hyvä juttu.. vielä kun itselläkin helpottuisi tämä vaiva..
 
kukkiss
itse en käyttäisi enää hiivaan kuin suun kautta nautittavia tuotteita. jos hiiva on jatkuvaa, mielestäni kannattaa keskustella lääkärin kanssa mikä avuksi ja asiaan juuri paras ratkaisu. lääkkeitäkään kun ei varmaan ole hyväksi käyttää jatkuvasti
 
Pähkäilijä
Itselläni tuli todennäköisesti hiiva antibioottikuurin aikana. Nimittäin rupesi ihan tajuttomasti alapäätä kutittamaan, valkovuoto oli paksua, koko alapää oli todella arka ja kipeä. Otin yhden fluconazol tabletin muutama päivä sitten. Se helpotti. Rasvasin samalla haavaumia bepanthenilla ja nyt alapää on ainakin parempi. Otin hiivalääkkeen lauantaina, nyt on keskiviikko. Vaikka oireet on huomattavasti helpottaneet, niin silti toisinaan alapäässä on vain joskus jotain pientä kutinaa sisempien häpyhuulten kohdilta, kuvittelin itse että tämä kutina olisi haavaumien parantumisesta johtuvaa, mutten tiedä... Olo on ok, mutta virtsaamisen jälkeen kirvelee edelleen häpyhuulista, sieltä sisäpuolelta. kun peilillä katsoin, niin mielestäni sisempien häpyhuulten sisäpuoli punoittaa hieman, näyttää siltä kun iho olisi jotenkin hankaantunut sieltä auki. Samanlain on häpyhuulten alhaalta, siinä "liitoskohdassa". Myös klitoris punoittaa hieman sisäpuolelta ja kirvelee virtsatessa. oireet eivät ole voimakkaat, välillä on melkein normaali olo. mitäköhän mahtaa olla? En ole aivan varma onko emättimen läheisyydessä pientä punoitusta. Onkohan tämä nyt vieläkin hiivaa? Valkovuoto on kumminkin muuttunut taas vuodon näköiseksi, eikä ole kokkareista enää. Onko mahdollista että alapääni on vain ärtynyt hiivan jäljiltä ja siinä kestää aikansa toipua, kun hiiva alunperin kumminkin tuntui aika ärhäkältä... Gynelle kyllä menen jos vaiva ei yhtään ota helpotuakseen, mutta en vain viitsisi heti mennä, jos vaikka saankin tämän vielä kotihoidoin hoidettua.
 
Missu88
Täälläkin tuntuu useasti toistuvan tulehdus, tosi rasittavaa! Oon nyt pari kertaa ehtinyt jo käyttää Sandoz Fluconazol -nimistä suun kautta otettavaa lääkettä, lääkäri suositteli eikä jäänyt sitten reseptin kanssa juuri hintaa eikä mitään. Sitä ennen käytössä ollut Canesten, ja kyllähän se ero on kuin yö ja päivä. Tabletti otetaan kerran, siististi suun kautta, ja Canesten hitto vie miten se sotkeekin koko alapään :D Eli siihen en kyllä ole enää palaamassa, ainakaan ennen kuin keksivät hekin tuollaisen tabletin valmistaa...
 
Marjukka
Hei,

sama hiivasienikierre oli aikanaan kuin muillakin. Poistatin kierrukan ja auttoi aika lailla eli sekin voi laukaista hiivasienen.

Vaiva kuitenkin jatkui vaikkei yhtä usein toistuvana. Mies tutkimuksiin: ei ollut apua eli hänellä ei ollut hiivasientä.

Sitten muutaman vuoden kuluttua olin ihan muun syyn takia ikivanhan yleislääkärin luona ja kerroin lopuksi tästäkin vaivasta. Vastauksena "ei ollut ennen tämmöisiä ongelmia, kun ei käytetty pikkupöksyjä". Olin vähän tyrmistynyt ja ajattelin äijän olevan vanha pervo mutta rupesin sitten kokeilemaan ja käsittämätöntä - vaivat katosivat ! Eikä ole tarvinnut pervoilla, ihan vaan leningin kanssa jne. Kyselin Rivierlla asuvalta ranskalaistuttavaltani ja sielläkin asia tunnetaan, lisäksi kuulema uiminen meressä eli suolapitoisessa vedessä ennaltaehkäisee hiivakasvustoa.

Toivottavasti joku löytää tästäkin apua.
 
minulla taas
Minulla oli hiivaa parikin kertaa, ja menin gynelogille joka siltä istumalta kun toisen kerran olin asialla antoi myös miehelle reseptin. Tämän jälkeen hiivaa ei ole ollut yli 30 vuoteen.
Että se voi olla myös miehessäkin, ja sitten ne sokerit vähiin ja valkoiset jauhot, kellä hiiva ilmaantuu ilman syytä. En tiedä kummalla se alunperin oli. Mies ei ollut käynyt vieraissa enkä minäkään.
 
HiivaIllu
Hiiva jatkuntu yli kaksi vuotta. Lääkärit eivät tee asialle mitään. Luontaistuotekaupan puoleen olen kääntynyt. Nyt menee Candida hiivan häätölääkkeenä, d-vitamiinia 60 mg päivässä, sinkkiä, vahvoja omega 3, maitohappobakteeria tupla-annoksena mennyt jo 4 kuukautta ( ne on vaihdettava eri bakteereihin purkin välein, muuten elimistö tottuu)....vähän jo helpottaa...candiidaa olen syönyt nyt yli kuukauden ja sitä ei saa lopettaa, ennen kuin oireet ovat pysyneet kaksi vuotta pois. Jos tästä kelleen apua,,,,,ei hymyilytä enää, ei.....kerron kyllä jos näillä konsteilla pääsen tästä eroon....sokeria ja vehnäjauhoja yritän vähän välttää, mutta aika mahdottomalta tuntuu,,,yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti.
 
