tähän asti sinnittelin: sarjassamme ensimmäinen tyhmä kysymys vauvan hoidosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Nii ku nythän on niin että tuo meidän peikkis on sarjassamme iso vauva. Mutta kuitenkin ihan pikkuisen alkaa huolestuttamaan ja siihen liittyy kysymyksenikin.

Kun tuon jätkän vatsa on POHJATON! Tänään oli taas tämmöinen: olin suihkussa ja mies antoi sillä aikaa pojalle tuttelia 75 ml. Se meni kertalaakista. Kun tulin suihkusta, poitsu huusi taas suoraa huutoa kun tahtoi tissille. Imetin molemmista rinnoista ja jätkä oli tyytyväinen.

No mä lähdin kauppaan ja en puolta tuntia kauempaa ollut poissa. Mies sitten kertoi että oli ollut niin kova nälkähuuto että hänen oli pakko antaa vielä 50 ml tuttelia lisää :o :o .

Sen jälkeen poitsu on nukkunut tyytyväisenä mutta mua alkoi mietityttää. Siis kai tuollainen vauva tietää itse paljonko se haluaa syödä? Ettei meidän peikkis yhtenä kauniina kertana halkea kun juo liikaa maitoa?

Eihän me voida tehdä muuta kuin antaa rintaa tai lisämaitoa jos ja kun poika niin haluaa? Eihän?

Vauva ei voi saada liikaa ruokaa. Eikä se kokokaan siihen vaikuta. Meillä on minilapsi ja vauvana söi tuplasti enemmän kuin muut samanikäiset.

antaa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
" iso mies " tarvii paljon ruokaa...ei kait se enempää syö ku mitä jaksas

No näin mäkin tietty ajattelin, mutta oikeesti hirvittää nuo määrät :o . Eikä kyllä ihme että on rinnat tulessa kun jätkä niitä urakalla tyhjentää. Pakko tuota lisämaitoa antaa...

no mun kaverin viikon ikäinen vauva juo kerralla 120-140milliä maitoa! :o ja on siis about 3600g..vaavi nukkuu 7-8h yöuniakin.. |O mutta vastausta kysymykseen,anna vaavin syyä jos tahtoo..itse ekan aikana tein virheen että annoin ohjeen mukaan ja sit ihmettelin miks vauva huutaa kokoajan..

Alkuperäinen kirjoittaja -:
eiköhän vauvoilla ole olemassa joku säädin, eli syövät tarpeeksi, eivät yleensä liikaa. jos kovasti pulauttelee ruoan jälkeen ni sitte on voinu mennä liikaa.

Eikä tuo poitsu edes pulauttele, eli kaikki menee tarpeeseen =)

Juu, iso mies tarvii paljon ruokaa. Voi olla, että se tarvii sitten myös aiemmin jotain maitoa tukevampa (eikö korvikkeessa ole joku vuorokausiannoa, jota ei sa ylittää, pitää antaa kiinteitä jos se ylittyy??) Mutta niin kauan kun iso pienimies nukkuu tyytyväisenä joskus, niin kaikki on ihan varmasti hyvin =)

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
onko sulla ennestään vaan tyttöjä? pojat nimittäin syö KOKO ajan ja joo: heillä ON nälkä.

Esikoinenkin on poika, mutta en muista että se olis noin paljon syönyt =) . Ilmeisesti aika kultaa muistot :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
no mun kaverin viikon ikäinen vauva juo kerralla 120-140milliä maitoa! :o ja on siis about 3600g..vaavi nukkuu 7-8h yöuniakin.. |O mutta vastausta kysymykseen,anna vaavin syyä jos tahtoo..itse ekan aikana tein virheen että annoin ohjeen mukaan ja sit ihmettelin miks vauva huutaa kokoajan..

:o :o Okei, eli ei mun tarvi lainkaan murehtia. Nuo on kuitenkin jo paljon isompia satseja kuin mitä meillä otetaan kerrallaan. Tosin mä kyllä imetänkin mutta kuitenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
onko sulla ennestään vaan tyttöjä? pojat nimittäin syö KOKO ajan ja joo: heillä ON nälkä.

Esikoinenkin on poika, mutta en muista että se olis noin paljon syönyt =) . Ilmeisesti aika kultaa muistot :snotty:

mulla on kumpiki poika syöny koko ajan, alusta asti. tytär söi sievästi 4h välein, ku oppikirjasta. anna pienelle ruokaa, nälkäänsä ei tartte tässä maassa vauvojen itkeä.

Meillä on myös 'isohko' vauva (paino 8 kg 3 kk:n iässä). Samaa olen miettinyt, että tietääkö paljonko syö. Mutta itse olen päättänyt olla pitämättä vauvaa nälässä. Kyllä vauva sitten pulauttaa pois ylimääräiset, jos on tullut syötyä hieman liikaa.
Kuumalla kelillä vauva saattaa tarvita ihan vaan nestettäkin paljon. Välillä tarjoan vettä pullosta, mutta se ei kyllä kelpaa yhtä hyvin kuin tissimaito.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kyllä tuo meidän jätti syntyessään kuopus söi kokoajan... Just ku veti silmät pullottaen tissit rusinoiks, ni taas oli tunnin päästä kiljuva nälkä.

Tätä just. Välillä ei oo itku kaukana kun nännit on melkein läpinäkyvät kun on niin perusteellisen imetyt. Kihelmöi, sattuu ja kirvelee ja kohta poika on taas hamuamassa tissiä |O

Kyllä tuo meidän jätti syntyessään kuopus söi kokoajan... Just ku veti silmät pullottaen tissit rusinoiks, ni taas oli tunnin päästä kiljuva nälkä.

Tätä just. Välillä ei oo itku kaukana kun nännit on melkein läpinäkyvät kun on niin perusteellisen imetyt. Kihelmöi, sattuu ja kirvelee ja kohta poika on taas hamuamassa tissiä |O

Tiedän tunteen. Hain apteekista rintakumit niin sai tissiparat hetken hengähdystauon :D

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on myös 'isohko' vauva (paino 8 kg 3 kk:n iässä). Samaa olen miettinyt, että tietääkö paljonko syö. Mutta itse olen päättänyt olla pitämättä vauvaa nälässä. Kyllä vauva sitten pulauttaa pois ylimääräiset, jos on tullut syötyä hieman liikaa.
Kuumalla kelillä vauva saattaa tarvita ihan vaan nestettäkin paljon. Välillä tarjoan vettä pullosta, mutta se ei kyllä kelpaa yhtä hyvin kuin tissimaito.

Juu ei tätä meidän peikkopoikaa voi edes pitää nälässä. Alkaa niin sydäntäsärkevä huuto jos tissi (tai pullo) ei oo suussa alle minuutissa ekasta vinkistä :D .

Aloin vaan pelkäämään että raukka vielä halkeaa juomisiinsa :whistle:

ei ole mikään synti antaa sekä rintaa että korviketta. täysimetys ei ole mikään tavoitetila, kun kerran pienellä on koko ajan nälkä. sama se, millä maha täyttyy, kunhan ei tartte pienen luulla, ettei palvelu pelaa. annat siis väliin nännien levätä ja sitten taas rintaa ku pystyy. voimia.

Tiedän tunteen. Hain apteekista rintakumit niin sai tissiparat hetken hengähdystauon :D

Meillä poitsu katsoo suorastaan loukkaantuneena mua kun edes yritän tarjota rintakumia :D . Ei toimi tuokaan meillä. Mies just eilen nauroi kippurassa kun poika "kosti" ja puri sen minkä pystyi ikenillään rintakumia...auts |O

ei ole mikään synti antaa sekä rintaa että korviketta. täysimetys ei ole mikään tavoitetila, kun kerran pienellä on koko ajan nälkä. sama se, millä maha täyttyy, kunhan ei tartte pienen luulla, ettei palvelu pelaa. annat siis väliin nännien levätä ja sitten taas rintaa ku pystyy. voimia.

Tätä mä just tarvitsin, kiitos :hug: . Oikeesti olen potenut huonoa omaatuntoa lisämaidosta vaikka jostain luinkin että isokokoinen vauva tarvitsee lisämaitoa. Mulla vaan oli sellainen idyllinen mielikuva että lisämaitoja ei tarvita ja imetys sujuu hienosti ja rintamaito riittää täydellisesti.

Aika luuseriolo on kun ei kestäkään sitä kipua ja välillä on PAKKO luovuttaa ja antaa lisämaitoa :ashamed: . Eli ihan liian suuret odotukset myös itsestään ja stressaamalla mä varmaan vaan pahennan asiaa.

Yhteistyössä