taas tuli epämukava ylläri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllä taas veti surun puolelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllä taas veti surun puolelle

Vieras
Jippii mulle sitten vissiin paukahtaa 5kk karenssi päälle heti. Kotihoidontuki loppui.

Mulla on tutkinto josta puuttuu opinnäytetyö ja 3kurssia. Kurssit kävin mutta en läpi päässyt ja näistä olen jo saanut opintotuke joten toista kertaa käsittääkseni ei sitä voi hakea samalle?

Lisäksi olen muuttanut eli en asu enää samalla paikkakunnalla missä tuon tutkinnon olen aikoinaan aloittanut ja tuosta oppilaitoksestakin viime talvena..

Mitä ihmettä teen/tekisin nyt?

En voi kuvitella että olisin vaan ja odottelisin tuon 5kk ajan ilman että rahaa tulee muutaku lapsilisä kerran kuukaudessa.

Avomies löytyy joten katto pään päällä ja ruokaa on kyllä mutta on muutakin tarpeellista ja maksettavaa joten jostain jotain tuloja pitää saada.

Olisinpa tästäkin tiennyt aikaisemmin....

No siivoamaan, puhelinmyyjäksi tai lehtiä jakamaan. En ymmärrä miten tutkinnon suorittaminen ja toimeentulo liittyvät toisiinsa. Kyllä sinä silti rahaa tarvitsisit, vaikka ei olisi kouluhommia jäljellä. Etkö ajatellut tutkinnon loppuunsaattamista muka kuin vasta nyt, kun rahan tulo loppuu.

[QUOTE="a.p";25404104]erosin oppilaitoksesta viimetalvena kun sillon ajattelin etten jatka enää tuota kun se ei kiinnosta pätkääkään.[/QUOTE]
Eli sä keskeytit koulun, muutit tuppukylään, ja ajattelit tehdä mitä...elää työttömyysturvalla? Se on ollut suunnitelmasi vai?

Hakeudu työkkärin kautta koulutukseen tai harjoitteluun, niin saat ainakin työkokemusta tai koulutusta, ja sitä päivärahaa.

[QUOTE="a.p";25404087]minne töihin ei sellasta oo tällaisessa tuppukylässä? kuka muka ottaa töihin ilman tutkintoa?[/QUOTE]

No saisitko työtä tutkinnon kanssa sen paremmin? eikun työkkäriin hakemaan hommia, siivoojaksi pääsee ilman sen kummempaa tutkintoa ainakin. Juu ei varmaan houkuta, mutta onko vaihtoehtoja?

[QUOTE="a.p";25404104]erosin oppilaitoksesta viimetalvena kun sillon ajattelin etten jatka enää tuota kun se ei kiinnosta pätkääkään.[/QUOTE]

Kulta pieni, maailmassa joutuu joskus tekemään asioita joista nyt vaan ei niin tykkää. olisit vaan opiskellut ittelles tutkinnon ja mennyt töihin - ammattia voi myöhemmin vaihtaa kun siihen on taloudellisesti paremmat mahdollisuudet.

Nyt olis syytä alkaa jo jonkun kiinnostaa - muunkin kuin kotonaoleilun

siis... heitit lekkeriksi ja nyt vituttaa, kun tuli 5kk karenssia?? se on voi voi! tutkinto suoritukseen/töihin! kai tiesit "tuppukylän" työ- ja koulutusmahdollisuudet sinne muuttaessasi??

Niimpä, menet töihin. Turha on mielestäni ihmetellä mitä nyt teet kun ei tukia herukkaan. Jos on itse muuttanut tuppukylään ilman työllistymis mahdollisuuksia haluamaltaan alalta ja jättänyt opinnot kesken ja vielä melkeinpä loppumetreillä..

Eli sä keskeytit koulun, muutit tuppukylään, ja ajattelit tehdä mitä...elää työttömyysturvalla? Se on ollut suunnitelmasi vai?

Hakeudu työkkärin kautta koulutukseen tai harjoitteluun, niin saat ainakin työkokemusta tai koulutusta, ja sitä päivärahaa.

en mä sitä keskeyttänyt vaan jäin äitiyslomalle, sitten muutin ja myöhemmin erosin koulusta kun olin kokeillut opiskelua etänä ja siitä ei tullut yhtään mitään. Ajattelin ilmoittautua työttömäksi jotta saisin esim työmarkkinatukea tai töitä(ainahan sitä saa toivoa). Sitten hakisin opiskelemaan jotain muuta...

Etsi saman alan oppilaitos jostain nykyisen asuinpaikan läheltä ja käy siellä koulu loppuun jos mahdollista. Tai hae jonnekin muualle opiskelemaan - eikö taas ole yhteishakukin menossa tai pian alkamassa? Ne työkkärin kurssit ja harjoittelut on myös ihan hyvä väliaikaisratkaisu (ja jostain työvoimakoulutuksesta saa ihan ammattitutkinnonkin). Oppisopimus, entäs se?

Mene vaikka työharjoitteluun johonkin sinua kiinnostavaan alaan. Käyt siis katsomassa onko sinusta siihen sen jälkeen yrittäisin itse tilanteessasi päästä opiskelemaan työttömyysetuudella tai kävisin jotenkin loppuun sen jo aloitetun koulun. Kouluttamattomana ihmisenä on vaikea työllistyä varsinkin jossain tuppukylässä missä on huonosti työpaikkoja.

Eli taas oli pakko perustaa huteralle pohjalle ensin perhe, ilman mitään järjellistä taloudellista suunnitelmaa - ja nyt sitten itkettää kun mikään ei kiinnosta ja niitä töitäkään ei ole.

Plääh - taas kerran. Nuorena voi olla ihan yhtä hyvä vanhempi, mutta ensin olis syytä aikuistua ja tehdä elämälleen joku suunta että voi jälkikasvusta kantaa vastuun.

niin tuohon yhteishakuun meinasin niinku tähdätä.. mutta opinnothan kuitenkin alkaa vasta elokuussa... sen ajan olin ajatellut että olisi selvinnyt sillä työmarkkinatuella.. mutta juu ei sitten niin onnistunutkaan..

ja tuon tutkinnon oon aloittanut vuonna 2002 joten aika kauan oon sen kanssa taistellut.. 2004 sain esikoisen jonka kanssa olin kotona 2,5v ja sitten 2008 sain nuorimman josta loppu kotihoidon tuki... on menny niin paljon aikaa että oon täysin out koko tuosta tutkinnosta.. tai sitten mulla on jotain oppimisvaikeuksia kun ei mikään sujunut siinä..

Yhteistyössä