Täysin oireeton raskaus=keskenmeno??

  • Viestiketjun aloittaja hysteerinen
  • Ensimmäinen viesti
hysteerinen
Auttakaa. Kaksi varhaista keskenmenoa takana.

Nyt olen viikolla 6. Ei mitään ireita, ei siis yhtään mitään. Vasta viikon päästä on varhaisultra. En tiedä pysynkö järjissäni sinne asti. Neuvoloiden sivuilta luen, että 1/4 raskauksista on täysin oireettomia. Jossain lukee että jopa puolet on täysin oireettomia. Sitten taas keskustelupalstoilta saa väkisinkin lukea, että usein oireettomuus viittaa keskeytyneeseen keskenmenoon. Monella keskenmennyt raskaus on ollut oireeton.

Moni valittaa oksentelua ja väsymystä, ja häntä lohdutetaan, että sehän tarkoittaa vain että pienellä on kaikki hyvin! Tai joku valittaa vatsakipuja, niin vastataan, että sehän tarkoittaa vain että istukka on kiinnittynyt hyvin.Olen lukenut nyt satoja tällaisia keskusteluja, joista voisi tehdä yhteenvedon, että mitä enemmän oireita; sitä paremmin asiat masussa.
 
kaikki on varmaan kunnossa
Alkuperäinen kirjoittaja hysteerinen:
Auttakaa. Kaksi varhaista keskenmenoa takana.

Nyt olen viikolla 6. Ei mitään ireita, ei siis yhtään mitään. Vasta viikon päästä on varhaisultra. En tiedä pysynkö järjissäni sinne asti. Neuvoloiden sivuilta luen, että 1/4 raskauksista on täysin oireettomia. Jossain lukee että jopa puolet on täysin oireettomia. Sitten taas keskustelupalstoilta saa väkisinkin lukea, että usein oireettomuus viittaa keskeytyneeseen keskenmenoon. Monella keskenmennyt raskaus on ollut oireeton.

Moni valittaa oksentelua ja väsymystä, ja häntä lohdutetaan, että sehän tarkoittaa vain että pienellä on kaikki hyvin! Tai joku valittaa vatsakipuja, niin vastataan, että sehän tarkoittaa vain että istukka on kiinnittynyt hyvin.Olen lukenut nyt satoja tällaisia keskusteluja, joista voisi tehdä yhteenvedon, että mitä enemmän oireita; sitä paremmin asiat masussa.

Vaikka en mitään lääketieteellistä faktaa asiasta tiedäkkään, niin oikeasti uskon täysin virallisia sivustoja joissa tosiaan sanotaan että osa raskauksista voi olla täysin oireettomia!
Tottakai helpommin pahaa oloaan ym. oireita purkaa täällä ne, joilla sellaisia on. Oireettomilla ei asiaan ole juurikaan sanottaaa, ja siksi niistä ei täällä niin puhuta. :)

Jos menkat eivät ole alkaneet, niin en usko että sulla on mitään hätää! Voithan tehdä raskaustestinkin jos se helpottaa mieltäsi, vaikka toki se ei aina keskenmenon ollessa kyseessä kerrokkaan totuutta. Itselleni tuli myös viimeksi varhainen keskenmeno ja erittäin runsaat menkat alkoivat raskausviikolla 4+3. Tein raskaustestin kun vuotoa oli tullut kaksi päivää ja se näytti jo negatiivista, eli kaipa ne raskaushormoonit aika nopeasti kuitenkin poistuu elimistöstä.

Mulla ei myöskään itsellä (nyt taas raskaus ihan alkumetreillä) ei ole juurikaan oireita, lievää ajoittaista pahoinvointia lukuunottamatta. Rinnat eivät lainkaan arista, vatsassa ei nippaile jne. Eli muista että kaikki odottajat ovat erilaisia! Onneksi jo ensi viikolla pääset varhaisultraan!
 
Wrangler-
Tuossa lainaus erään gynekologin sivulta:

"ALKURASKAUDEN ONGELMIA

Kliinisesti todetuista raskauksista keskeytyy 10-15%. Hedelmöittyneistä munasoluista ilmeisesti tuhoutuu jopa 60% jo ennen kuin raskaus on mahdollista todeta normaalimenetelmin. Yli puolet yksittäisistä keskenmenoista johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta. Kromosomipoikkeavuuden lisäksi keskenmeno voi johtua infektiosta tai hormonihäiriöstä. Valtaosa (80%) raskauksista keskeytyy kahdeksan ensimmäisen raskausviikon aikana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että keskenmenon oireet alkavat tällöin. Raskausoireet kylläkin yleensä häviävät, kun raskauden kehitys loppuu, mutta verinen vuoto voi alkaa vasta viikkoja myöhemmin."


Huomioisin erityisesti viimeisen virkkeen.
 
hysteerinen
Kiitos empatiasta nimimerkki Kaikki on varmaan kunnossa.

Tein tänäkin aamuna raskaustestin, ja yhtä plussaa se näytti kuin edellispäivänä. Ollaan 5 vuotta yritetty saada vauva, joten tässä tosiaan ottaa vähän liian tosissaan ja panikoi joka asiaa. Mutta en sille mitään voi.
 
hysteerinen
Testasin positiivisen jo kaksi päivää ennen kuukautisten oletettua alkua. Muutaman päivän silloin nippaili vatsaa, mutta muuten ei mitään oireita. Verta ei ole tullut tippaakaan. Rinnat ihan normaalit, kun tuntuu että kaikilla on edes niissä jotain muutoksia. Mutta eipä tässä varmuutta taida saada. Gynekologillani ei ole vapaita aikoja ennen kuin viikon päästä. Ehkä mielenterveyden takia soitan huomenna jollekin toiselle lääkärille ja menen ultraan. Ihailen kovasti niitä odottajia, jotka on optimisteja eikä stressaa turhasta.
 
calm down!
Sanoisin sinulle etta yrita nyt rauhoittua. Raskautesi on vasta ihan aluillaan, ja raskausoireita saattaa pian tulla, tai sitten ei. Alkuraskaus on aina epavarmuuden aikaa, ja stressaaminen ei ole sikiollekaan eduksi.
 
kaikki on varmaan kunnossa
No sehän on varmaan hyvä merkki että oireet eivät ole äkisti muuttuneet vaan alusta asti ei ole ollut juurikaan oireita! :) Nyt yritä ottaa vaan rauhallisesti. Kannattaa varmaan odottaa vaan sinne ensi viikkoon, koska olet noin aikaisessa vaiheesa. Koita keskittyä ajattelemaan jotain muuta (ehkä helpommin sanottu kuin tehty) Muista että et pysty nyt asiaan mitenkään itse vaikuttamaan!
 
hysteerinen
Joo, koitan ottaa iisisti. Toisaalta tekee ihan hyvää elää tällaisiakin hetkiä, jolloin huomaa ettei itse voi kaikkeen vaikuttaa. Nykyään kun ihmisillä on kiire saada kaikki heti mitä haluaa. Nämä on asioita joihin ei voi itse vaikuttaa. Odotan siihen ensi viikkoon. Ei tässä odotuksessa (keskenmenot ja raskauden yritys) enää viikko ole mitään. Stressaamiseni ei auta yhtään, joten teen kaikkeni rentoutuakseni.
 
Bubu
Niin minäkin niitä raskausoireita odottelen, viikkoja täynnä 34...maha kasvaa, onkohan se oire? :D Vakavasti puhuen, ymmärrän huolesi, mutta muista että läheskään kaikki odottajat ei "kärsi" sen kummemmista oireista. Ehkä olet yksi meitä onnekkaita joiden ei tarvitse viettää ekaa kolme kuukautta vessanpönttöä halien? Yritä jaksaa sinne ekalle ultraviikolle asti, toivottavasti kaikki on hyvin!
 
Palmuhiiri
Ystäväni synnytti joulukuussa terveen lapsen. Hänellä ensimmäiset raskausoireet ilmenivät joitain viikkoja ennen synnytystä supistuksilla. Sitä ennen hänellä ei ollut mitään oireita. Jossain vaiheessa hän sanoi, että on omituista tietää olevansa raskaana, mutta sitä ei tunne ja huomaa mistään. Hänellä kaikki meni oireettomasti ja hyvin loppuun saakka.

MInulla ekan parin viikon jälkeen kaikki raskausoireet katosivat viikoksi, jonka jälkeen palasivat. Sitäkin ennen ainoana oireena vatsakipu ja jatkuva pissahätä. Säikähdin oireiden yhtäkkistä katoamista, mutta varhaisultrassa näkyi elävä alkio.

Varmasti kaikilla raskaus näkyy erilaisena ja todennäköisesti kovia ja rankkoja raskausoireita tullaan herkemmin purkamaan kuin sitä, että raskaus ei tunnu ja näy missään. Silloin vertaistuen tarvekin on varmasti pienempi. Nettikeskusteluista ei kannata vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Tärkeintä, että lepää riittävästi silloin, kun väsyttää ja muuten nauttii oireettomasta olosta.

Voimia ja mukavaa odotusta!
 
Oireeton myös
Oireettomana minäkin olen tähän asti porskutellut ja viikkoja nyt 21+2. En alussa edes tajunnut testata kuin vasta aika myöhään kun odottelin kans niitä kaikenmaailman oireita ja niitä tässä odotellaan edelleen :) Rinnat eivät ole kipeytyneet eikä kasvaneet, ei oksetusta, ei niin mitään. Ja nyt kyllä olen siitä vaan tosi tyytyväinen vaikka alussa hermoilin samalla lailla kuin sinä oireiden puutoksesta. Nyt vaavi potkii mahassa ja maha on kasvanut joten kaikki hyvin vaikka oireita ei olekaan.
 
viiva35
Ymmärrän huolesi. Jos yhtään lohduttaa niin mulla myös tämä raskaus oli täysin oireeton,nyt menossa rv 21. Mulla ei ollut pahoinvointi, ei yhtään mitään. Rinnat meni kipeiksi vasta paljon paljon myöhemmin. Mulla on ennestään kaksi lasta ja heidän kohdalla mulla oli mieletön pahoinvointi ja päänsärky jatkuen kuudennelle kuulle asti. Itse myös hermoilin oireettomuuden kanssa ja lisäksi mulla tuli runsaita verenvuotoja, juoksin terveyskeskuksessa tämäntästä ja olin satavarma että tuli keskenmeno. Kaikki on kuitenki hyvin ja raskaus on nyt edennyt normaalisti. Älä vielä luovuta!
 
hysteerinen
Kiitos! Lohdutti lukea muiden kokemuksia. Ei sitä oikein osaa olla stressaamatta ja panikoimatta, vaikka miten yrittää. Luovutin ja varasin ultran huomiseksi. Nuo keskenmenoni kummittelevat päässä jatkuvasti, vaikka olen normaalisti hyvinkin optimistinen ihminen. Töissäkin olen ollut ihan hömelö ja tehnyt typeriä virheitä, kun en pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin kuulostelemaan onko mahassa elämää. Työssäni virheitä ei oikein voi tehdä, joten tuo huominen ultraus on parasta mitä voin tehdä. Haluan tietää, oli asiat hyvin tai huonosti. Toivon parasta. Kiitos teille!
 
tsatsatsa
No huomenna ap toivottavasti saaneekin jo mielenrauhan. (Toivottavasti siksi, että noin aikaisilla viikoilla ei ultrassa välttämättä vielä näy juuri mitään ja huoli vain lisääntyy...) Haluaisinkin siksi vain muistuttaa, että nämä nettikeskustelut varsin usein vääristelevät asioiden yleisyyttä / harvinaisuutta. Onhan ihan ymmärrettävää, että erilaisista raskausoireista kysellään paljon ja sitten taas jos ei ole mitään kummempia oireita, niin niistä tulee harvemmin tänne kirjoiteltua. Itsellä nyt 8. raskausviikko meneillään ja oireita ei lainkaan. Edellinen raskaus alkoi ihan samoin, joten en jaksa huolehtia.
 
mahan kasvu ainoa oire
Älä huolehdi turhia, mä sain vuosi sitten tietää olevani raskaana viikolla 13!! Tuli jopa normaalin niukkaa vuotoa kahteen kertaan ihan oikeina päivinä, joten ehkäisyn pettäminen ei tullut mieleenkään.

Koko raskaus sujui ilman minkäänlaisia oireita ja terve poika sieltä ilmestyi. Meitä oireettomia on todella paljon, siitä ei vaan puhuta, koska "normaalin" raskauden läpikäyneiltä saa heti pelotteluryöpyn osakseen.
 
Doblen
Yritä olla huolehtimatta, luultavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Myös minulla oireeton raskaus ja nyt viikkoja 7+5. Huoletti niin pirusti ja kävin ultrassa. Kaikki oli ihan kunnossa ja sikiö voi hyvin. Kaikilla ei kai sitte vain tule niitä oireita.
 
mammau
Mulla oli ainakin täysin oireeton alkuraskaus!! Uskoin vasta ekassa ultrassa rv:lla 13, että olen raskaana, sillä menkkojen puuttumisen lisäksi ei ollut ollut mitään raskausoireita. Ole vaan onnellinen, ettei niitä raskausoireita ole! Mulla ei ollut kertaakaan pahoinvointia, väsymystä, rinnat ei kipeytyneet missään vaiheessa raskautta jne. Joten kyllä niitä oireettomiakin raskauksia on!
 
ex-hysteerinen
Kiitos myötätuntoisista kommenteista! Olen lukenut ketjun moneen kertaan läpi tänään. Neljältä oli se ultra. Voi että sydän hakkasi odotushuoneessa, siis MINULLA. Mieheni oli mukana ja vähintään yhtä hermona kuin itse olin. Onneksi sieltä löytyi elämää! Pieni sydän siis löytyi. Purskahdettiin kumpikin itkemään siellä! Vaikkei mieheni yleensä vetistele. Olen niin onnellinen. Nyt sitten alkaa piinailu keskenmenon pelosta, mutta tämä olo kun tietää että kantaa elämää, on ihan uskomatonta.
 
ihanaaa..
Onnea!!
Mulla 2 ihan oireetonta raskautta takana ja lapset terveitä ihania.
Ei ees tissit olleet kipeet ja pelkäsin pahinta.Mutta ei syytä huoleen!!
Onnea ja nauti odotuksesta!!
 
viiva35
Hienoa, onneksi olkoon tuhannesti! Minä hermoheikko ostin kotidoblerin. Kun tulee epätoivoisia ajatuksia niin kummasti helpottaa kun kuulee vauvan sydänäänet. Nythän sillä on vähemmän käyttöä kun tuntee vauvan liikkeet mutta alussa käytin sitä paljon.
 

Yhteistyössä