Jepa
Hiiva jatkuntu yli kaksi vuotta. Lääkärit eivät tee asialle mitään. Luontaistuotekaupan puoleen olen kääntynyt. Nyt menee Candida hiivan häätölääkkeenä, d-vitamiinia 60 mg päivässä, sinkkiä, vahvoja omega 3, maitohappobakteeria tupla-annoksena mennyt jo 4 kuukautta ( ne on vaihdettava eri bakteereihin purkin välein, muuten elimistö tottuu)....vähän jo helpottaa...candiidaa olen syönyt nyt yli kuukauden ja sitä ei saa lopettaa, ennen kuin oireet ovat pysyneet kaksi vuotta pois. Jos tästä kelleen apua,,,,,ei hymyilytä enää, ei.....kerron kyllä jos näillä konsteilla pääsen tästä eroon....sokeria ja vehnäjauhoja yritän vähän välttää, mutta aika mahdottomalta tuntuu,,,yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti.

Mullakin on ollu hiivaa jo 2-3 vuotta. Luulen, että se alkoi siitä kun limakalvot alkoi kuivua (syy vielä hämärän peitossa). Siihen sain gyneltä luvan käyttää ovestin-emätinpuikkoja. Flukonatsolia oon syöny aika paljon...se auttaa aina hetkeksi, mutta sitten hiivavuoto tulee taas takaisin, yleensä jo parin viikon päästä. Eräät hiivalajit on luonnostaan resistenttejä flukonatsolille, joten jos on kyseessä jokin muu kuin Candida albicans, voi olla parempi kokeilla vaikka ketokonatsolia (Nizoral tabletit). 1 Sporanox-kuuri on myös takana, mutta se ei vaikuttanut mitään. Sillä onkin aika huono teho hiivasieniin. Eli hiivatulehdus kyllä menee pois lääkkeillä, mutta tulee aina takaisin. Se on tää mun probleema.

Valkosipuli on sellanen juttu, joka vois auttaa hiivaan, koska se on luonnon antibiootti, ja oon itse nähnyt miten se bakteerinkasvatusmaljalla todellakin estää bakteerien kasvua (ja kirjallisuuden perusteella myös sienien kasvua). Koitin ensin valkosipulinkynttä, mutta kirveli niin järkyttävän paljon että päätin ottaa mieluummin sisäisesti suun kautta...siis valkosipulitabletteja. Oon niitä nyt viikon verran popsinut 2 aamuin illoin, ja kokkareista vuotoa on ollu jonkun verran mutta se on ilmeisesti ollu kuollutta hiivaa, koska se ei tartu enää emättimen seinämiin.

Maitohappobakteerit suun kautta on myös ok, koska suoliston tasapaino edistää immuunisysteemin toimintaa. D-vitamiini on myös ok, mutta sanoisin että 60 mg (tarkoitat kai mikrogrammaa...?) on vähän liikaa. Aikuiselle suositus on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa, yli 60 vuotiaille sitten enemmän. Muistaakseni joku 100 mikrogrammaa on se yläraja, jonka jälkeen voi tulla myrkytysoireita. Sinkki on myös ok, koska voi myös auttaa parantamaan immuniteettiä (ja auttaa myös ihovaurioihin, esim. jos on aknea). Siinäkin liika on liikaa, ja tyhjään vatsaan otettuna voi aiheuttaa pahoinvointia. Niitä superannoksia ei suositella otettavan kuin kuuriluontoisesti (itse oon kokeillu esim. kun on tuntunut olo flunssaiselta).

Mun vinkit hiivan estoon/hoitoon:
- valkosipulikapseleita/tabletteja säännöllisesti
- monivitamiini
- maitohappobakteereja
- piimää ja luonnonjugurttia ruokavalioon
- makeuttamatonta karpalomehua (juon päivittäin lasillisen, joten virtsatietulehdukset on pysynyt poissa jo 1,5 vuotta!jijuu)
- lisää kuituja ruokavalioon
- ei yhtään sokeria/karkkia/siideriä ym. makeaa eli vältetään verensokerin yhtäkkistä nousua
- alapään pesu pelkällä vedellä, ja ei saa pestä sisäpuolelta ollenkaan (paitsi jos haluaa kaivaa hiivanjämiä pois) :)
- tutkituta verensokerisi, koska piilevä diabetes altistaa hiivalle. Kyseessä voi olla myös heikentynyt glukoosinsieto, mikä ei tarkoita vielä diabetesta.

Mitään etikkapesuja en kannata, koska se on aivan liian vahvaa ainetta alapäälle. Jogurtti käy, jos haluaa sillä omia hyviä bakteerikantoja elvyttää. Tea-tree öljyäkään ei saa laittaa laimentamattomana iholle, ja ei varmaan ollenkaan limakalvoille.

Olipa siinä nyt paljon asiaa...toivottavasti joku jaksaa lukea :O
 
Viimeksi muokattu:
Been there
Hiiva johtuu aika usein yksinkertaisesti B6 -vitamiinin puutteesta. Jos nauttii B-vitamiineja sisältävää yhdistelmävalmistetta ja vielä erikseen B6:tta, voi vaivasta päästä kokonaan. Naisille hiiva tulee herkästi e-pillereitten tai muiden hormonituotteiden yhteydessä, ne kun kuluttavat B6-vitamiinia. Ja stressikin lisää B6:n tarvetta

tsemppiä!! :)
 

Yhteistyössä