Hae Anna.fi-sivustolta

Täysin epäonnistunut poronkäristys

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä tosi pettynyt, 04.03.2009.

1. tosi pettynyt Vierailija

Teinpä eilen pakkasesta (joku lapin lihan tms. tuote).
    Käristelin pikkuerissä kohmeisia lihanpalasia niinkuin ohjeessä käskettiin.
    Puolitoista tuntia hauduttelin vesitilkassa (niinkuin ohjeessa neuvottiin).
    Maustelin mustapippurirouhella ja suolalla lopuksi.

Tulos oli kuin purukumia. Nitjakkeita oli....siis ei voitu syödä, roskiin meni!
    Mieheni teki hyvää muussia siinä toivossa, ett' nyt herkutellaan poronkäristyksellä.

En ole aikaisemmin tehnyt, enkä todennäköisesti teekään; syönyt olen kyllä
    hyvää käristystä.

Olikohan lihassa vika? Ihan ohjeen mukaan sulattelin lihan siihen pisteeseen, että
    oli vain kohmeessa.

Mikä mätti?

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä ostan joskus pakastettua poronkärityslihaa vastaavaa ja ainakin pirkka merkillä myytävässä mainitaan hadutusajaksi vain 10 minuuttia. Minä kyllä haudutan sitä ainakin 15 minuttiia ja hyvää tulee.

3. Nettimaija Vierailija

En osaa sanoa, mikä mätti. Olen ostanut erilaisia pakastekäristyksiä ja aina olen onnistunut saamaan hyvää. Muistaakseni Lapin lihan (muovipussissa) käristysliha on aika paksuina paloina ja sitä olen haudutellut suht pitkään, ehkä parisen tuntia jopa. Sen sijaan pahvipakkauksessa olevat "köntit" ovat ohutta ja kypsyvät nopeasti. Minä laitan aina jäisenä pannulle.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Nettijailalle: Minäkin laitan ne jäisenä kypsymään. Samoin olen tehnyt myös muunlaisissa pakkauksissa myytävälle käristyslihalle.

5. luulaa Vierailija

Eikös siihen laiteta myös olutta?

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Oluen ystävät ehkä laittavat, mutta se ei ole pakollista. Minä en laita sillä en ole oluen ystävä.

7. Jx:lle Vierailija

Kokeile joskus! On todellä hyvää eikä se olut siinä ollenkaan maistu!

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    http://www.porokainuu.fi/reseptit.php?ryhma=9&resepti=31

Tässä alkuperäiselle kysyjälle ihan kivalta vaikuttava ohje.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En ole tehnyt tuolla laittamani linkin ohjeella sillä omaan käristykseeni en laita rasvaa enkä muussiini lisää tuota erästä ohjeessa mainittua ainesta.

10. no Vierailija

heh, puolitoista tuntia keittämistä, kuka näitä viitsii tehtailla?

11. Nettimaija Vierailija

Minä laitan yleensä pekonia mukaan, koska poro on niin vähärasvaista lihaa. Tämä on ainoa ruoka, mihin pekonia tai yleensä niin rasvaista lihaa käytän.

No:lle! Muistaakseni tuo Lapin lihan ohjeessa kypsennysaika on pari tuntia, joten ei ap siinä väärässä ollut. Se käristysliha ei ole sellaista "oikeaoppista" ohutta, vaan minusta aika paksuja paloja.

12. no Vierailija

Siinä tapauksessa pyydän ap:ltä anteeksi. Anteeksi.

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Emme todellakaan ole oluen ystäviä, joten jätän väliin kiitos.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kannattaa katsoa lapin lihan sivuilta tuota heidän poronkäristysohjettaan. Tällä koneella en sitä pysty avaamaan.

15. no Vierailija

Kyllä minä olen sitä mieltä, että taisi olla syy lihassa. Jokin oli mennyt pieleen. Lihan raakakypsytys tai sitten se liha oli jotakin purukumiosastoa eläimestä.

16. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Melkovarmaan liha ollut kinnakkeista tai muuta vastaavaa.En ole kyllä ostanut näitä ko lihavalmisteita, käristykset mitä olen tehnyt ovat hirvenlihasta ja niitäkin kyllä haudutan parisen tuntia sen pannulla ruskistamisen lisäksi ja hyvää on tullut.

17. Jx:lle Vierailija

En tietenkään pakota ketään kokeilemaan, mutta sanonpa vaan että minäkään en ole oluen ystävä, mutta tuohon käristysruokaan se sattuu ihanasti ja on todella maukasta.

18. Tulee mieleen ns. tervaliha, eli on kyseessä sellaisen eläimen liha joka on ennen teurastusta juossut niin, että lihaksiin on muodostunut maitohappoa. Toinen samanlainen ilmiö tulee esille stressaantuneella eläimellä. Molemmissa tapauksissa lihan happamuus on muuttunut sellaiselle tasolle, ettei lihasten oma "entsyymitoiminta" pysty mureuttamaan lihaa vaikka sitä riiputetaan eli raakakypsytetään. Tällainen liha ei kypsennettäessäkään mureudu kunnolla.
    Voisi olettaa lihaerän olleen jollakin lailla virheellistä!

19. mummuska Vierailija

Lihan kypsymis ajanhan ratkaisee yleensä se onko kysymyksessä nuoren vai vanhan eläimen liha. Jos paistikin sattuu olemaan (härkänä :) myytyä) vanhaa kantturaa, sitä saa kypsyttää iät ajat eikä tahdo sittenkään tulla murean pehmeää.

Olen sitä mieltä, että ohjeessa kun ohjessa yleensä lihan kypsytys ajaksi annetaan aivan liian lyhyitä aikoja. ...niin tai tietenkin, ei jos joku haluaa syödä liki raakaa lihaa.
    Maukkaimmat liha ruuat saa kun malttaa kypsentää tarpeeksi esim. palapaistille ja poronkäristykselle 2 h on melkeipä minimi ja paistin kypsytyksen näkee parhaiten mittarista. Erikseen ovat sitten tartarit ja medium pihvit yms "raakimukset".

Muuten poronkäristyksestä tulee hyvää kun keittää ensin lihalastut liki kypsäksi ja haihduttaa veden olemattomiin. Käristää vasta sitten sen voissa tai silppuaa pekonin hienoksi, paistaa silpun niin, että rasva hyvin jo sulaa ja käristää sitten poron siinä pekonirasvan kanssa. Lopuksi voi vielä lisätä vettä jos haluaa.

Poro- tai missätahansa käristyksessähän oikeasti pitää olla rasvaa, muuten se on vain "lihalilluketta".
    Ennenvanhaan kun tukkijätkät tekivät sian lihasta läskikäristystä kämpillä, siinä käristyksessä oli enemmä rasvaa kuin mitään muuta lientä. Sitä ne söivät leipäpalaa kastaen rasvassa eikä voita edes kyselty.
    Kukaan ei kai voi kieltää, etteikö useimpien ruokien maku olisi enimmäkseen hyvää, jos niihin käytetään sopivasti kermaa ja rasvaa (ne ruuat joihin noita ylipäätään laitetaan), eri asia onkin onko se terveellistä.

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Enpä ole vielä koskaan käristystä kypsentänyt kahta tuntia. Johan se olisi ihan rikki kiehunutta, jos näin tekisin. Yleensä jos olen epävarma kypsennysajasta katson pakkauksen päältä mitä siinä mainitaan kypsennysajasta. Pirkka käristyslihat kypsyvat ainakin 10 minuutissa.

21. tosi pettynyt Vierailija

Niin, Lapin lihan juttua se oli ja ohjeessa sanottiin, että lihaa sulatetaan tunti, sitten pienissä erissä ruskistetaan (rasvassa) ja haudutetaan se sanomani puolitoista tuntia. Liha kieltämättä oli vähän sellaista venyvää, mutta ajattelin, että kun haudutin pitempään kuin sen puolitoista tuntia, se sitkeys lähtisi.
    Ei siinä kyllä mitkään oluet olisi auttanut, vaikka olisin voinut laittaakin, mikäli olisi onnistunut ja olisin tiennyt, että voi laittaa.

Voi olla, etten ihan kohta ainakaan tuollaisesta pakastelihasta tee mitään:(

22. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei minulla ole käristys rikki mennyt kahden tunnin haudutuksella. Kannellinen astia se on ja laitan nestettä sen verran uuniin laitettaessa että lihat juuri ja juuri peittyvät.

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Jaa minä valmistan käristyksen kattilalla hellalla, sillä en viitsi niin vähäksi aikaa edes uunia lämmittää kun tuon pirkka käristyksen valmistaminen kestää.

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kokeile seuraavan kerran pirkkaa. Minä olen muistaakseni joskus valmistanut lapin lihan riistakäristyslihasta käristystystä ja se on onnistunut myöskin hyvin eikä sitäkään tarvinnut tuntikausia keitellä. Harmi, ettei nuo lapin lihan valmistusohjeet avaudu tällä koneella, että voisin vähän vilkaista noita keittoaikoja.

25. no Vierailija

Minä en pitäisi kiinni keittoajoista, jos leikkaa lihan tarpeeksi ohueksi ja sen sitten pannulla kypsentää. Se on sitten taastusti kypsää jo pannulla ja syöminenkin onnistuu, kun se on niin ohutta. Eli loppuvalmistus on kastikkeen tekoa. Mutta eipä ole meikäläisen pravuuria, mutta jos lihat ovat paksuja, niin valmistusajat pitenee ja sitkeydet tulee esille; tietysti makukin voi olla sitten parempi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri