Taas tuli vl-sukulaisten ”lahjoja”

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joulu ja hyvä mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joulu ja hyvä mieli

Vieras
Lestadiolaiset sukulaisemme on taas tänäkin jouluna lähettäneet meille ja lapsillemme heidän ”sanomaansa”. Kertokaapa ihmeessä hyvät neuvot, miten voisimme kauniisti, loukkaamatta sanoa, että meille ei kannata lähetellä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyviä kirjoja, lehtiä, musiikkilevyjä yms yms...

Ne menee suoraan roskiin ja aiheuttaa vain pahaa mieltä. Emme halua niitä.

Kun lapsi avaa kummilta tulleen joululahjan, ja siinä onkin siioninlauluja…pettymys on suuri.
Kyllä he tietää ettemme ole olleet lestadiolaisia enää vuosiin, vaikka molemmat ollaan vl-kodista lähtöisin. Emme me kuuntele heidän laulujaan, emme lue heidän kirjojaan tai lehtiään. Puhumattakaan että luettaisiin niitä lapsillemme! Ne on heille arvokkaita ja ei varmaan ole olleet mitenkään ilmaisia SRK:lta hankkia. Mutta meílle täysin turhia. Varsinkin vl-ihmiset voisivat kertoa mielipiteensä.

Eihän mekään lähetellä heille pyytämättä omaa suosikkimusiikkiamme emmekä heille sopimattomia lehtiä yms.

Kyllä sun on vaan kyettävä kertomaan heille että ette halua uskontoon liittyvää roinaa. Jos he fiksuja olisivat, ymmärtäisivät tämän sanomattakain. Älä ole liian kiltti ja alistu moiseen, kun kerran ette ole uskonnon edustajia.

Sanomalla suoraan kuten asiat on. Että ne aiheuttaa pahaa mieltä ja tuntuu painostukselta.

Jos ei mee perille, ni antakaa samalla mitalla takaisin... Palauttakaa lahjat ja mukaan vielä sitä omaa musiikkia ja lehtiä.

Miksi ihmeessä olette pyytäneet lapsellenne vl-kummin, jos ette itse ole? Kummin tehtävähän on nimenomaan virallisesti uskonnoliseen kasvatukseen osallistuminen, joten kummiksi pyytämällä olette tätä vl-ihmistä samalla kehottaneet ryhtymään uskonnolisesti lastanne kasvattamaan. Eli on kyllä omakin iso virheenne.

Meillä mies on lestadiolaiskodista, minä maailmalta tullut. Meillä ei uskonto ole osa kasvatusta tai arkea. Anoppi on kovasti lapsistamme huolissaan ja alkuaikoina toikin usein uskonnollisia kirjoja yms. Mies lopulta ilmoitti hyvin selkeästi (mutta ystävällisesti), että me arvostamme kyllä anopin uskoa, mutta emme halua kotiimme aiheeseen liittyviä kirjoja. Lapsemme voivat lukea niitä anopin luona, jos haluavat.
Nykyään ei sen sorttisia lahjoja tulekaan. Parasta on sanoa suoraan ja selkeästi. Hetken voivat murjottaa, mutta vähemmän se loukkaa kuin laittaa heille merkityksellisiä kirjoja roskiin.

P.S. Ne paksut saarnakirjat on tosi hyviä kun tarvii flunssa-aikana korottaa lapsen sängynpäätyä ;)

Olen joka vuosi vaan lähettänyt kiitokset muistammisesta...Ei sitä halua pahoittaa kenenkään mieltä, vaikka tietenkin tämä osoittaa ettei he ajattele yhtään miltä meistä saattaisi tuntua.

Mitenkään tylysti sitä ei haluais tehä kun yksi on yhden lapsemme kummikin. Mutta eikö sekin ole aika erikoista että kummille ei ole tullut mieleen kysellä mistä lapsi mahtaisi tykätä!
Kummillakin olisi helpompi jos itte älyäis selvittää.

En tiedä onko niiden pakko ostaa niitä itselleen tietty määrä nykyään ja siki lähettävät liiat meidän lapsille.

Vähän hankala tilanne, en siis itse ole vl, mutta uskovana ymmärrän et jos ovat kummeja niin ajattelevat et kummin tehtävä on uskonnollinen kasvatus. Ja sehän on toki tottakin. Oletteko miten uskontokielteisiä, tarkoittaen tällä sitä et voisko kiva kompromissi olla et pyytäisitte et antavat lapselle jotain "tavallisia" uskonnollisaiheisia lastenkirjoja, niitäkin on ihan kivoja mun mielestä.
Jos taas nekään ei tunnu teistä kivoilta, olisiko mitä jos pyytäisitte et eivät laita tavaralahjaa minkäänlaista mut vievät lapsen vaikka pulkkamäkeen joskus "lahjana"?

lapselle joululahjaksi siionin lauluja... :x siis en oo vl mutta sen verran oon kuullu ko. lauluja että lasta ei varmaan vois vähempää kiinnostaa kuunnella...
itse ollaan uskovaisia (helluntailaisia) mutta kyllä me kunnioitetaan niitä sukulaisia ja ystäviä jotka ei usko kuten me. Ei kävis mieleenkään laittaa esim. mun ateistisiskolle jotain hengellistä musiikkia tai kirjallisuutta joululahjaksi, johan se olis järjen köyhyyttä. Jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa enkä mä ymmärrä miksi pitäis väen väkisin tyrkyttää sitä omaansa "toisinajatteleville". Huh huh.

Syytöksesi ei osu kohdalleen.
Miksi ihmeessä olette pyytäneet lapsellenne vl-kummin, jos ette itse ole? Kummin tehtävähän on nimenomaan virallisesti uskonnoliseen kasvatukseen osallistuminen, joten kummiksi pyytämällä olette tätä vl-ihmistä samalla kehottaneet ryhtymään uskonnolisesti lastanne kasvattamaan. Eli on kyllä omakin iso virheenne.

Kaksi lastemme kummeista on vl. Meidän kaikki suku on kummankin puolelta lestadiolaisia, joten se että jollain lapsista on vl kummeja, on melkein mahdoton välttää. Ei me haluta ERISTÄÄ lapsiamme sukulaisista, jos sitä luulet.

Eikä kai kummin tehtävä ole OMAAN uskoonsa lasta käännyttää??? Onhan ihmiset kummeina eri uskoisillekin lapsille. Tuskina yrittää aivopestä heitä? oletko itse sellaisen lapsen kummi joka on eriuskoinen kuin sinä itse? Aivopesetkö häntä omaan uskoosi? Tusin... :-D

En ihan osta tuota sinun perusteluasi. :-)

Tuo on myös hölmöä, että kiitätte lahjoista, joista ette ole pitäneet. Ihan tosissaan,mistä lahjan antaja oikeasti voi silloin tietää, että saaja on sitä inhonnut? Lakatkaa nyt ainakin se kiittäminen ja jos kysyvät, mitä lapsi lahjasta tykkäsi, sanokaa totuus, että ei oikein tykännyt, kun lelut enempi kiinnostaisi.

Ite olen vl. Ja meillä on useita kummilapsia jotka myös on vl. Mutta en muista että oisin koskaan ostanut mitään uskontoon liittyvää kirjaa tai levyä vaikka nuo isommat kummilapset varmaan ois niihin ihan tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Joulu ja hyvä mieli;22718741:
Syytöksesi ei osu kohdalleen.

Kaksi lastemme kummeista on vl. Meidän kaikki suku on kummankin puolelta lestadiolaisia, joten se että jollain lapsista on vl kummeja, on melkein mahdoton välttää. Ei me haluta ERISTÄÄ lapsiamme sukulaisista, jos sitä luulet.

Eikä kai kummin tehtävä ole OMAAN uskoonsa lasta käännyttää??? Onhan ihmiset kummeina eri uskoisillekin lapsille. Tuskina yrittää aivopestä heitä? oletko itse sellaisen lapsen kummi joka on eriuskoinen kuin sinä itse? Aivopesetkö häntä omaan uskoosi? Tusin... :-D

En ihan osta tuota sinun perusteluasi. :-)

Mä olen kanssasi eri mieltä. Luterilaisessa uskossa kummin tehtävä nimenomaan on huolehtia vanhempien rinnalla uskonnollisesta opetuksesta ja myös olla lapselle luotettava aikuinen. Kummeiksi yleensä valitaan niitä sukulaisia, siksi osaksi ymmärrän teidänkin kummivalintanne. Mutta minä en ryhtyisi kummiksi toista uskontoa tunnustavalle, enkä valitsisi lapselleni kummia toisesta uskonnosta koska mulle on tärkeää että jaamme kummien kanssa samanlaisen arvomaailman ja uskon, pelkkä sukulaisuussuhde ei riitä. Sukulaiset ovat sitten tärkeitä omina itsenään, vaikka ajattelisivatkin erilailla joistain asioista kuin me.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kummin tehtävä käytännössä on nykään pitkälle etääntynyt uskonnollisesta kasvatustehtävästä jos se on alkuaan siinä ollut joskus sata vuotta sitten.

Parasta olisi että kummi voisi olla lapselle kiva, rohkaiseva aikuinen ja tukea vanhempia heidän toivomallaan tavalla.

Luterilaisessa uskossa kummin tehtävä nimenomaan on huolehtia vanhempien rinnalla uskonnollisesta opetuksesta ja myös olla lapselle luotettava aikuinen. - - Mutta minä en ryhtyisi kummiksi toista uskontoa tunnustavalle, enkä valitsisi lapselleni kummia toisesta uskonnosta koska mulle on tärkeää että jaamme kummien kanssa samanlaisen arvomaailman.

Alkuperäinen kirjoittaja Evl-kirkon jäsen;22718959:
Kummin tehtävä käytännössä on nykään pitkälle etääntynyt uskonnollisesta kasvatustehtävästä jos se on alkuaan siinä ollut joskus sata vuotta sitten.

Parasta olisi että kummi voisi olla lapselle kiva, rohkaiseva aikuinen ja tukea vanhempia heidän toivomallaan tavalla.

Meillä kummi on kaikkea tätä mutta myös uskonnollinen kasvattaja, ihan niinkuin pappi Kasteessa pyysi kummeja olemaan.

Onneksi meidän lapsilla tosi mukavat ja asialliset kummit. Pidetään yhteyttä ja käyvät kylässä. En kyllä tykkäis jos kummit alkais kasvattaan lapsiamme jollain uskonnolla.

Yhteistyössä