Hae Anna.fi-sivustolta

Takareiden lihasten repeämä

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä liikkumaton, 05.11.2008.

1. Kaksi lihasta irti Vierailija

harmi, että sinulle jäi nuo vaivat. Mikäli ne noin nopeasti ilmenee leikkauksen jälkeen, niin saatoin jopa pelastua niiltä, toivottavasti ☺
    oikea jalkahan se täälläkin ja ennen niin paljon heikompi vasen nyt naureskelee oikealle... on lihaskunto kääntynyt toisinpäin! Sitä kun pääsääntöisesti vasemmalla seisoo, kun en tiedä kuinka paljon oikealle jalalle saa varata. Mutta onneksi sekin selviää ensi viikolla... paljon sitä tulee sängyssä liikuteltua ja jumppaa leikattua jalkaa ja odottaa, kun lupa kävelyyn annetaan. Silloin tosiaan suunta on ylös ja eteenpäin!

2. Säbähöntsääjä Vierailija

juuri tulin takareiden leikkauksesta. Vamma sattui jo toista kuukautta sitten salibandyssä, ihan höntsäpeli. Astuin kaverin mailan päälle ja vedin spagaatin, klassikkotapa saada lihas repeytymään. Ensi ei tuntunut kovin pahalta, lähdin uudelle pelaamaan parin viikon kuluttua. Silloin se ilmeisesti repesi pahemmin, koska silloin leimahti.
    Ultraäänilekuri sanoi, että ei tässä mitään sellaista ole, mihin leikkaus auttaisi. Luotin siihen, mutta kun ei parantuminen oikein edistynyt, niin hakeuduin magneettikuvaan. No, kaksi lihasta oli irti, toinen pudonnut muutaman sentin. Ortopedi ihmetteli, miksen tullut aiemmin, no en tullut kun se uä- lääkäri...Nyt leikattu , pari ankkuria kiinni. Hirvittää tämä toipumisajan pituus. Kainalosauvatkin tuntuu oudoilta, kun jalka ei tunnu niin kipeältä. Pari viikkoa sauvoilla, ei saa varata kuin 50 pros jalalle. Mietin, mitä liikuntaa voi tehdä kuntoutusaikana. Mitä se vesijumppa on? Voiko salilla tehdä jotakin? Ylipäätään, pitäis saada säännöllisestä liikunnasta kiinni. Tähän saakka oon pelannut vaan säbää. Osaisko joku kuntosali tai fyssari antaa vauhtia alkuun että pääsis rytmiin kiinni. Onko kokemuksia vastaavasta?

3. liikkumaton Vierailija

Kuin te ihmiset oikeen revitte niitä takajalkojanne silleen, ettei se satu? Minä itse en näet siitä lattialta mihin kaaduin, kyennyt nousemaan lainkaan itse, vaan ambulanssilla vietiin sairaalaan. Tosin siellä päivystävä lääkäri oli sitä mieltä, että kattellaan vähän aikaa ja laitetaan kotiin. Onneksi eivät laittaneet, sillä aamulla ultrassa todettiin ihan oikea vamma. Se vaan oli niin kipeä, etten saattanut jalalle varata yhtään.

Olitko pitkään osastolla leikkauksen jälkeen? Eikö siellä paikallinen fyssari ohjeistanut noita liikuntoja, joita ei kyllä mielestäni alkuvaiheessa ole minkään vertaa. Paitsi tuo todellinen sauvakävely.:)

Jatkossa, kun saat luvan, vesiliikunta on hyvästä, niin vesijuoksu, -kävely kuin -jumppakin.

Itse todellakin heti saatuani luvan varata jalalle vähän aloitin sen lenkkeilyn. Eihän siitä jo valmiiksi revennyt olkapään kiertäjäkalvosin hyvää tykännyt, mutta jotain oli tehtävä. Muu aika sitten menikin sängyssä, koska istua ei saanut.

Kärsivällisyyttä toivottelen Sinullekin kuten muillekin kohtalotovereille. Kyllä siitä hyvä tulee kun vaan malttaa.

4. Kaksi lihasta irti Vierailija

Moikkelis taas. Nyt viisi viikkoa leikkauksesta... se ekat kolme piti olla varovainen ja kepeillä, mutta otin heti fyssarin tuon ajan päätyttyä, joka antoi ohjeet tulevaan. Kuulemma kaksi viikkoa ku ne jänteet kiinnittyy takaisin, joten kolme lienee hyvä varoaika. Heti sen jälkeen on ollut lupa venytellä sen minkä pystyy, mutta ei kipuun asti. Kävely luonnistuu nyt hyvin; tosin sitä olen tehnyt heti luvan saatuani tosi paljon. Eteenpäin jalka ei nouse koukistettuna kuin hieman reilu 90 astetta joten paljon petrattavaa että rintakehään sen vielä saisi. Istumista harjoitellaan, mutta arpi sen verran inhottavan tuntuinen, että väkisin sen puolen pakara on hieman kevennettynä =D muutenkin arpi ollut viime aikoina yllättävän kipeähkö verrattuna alkuun, liekö tuntoaisti alkaa löytämään väyliään uudestaan.... kyykkyjä yms ei suositella vielä vaan rauhassa lihaskuntoa ja -voimaa takaisin plus liikeratoja. Uimassa kävin vajaa viikko sitten ja se kyl hyvä, vaik pelottikin varsinkin rinulin potkut. Vaparissa taas tuntui et lihakset kramppaa helposti. Mutta sitkeästi eteenpäin! Nopeasti sitä palautuu, kun ekan kolme viikkoa jaksoi kärvistellä ja varoa.... ja varsinkin kun vessanpöntölläkin jo pystyy istuen tekemään tarpeensa ☺ hyvää uutta vuotta kaikille!

5. Kolmas aste Vierailija

Kiitos kokemustenne jakamisesta, erittäin tervetullutta luettavaa.
    Minulla leikkauksesta 2 päivää ja olen tosi kiinnostunut kaikista neuvoista.

3 jännettä hamstring nipusta oli täysin irti.
    Kiinnitys 2 titaaniankkurilla. Haava tosi pitkä n. 17cm ja pitkittäinen, eli jalan suuntainen.

Sairaalasta ei irronnut muita ohjeita kuin 4vkon sauvapakko ja istumakielto.

Nyt juuri mietityttää se miten tervettä jalkaa pitäisi pitää kunnossa.
    Ja tietysti miten leikatun jalan muita lihaksia voisi pitää kunnossa.
    Kuntoilu siis lähinnä sängyssä maaten tai sauvojen varassa.

Kuinkahan nopeasti tästä voi toipua istuvaan toimistotyöhön?

6. Aikaa ajatella Vierailija

Hei kohtalotoverit, jokin tarrasi suksenpohjaan alaspäin loivasti viettävällä ladulla, vauhti pysähtyi kuin seinään olisin törmännyt, sekunnin sadasosassa kaaduin. Kauhea kipu, tuskanhiki, oksetti ja tajunta meinasi kadota, mies avusti ylös, jalka turta ja ihan outo. Liikuttelin sitä varovasti tunnustellen onko luita poikki, en pystynyt sille varaamaan. Samalla takareidessä tuntui ikään kuin jotain märkää olisi levinnyt. Ehdin jo ajatella avomurtumaa. Miehen roikottaessa toisesta kainalosta pääsin jotenkin läheiselle tielle, mies hiihti hakemaan autoa ja kömmin takapenkille pehva pystyssä kun en uskaltanut istua.
    Mökillä jalassa ei näkynyt mitään ulospäin, tapahtui Lapissa, n.250km Rovaniemelle, oli ilta. Lunta muovipussiin ja reiden alle, jalka koholle. Mitä tehdä? Soitin kotipaikkakunnan päivystykseen, kerroin tapahtuneen, siellä arveltiin takareiden revähtymää, ohje kylmää ja aamulla lääkäriin.
    Tämä totesi kipua istuinkyhmyn alueella ja takareidessä, ei mustelmia. Kipulääkkeet ja viikon päästä ortopedi jos ei helpota. Ei helpottanut, ortopedi määräsi magneettikuvaukseen, siellä todettin vamma, eli kaikki hamstring lihakset repeytyneet irti. Lähete leikkaukseen, leikkaus tehtiin 10.3.2016 eli kolme viikkoa ja 2 päivää kaatumisen jälkeen. Magneettikuvauksesssa todettiin myös verenpurkautuma kooltaan 25cmx6,5cmx3,5cm, sen olin tuntenut märkyytenä heti kaatumisen jälkeen. Ensimmäinen mustelma ilmestyi istuinkyhmyn ja takareiden alueelle vasta 3 päivää kaatumisesta. Sehän levisi, olin musta pehvasta nilkkaan, eli noin 1/4 minusta. Jalka turposi, oli tosi kipeä, tulehtuneen oloinen, vedin Buranaa ja Panadolia. Iskias hermon särkyä etenkin yöllä ja kovin. Kävelin nilkuttaen jalalla koko ajan, se tuntui veltolta ja olin ihan loppu pienenkin ponnistuksen jälkeen.

Nyt on menossa neljäs päivä leikkauksesta, lämpöä on ollut koko ajan, särkyä vaihtelevasti, silmissä välillä mustenee kun on pystyssä. Pelkään ihan hirvittävästi, että teen jonkun väärän liikkeen ja jotain hajoaa.

Leikkauksessa asennettiin 2 kpl 5mm 3 lankaisia Conmed titaanikorkkiruuveja, ankkurilangat jänteen läpi kolmelta eri tasolta.

Jatkohoito, istumakielto 4 viikkoa. Täyspainovaraus kivun mukaan ilman lonkan fleksiota lyhyin askelin, aluksi kyynärsauvojen kera. Lonkan fleksiota vältettävä yli 45 asteen kuuden viikon ajan, sitten rauhalliset kuormittamattomat venytykset kipuvasteella kuntopyöräilyn ja vesijuoksun kera. 10-12 vk. voimaharjoitteet kuminauhavasteella ja kevyillä painoilla kuntosalilla. Juoksu ( en kyllä juokse) 4-5kk ja äkillisiä suunnanmuutoksia 6 kk toimenpiteestä.

No niin tässä tämä, mutta, mutta olen 66v. kesällä, eli nyt risteilee ajatukset miten pitkään tämän ikäisellä kuntoutuminen kestää ja kuntoudunko enää koskaan???

Olen elämäntapaulkoilija, minulle on kaikki kaikessa hiihto, niin latu-, tunturi-, kuin laskettelu, retkeily, vaellus vuoden ympäri, pyöräily, lumikenkäily, tunturien huiputus jne. Joudunko näistä luopumaan, juuri kun olisi eläkkeellä aikaa tehdä sitä mistä eniten pidän.

Sitäkin mietin kun viestiketjusta luin erilaisia jatkohoito-ohjeita, joltain kiellettiin jalalle varaamien, mitä itse olen tehnyt. Onko teillä muilla leikattu jalka tuntunut myös reiden etuosasta kovin kipeältä, tuntuuko teillä, että kipeä jalka on selvästi tervettä pidempi? Näin minulla.

Tsemppiä kaikille!

7. liikkumaton Vierailija

Hei! Kyllä kannattaa kysyä tuosta kuntoutuksesta sieltä leikanneesta sairaalasta. Eihän kukaan muu oikeen voi antaa päteviä neuvoja.

Kyllähän se terrve jalka kunnossa pysyy, kun liikut päivittäin. Itse lenkkeilin, oikein varsinaista sauvakävelyä olikin. Ja juuri tuohon leikatun jalan kunnossapitoon pitää saada ohjeet sairaalasta. Eihän sillä alkuun voi paljonkaan tehdä, mutta sänkyynkään ei kannata jäädä.

Minä olin saikulla muistakseni kuutisen viikkoa. Toimistotyöhän palasin. Sain satulatuolin tavallisen tuolin lisäksi, mutta eihän sillä voinut istua. Riittävän korkea tuoli kannattaa hommata töihinkin ainakin alkuun. Kyllä se arpi kinnailee.

Tuossa "aikaa ajatella" kyllä antoi oikein hyviä neuvoja kuntoutukseen. Vesijuoksu/jumppa on varmaan oikei hyväksi.

Missä onnistuit katkomaan takajalan lihat?

8. liikkumaton Vierailija

Kyllä uskon, että ihan voit entiseen malliin harrastaa kaikkea mitä ennenkin. Alkuun saattaa olla vähän jäykkyyttä, mutta ellei mitään satu, pikkuhiljaa jalka toipuu. Tietty tuntemuksia tulee ainakin minulle edelleenkin, mutta ei kipua. Hiihtämään et ehken näillä lumilla ehdi, ellet sitten ihan pohjoiseen mene. Mutta tulee noita talvia jatkossakin.

Peruskunto sinulla lienee melkoisen hyvä ja sehän auttaa sitten tuota leikkuusta kuntoutumista.

9. Aikaa ajatella Vierailija

10. Kaksi lihasta irti Vierailija

Moro. Uusia potilaita ilmestynyt... voimia teille. Itsellä nyt leikkauksesta neljä kuukautta ja edistytty hyvin. Tatamille palattu jo helmikuun alussa. Jalka on tosi hyvä jo. Kuperkeikat onnistuneet jo parin kuukauden ajan. Edelleen on sellaista, että mikäli tosi nopean liikkeen joutuu ottamaan, niin koskee, mutta kaikki hallitut liikkeet ok. Hermotus jo palannut jalkaan niin hyväksi, että liukastumisissakin (jäätiköllä)jalka on toiminut ja sen on alleen saanut ilman kaatumista. Voimaharjoitteet olleet jo pitkän aikaa eli yhden jalan kyykkyjä ja fysioterapeutin luona jalkaprässillä. Leikkausalue varsinkin harjoitusten jälkeen kipeä, mutta häviää seuraavaksi päiväksi. Venytyksiä eteenpäin edelleen harjoitettava, mutta tähtikyykyt ja sun muut jo luonnistuu. Kaikin puolin jalan eteenpäin tuonti jo pelkän arven takia olleet inhoittavinta ja ovat edelleen, mutta sisulla vaan! Itseä on halu tatamille ajanut eteenpäin ja mahdollisesti olen hieman edellä kuntoutumisen suhteen keskivertoihmisiä, mutta normiharrastamista tämä ei enää häiritsisikään millään tavalla... harjoituksissa olen edelleen toipilas ja varovainen olin sairaslomalla vähän päälle kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen nimenomaan istumisen ällöttävän tunteen vuoksi muuten jo ois joutanu. Nyt pystyy istumaan kovallakin... lykkyä pyttyyn kaikille. Suurin työ on kuntoutuksessa, jota en olisi uskonut alkuun, kun ortopedi siitä sanoi. Helppoa se leikkauksen jälkeinen toipuminen lopulta on verrattuna sen jalan kuntouttamiseen.... hyvää kevättä kaikille!

11. Kaksi lihasta irti Vierailija

Ja sen verran ortopedin sanoja, että itse jänteiden arpeutuminen kaikkiaan kestää kolme kuukautta... mutta eihän ne kuulemma irti lähde hevillä kun onhan ne ankkuroitu luuhun kiinni. Kuhan ne ekat viikot malttaa olla varovainen, että jänne luuhun kiinni takaisin ottaa (eli kaksi kolme viikkoa). Sillä minä olen edennyt ja uskonu mitä mulle on sanottu ja liikkeet varovasti kipuun tai venytykseen asti mutta ei enempää.....

12. Jep Jep Vierailija

Voi Moro
    Itse tässä leikkausjonossa, kaksi lihasta totaali irti istumakyhmystä ja vetäytyneenä muutaman sentin. Ei sopisi lueskella näitä ketjuja kun ajattelin meneväni takaisin töihin, missä olenkin ollut koko ajan, leikkauksen jälkeen parin viikon saikulla. No onhan tässä menty jo viisiviikkoa kipeällä jalalla joten ajatuksissa ei ollut ihan tuollainen "vapaa" mitä olen lueskellut nyt netistä. Ihan vaan kyselisin siitä arvesta miten olette hoitaneet sitä, oletteko saaneet kinnauksen jo pois vai jatkuuko vaiva edelleen ja loppuiko polte jalasta sekä istumakyhmystä heti leikkauksen jälkeen?

13. Jep Jep Vierailija

Elikkä nyt on leikattu meikäläinenkin ja kolmekuukautta sairauslomaa edessä. Kun tätä viestiketjua lukee naurattaa oikein erilaiset kuntoutus/ohjeet leikkauksen jälkeen. Itsellä olisi edessä kuusiviikkoa ortoosin kanssa joka estää jalkaa taipumasta yli 15astetta, eli aikaslailla suoralla jalalla mennään, kaksiviikkoa täydellinen kuormituskielto ja kuudenviikon jälkeen saa alkaa varovasti laittamaan painoa jalalle. Omat ohjeet näköjään poikkeaa todella paljon toisten ohjeista. Tuntuu erikoiselta kun tunne olisi että voisi lähteä vaikka lenkille ja kuitenkaan ei uskalla laittaa mitään painoa jalalle, ihan vaan pikku neuvona muille jotka loukkaavat jalkansa menkää heti lääkäriin ja vaatikaa ultra jalasta ei muuten selviä kunnolla jos venyttää liian pitkään niin jalkaan muodostuu arpea ja leikkaus vaikeutuu. No kyllä tästä noustaan ja ei muutakuin leuka rintaan ja vastatuuleen kohti uusia nöyryytyksiä.

14. liikkumaton Vierailija

Ihan kiva, että on muitakin, joille on annettu ohjeeksi vaan konkata kinttu suunnilleen suorana. Joitakin kirjoituksia olen minäkin ihmetellyt, mutta kun en ole asiantuntija kuin omalla kohdallani, en sitten pahemmin niihin ole kommentoinut. Jollain on voinut olla samantyylinen vaiva lievempänä, jolloin eihän paraneminenkaan silloin kestä niin kauaa. Kyllä se leikannut lääkäri on paras tietäjä siinä, miten on revennyt paikat.

Ortoosia minulla ei ollut, mutta kun kerran kiellettiin taivuttamasta koipea, en sitä taivuttanut.

Minuthan vietiin suoraan sairaalaan onnettomuuden jälkeen ja parin vuorokauden kuluttua leikattiin. Siinä siis pääsin vähällä, kun ei tarvinnut kotona kitua aluksi. Ja kuten ole sanonut, kontrolleisssa kävin välillä, jotta tiedettiin, kuinka paraneminen edistyy.

Nyt sitten vaan sauvakävelet ihan sananmukaisesti. Rankkaa se on eikä juosta jaksa, mutta pää virkistyy kyllä liikkuessa, jotta jaksaa taas maata.

Pikkaisen edelleenkin tuntuu tuo leikkuukohta kireltä,vaikka sitä miten venyttelee. Samoin tuo pohkeen seutu on edelleenkin osin tunnoton. Eikä tähän tilanteeseen muutosta ole tulossa, mutta olen siihen jo tottunut. Liikkumista nämä jääneet riesat eivät estä.

Tsemppiä toipumiseen. Ei sillä väliä, miten nopsaan muut ovat toipuneet vaan sillä, että teet niinkuin neuvotaan, etkä riko itseäsi uudelleen.

15. 12.8.2016 kaaduin ja oikean jalan hamstringlihaksen kaikki jänteet irtosivat. Menin shokkiin, mutta seuraavana päivänä pystyin kävelemään kipujen kanssa kylläkin ja epäilin vain venähdystä, kunnes hirveä mustelma reidessä kertoi sen olevan revähdys.. näin mietin.. noh viidentenä päivänä vahingosta menin kuitenkin lääkäriin, kivut kasvoivat, enkä voinut istua tai seistä. Tästä sitten UÄ, siinä ei näkynyt vaurion laajuutta tarpeeksi hyvin turvotuksen ja veren takia, joten MRI 26.8. jossa todettiin kaikkien jänteiden irronneen istuinkyhmystä ja leikkaukseen pääsin 9.9.2016. Kaksi ankkuria ja vahvat ompeleet.. Toipuminen sujui odotetusti ja neljäntenä viikkona kävelin jo sisällä kotona ilman apuvälineitä ja fyssari lupas, että saa alkaa kuntouttamaan ja istuakin saa, kun ensiksi koukistaa jalan.. no sattui uusi vahinko. Koiramme sai uuden lelun ja alkoi leikkimään sillä hirveän innokkaasti. Halusin ikuistaa kameralla tapahtuman ja kyykistyin huomaamatta ja tunsin vihlaisun reidessäni ja nousin pystyyn välittömästi. Voi apua, ei suinkaan vaan jänteet irronneet.. sen verran oli kipua, että jalka ultrattiin seuraavana päivänä ja oikeanpuoleinen jänne on irti. Yksi kirurgeista konsultoi toiselle kirurgille, että jos tehdään mahdollinen korjausleikkaus, tuleeko se enää pysymään paikoillaan, kun jänne on niin heikko. Nyt parhaillaan odotan maanantain tulevan, että saan tämän toisen kirurgin kiinni ja hänen arvionsa tilanteesta. Jos kiireellisenä pääsen leikkaukseen mahdollisesti kuukauden sisällä, niin mitä tämä odotusaika tarkoittaa, olen ymmärtänyt, että leikkaus pitäisi tehdä mahdollisimman nopeasti!?? Olen odottanut selkäleikkaukseen menoa koko tämän ajan ja nyt sekin jo toisen kerran sitten siirtyy. MITÄ jos jännettä ei päätetäkkään kiinnittää uudestaan! Mitä se sitten tarkoittaa tulevaisuudessa? Kuinka paljon se vaikuttaa toimintakykyyn? Minkälainen pysyvä vamma mahdollisesti jää? Nyt on kulunut vahingosta 56 päivää ja eka leikkauksesta 28 päivää. Nyt odotellaan.

16. Jep Jep Vierailija

Voi mahoton, sulle kävi pahin painajaiseni. No juttelin sairaalan heräämössä hoitajan kanssa ja hänelle oli käynyt liukastuminen leikkauksen jälkeen ja lihakset uudestaan totaali irti. No hänelle oli tehty uusi leikkaus ja nyt oli jalka kunnossa eli tsemppiä kyllä ne sen kuntoon laittaa. Fyssari sanoi taas että jalan lihakset kyllä kompensoi irronneen lihaksen mutta se valuu alaspäin hiljalleen ja muodostaa patin polven taakse. Toimintakuntoinen jalka kuulemma silti olisi vaikkei nyt mikään huippu-urheilijan jalka olisikaan. Minulta oli leikkauksen jälkeen tosiaan täysipaino kielletty heti kuusiviikkoa ja lääkärin tarkastuksenkin jälkeen vielä suositus kolmeviikkoa siihen päälle. Kyllä noi jälkihoidot on niin erilaisia eripaikoissa. Näköjään ei pidä paikkaansa että jänteet ja lihakset kiinnittyvät parissa viikossa pitäviksi, alkaa pelottaa sun tapauksen jälkeen irtoaako ne kuitenkin helposti.

17. liikkumaton Vierailija

Tuota kaatumista itsekin aikoinaan pelkäsin, kun joskus oli kaupan lattiat aikasten liukkaita. Ei onneksi mitään sattunut.

Varmaan uudet liitokset saattaa pettää, mutta tuskin vanhemmat ilman pahaa tapaturmaa. Itselläni on edelleen tuo osittainen tunnottomuus takareidessä ja muistan kyllä varoa liukkaalla ja jos vähänkin jalka lipeää, skarppaan heti. Mutta varmaan tuo skarppaaminen johtuu ihan itsesuoeluvaistosta, sillä kyllä se kipu vaan taitaa pysyä tuolla jossain selkäytimessä, kun kerran on onnistunut itsensä telomaan.

Eihän niitä korjattuja lihaksia lopultakaan kovin monta kertaa voi korjata vaan loppuu se jousto.

En kyllä tiedä, annetaanko eri sairaaloissa erilaiset ohjeet, mutta ei ainakaan minun kinttuni olisi toiminut pari viikkoa leikkuun jälkeen. Ja jos lihakset kiinnitetään uudelleen, ei liene väliä, missä mallissa ne ennen leikkuuta on olleet.

Tsemppiä vaan kaikille takajalkavammaisille.

18. Malttamaton? Vierailija

Moro,

Itsellä takareidessä 15cm repeämä, eikä meinaa millään tulla kuntoon. Jalka meni ensimmäisen kerran syyskuun alussa jalkapallo matsissa. Siitä melkeinpä heti lääkäriin ja todettiin, että jänteet ja kiinnityskohdat kunnossa. Reidessä ei ollut mustelmaa. Ohjeistettiin vain, että venyttelyä ja kuntoilua kivun sallimissa rajoissa.

Muutaman viikon jälkeen jalka alkoi tuntua jo hyvältä. Pystyin osallistumaan koululiikuntaan, painiin yms. Reilu kk jälkeen puntti ja juokseminen/pyöräily onnitui myös. Reisi tuntui välillä väsyneeltä varmaan niinkuin kuuluikin.

Tapahtumasta oli mennyt 2kk ja ensimmäissä jalkapallo treeneissä, kun teki nopean käännöksen niin reisi kipeytyi heti. Kipu ei ollut samanlainen kuin ekalla kerralla, vaan kipeytyi pikkuhiljaa. Reiden alaosaan ilmestyi mustelma ja menin uudestaan samalle lääkärille ja sieltä magneettiin. Samat ongelmat todettiin, eikä osattu sen kummempaa sanoa. Lepoa ja venyttelyä jälleen..

Tapauksesta nyt siis viikko. Olisiko jotain neuvoja ja arvioita tulevasta?

19. Kaksi lihasta irti Vierailija

Moro. Takana reilu vuosi leikkauksesta. Minullahan oli alkuun ortoosi, joka piti jalan koukussa liikkuessa. Silloin hamstring lihakset reiden takaosassa ovat löysempänä kuin jalka suorana ollessa eikä venytys heti alkuun rasita ankkureita ja uutta jänteen kiinnityskohtaa. Lonkan kohdalla koukistaminen oli "kiellettyä" eli jalan eteenpäin nostaminen ja sitä myöten istuminenkin... sänkyyn tuli heittäydyttyä vauhdista

Mutta siis oma kuntoutuminen mennyt hyvin. Toisinaan tuntuu, kuin kiristäisi leikkausaluetta, mutta se häviää urheilun kanssa eli jotain kiinnikkeen oloista lie tekee. Mutta vähenee koko ajan enkä edes muista milloin edellisen kerran on kiristellyt. Kivut treenien jälkeen koko ajan vähenee ja jopa täysin poissa.... eteenpäinkin jalkaa nostaessa on kiristys hävinnyt ja jalka lähes entisensä.... minulle ei jäänyt tunnottomuutta ellei arpikohtaa lasketa. Minun arpi on vaakatasossa pakaran alapuolella; olen nähnyt myös pystysuunnassa olevan arven alempana reittä saman asian vuoksi. Mutta siis kahden lihaksen totaali-irtoamisesta on selvitty eikä ihmeempiä vaivoja jäänyt!
    Lykkyä kaikille; tuoreessa muistissa itselläkin vielä vuoden takainen revohka

20. Annie Vierailija

Hei! Minä liukastuin ulkona täydelliseen spagaatiin lokakuussa 2015, olin raskaana viimeisellä raskauskolmanneksella. Jalka aivan hervoton, sain kontattua sisälle ja hälytin apua. Pääsin kolmen vuorokauden päästä magneettikuviin, jossa todettiin kaikkien takareiden lihasjänteiden repeytyneen irti istuinkyhmystä, totaalirepeämä. Raskaudesta huolimatta leikattiin parin viikon päästä. Lihas oli "laskeutunut" 13cm ja jänteiden päät repaleiset, josta syystä niitä jouduttiin lyhentämään. Tästä syystä leikkauksen jälkeen takareisi oli todella "kireä". Kuusi viikkoa jalka suorassa, ei istumista, ääriasentoja. Lähestyvä synnytys mietitytti, mutta Ortopedit vakuuttivat, että ei synnytys istuinkyhmyyn vaikuta tai sitä liikuta, voidaan synnyttää alateitse.

No niin siinä kuitenkin kävi, että synnytyksessä (7viikkoa leikkauksesta) uuden vuoden aattona tapahtui "jotain" ja kaksi jännettä irtosi uudestaan. Yksi jänteistä jäi paikoilleen. Ortopedit pohtivat uusintaleikkausta, mutta kun jänteitä jouduttiin ekassa leikkauksessa jo paljon lyhentämään, tarvittaisiin uudessa leikkauksessa "varaosia" terveestä jalasta. Eli molempia jalkoja operoitaisiin ja lopputuloksesta ei kuitenkaan varmuutta. Siksi päädyimme kuntoutukseen. Alkuun vesijuoksua ja uintia, vasta puolen vuoden päästä leikkauksesta kuntosalia ja voimaharjoitteita. Nyt vuoden kuluttua synnytyksessä tapahtuneesta vammasta jalka on edelleen huomattavasti heikompi ja hermosärkyä on. Ilmeisesti ne uudelleen irronneet jänteet painavat hermoa ja jalka saattaa pettää alta mitä oudoimmissa tilanteissa. Tämä jalan pettämisen riski rajoittaa koko ajan kaikkea tekemistä, uusia liukastumisia ei vaan voi tulla. Jopa kärrylenkit lasten kanssa vähänkin liukkaalla ovat riski.

Nyt syksyllä keksin, että kuntopyörä onkin sopiva liikuntamuoto. Ei tunnu pahalta, ei liukastumisvaaraa ja jalka on mukavasti vahvistunut... mutta pitkä operaatio on jalan kuntouttaminen ollut ja jatkuu edelleen! Mutta eiköhän se kuntoon ja vahvemmaksi vielä tule! Tsemppiä kaikille toipujille!

21. Takareisipotilas Vierailija

Onko kellään kokemusta sellaisesta, että hamstring-jänteet on irronneet istuinkyhmystä ja hoitona ollut konservatiivinen hoito eli ei tehdä leikkausta vaan annetaan parantua itsekseen. Minä kaaduin hiihtoladulla suksen tökätessä johonkin 9.1.2017 ja 4.n päivän kuluttua magneettikuvissa todettiin hamstring-jänteiden totaalinen irtoaminen istuinkyhmystä ja vetäytyminen 2-3cm alaspäin. Ortopedi sanoi, että vielä muutama vuosi sitten ois automaattisesti leikattu ja kiinnitetty jänteet takaisin, mutta nykyään suositellaan, että annetaan parantua itsekseen. Nyt tapaturmasta kulunut 2 viikkoa ja pystyn jo kohtalaisesti kävelemään kotosalla. Sauvoja käytän kuitenkin vielä aika paljon, kun niitä suositeltiin. Istuminen on vielä hankalaa, samoin kyykkiminen. Pitkä sairasloma on edessä.

22. Totaalirepeämä Vierailija

23. reisivamma Vierailija

Maanantaina sitten tuli liukastuttua töihin mennessä, niin että vasen jalka liukui vaan eteenpäin. Maatessani maassa, jalka luonnottomassa asennossa, tajusin sen heti, että nyt ei käynyt hyvin! Lanssi tuli paikalle, kun alkuun en päässyt nousemaan maasta. Lanssiin kannettiin istumatuolilla ja siellä tehtiin pika-analyysi, että pääsisin omin avuin eteenpäin, koska pystyin astua jalalle. Oli vähän ruuhkaa maanantai aamuna Helsingissä, kun porukkaa oli kaatuillut ja lanssit oli kuulemma kortilla.

Matka kohti Dextraa ja yleislääkärin vastaanotolle, joka vain kokeili housujen päältä, että ei tunne kuoppia takareidessä. Diagnoosi 3 päivää sairaslomaa , kepit. Yleislääkärin mielestä 90% tarkkuudella, että tämä vaiva paranee.

Toisin kävi. Hakeuduin ortopedin vastaanotolle torstaina ja hänellä jo epäilynä hamstring-origon vamma. Lähetti mri-kuvaukseen. Perjantaina mri-kuvauksissa ja sieltä sitten kotiin odottamaan ortopedin soittoa. Ja näinhän siinä kävi, kaksi lihasta irti istumakyhmystä. Leikkaus edessä seuraavalla viikolla Ortonissa. Ortopedin arvio heti tilanteesta, että 2 kuukauden sairasloma edessä ja heti alkuun 6 viikkoa kepeillä.

Nyt sitä vaan odotellaan leikkausta ja luetaan muiden samantapaisia kokemuksia. Jalalla voi edelleen astua kivutta. Iso mustelma on tummunut ja muuttunut isommaksi. Nyt mietityttää kotona selviäminen leikkauksen jälkeen? Miten pystyy käydä vessassa ja muutenkin liikkuminen. Elän toivossa, että saan yhtä hyvin jalan kuntoon, kun kaikki muut tässä ketjussa! Käytännön vinkkejä otan mieluusti vastaan tässä ketjussa! Tsempit myös sinulle, joka oli maanantain kirjoittanut tänne!

24. Leikkaus edessä Vierailija

Liukastuin maanantaina ja vasen jalka meni spagaattiin. Heti tapahtuman jälkeen yleislääkärin vastaanotolle, joka tuumasi että ei mitään käynyt. Käski seurata muutaman päivän ja hakeutua uudelleen, jos tilanne pahenee. Torstaina ihan huippu ortopedillä ja laittoi magneettiin. Seuraavana päivänä magneettiin ja odottelemaan ortopedin soittoa. Ja näinhän se oli leikkaus edessä, kaksi lihasta irti istuinkyhmystä. Leikkaus vasta seuraavan viikon torstaina, eli melkein 1 1/2 viikkoa tapahtuneesta. Itseäni mietityttää, haittaako että leikkaus vasta sitten?

Kaipailisin kokemusta siitä, miten selviää arkiaskareissa kotona? Miten liikkumiset, vessakäynnit? Onko näin, että vain makuulla oloa vatsallaan? Onneksi on kotona apujoukkoja.

Kiitos kommenteista ja tsemppiä myös maanantaina kirjoittaneelle!

25. liikkumaton Vierailija

Hyvä, että on kivutonta liikkuminen vaikka on repeämä lihaksissa. Itselläni näin ei ollut vaan minut vietiin lanssin kyydillä suoraan sairaalaan.

Sairaalassa ei ollut ongelmia vessakäyntien kanssa, kun oli ne korotetut pytyt ja hoitaja auttoi niin ennen leikkausta kuin sen jälkeenkin.

Kotiin sain terveysaseman apuvälinelainaamosta sellaisen korotetun istuimen oikein käsinojien kanssa.

http://www.apuvalineavux.fi/wc-korokerenkaat/589-dietz-tss-jalallinen-wc-korottaja-.html

Samaten, koska saamieni ohjeiden mukaan ei jalkaa saanut pahemmin taivutella, sain sellaiset pihdit, joilla sitten sain mm. alushousut ja sukat jalkaan.

http://www.apuvalineavux.fi/42-tarttumapihdit

Eihän mies minua kokoaikaa voinut passata kun töissä kävi.

Sauvoilla oli todella helppo (?) liikkua. Alkuvaiheen jälkeen kävin ihan "sauvalenkeillä".

Nukuin pääosin selällään kipeä jalka tyynyllä kohotettuna, koska se oli paras asento minulle.

Onneksi meillä toinen auto oli isompi ja korkeampi, jotta pääsin sitten kauppareissuille mukaan eikä muutoinkaan tarvinnut olla aina vaan kotona. Rattiin toki en päässyt pitkään aikaan, kun liki makuuasennossa istuin.

Sänkyyn tehtiin ihan itse sellaiset korotouspalat. Niitäkin on joissain lainaamoissa tarjolla, mutta kaikkien sänkjen jalkoihin ne eivät käy. Meillä kun on matala vuode, niin ei sieltä olisi päässyt sääntöjen mukaan nousemaan, siksi korotusosat piti olla.

Ota siis pikaisesti yhteyttä paikkakuntasi jonkun terveysaseman (vast) apuvälinelainaamoon. Siellä kyllä osaavat auttaa. Ei tarvitse sitten leikkuun jälkeen hoitaa asioita "vammaisena". Myös sauvat saat samaisesta lainaamosta. Ainakin täällä minun kotisuunnallani keskussairaala, jossa minut leikattiin, ei olisi antanut sauvoja tai ainakin ne olisi pitänyt piakkoin palauttaa.

Tsemppiä toipumiseen. Ei pidä jäädä makaamaan yhtään pidemmäksi aikaa kuin on pakko. Liikettä siis keppeihin. Ja sängyssä voi harrastaa monenmoista. Itse virkkasin ja neuloin lukemisen ja elokuvien katselun lisäksi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri