Hae Anna.fi-sivustolta

Takareiden lihasten repeämä

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä liikkumaton, 05.11.2008.

1. toipilas minäkin Vierailija

Minäkin kaaduin 24.1. ylös ei millään siis ambulanssilla päivystykseen. Röngten kuvat polvesta ja lonkasta, ja kotiin toipumaan ei mitään muuta kuin pikku revähdys! Sitten loppuviikosta hirveet mustelmat reiteen ja pohkeeseen. Varasina ajan yksityiselle. Uä kuva ja siinä hamsrting vamma, lihakset irronneet tyystin istuinkyhmystä. Vielä varmistus MRI, kuvassa sama tulos. Leikkausta jouduin odottelemaan viisi viikkoa eli 1.3 vasta leikattiin. Tuossa välissä toivuin kyllä hyvin, mietin kyllä monta kertaa että perunko koko leikkaksen, kävellä voin, istuakin jollainlailla, mutta selkään särki ja jalassa tunto puutoksia. Kävely oli sellasta holtitonta niinkuin tossu olisi väärässä jalassa. Leikkaus siis tehtiin . 8vk istuma kieltoa ja 6vk osapainovaraus jalalle. Kipuja ei ole ollut kuin eka yönä leikkauskesta. Tuntuu tosi typerältä kävellä kepeillä, kun ei tunnu kipua. Wc:ssä käyminen tekee kipeää, mietinkin että jääköhän tuo persustan lihas tuollaseksi .Todellakin näköjään hoito ja toipumis ohjeet kaikilla erilaiset.

2. leikkaus edessä Vierailija

Leikkauksesta kolme viikkoa takana. Viikko sitten hakaset pois leikkaushaavasta. Nyt tuntuu leikkausarven kohdalla sisältä turvonneelta, enemmän kuin alkuun? Miten muilla on ollut tuntemus leikatussa kohdassa? Leikatun jalan verenkierto on heikkoa ja jalkaterä on välillä ihan jääkylmä. Vaikka pumppailen joka tunti pohjelihaksia. Värikin jalassa on välillä sinisenmusta.

Fyssari antoi vääriä ohjeita 2 viikon kohdalla, kertoi että voin seisoa paino molemmilla jaloilla. Onneksi olin jättänyt ortopedille soittopyynnön ja hän sanoi, että ei missään tapauksessa, vasta 5 viikon kuluttua leikkauksesta. Fyssari sanoi kanssa, että istuessa ota heti asento, että istut suorassa. Ortopedi sanoi taas, että ei saa istua leikatun jalan kannikalla. Maalikko ei tajua miten ohjeistus voi olla näin erilaista.

Mitkä on kiellettyjä liikkeitä tässä tapauksessa? Oletteko saaneet ohjeistuksen nukkumisessa? Itse pystyn nukkumaan parhaiten kyljeltäni, leikattu jalka päällimmäisenä ja jalkojen välissä tyyny. Alkaa jo hiipii kauhukuvat verkkokalvoille, että on itse saanut kämmättyä lihaksen irti :unsure: Ei viitsi tälläisillä soitoilla vaivata ortopedia.

Sauvalenkkejä olen tehnyt ja harjoitteita mitä annettiin kuntouttamiseen.

Kiitos kaikille vastanneille ja tsemppiä toipumiseen!(y)

3. Marlen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle tehtiin 2vk sitten keskimmäisen pakaralihaksen jänteen kiinnitys leikkaus. Oli irronnut 50%, eli puolet noin 3cm oli vielä kiinni. Irtoamisen syynä pitkäkest. vääränlainen rasitus. Jänne on kiinnitetty 4 JuggerKnot ankkurilla ja yhdellä Pds:llä. Oisko ommel ? Viime ti iltana, eli toissapv laitoin sukkaa leikattuun jalkaan ja nostin hieman jalkaa, jolloin kirpaisi leikattuun jänteeseen. Ei paljon, mutta sen jälkeen on ollut kipeämpi. Soitin Laser Tilkkaan, mut en saanut paljon apua. Kuinka hyvin ankkurit kestää ? Irtoaako jänne helposti, jos tekee hitaasti liikkeen jossa isompi liikerata ja tuntuu kirpaisu ? Onko teillä kokemusta ?

4. Uusi keissi Vierailija

Liukastumisspagaati 8.7. ja koko hamstringin irtoaminen istuinkyhmyistä. Kipua ei niinkään tullut tapahtumassa, mutta silmissä musteni ja jalka oli täysin holtiton.
    Korjausoperaatio tehdään tulevalla viikolla. Jo mri:ssä reilu viikko sitten lihakset karanneet 5 sentin päähän istuinkyhmyistä.
    No,joka tapauksessa, tästä viestiketjusta on ollut todella paljon apua operaatioon valmistautumisessa. Paljon on asioita pyörinyt mielessä ja nyt tiedänkin, mitä kaikkea pitää operaatiopäivänä kysellä. Kiitos ja palataan taas asiaan :)

5. Hamstring-leikkaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olipa mielenkiintoista ja arvokasta luettavaa leikkaukseen valmistautuessani nyt keväällä, kiitos kaikille kommentoijille! Paras ketju aihetta koskien!

Itse kirjoitin viikoittaista päiväkirjaa toipumisestani, kun tuntui, että juuri arjesta selviäminen leikkauksen jälkeen mietitytti eniten. Ja päädyin julkaisemaan sen youtubessa, jospa se auttaisi seuraavia samaan pinteeseen joutuvia.

Tässä linkki päiväkirjaan,
    jos kiinnostaa!

https://www.youtube.com/channel/UC0k58kfazCV9fNwqlrfuTUw

Toivottavasti päiväkirjani toipumisen kuvaamisesta on riittävän informatiivinen. Aion piakkoin julkaista myös Hamstring-leikkaus osa 4, jossa kuvaan toipumista viikoilla 5-8.

6. Uusi keissi Vierailija

3 viikkoa operaatiosta. Kahdella ankkurilla kiinnitettiin irronnut lihaskimppu takaisin istuinkyhmyyn. Hakasten poistosta 11 päivää. Tänään oli ensimmäinen fysioterapiakäynti.
    Kepit annettiin jättää pois heti vaan, kun siltä tuntuu. Kotona olenkin jo käyskennellyt yhdellä kepillä monta päivää ja ilman keppiä nyt pari päivää. Pitää vaan huolehtia huolellisesta astumisesta ja siitä, ettei polvi mene täysin suoraksi. 3-kerroksisessa ok-talossa tulee jumppaa ihan reilulla kädellä. Ulos lähtiessä otan toisen kepin vielä mukaan tasapainoa tukemaan.
    Sairauslomaa on jäljellä hieman vajaa 4 viikkoa ja seuraava fysiokäynti viikon kuluttua. Ortopedin kontrolli ja tapaaminen työterveyshuollon kanssa on kahden viikon päästä. Töihin yritän palata ainakin osapäiväisesti heti silloin, mutta katsotaan nyt viikko kerrallaan.

Tuntemuksia pakarassa on melko vähän, kunhan liikeradat pysyvät kontrollissa. Autoon pitää istua varovasti, samoin wc-pytylle( korokkeen koin turhaksi ja hankalaksi). Ruokapöydän ääressä istun tuolin reunalla toisella kankulla. Arpi on osin ohut ja siisti, mutta alaosasta melko paksun oloinen. Se tekee tuntemuksia. Etureiden lihakset ovat surkastuneet ja niitä nyt kovasti yritän palautella. Särkylääkkeitä en ole nyt käyttänyt viikkoon.

Tällaista siis tänään. Katsotaan, mikä on tilanne muutaman viikon päästä.

7. Jalkatohelo Vierailija

tekee hyvää saada lukea muidenkin kokemuksia ja toipumista aiheesta ! Itselläni leikattiin nyt 1.9 ja kerkesin jo täällä hermostua kun mihinkään ei satu ! Ortopedi lupaili kipuja mutta ei kyllä ole. Eka yö hankala viimeyö jo ok. Toki särkylääkkeet aika hyvät että vievät varmaan kivut pois.

Wc käynnit tuottaa tuskaa, en löydä asentoa. Makuulle meno / sohvalle meno hankalaa. Muuten oleminen siedettävää eikä tarvii kärsiä kivuista. Kuhan tekemistä löytää kun perhe töissä / koulussa. Pidin jalkaa ehkä liiankin suorassa alkuun ennenkuin tajusin että kyllä sitä voi luonnollisesti vähän koukistaa. Pelkään että töpeksin asentoja niin että koukut irtoavat mutta tuskin se kovin helposti käy kun aika vähäeleistä tää oleminen on...

8. Jalkatohelo Vierailija

Paljon sulle pohdittiin saikkua? Ehdin ite olla viikon ennen leikkausta ja 6vkoa lätkäsi leikkauksen jälkeen. Tosin lupasi että voidaan miettiä töihin paluuta jos saan tehdä sellasta hommaa että voidaan ottaa huomioon jalka..

9. Uusi keissi Vierailija

Ensi viikolla palaan osa-aikaisesti töihin. Slomalla tulee oltua operaation jälkeen 6,5 viikkoa. Normi aika naisella on kuulemma 2-4 kk.
    Huomenna tulee operaatiosta 6 vk ja suurin osa rajoitteista poistuu. Kipuja ei ole, mutta jalka on voimaton. Kovasti yritän lihaksia palautella ( vesikävelyä ja -jumppaa, porraskävelyä, sauvalenkkejä ja toiminnallista voimatreeniä) mutta kärsivällisyyttä näköjään vaatii. Mutta töihin paluuta odotan kovasti!

10. Jalkatohelo Vierailija

Okei. Pitää koittaa ottaa siis rennosti vaan nyt alkuviikot. Kyllä sitä osaa arvostaa työtä ja "normaali" elämistä tämän jälkeen. Tsemppiä kuntoutukseen!
    Ortopedi sanoi nullekin että koita ajatella tätä pieleen menneenä urheilukautena ja uusi sporttijalka saadaan kuntoutuksella :D

11. Ratsastaja Vierailija

Hei kaikki!minulta irtosi ratsastus onnettomuudessa kaksi jännettä , ja ne kiinnitettiin istuin kyhmyyn kahdella ankkurilla 5.9.2017. Hakasten poisto ensi viikolla. Ohjeessa lupa istua ja varata heti sauvoihin. Fyssari sanoi että saa kävellä sauvojen kans ulkona ihan kilometrejä jos pystyy. No niin kipeä oon ollu että enemmät kävelyt on vielä saanu olla. Hyvä jotta sisällä saan pakolliset käveltyä. Aamut on pahimpia. Kaikki apuvälineet tarpeen ja käytössä. Vasta 6 viikon päästä fyssarille, siihen asti vain pieni jalka harjoitus. Saikkua 3 kk jolloin vasta leikanneen lääkärin kontrolli. Kuntosalille aikaisintaan 6 kk kuluttua. Kyllä tuli pitkä kakku!

12. Uusi keissi Vierailija

Pitkä on taival edessäsi.
    Itsellä nyt operaatiosta 7,5 viikkoa ja ensimmäinen työviikko (puolella työajalla) takana. Minä en henk.koht. olisi voinut olla kotona saikulla 3 kuukautta. Tämä reilu 6 viikkoakin teki jo tuskaa. Toki me kaikki olemme yksilöitä, mutta suosittelen aktiivista kuntouttamista alusta alkaen, kunhan saat hakaset pois. Liike on lääke.
    Minä olen käynyt altaassa jumppaamassa, kuntosalilla, metsäkävelyllä ym. Toki mitään syväkyykkyjä tms. en vielä kokeilekaan. Huomenna aion mennä kokeilemaan kuntopyörällä ajoa. Kaikki nämä fyssarin ohjeiden ja omien tuntemusten mukaisesti. Istuminen ei ole edelleenkään herkkua.
    Jaksamista ja tsemppiä kuntoutukseen!

13. Ratsastajatyttö Vierailija

Kiitokset kannustuksesta! Kyllä täytyy jaksaa uskoa että paranee se joskus..Heräsin tänäänkin 3.30 kipuihin ja eikun lääkepurkille. Mut saattaakin olla että parempi nousta vähä liikkumaan, tuntien makaaminen voipi vaan lisätä niitä särkyjä. Sie oot hienosti ruvennut jo kuntoutumaan! Mulla työolot senverran raskaita että tuo saikku varmaan siksi heti alkuun noin pitkä. Jos sitten vieläkin epäkunnossa niin onneksi on osasairaspäiväraha jolla töihinpaluu helpottuu. Lihasvoimahan se tässä kyllä karkaa..Kuntouttamiseen on panostettava kuten sie oot sisukkaasti tehnyt! Harmittaa kun yhden pienen epäonnisen hetken vuoksi kaikki syyshommatkin meni ihan plörinäksi ja joutuu muita vaivaamaan. Puolukankeruut ym. Mut positiivisemmin ajateltuna: onneksi ei tullu sentään hautajaiset! Kiitos, tsemppiä ja voimia kans siulle, kuntopyöräilyyn ja töihin! Vielä myö joskus istutaankin ihan kivuitta ja kaikessa rauhassa!

14. Ratsastajatyttö Vierailija

Ps. Nuo ankkurit mietityttää, jäävätkö ne tuntumaan kankussa loppuiäks vai pysyvätkö sitten piilossa. Tarvinneeko peffapehmusteitten kans hevosen satulaan kammeta. .Kääk. .

15. Jalkatohelo Vierailija

mulla 1.9 leikkaus ja hakaset nyt toissapäivänä veks. Ortopedin tapasin hakasten poiston jälkeen ja seur kerran 1kk kulutta ja sitten siitä vielä parin viikon päähän uusi aika.
    Fysioterapia alkaa ensiviikolla (eli 3vkoa leikkauksesta) tätä odotan kovasti.
    Olen tyytyväinen kun kolme viikkoa kulunut kivuitta mutta oleminen on raskasta kun ei erityistä pysty tekemään ja kaikki sellasta säätämistä.
    Ortopedi sanoi että hyvä toki kun kivuton olen ollut mutta toivotti pitkää pinnaa pitkään kuntoutukseen mutta lupasi että joku päivä tämä on muisto vain . Olen aktiivinen liikkuja ja työ minulle tärkeää, yritin jos olisin saanut mennä töihin 4vkon jälkeen muttei onnistunut. 6vkon jälkeen lupasi että saan kokeilla töihin menoa. En ole uskaltanut vielä juuri tehdä mitään kuin pikkukävelyitä ulkona ja kotona, mutta fyssarilta pyydän sitten ohjeita miten ja koska saa alkaa liikkumaan turvallisesti.

Tsemppiä kaikille kuntoutukseen!!

16. Ratsastajatyttö Vierailija

On muuten merkillistä miten hirveen erilaisia jatko ohjeita annetaan. Mullekin vasta kolmen kuukauden päästä 1. Kontrolli! Eikös ois parempi välillä käydä, miehän voin vahingossa kuntouttaa ihteni ihan pilalle.. Eihän kaikkee voi fyssarinkaan niskaan tiputtaa. Sinnekin vasta 6 viikon kohdalla. Voi jee.. Kyllä elämä voi muuttua yhessä pienessä hetkessä! Mut jaksamista kaikille kuntoutujille!

17. Jalkatohelo Vierailija

Joo, huomasin tätä ketjua nimenomaan lukeneena että kovin on erilaisia ohjeita. Mutta niillä toki mentävä jokaisen mitä saa..
    samaa mietin et koko syksy meni aivan uusiksi tämän johdosta. Buukatut reissut jne joutu perumaan.
    Kuhan tästä alkukankeudesta pääsee ni voisikohan tässä saikun jossain vaiheessa "nauttia" olosta ennen töihin paluuta... mene ja tiedä.
    6vkoa aika pitkä aika venata fyssaria mutta toisaalta sinullakin vaikutti olevan vähän eri liikerajoituksia kun esim. Mulla kun en saa istua niin torstaina kun on fyssari niin odotan jos voitais siitä edes keskustella jos saisi alkaa istumaan!! :D

18. Ratsastajatyttö Vierailija

Tänään sitten otettiin hakaset pois! Arvelin että tuntemukset paranisi mut eipä oo vielä kehumista. Niin, istuminen sallittua joo mut eri asia pystyykö kyllä se niin kirpaisee. Hyvä silti tuo istuinkoroke, voi ees toisella kankulla könöttää. Lämpöä pukkasi tuo tämänpäiväinen mut josko se ohi menis. Tippatäti sanoi haavan parantuneen hyvin, jotain kosteeta silti vähän tihkunu. Jospa huomenna ois jo parempi niin pääsis vähä keppikävelylle Fyssarille oisin kyllä jo aiemmin kaipaillut.. Parantelemisiin, kohtalotoverit

19. Jalkatohelo Vierailija

Joo, istumaan sai ruveta mutta niinkun sanoit niin ei se ihan helppo juttu ole.
    Muutenkin tuntuu kipuja enemmän nyt kun alkanut liikkumaan enemmän polvessa ja lonkassa. Johtunee siitä kun kolme viikkoa könkännyt erikoisemmissa asennoissa.
    Haava vihottelee/ ärtynyt, kävin ostaa abilaria sitä suositteli ortopedi.
    Mitkä sielä voinnit? Tuntuu siltä että tuleeko tästä jalka koskaan. Reilu kolme vkoa takana että malttia toki mutta aika kökköä tää olo. Kolmen viikon päästä töihin, saa nähä onko siinä mallilla jalka.

20. Ratsastajatyttö Vierailija

Kyllä tässä hyytyy.. Leikkaus alue on jatkuvasti kipeä niinku ois hammassärky takapuolessa. Oon koettanut kävelyitä sinnikkäästi kuitenkin. Eilen kävelin 2 x 30 min, siis keppien kans, mut jo yöllä herätti monesti ja eikun särkylääkettä naamaan että loppuyön sais nukkuu. Tänään kävelin 20 min ja arvelin vielä käydä vähän. Liikaa se eilinen. Haavalle oon virittäny vielä sideharsoja, ei uskalla ilman pitää. Ärtynyt vielä näkyvästi. Mulla vielä istumatyö autossa kuus tuntia päivässä, näinköhän onnistuu hetikään sekään. Mutta mikä on abilar ja onko apuva ..?

21. Jalkatohelo Vierailija

Se on rasvaa siihen haavaan (pihkasalvaa) , lähinnä siks ostin ku tuntuu ärtyneeltä ja vähän vuotaa ettei nyt seki tän päälle tulehtuis vielä.
    Sähän oot reippaasti jo kävelly!
    Mä kotona kävelen ilman keppejä ja ulkona sitten kepeillä mutten ihan lenkille vielä ole lähteny, eilen tosin ostoskeskuksessa pyörimässä.
    Kokeilen vesijuoksua kun haava aavistuksen parempi, kuntopyörä hirvittää tän kankun kanssa :D vaikka lupa siihen jo onkin.

Onko sulla jalassa vielä turvotusta ?

22. Ratsastajatyttö Vierailija

Kiitos, hyvä tietää se salva
    Joo en miekää vois ajatella kuntopyörää kun istuminen niin tuskallista. Ajoin eilen autoa, automaatilla (mulla vasen jalka) mut häijyä se teki. Turvotusta on kyllä vielä vaan mustelmat alkaa kalveta. Eilen meinasin kompastui niin sekin pieni veto kyllä kirpaisi. Ompeleitten puolesta kyllä pelottaa.. äsken lenkkeilin vartin, en uskalla enempää. Hidasta on juu.. Ja painokin tuppaa nousemaan kaiken lisäks

23. Työtapaturma Vierailija

Hei! Minulla operoitu kaksi jännettä toissapäivänä. Haavakipua on kyllä niin että säännöllisesti pitää lääkkeitä ottaa. Mulla meinaa selkä oireilla tän jatkuvan makaamisen takia. Ja lisäksi tahtoo huipata aika tavalla kun nousee tai menee makuulle.Tänään saa lapun ompeleiden päältä pois ja pääsee suihkuun Muutoin ompeleiden poisto 10 päivän kuluttua ja fyssarille kaksi viikkoa leikkauksesta. 50% varauksella keppien kanssa leikatun jalan polvi koukussa 4 viikkoa ja sen jälkeen asteittain täysvaraus. Keppiä pitää käyttää niin kauan että kävely on normaalia. Istumakielto tuon neljä viikkoa myös. Saikkua sain 2 kuukautta.
    Kyllä tämä kärsivällisyyttä kasvattaa! Ortopedi sanoi heti että toimenpide on suht helppo, kuntoutus haasteellisempaa. Ja niinhän se taitaa olla.

Tsemppiä teille! Ja oli kiva lukea myös teidän jo toipuneiden tarinoita. Toivottavasti tän jälkeen osaa arvostaa ihan peruselämää ja liikkumista edes vähän aikaa eikä turhista marise.

24. Jalkatohelo Vierailija

onko mitään vinkkejä tähän istumiseen?? Istun ihan vinossa kun tuntuu ettei pääse edes tolle toiselle pakaralle. Selkä tässä kipeytyy! Istuminen (tai sen yritys) ei tunnu kivulta tonne pakaraan vaan leikatun jalan puolen alaselkään sellasta kireyden tunnetta.
    Yritän aina joitain sekunteja / hetkiä laittaa painon kokonaan molemmille kannikoille mutta valun automaattisesti tolle terveelle puolelle.
    Istuminen nähtävästi opeteltava uusiksi.
    Kuukausi tänään leikkauksesta. Huoh.

Tsemppiä uudelle kohtalotoverille! Mullakin selkä aluksi vihotteli makaamisesta. Koitin jaloitella säännöllisesti niin vähän helpotti..

25. Ratsastajatyttö Vierailija

Hei toverit! Jos teillä ei ole kunnon istumatyynyjä niin käykää ihmeessä lainaamassa terkkari välinelainaamosta! Mie sain semmosen 10cm paksun tyynyn, jolla voi ees jotenkin könöttää. Kovalla istumisesta ei tulis hittojakaan. Kävin fyssarilla eilen vähä alustavasti ja katottiin miten eläisin nää kaks viikkoa ennenku perusteellisempi kuntoutus alkaa. Muutama turvallinen voimisteluliike lisäksi. Öisin kävelyttää vielä monesti, mut enimmät lääkkeet oon karsinut pois ennenku mahakin alkaa reistailla. Kävelyitä nyt pari kertaa päivässä vartin verran. Hitaasti hyvä tulee..??

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri