Taas rytmeistä kyselen, poika 5kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muisku78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muisku78

Jäsen
07.11.2007
695
0
16
Oikeestaan kiinteitten aloituksen myötä olen alkanut miettiä tota rytmiä et pitäsköhän sitä vähän muutella. Meillä mennään melko samalla päiväärytmillä joka päivä ja on tällanen:
7.30 herätään ja annan tissiä (aina ei huoli heti herättyään)
10.00 päikkärit vaunuissa, 2-4h, yleensä 3h
13.30 sosetta+tissiä
15.30 päikkärit n.0,5h
18.30 päikkärit n.0,5h
22.30 yöunille
Ajat saattaa heittää max tunnilla(riippuu miten herää), paitti yöunet lähes aina just 22.30
Niin ja tissiä siis aina tarvittaessa n.8 kertaa päivässä syö, sosetta vaan maistelee edelleen. Neuvolassa sanottiin et sosetta vois jo antaa ainaki 2 kertaa, mut mihin väliin mä ne annan? En viittis aamupalaks kuitenkaan antaa kasvissosetta ja kun poikaa ei voi syöttää juuri ennen päikkäreitä kun puklaa edelleen paljon ja pitää röyhtäyttää ja pitää pystyasennossa kauan syönnin jälkeen.
Pitäsköhän mun siirtää päikkäreitä niin et aamupäiväl nukkuu sisällä sen puol tuntia ja iltapäiväl vasta sit noi pitkät vaunupäikkärit? Kun sisäl ei tosiaan nuku ton enempää, mut vaunuissa kyllä sit nukkuu. Joskus oon iltapäivällä myöhemmin laittanu uudestaan vaunuihin niin nukkuu kyllä toiset yhtä pitkät unet, mut aattelin et se sit vaikuttaa jo yöuniin ja muutenkin ei oikeen sovi aina päivärytmiin et koko ajan vetelee hirsiä vaunuissa kun pitäs jotain muutakin tehdä ;)
Mä en vaan osaa ns. elää vauvan tahdissa et nukkuu ja syö koska haluaa vaan haluan jonkun rytmin ees päivään. Ja muutenkin ku pojalle ei tarvi ku näyttää vaunuja niin hän jo melki nukkuu riippumatta siitä millon on viimeks nukkunu, eli se mun pitäs ainakin ite päättää et koska niitä vaunuja hälle näytän :/
No, tulipa pitkä sepustus. Haluisin vaan siis nyt nähdä millasia päiviä muilla suht saman ikäsillä on et osaisin jotain vinkkiä hakea niistä itelle.

mul on puolvuotiaalla sama ruokarytmi ku isommilla. helpoin organisoida ku monta lasta. ainut ero et tää puol vuotias nukkuu päivisin. eka aamupäiväl ja sit neljä jälkee uudellee, Mut kaikki ne on erilaisia

Meillä on tämmönen rytmi poika nyt 6,5kk
herää 7 heti herättyä annan tissiä
n. klo 8 aamupuuro
klo 9-10 pikku-unet, 30 min. herättyä annan tissiä
klo 11 lounas
12-16 nukkuu vaunuissa ulkona vaihtelevasti 2-4 tuntia
tän jälkeen oon yrittäny tarjota tissiä mut ei suostu enää ottamaan. Olen nyt sit ihan vasta lisännyt välipalan eli jogurttia heti herättyä
klo 17 päivällinen
n. klo 18 pikku-unet 30min.
klo 20 puuro
klo 21 yö unille, tätä ennen tissiä
Yöllä ei enää syödä, loppui n 5kk ikäisenä ku alko puuroa saamaan illalla.

Mää suosittelen tuota että annat aamulla ottaa pikku-unet ja myöhemmin ulos. Meilläkin oli alussa niin että laitoin heti 10 aikaan ulos mut se ei jotenki toiminu.
Poika on nukkunut noin jo aika pitkään, yö unille meno on vaan aikaistunu ja herääminen aamulla on aikaistunut. Ennen oli suurinpiirtein 22.30-0900. Mut siis noihin uniin mun on ollu tosi helppo lisätä noita ruokailuja koska eihän meilläkään alussa ollut ku tuo kasvis klo 11.
Aluksi ruokailu ajat saatto heittää ehkä n. tunnilla mut nykyään on lähes minuutilleen noihin aikoihin.

Tissiä on ruvennut nyt ite lopettelemaan ja aika harvoin enää päivällä ottaa, satunnaisesti. Mut aamulla ton pari kertaa ja illalla kerran ottaa aina.
Nyt oon sit huomannu että poika ei meinaa jaksaa oottaa tuota iltapuuroa joten jos ei suostu ilta unien jälkeen tissille ni oon antanu pullosta maitoo. Tai siis eilen koitettiin ja meni ilta paljon mukavammin.

Tulipa sepostettua tarkkaan. Mut toivottavasti näistä ois jotain apua sit tulevaisuuteenki. Muistan ku ite pähkäilin kans noitten syömisten kans.
Mut meillä siis poika on tosi hyvin ja helposti aina menny uuteen rytmiin mukaan :)

muoks. Sen vielä tulin kertomaan ku teillä on tuon ulkona ja sisällä nukkumisen kans sama homma ku meillä. Sisällä ei nuku ku puol tuntia ja ennen ku laitto ulos ni ukko nukku vaikka kuin. Nykyään se on sit menny niin että joskus nuo viimisetkin pikku-unet laitan ulos ku on niin paljon helpompi nukuttaa vaunuun ni ei ukko nuku enää ku puol tuntia. Jos siis on nukkunu pitkät päikkärit. Mut semmonen muutos on kans tullu tässä kasvaessa :)

Yhteistyössä