Hae Anna.fi-sivustolta

Tällä koulutuksella...?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä sitruunaperhonen(vierailija), 18.04.2009.

1. Opiskelen parhaillaan yliopistossa viestintää. Kandin paperit on jo plakkarissa ja valmistunen ensi vuonna yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Sivuaineina luen hallintotiedettä ja valtio-oppia. Lisäksi olen lukenut satunnaisesti muita aineita, esimerkiksi kansantaloustiedettä jonkin verran. Olen alkanut tässä miettiä sellaista, että voinko tällaisella koulutuspohjalla hakea valmistuttuani myös markkinointiin viittaavia työtehtäviä? Olen tehnyt toimittajan hommia muutamassa lehdessä kesätoimittajana, sikäli oman alan työkokemusta minulla siis on aika runsaasti. Aiemmin luulin haluavani nimenomaan toimittajaksi, mutta sittemmin olen tajunnut, etten halua olla pelkkä toimittaja. Viestinnän ala monipuolisemmin kiinnostaa minua, tiedottaminen yms., myös markkinointi jne. Julkinen tai yksityinen puoli. Viime aikoina olen alkanut pohtia, että voisin esimerkiksi tykätä olla myös jossakin firmassa jonkin tuoteryhmän vastaavana "päällikkönä".

Olen vielä nuori ja voin hyvin kouluttautua valmistumiseni jälkeen lisää. Tässä vaiheessa opintojani en silti välttämättä enää viitsisi aloittaa jälleen uutta sivuainetta, esim. että lukisin markkinoinnista perusopinnot ja mahdollisesti lisääkin. Kehtaako tällaisella koulutuspohjalla eds yrittää mitään markkinointihommia, vai onko tuo markkinoinnin opiskelu välttämätöntä sisällyttää tutkintooni? Täällä kursseille on jonkin verran karsintaa eivätkä kaikki halukkaat sivuaineilijat mahdu mukaan.

Onko pohjatutkinnolla lopulta paljoa merkitystä työtä hakiessa vai merkitseekö eri hommista hankittu kokemus enemmän siinä, millaiselle alalle lopulta sijoittuu? Voisinhan esimerkiksi muutaman vuoden työssä oltuani suorittaa esim. markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnon työn ohessa tms (Markkinointi-instituutti).

2. Copy-hommiin kannattaa hakea, jos olet muutoin luova.
    Markkinoinnin kursseja suosittaisin luettavaksi, jos markkinointiin haluat. Markkinointi kun ei ole ihan pelkkää tekstin tekoa.

Mutta yritysten viestintähommathan olisivat yksi alue minne koulutuksesi suoraan antaa valmiutta. Usein siihen työhön kuuluu myös eri tilaisuuksien järjestelyjä ja niiden aktiviteettien suunnitteluakin.

Tuoteryhmän VASTAAVAKSI päälliköksi pelkällä viestinnällä on hieman haasteellista pyrkiä. Se yleensä vaatii ko alan perusopintojakin jotta osaa ko tuoteryhmää myös kehittää...

3. Se on aika hauskaa kun ihmiset hakee kouluihin ja valitsee aineita yhtään miettimättä millaisiin töihin niillä opinnoilla voi sijoittua. Kyllähän se niin on, että koulua käydään sen vuoksi, että päästään töihin. Siksi sen pitäisi olla kaikissa valinnoisa mukana eikä valita vain sitä mikä tuntuu kivalta.

4. eräs peräs Vierailija

Toisaalta jos ei valitse itselleen sopivia ja mieluisia aineita, ei jaksa ehkä lukea valmistumiseen asti.

Aloittajalla on sitäpaitsi hienosti tiedottajan tai toimittajan tehtäviin valmentavat opinnot, koska hän on aikaisemmin suunnitellutkin näistä ammattia itselleen.

Vaikka miettisi miettimästä päästäänkin, niin opiskeltuaan alaansa 5-6 vuotta saattaa tosiaan todeta, että tekisikin jotain muuta paljon mieluummin.

Onneksi mielensä muuttaminen on täysin sallittua. Joskus jopa suotavaakin, jos joku muu ala tuntuukin paremmin sopivalta.

5. ap. Vierailija

Kiitoksia tähänastisista vastauksistanne. Selvennykseksi siis, että todellakin yliopistoon hakiessani olin vuoren varma siitä, että nimenomaan haluan toimittajaksi. Ja täällä missä sitä opiskelen (Tampereen yliopisto) pääaineeni myös suoraan valmistaa niihin hommiin. En siis suinkaan hakenut opiskelemaan tietämättä yhtään, mihin voisin tutkinnollani sijoittua jne. Sittemmin vain toimittajan hommia melko paljon tehneenä (ihan parissa isossa lehdessä) tajusin, ettei se yksin ole sitä, mitä todella haluan. Kandin vaiheessa pääaineen vaihto on kuitenkin melko iso päätös, joten siksi pohdin muita mahdollisuuksia nimenomaan tällä koulutuksella.

Nuo firmojen viestintäpuolet kyllä kiinnostavat ja sellaista olen lähinnä ajatellut hakea sitten valmistuttuani. Myös vastuullisemmat tehtävät esim. julkisella puolella viestintäpäällikön tms. hommissa houkuttelevat. Tiedän kyllä, ettei markkinointi ole vain tekstin tuottamista, mutta siksi juuri kaipaisin kommentteja siitä, että onko edes mahdollisuuksia. Tai mielipiteitä siitä, että kuinka suuri pohja itse tutkinnolla lopulta työelämään sijoittumisessa on...esim. yhteiskuntatieteiden maisterihan nyt voi olla vähän mikä vain, noin yleisesti ottaen.

6. nealle Vierailija

Monet viestintäpäälliköt ovat FM tai valtiotieteen kandidaatti/maisteri ja mm. Stakesin viestintäpäällikkö Lumijärvi on käynyt vielä Inforin viestintäpäällikön koulutusohjelman.
    Se riippuu firmasta ja työnkuvasta tarvitaanko markkinointikoulutusta lisäksi. Yleensä jos haetaan pelkää viestintäpäällikköä, riittää se pelkkä FM tai tuo valtiotieteen kandi/maisteri. Jos työnkuva edellyttää markkinointikokemusta, yleensä silloin haetaan markkinointi- ja viestintäpäällikköä.

7. nealle Vierailija

^ Piti vielä lisätä tuohon, että todella harvat pääsevät suoraan valmistumisen jälkeen viestintäpäälliköiksi. Yleensä ura etenee niin, että ensin ollaan toimittajana/viestinnän suunnittelua/copy/tiedotussihteeri/tiedottaja ja vasta työkokemuksen kartuttua nelikymppisenä päästään sitten kiinni viestintäpäällikön- tai johtajan vakansseihin. Toki tietysti nuorenpanakin, mutta yleisesti ottaen nykyiset viestintäpäälliköt ovat +35v ja takana juuri noita muita viestinnän hommia ensin.

8. titteli ei merkitse Vierailija

Tuo titteli riippuu firman koosta!!! Isossa yrityksessä aloitetaan suunnittelijasta, pienessä ollaan heti päälliköitä tai johtajia. Titteli ei CV:ssä merkitse mitään vaan sitä lukeva, osaava rekrytoija katsoo kuvattua työtehtävää ja haasteita sekä firman nimeä...

9. tetastas Vierailija

Siivoojaksi pääset ainakin tuolla koulutuksella. Siihenhän maisterit aina joutuvat, joten ole kiitollinen edes niistä toimittajan pesteistä äläkä nillitä kuin pikkupentu!

10. KätiHasu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sinulla on hyvä ja laaja koulutus joten luulisin että töitä tulee riittämään sinunlaiselle hakijalle.
    Jos olet kiinnostunut opiskelijana viestintään liittyvistä tehtävistä niin kannattaa katsella eri mahdollisuuksia viestintätoimistoista tai heidän markkinointiyksiköistä. Ainakin tämä toimisto tekee paljon opiskelija yhteistyötä. :)

11. ketkä maisterit? Vierailija

Ketkä ihmeen maisterit? Olen itse MA ja kansalaisjärjestöpuolella koordinaattorina. Kaikki tuntemani maisterit ovat kuka Finnkinolla markkinoijana, kuka missäkin, mutta aika hyvin koulutusta vastaavissa hommissa - ja 10 kertaa mielenkiintoisemmissa kuin sinun hommasi!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri