Hae Anna.fi-sivustolta

Takareiden lihasten repeämä

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä liikkumaton, 05.11.2008.

1. ONTUVA Vierailija

2. ONTUVA Vierailija

HEI KUINKA TOIVUIT+ minulla sama juttu ei leikkausta ja annetaan vaan itsestään parantua. Viisi viikko sitten sattui repeämät ja pari viikkoa oli täyttä lepoa. Kävely ontuvaa mutta portaat hankalat. Fyssarit vaan topuutta että paljon mitään ei sais tehdä mutta työterveys lääkäri komentaa vaan töihin paluuta. Olen koko ajan kävellyt, venyttänyt ja tehnyt jumppia nyt myös kuntopyörää polkenut mutta jalka turposi ja kipeytyi. Jalka jo nousee ja alkaa toimimaan mutta kauanko kestää ja tuleeko hyvää tulosta?

3. Uusi keissi Vierailija

Minulla tulee ensi viikolla 3 kk operaatiosta. Töissä olen edelleenkin puolikkaana ja toisen puolikkaan yritän rauhoittaa kuntouttamiselle. Punttisalia, vesijuoksua, kävelyä, kuminauhajumppaa, jättipallojumppaa ym. kuuluu arkeen.
    Voima on reiteen palannut melko hyvin, mutta liikkuvuudessa ja jalan toiminnassa on vielä puutteita. Esim. juoksuaskelien ottaminen on vaikeaa. En tiedä kiristääkö takareisi vai eikö jalan liike ole entisensä. Jotenkin se vaan tuntuu omituiselta. Pyörän päälle en ole vielä uskaltautunut.
    Ortopedin kontrolli on tulevalla viikolla ja sen jälkeen viimeiset fysioterapiakäynnit. Sitten yritetään vain unohtaa koko tapahtunut ja palata muidenkin liikuntalajien pariin pikku hiljaa.

4. Jalkatohelo Vierailija

mulla tänään 7vkoa leikkauksesta ja töissä aloitin maanantaina. Viikko sujunut ihan ok, mulla töissä tilanne että pystyn valikoimaan hommia ja työkaverit hoitaa mitä en pysty, ja ovat todella avuliaita että saan käytyä töissä. (Ei kuuppa kestä kotona oloa enään)
    Jalka ei ole kipeä mutta ei tunnu todella omalta ja juoksua vaikea edes kuvitella vielä tässä vaiheessa.
    kuntopyörällä olen ajellut jo muutaman viikon.
    Askellus tuntuu myös olevan ehkä opittuakin ontumista/linkuttamista, koitan siitä päästä eroon.

Fyssarin mielestä jalka aavistuksen liian voimaton kun taas ortopedi sanoi että kuntoutus sujunut hänen mielestään paremmin kuin monella. Ota siitä nyt selvää sitten :D

Kai se joskus on normaali jalka.

5. Hamstring-leikkaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei!

Niin se toipuminen näyttää etenevän jokaisella omia polkujaan!

Ja tuntuu, että jokaisella ortopedillä on oma näkemyksensä fysioterapian aloittamisajasta. Ja kaipa kuntoutujan lähtötasokin siihen jotain vaikuttaa.

Itselläni on kohta 5 kuukautta leikkauksesta ja 2 kuukautta työntekoakin takana. Arki sujuu jo melko hyvin, eikä toipuminen ole enää päällimmäisenä mielessä, ainakaan päivittäin!

Olen edelleen kirjoittanut päiväkirjamerkintöjä toipumisestani, josko joku niistä jotain hyötyisi.

Lukaiskaa päiväkirjaani, jos kiinnostaa yhdenlainen toipumiskuvaus; viimeisimpänä kuvaan toipumista 3-4 kuukautta leikkauksesta

https://www.youtube.com/channel/UC0k58kfazCV9fNwqlrfuTUw

Päiväkirjavideot löytyvät youtubesta myös hakusanalla hamstring-leikkaus, jos linkki ei aukea.

Ja Ratsastajalle tsemppiä toipumiseen! Aika haasteelliselta itsestäni tuntuisi nyt nousta hevosen selkään pomputtelemaan, juurikin istuinkyhmyn päälle! Just ja just pyörän selässä alkaa sujua, jos pomput ylittää poljinten varassa seisten!

6. Ratsastajatyttö Vierailija

Hei taas! Nyt leikkauksesta on kulunut 2 kk ja parempaan päin on mennyt mutta hitaasti! Tällä viikolla aloitettiin porraskävelyharjoituksia. Jalassa ei enää ole niitä kamalia hammassärkyjä mutta tuntemuksia kyllä riittää eikä kovalla istuminen kyllä luonnistu vieläkään.
    Puolen tunnin kävelyitä teen mut sit jalka tuntuu jo yheltä pötköltä. Eipä ois satulaan vielä assiita ei.. ääk. Pyöräilyjä en oo tohtinu ees kokeilla. Saati sitten juoksuja. Sairaslomaa on vielä kuukausi, mut tuntuu että tuskin on "kokoterve" jalka sittenkään koska syväkyykyt saa aloittaa vasta kolmen kuukauden kohdalla. Ortopedillä käyntikin on vasta sitten. Muuten en oo käynyt tässä välillä kun fyssarilla, nyt viikottain.

Kiitos päiväkirjan tekijälle, siitä on ollut kans tukea tässä taistelussa! Ja kiitos kannustuksesta :-D

Ja tukevasti tsemppiä kaikille kuntoutujille, kyllä myö tästä vielä juoksuun pinkastaan..aikanaan :-D Treenaillaan ahkerasti!

7. Reisi potilas Vierailija

Heippa, täälä kans yksi samanlainen reisi potilas. Tänään kävin ortobedin juttusilla ja sanoi minulle kans ettei nykyään näitä leikata.
    Elokuusta asti olen potenut takareiden kivuista ja magneetti kuvissa oli kaksi
    jännettä poikki. Kolmisen viikkoa olen nyt kävellyt kyynersauvoilla, sisätiloissa yhdelläkin kepillä välillä.Nyt kävelyä kuulemma niin paljon kun pystyy ja fysikaalista, venytys ohjeita sain.

8. Uusi keissi Vierailija

Minua ihmetyttää nämä konservatiiviset hoitotavat näissä repeämissä. Eihän revennyt akillesjännekään palaa normaaliin käyttökuntoon, jos niitä jänteen päitä ei yhdistetä. Sama näissä hamstring-repeämissä. Toki hoitopäätöksiin saattaa vaikuttaa ammatti, ikä ja liikunnallisuus.

Venytysohjeet? Miten toisesta päästä irronnutta lihasta voi venyttää? Sehän karkaa aina vain kauemmaksi kiinnityskohdastaan.

Jos minulle ortopedi olisi sanonut, että ei operoida vaan hoidetaan konservatiivisesti, en tiedä mitä olisin tehnyt. Pyytänyt ainakin kunnon perusteet ja ehkä hakeutunut toisen ortopedin vastaanotolle. Ja ei.. en todellakaan ole mikään operaatiohakuinen (niitä on paljon), vaan halusin palata vaan normaaliin työ- ja liikkumiskuntoon mahdollisimman pian. Nytkin operaatiosta kulunut 3,5kk ja edelleen olen toipilas. Kuinka kauan konservatiivinen hoito olisikaan kohdallani kestänyt? Onneksi ei tarvinnut sitä edes miettiä.

Toivon todellakin teille pitkää pinnaa, ketkä jouduttekin kuntouttamaan takareitenne konservatiivisesti. Minusta ei luultavasti olisi siihen ollut.

9. liikkumaton Vierailija

Hei, en tarkoita olla nenäkäs, mutta kerrot tuossa, että sinulla on kaksi jännettä poikki. Onko siis nyt kyseessä todella jänteet vai lihakset?

Kun aikoinaan itselleni sattui se lihasten repeänä, minulle lääkäri sanoi ensiavussa heti, ettei revenneitä jänteitä voi korjata. "Onneksi" sitten kuitenkin todettiin, että ei ollu kyse jänteistä vaan lihaksista.

Ja Uudelle keisille sen verran, että kyllähän noita akillesjäneitäkin nykyään kuulemma paljon hoidetaan knservatiivisesti. Sitä, miten pitkään paraneminen kestää, en tiedä. Olisko niin, että kun ikää on yhtään enemmän, eivät enää sitten ala operoimaan, kun jänteet muutenkin rapistuu.

10. Jalkatohelo Vierailija

Totaalirepeämissä (kaikki kolme napsahtanut poikki, jänteet sieltä kyhmystä) niin leikkaus ainoa vaihtoehto.(ortopedi leikkauksen jälkeen kehui että oli kuulema hyvät jänteet, eikä repaleiset :D )
    Muissa tapauksissa voi juurikin konservatiivista hoitoa toteuttaa. Kysyin tätä viimeksi kun kävin ,tuntui kaikki niin toivottomalta leikkauksen jälkeen että olisiko ollut muuta vaihtoehtoa niin ei kuulema olisi. Mutta kyllä kuntotus leikkauksesta huolimatta on pitkä , raskas, vaivalloinen jne. 3kk kulunut ja kyllä on pas.. koipi.

11. Reisi potilas Vierailija

Heippa Liikkumaton

Sai tälläisen vastauksen magneettikuvista
    Oikea hamstringjänneorigo on revennytsuurelta osin irti istuinkyhmyn kiinnityksestään. Semimembranosusjänne on ainoana edelleen kiinni istyinkyhmyssä.Semitendinosus jabiceps femoris- jänteet on revenneet irti,ja vetäytyneet kolmisen cmdistaalisuuntaan. Repeämäalueella on3cmläpimittainen nesteinen hematooma.
    Kun kävin ortobedin juttusilla niin hän kertoi et jos nyt leikattais ja jänteet liitettäis/venytettäis istuin kyhmyyn kiinni niin sillä aikaa hamstringlihas surkastuisi koska sitä ei voisi aktivoida liikkeellä. Kun kysyin jänteistä niin hän kertoi et kiinnittyvät istestään mihin kohtaan se on arvoistus.
    Suomessa on kuulemma vajaa puoli vuotta ollut käytäntö vammasta riippuen ettei leikata. Ruotsissa kuulemma ei ole kyseisiä vammoja leikattu moneen vuoteen ja sieltä on saatu hyviä tuloksia paranemisista.Tällä hetkellä kiävelen ilman sauvoja sisällä ja yhdellä sauvalla ulkona, varmuudeksi. Tänään kävin fysikaalisessa ja jatkoa luvassa, kipulääkkeet jätin kokonaan pois.

12. liikkumaton Vierailija

Heippa! Päivällä muistin, että yhden naisen tiedän, jolla oli jänteitä myös revennyt. Tuttavansa vain siitä silloin puhui, kun oli puhetta minun vammastani kun kaupalla nähtiin eli juurikin lihasten repeämästä. Pitkään oli kuulemma ollut kipeä ja portaiden nousu vallan oli ollut vaikeaa.

Asiasta en siis todellakaan tiedä sen enempää, mutta itselläni se takareiden lihasten repeämä on kyllä tässä vuosien saatossa parantunut, tosin niitä tunnottomia kohtia on edelleen reiden alaosassa ja pohkeessa.

Minähän se silloin aikoinaan tämän ketjun muuten aloitinkin, kun en mistään mitään vertaisjeesiä löytänyt.:) Kiva seurata, miten on erilaisia hoitoja ja hoitoaikoja nykyään.

Muista vain nyt yhden sauvan varassa kulkiessasi, että pidät kehon suorassa. Minulle on aina sanottu, että mieluummin kahdella sauvalla pitäisi kulkea, ettei kävele vinossa. Siitä taas tulee omat ongelmansa.

Tsemppiä toipumiseen.

13. Uusi keissi Vierailija

[/QUOTE] Uudelle keisille sen verran, että kyllähän noita akillesjäneitäkin nykyään kuulemma paljon hoidetaan knservatiivisesti. Sitä, miten pitkään paraneminen kestää, en tiedä. Olisko niin, että kun ikää on yhtään enemmän, eivät enää sitten ala operoimaan, kun jänteet muutenkin rapistuu.[/QUOTE]

Työssäni olen tavannut useita henkilöitä, joilla ei ole akillesjänteitä operoitu katkeamisen jälkeen. Ja yksikään heistä ei kävele normaalisti, juoksemisesta puhumattakaan. Kotoa löytyy yksi akillesesimerkki, mutta häneltä ortopedi onneksi kysyi mielipidettä ennen operaatiota. Ja hänet operoitiin, onneksi.

Jänne on käsittääkseni vähän samanlainen kuin luu. Luukin vaatii murtumakohdassaan kontaktin, jotta uudisluuta lähtee muodostumaan.

14. vierailija Vierailija

Hei. Sairastan nivelreumaa ja vuoden ajan olen kertonut lääkäreille että en pysty istumaan ja molemmat takareidet kramppaa pahoin, lonkkia vihloo jne. Pääsin nyt vihdoinkin lokakuussa 2017 magneettikuvaan ja tuloksena: molemmin puolin hamstring jänteissä on partielliin repeämään sopivat muutokset ja toisella puolella tuolta alueelta työntyy nesteinen noin 12 mm kokoinen lokero quadratus femoriin lihaksen alueelle. En ole siis kaatunut tai liukastunut. Nyt odottelen jatkotoimia... mitähän näille jänteille nyt tehdään - onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Kiitos :)

15. Jalkatohelo Vierailija

moi kaikki!

Reilu 3kk leikkauksesta ja ihan ok pyyhkii.
    Jalka ei ole niinku ennen eikä varmaan tule olemaan pitkään aikaan.
    Kysymys!
    Miten teillä tuo voima takareiteen on palautunut?
    Mulla se aika voimaton ja ongelmia saada liikkeet tuntumaan takareiteen, se aktivoituu huonosti. Sain tänään uusia liikkeitä millä koitan saada aktivoitua lihasta jotta liikkeet menisi sinne minne kuuluu.

16. Ratsastajatyttö Vierailija

Minulla on nyt 3,5 kk leikkauksesta. Fyssarilla oon käynyt ja harjoituksia on pikkuhiljaa kovennettu. Pääsen jo aika hyvin ponnistamaan esim saunan jakkaralle mut eipä esim tuolille uskaltas yrittääkään. Ei ole vielä niin paljon voimia, ihan tuntuu että vaan ei kestä vielä. Kävelyjä treenailen kans. Välillä väsyttää kaikki harjoitukset.. työstä tämä meinaa käydä! Leikkausalue on edelleen pinnasta tunnoton, mutta oireilee välillä syvemmältä. Ylimääräinen patti tuntuu edelleen istuessa, tasoittuneeko lainkaan ajan mittaan.
    Mutta on se ihanaa että pääsee liikkeelle, kyllä taas arvostaa jalkojaan kun on molemmat millä kävellä!

17. Kipujen vanki Vierailija

Mistä te ootte saanut lääkärit jotka ottaa vakavasti nämä? Oon kärsinyt jo vuoden hamstring jänteen repeemästä. Sitä ennen puolivuotta toisen jalan repeämästä. Kipulääkkeitä menee hirveet määrät, sairaslomia monia ja nyt sit työttömänä kuukauden ollut. Elämän ilo hävinnyt kokonaan näiden kipujen myötä. Mitään ei voi tehdä kun kipuja on. Rakastan liikuntaa ja nyt en ole puoleentoista vuoteen mitään päässyt tekemään. Ei voi edes mitään "korvaavaa" liikuntaa tehdä kun pienetkin venytykset lisää kipuja. Tuntuu ettei mistään saa apua.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri