Hae Anna.fi-sivustolta

Tällainen ero meillä, vertaistuki tarpeen

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä vierailija, 14.11.2019.

1. vierailija Vierailija

Vajaa 20 vuotta yhdessä, kaksi lasta, molemmat alle kymmenen. Vaimo muuttui pari kuukautta sitten yhtäkkiä täysin kylmäksi, kaikki mitä sanoin tai tein oli väärin ja hyvä syy aloittaa riita. Kännykkä vei kaiken ajan. Lopulta kysyttäessä tunnusti, että on löytänyt uuden miehen, ei rakasta minua enää ja että aikoo muuttaa pois. Toistaiseksi asuu vielä kotona, mutta viettää lähes kaikki yöt uuden, vastikään eronneen miehen luona. Minä vahdin yökaudet lapsia, jotka kyselevät missä äiti on. Koko asiasta ei ole voitu oikeastaan edes puhua, kaikista keskustelunavauksista on seurauksena ivaa, raivareita ja naljailua. Sen verran on selvinnyt että arki alkoi tämän vuoden mittaan ahdistaa, ja sen myötä kuolivat tunteet minua kohtaan, ja nyt sitten kuulemma tulisi hulluksi jos joutuisi jatkamaan tässä helvetissä nimeltä yhteinen koti. Minulla ei ole tässä kuviossa mitään merkitystä hänelle, ja lapsetkin (joiden viemisellä toki huutaessa muistaa uhkailla) ovat hänelle nykyään lähinnä ärsyttävä häiriötekijä, joka estää välillä uuden miehen luokse pääsemisen. Turha sanoakaan, olen aika paskana.

Itse en ole juonut, hakannut, pettänyt... Elätän koko perheen niin töissä mennyt paljon aikaa, mutta yrittänyt parhaani mukaan olla kotona läsnä ja osoittaa rakkautta. Nyt olen sitten ihan pihalla sen suhteen mitä on tapahtumassa. Parin viikon päästä muuttaa vaimo pois. Muutos oli todella raju, parissa kuukaudessa (omien sanojensa mukaan tämän vuoden aikana, en ensimmäisiä oireita kai sitten huomannut) muuttui kuin toiseksi henkilöksi. Onko tässä joku 40:n kriisi taustalla? Miten tällaiset tarinat yleensä päättyvät, onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta äkkikäännöksestä?

2. Huumetta Vierailija

Noilla näkymillä uusi suhde loppuu kuin kanan lento.

3. vierailija Vierailija

Elätät koko perheen? Mitä vaimo tekee? Vaimo vaikuttaa aika epäkypsältä, jos lukee sinun versiosi. Jos vaimo on tuollainen kuin kerrot, niin ehkä on parempi antaa sen mennä. Vaihda itse tytönhepukka aikuiseen naiseen. Olisi mielenkiintoista lukea myös vaimon versio.

4. Tukea itsellesi Vierailija

Soita perheneuvolaan tai muuhun vastaavaan, mikä kotipaikkakunnallasi onkin. Varaa aika jutellaksesi, jotta saat niin henkistä tukea jaksamiseen ja neuvoja perheenne tilanteeseen. Kotiapuakin sieltä voisi olla saatavissa. Myös isovanhemmat ja muut läheiset saattaisivat olla valmiita antamaan käytännön apua. Asioiden salaaminen ei kannata.

Älä anna vaimon viedä lapsia kotoa ennen kuin hänelle on kasvanut tolkku päähän ja tämä hormonihöyrähdys tasoittunut. Voihan olla, että hän ei edes halua lapsia ainakaan vielä mukaansa, mutta varaudu kuitenkin kaikkeen. Lasten paras tässä olisi nyt pidettävä ensi sijalla, tietysti toimeentuloasiatkin, sillä sinun pitää pystyä hoitamaan työsi.

Neljänkympin kriisi taustalla voi olla, sillä hormonitoiminnassa alkaa tapahtua muutoksia siinä iässä. Miehillä vastaava kohelluskausi kulkee nimellä viidenkympin villitys. Silloin järki karkaa.

Pysy lujana itsesi ja lasten puolesta. Hae apua, älä yritä selvitä yksin.

5. Saksanpähkinä Besserwisser

Saadut tykkäykset:
    341
    En tunnista neljänkympin kriisiä mutta kolmenkympin kriisi oli paha. Vaimosi tulee vielä katumaan mutta on sinun asiasi otatko hänet takaisin, lasten takia varmaan haluat.

6. vierailija Vierailija

Kiitos näistä. Ei ole vielä pää kääntynyt, kuun alusta muuttaa pois, ei halunnut edes joulun yli kotona olla, mutta varmaan itseni kannalta niin parempi, ollut raskaat pari kuukautta. Lapset tietysti säälittävät, heille kerrotaan kohta, ei tarvitse enää ihmetellä miksi äiti tekee niin pitkiä iltalenkkejä. Saahan nähdä. Vielä toivon että tulisi takaisin, mutta toisaalta ajatellut että ei toista ihmistä näin saisi kohdella, pitäköön tunkkinsa.

7. vierailija Bb Vierailija

Olet varmaan toiveaviomies, mutta millainen vaimosi isä on? Vanha juttu; alkoholisti-isän tytär nai alkoholistin tai sitten raivoraittiin. Samoin toisinpäin, joskus mies avioituu äitinsä tapaisen naisen kanssa tai aivan erilaisen.

8. vierailija Vierailija

Vaimon isä nyt kuivilla, mutta nuorena vissiin maistui ja oli tapana kotona riehua. Minä puolestani en nyt raivoraitis mutta en kyllä kännejä harrasta lainkaan. Tuota olen miettinyt että monenlaista solmua mieleen varmasti lapsuuskodista jäänyt.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri