Hae Anna.fi-sivustolta

Takareiden lihasten repeämä

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä liikkumaton, 05.11.2008.

1. vierailija Vierailija

Kyllä leikataan. Minulla leikattiin totaalirepeämä onnistuneesti 8 kk tapahtumasta väärän diagnoosin takia. Mutta kyllä todella on vaativampi leikkaus ja puhumattakaan toipumisesta. Kahdella ankkurilla kiinnitettiin reisi istuinluuhun. Jänteet otettiin pohkeesta. Kauniit arvet pakarassa, takareidessä ja sitten pisin pohkeessa. 5 kk nyt takana. Pitkää pinnaa ja päivittäistä jumppaa vaatii tämä toipuminen. Kävelyä, stepperiä ja kumpparijumppaa. Juosta en todellakaan vielä pysty. Kyllä mä uskon että jalka tästä vielä tulee, hitaasti mutta tulee. Pohkeen kanssa ongelmia, mikä osaltaan hidastaa toipumista. Viikottain fyssarilla manipuloidaan jalan arpikudosta ja lihaskalvoja. Kävely alkaa sujua klinkkaamatta. 6-12 kk menee toipumiseen, sanottiin ja niimpä siinä taitaa mennä. Rohkeasti vaan leikkaukseen ja sen jälkeen tsemppiä ja sisua toipumiseen.

2. urheiluvammainen Vierailija

Mulla on nyt leikkauksesta vähän yli viikko. Viime yön nukuin kokonaan ilman särkylääkkeitä eikä muutenkaan ole ollut mielestäni paljoa kipuja.

Mulla on eka fyssarikäynti vasta 3 viikon päästä. Nyt mietinkin, että kuinka paljon uskaltaisin sitä ennen kävellä. Kotona en ole käyttänyt keppejä ensimmäisen päivän jälkeen, koska on niin paljon helpompi kävellä ilman (saa kädet vapaaksi). Ulos mennessäni olen ottanut kepit, koska ohjeissani lukee 2-3 vkoa, mutta koen, että en niitä tarvitsisi, jos kävelen hitaasti lyhyillä askelilla. Toistaiseksi olen kävellyt vain noin 400-600 metrin lenkkejä.

Mieli tekisi tehdä jo suht pitkiä lenkkejä, jotta saisi edes vähän liikuntaa (normaalisti urheilen todella paljon), mutta en ole uskaltanut, kun leikkauksesta on vasta niin vähän aikaa. Miten nopeasti leikkauksen jälkeen te muut olette alkaneet tehdä kävelylenkkejä? Ja kuinka pitkiä?

3. Kiitos hienosta vertaistuesta! Tässä 50v tavallinen kuntoilijanainen joka spurttasi 24.5 pesälle:eek:ik takareisi ja jalka löi huttaa, voltin kautta vas olkapäälle. Seurauksena hamstringin totaalirepeämä ja vas ac-luksaatio. Lihaksen takaisin kiinnitys 6.6. Ja mitellahoito vas olkapäähän. Ortoosi jalassa 30 ast.kulmaan 3vk kevyt varaus kepillä(oik käteen kun vas käsi mitellassa). Sitten kävelyä kivun mukaan. 6 vk kohdalla ortopedi ja ft. Mitellan saan pois 3 vk kohdalla tapaturmasta sitten vaakaan nostot sinne ortopedin käynnille asti. Nyt 5pv leikkauksesta. Ei pahemmin kipuja. Köpöttelen pihalla ja supsuttelen mitä sauvan mitellan kanssa pystyy. Wc käynnit onnistuu ulkona parhaiten. Iso tarpeet pöntöllä vinkkelisti korkeelta kyykkien terveelle kankulle nojaten. Levolac 25 ml×2 pitää ulostemassan sopivan helppona ponnistaa, kun yhden jalan ja käden varassa oltava toimituksen ajan. Istuminen terveellä kankulla pöytään nähden sivussa puutarhatuolissa onnistuu muutama min. Muutoin pysty- tai makuuasento selällään tai mahallaan (olkapään rajoittaessa muut asennot) onnistuu. Odottelen kovati että sais alkaa kuntouttaa kunnoll, nyt vielä hiljaksiin maltilla mentävä. Saikkua 2kk leikkauksesta.
    Onneksi on hieno kesä! Nyt on aikaa ja pikkupakko kulkea hitaasti: näkee ja kuulee luontoa kuin joskus lapsena viimeksi kunnolla! Pysähtyminen tuli lahjana.. jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin

4. urheiluvammainen Vierailija

Täällä on nyt kulunut 6 viikkoa leikkauksesta ja jalka on parantunut tosi hyvin. Kävelen jo aika lailla ontumatta (paitsi sitten kun jalka alkaa väsyä) ja portaatkin menevät jo vuorojaloin.

Aloitin kevyet lihaskuntoliikkeet kaksi viikkoa sitten ja mielestäni sen jälkeen alkoi jalka parantua paljon rivakammin. Juoksua kaipaan kovasti ja muuta sykettä nostavaa liikuntaa. En ole vielä uskaltanut aloittaa kuntopyöräilyä, vaikka se olisi kai jo sallittua.

Pesistä sitten 30 vuoteen: sinun tilanne kuulostaa hyvin haastavalta, kun on myös olkapää kipeä. Toivottavasti alkaa oleminen helpottaa pian! WC-käynnit on ollut mullekin varmaan hankalin homma tässä toipumisessa. Nyt ne onneksi sujuu jo helpommin, kun istuminen on alkanut sujua. Fysioterapeutti neuvoi mua hieromaan joka päivä arpea kevyesti perusvoiteella, ja se on todella auttanut. Se arven alla ollut paksu kova möntti on alkanut sulaa pois mikä taas helpottaa istumista.

Olen aivan samaa mieltä siitä, että tämä pysähtyminen on ollut kuin lahja! Ennen tapaturmaa elämä oli todella hektistä ja välillä kirjaimellisesti juoksin paikasta toiseen. Nyt kun on ollut pakko hidastaa, tuntuu että on oppinut kuuntelemaan omaa kehoa ja ajatuksia ihan uudella tavalla.

5. vierailija Vierailija

6. Pesistä 30 vuoteen Vierailija

Toi edellinen viesti oli pesistä 30 vuoteen-kirjoittajalta

7. 42 vee liikkuja Vierailija

Onpa tämä hyvä, pitkä keskusteluketju! Ensi viikolla operaatio, tiedän nyt edes vähän, mitä odottaa. Ja tsemppiä muillekin, täällä kun on näämmä muitakin samassa veneessä kuntoutumassa tänäkin kesänä!

8. urheiluvammainen Vierailija

Mullä nyt 3 kk leikkauksesta. Toipuminen on mennyt hyvin ja jalka toimii jo aika normaalisti. Juoksua en ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta pyöräily ja kävely sujuu.

Leikattuun jalkaan on alkanut tulla etupuolelle reiteen ja nivustaipeeseen omituisia vihlvovia kipuja, jos liikutan jalkaa väärällä tavalla. Vihlonta on todella voimakasta, ja en pysty liikuttamaan jalkaa ollenkaan kun se tulee. Kipu ei ole lähelläkään takareittä, mutta on varmaan seurausta siitä, että jalan liikkuvuus on leikkauksen jälkeen niin huono. Vihlaisuja tulee enemmän mitä väsyneempi jalka on. Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta?

Ne minun lihaskuntoliikkeet oli silloin alussa hyvin pieniä ja kevyitä kyykkyjä, varpaille nousua kynnyksen päällä, jalan nostoa suorana ylös selällään maaten ja kyljellään. Nyt teen jo paljon rankempia liikkeitä ja mukana on jalkapainot tai kuminauha.

Tsemppiä kaikille toipumiseen!

9. Siiri Vierailija

Hyvä että löytyi tämä ketju. Täytyy sanoa että hoito-ohjeita on joka lähtöön.
    Itselläni olivat kaikki kolme repeytyneet irti ja niinkin pienestä kun käännyin ja otin spurtin. Tosin se päättyi ekaan askeleeseen.
    Itse jalka tai kankku ei tullut mustaksi eikä mitään sellaista. Mutta kun kenkää ei saanut varpailla avustettua jalasta pois, niin päätelmäni oli lääkäriin ja tuurilla pääsin ortopedille. Leikkaus olikin sitten jo parin viikon kuluttua tapahtumasta.
    Nyt on puoli vuotta siitä ja alussa oli tuo 6 viikkoa varauskieltoa sekä polvi ensin maks 30 astetta ja sitten maks 15 astetta suoristaa. Istuminen edelleen tuottaa särkyä mutta kuvittelisin että kyseessä on paine, joka kohdistuu arpikudokseen.
    Kuntoutusta on mennyt fyssarin ohjeiden mukaan ja kohta puoliin olisi lupa hiukan ottaa juoksuaskeliakin. Mutta maltilla liikeratoja ensin testaillen. Niin ja sama potkuissa.
    Ainakin vielä ajoittain tulee kävellessä sellaisia sätkyjä lähinnä etupuolelle nivusiin tai etureiteen. Itse olen aatellut että on hermoradoista johtuvia. Mutta oikeasti en ole keksinyt mistä tulevat. Toivottavasti häviävät ajan kanssa.
    Olen jo likellä kuutta kymmentä, niin ortopedi neuvoi vielä puolitoista vuotta ainakin leikkauksesta varoa kaikkia repiviä liikkeitä jalalla. Sen verran jo jymähtäneet lihakset, vaikka harrastankin aktiivisesti kamppailulajia.

10. Kohta 3.5 kk leikkauksesta. Ja reilu kuukausi töissä.Työpaikan pitkät, leveät ja kiiltävät käytävät aiheutti ensim.viikon ajan totuttelua tasapainossa. Kipristelin varpaita ja päkiöitä jotta ei kaatuisi, kun lihakset alkoi olla väsyneet. Yllätyin, ettenkö ollutkaan paremmassa kunnossa. Nyt se on helpottamassa, mutta työpv loppua kohden edelleen tuntuu. Hyvät tukevat kengät auttaa tähän "pään" aiheuttamaan vaivaan. Polvitaipeen ja istuinkyhmyn kireyttä olen venytellyt miltei päivittän ja nyt alkaa tuottaa tulosta. Saan miltei kämmenen lattiaan ja polven rintaan. Vajetta on vielä. Lihasvoima palautuu kovalla kuntouttamisella: vesijuoksua venyttäen liikeratoja 30-60 min ×2vk:ssa. Työmatkapyöräilyä 22km ×3vk:ssa. Oltava leveä geelisatula ja istua toisella reunalla,jottei paina. Patikointia/kävelyä 10 km ×2/vk.Kuntosalilla kevyillä painoilla. Syväkyykkyä 30×3 /2-3 × viikossa. Lankutusta. Näitä vaihdellen niin,että joka pv teen jotakin. Takareisi ilmoittaa turpoamalla ja pinta menee puuduksiin kun liikaa rasittaa. Siihen auttaa lepopv ja tarv. Burana. Muita kipuja tai vihlaisuja ei ole ollut. Istua pystyy kovallakin melko normaalisti, putti istuinkyhmyssä laskenut hyvin, mutta ehkä pienen luumun kokoisena litteästi.
    Juosta saa alkaa ohjeiden mukaan 4-5 kk kohdalla. Hölkkäaskelia oon kokeillut, tuntuu hontelolta.
    Odottaa itseltään nopeaa tulosta, mutta se tulee sitkeällä kuntouttamisella ja viikottain näkyy edistyminen.Yksi jälkitarkastus ja yksi fys.ter käynti 6 vk kohdalla oli ihan turhat. Itseä ja kipua kuuntelemalla ja kunnioittamalla ja kokeilemalla on löytynyt liikuntamuodot. Mieleiset on vesijuoksu, patikointi ja pyöräily. Odotan kovasti perinteisen hiihdon kokeilua.olisi ac-luksaatio olkapäällekin hyvää treeniä. Olkapää vihottelee kivulla iltaisin, kun se väsyneenä rötkähtää eteen. Sillä pärjää. Parasta on, että jalka tolmii. Saa nähdä, mitä kuuluu 6kk ja 12 kk kohdalla. Välillä unohtaa, että mitään tapaturmaa olikaan tapahtunut, mutta kyllä se muistutus tulee... Niin me kaikki vaan toivumme omalla ajalla ja tavalla!

11. Hei taas! Mulla alkaa olla tasan puoli vuotta leikkauksesta. Jalka on parantunut tosi hyvin ja se tuntuu pääosin ihan normaalilta. Pientä tunnottomuutta kankussa on vielä, mutta sekin on vähentynyt huomattavasti. Välillä tuntuu myös jäykkyyden tunnetta takareidessä, mutta se johtuu lääkärin mukaan siitä, että leikkauskohta edelleen arpeutuu.

Olen saanut erinomaista apua fyssarilta, ja hetken nikoittelun jälkeen hommasin itselleni salikortin ja olen kuntouttanut jalkaa sen mitä olen salille ehtinyt. Eilen oli tokavika tsekki ja kun tehtiin reiden lihasvoimaharjoituksia painoilla, niin kuulemma lihasvoima on jalassa jo ihan terveen jalan tasolla. Vielä treenataan vähän liikkuvuutta ja tasapainoa, niin hyvä tulee.

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä vaan kaikille paraneville! Hyvä siitä tulee!

12. Ratsastajatyttö Vierailija

Hei kaikille! Mulla on nyt hieman reilu 1 vuosi leikkauksesta ja se taisi onnistua hyvin kun ei ole ollut juuri mitään vaivoja jalassa. Joskus pitkällään ollessa jos käännyn huonosti niin silloin tuntuu kuin lihaksia vääntäisi korkkiruuville, täytyy oikaista äkkiä kun tuntuu niin pahalta reidessä. Mutta jalka on kyllä toiminut hyvin mitä tahansa olenkin tehnyt. Arven kohdalla on edelleen tunnoton ihoalue vaan se taitaa ollakin pysyvää. Tuli väännettyä sitä kuntoutusta niin hartaasti että nyt en ole käynyt edes kuntosalilla.. kyllästys! Ja ratsastus on edelleen tauolla sekin. Mutta talvi on tulossa ja muistetaan lisätä nastat alle että ei tarttis liukastelun takia ottaa tätä savottaa uusiksi! Kannustusta ja jaksamista kaikille kuntoutujille!

13. vierailija Vierailija

Terve !Ikävä kuulla et sinulla on 2 repeämää .Minulla repesi kun liukastuin Työmatkslla 4cm oli 2tsason repeämä.Mehiläisessä (Töölö)Lauri Pasanen on huippu Lääkäri ,suositteli minulle Fysioterapiaa sellsinen kun Helena Linnamäki hoiti minua ,(Puotilassa)Mehiläisessä oli hyvä hoito .Muista venytellä varovasti

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri