Hae Anna.fi-sivustolta

Takareiden lihasten repeämä

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä liikkumaton, 05.11.2008.

1. vierailija Vierailija

Itsellä meni niin ,että 7 vkoa sairaslomalla ja sitten 3vkoa etänä.Vasta sitten uskalsin ajaa työmatkan ja jaksoin tuon työpäivän.

2. pyykkäri Vierailija

Olipa onni, että löysin tämän ketjun. Liukastuin viime tiistaina märällä lattialla kotona tehden spagaatin kodinhoitohuoneessa. Tunsin hirveää kipua ja ymmärsin, että nyt kävi pahasti. Kävin seuraavana päivänä ortopedillä ja sitä seuraavana magneettikuvassa. Ortopedi soitti tänään ja kertoi, että kaikki kolme lihasta ovat irti. Ehdotti suraavaa aikaa puolentoista viikon päähän, "kun luonto voi alkaa itse korjata vaurioita". Sitten päätetään, leikataanko. Sanoin kyllä itse, että haluan leikkauksen.
    Nyt kysynkin teidän kohtalotovereiden kokemusta /mielipidettä aiheesta, että pystynköhän istumaan 3 h lentokoneessa kahden viikon päästä, siis ennen leikkausta? Helpottaakohan tämä istumiskyvyttömyys yhtään parin viikon sisään?
    Onko niksejä, miten se voisi onnistua? Onko kellään kokemusta matkustamisesta vamman kanssa?
    Tiedän, että viisainta olisi vaan perua reissu, mutta olen sisukasta sorttia ja en vielä haluaisi luovuttaa.

3. vierailija Vierailija

Hei,

Itse 2 vuotta sitten jouduin kyllä ulkomaan matkan perumaan ja lääkäri niin kehoitti tekemään. Itseäni tietysti jännitti mitä jos tulee jalan kanssa ulkomailla ongelmia niin vakuutus ei näitä ole sillon halukas korvaamaan koska vamma jo olemassa. Myös minulla kaikki irronneet ja leikkaus pyrittiin tekemään pian (alle viikko tapaturmasta) .. kokemusta siis ei ole koska itse en uskaltanut lähteä :D

4. vierailija Vierailija

5. vierailija Vierailija

Hei,
    miten olet toipunut tuosta vammasta, kun siitä on jo kulunut vuosia ? Minä olen toipumassa tuosta leikkauksesta parhaillaan ja olen jo päälle 60 v. Siksi kysyn asiaa, kun olit vamman sattuessa samaa ikäluokkaa. Hienoa, että tämä keskusteluketju löytyi. On ollut lohduttavaa saada näistä viesteistä vertaistukea.

6. leikkausta odottava Vierailija

onko kenelläkkän ollut sellaista,että jänne ei ole revennyt,mutta on paksuuntunut kun koira nykäs,että putosin takamuksille asfaltille ja toisen kerran betoniportaille....jäänyt vauriota,joka tehnyt tepposia...ja kiinnikkeitä on myös. Eli pitää leikkaamalla tehdä tilaa hermolle .Toimenpiteet Deliberatio,fasciotomia,tenotomia

7. pyykkäri Vierailija

Kyselin täällä vamman kokemuksista kanssa matkustamisesta. No minä reissasin muutaman päivän briteissä, onneksi kaikki meni hyvin.
    Kolme irronnutta jännettä kiinnitettiin 5pv sitten ja pahin kipu taitaa olla ohi. Persuuksesta alaspäin suuntautuva haava on 12cm pitkä, pitihän jänteen pää noukkia 8cm päähän valuneena. Nyt vielä liikun varovasti kepeillä, jalkaan ei saa varata kuin jalan painon verran 3vk ajan, joka tekee liikkumisesta raskasta. Onneksi ensi viikolla pääsen fyssarille, jospa kuntoutus aloitettaisiin silloin.
    5-6vk kepeillä pikku hiljaa painoa jalalle lisäten.
    Saikkua 2kk.
    Sattumalta ystävättäreni jenkeissä leikattiin Atlantassa kolme päivää ennen mua, joten on ollut mielenkiintoista vaihtaa kokemuksia erilaisista hoitomenetelmistä

8. vierailija Vierailija

Turun neossa Lasse Lempainen & Sakari Orava

9. Dutchess Vierailija

Palasin pitkästä aikaa tälle foorumille.
    Miten Agilitaaja olet toipunut ? Pakko kysyä oletko agilityn harrastaja (nimimerkistä päätellen)? Kun miun ongelmani alkoi nimenomaan agilitytreeneistä.

Mun kontrolleista on jo aikaa, mutta jalan toipuminen lähti sitten loppuviimein ihan hyvin käyntiin, kunhan antoi sille aikaa. Tosin sitten miulle tuli paljon muita vaivoja (mm. välilevytyrä), jolloin tämä takareiden kuntoutus jäi liian vähälle. Niinpä sitten nyt on takareidet taas kipeitä, etenkin tuo leikkaamaton. Tällä kertaa liian kumaran ja takareisiä venyttävän pitkän istuma-asennon takia!! Miten voi olla niin heikot jänteet, ei ymmärrä... :((((. Vielä en ole mennyt lääkärille, odottelen jonkin aikaa ja yritän parannella fysioterapeutin avustuksella. Taitaa olla loppuelämän riesa. Onko jollain leikattu reisi alkanut reistaamaan uudestaan ? Luulisi että ankkuroitu jänne kestäisi paremmin, mutta näköjään sekin voi ärtyä. Huoh.

10. Ratsastajatyttö Vierailija

Minulla on leikkauksesta nyt kaksi vuotta ja kaksi kk. Eka vuosi meni hyvin ja arvelin kuntoutuksen onnistuneen. Nyt kuitenkin tänä vuonna reidessä on ollut ongelmia ja käyn fyssarilla taas. Siihen iskee toisinaan hirvee kramppi, kuin ois hirveen kireä jousi koko alapuolen jänne. Menee se ohikin mutta kirpaisee kyllä ankarasti. En ole käynyt ratsastamassa tapaturman jälkeen kertaakaan. Jotenkin riskialtista touhua vanhalle.. oli tässäkin kauhee työ parannella. Ei tullu siis entistä ehompi.. :(

11. vierailija Vierailija

Oikeesti! Mulla myös reilu kaksi vuotta leikkauksesta ja krampit tulleet ! Mistähän se johtuu? En ole asiasta käynyt lääkärissä tai fysiossa, ohi menee myös mutta todella inhottava tunne! Öisin saattaa myös tulla.

12. vierailija Vierailija

Mulla repesivät kaikki kolme kiinnikettä ja leikkauksessa koeponnistuksessa irtosi vielä toinen ankkuri. Näin ollen kiinnitys yhdellä ankkurilla. Käyttämättä jalka oli sen 6 viikkoa ja siinä ajassa kyllä tehokkaasti hävisivät kaikki lihakset kankusta. Kuntoutus fyssarin ohjeiden mukaan vaikka oli tylsää ja toistoja toistojen perään.
    Nyt on kulunut melkein kaksi vuotta ja viikottain teen edelleen niitä kuntoutusliikkeitä muutamia. Ei oikeastaan huomaa muuta kun liian kauan istuessa että kipeytyy kankku. Muutoin venyvyys on sama kun terveessäkin.
    Mutta noita fyssarin liikkeitä kyllä joudun varmaan loppuelämäni tekemään että saan pysymään kunnossa ilman uusia kireyksiä.
    Toiveikkaana olen tosiaan polkupyöräilyä lukuunottamatta harrastanut myös kamppailulajejakin potkuineen. Tosin matalalta tasolta lähtien

13. Ratsastajatyttö Vierailija

Onpa hankala vaiva sinullakin, vierailija. Kramppi on tosi rankka kun se iskee, ei kuuntele karjumatta. Nyt kun on käsitelty niin ne on vähentyneet mutta ei katoa kokonaan. Yölläkin tosiaan kun kääntyy huonosti sillä jalalla tukea ottaen niin jopas kouraisee. Fyssari ei osaa syytä tähän sanoa. En tiiä kuka osais.. mitähän näkys jos kuvattaisiin uudestaan. Arpikudosta?

14. Leikkausta odottava Vierailija

Leikattu on ja kivut jäi. Nopeasti parani. Lempainen&Orava teki. Mahtavaa työtä. Onnellinen ihminen

15. Ei leikattu Vierailija

Luin ketjun, mutta ei löytynyt leikkaamattomien toipumisesta kommentteja. Minulla kolme jännettä totaalisesti irronnut pakaralihaksesta (liekkö oikea termi). Minulle kerrottiin vaihtoehdot, leikkaus ja sen tuomat mahdolliset ongelmat tai toipuminen ilman leikkausta. Leikkaus, mahdollinen hermovaurio, pitkä liikkumattomuus ja se, että jänteet otettaisiin toisesta päästä jäisi lihas toimimattomaksi. Leikkaamattomuus, pitkä toipuminen n. 6 kk-vuosi, kävely ainut kuntoutus aluksi, ei venytystä missään tapauksessa. Valitsin jälkimmäisen, ei leikata koska ne helvetin kivut kesti 3 viikkoa, ei auttanut pitkävaikutteiset opioidit, lyhytvaikutteisilla sain nukuttua pätkissä. Limapussitulehdukseen sain kortisonipiikin, kivut helpotti. Reisi oli pakarasta reiden puoliväliin mustana kolme viikkoa. Neljä viikkoa tapahtuneesta en syö kipulääkkeitä, istuminen hankalaa, kävely on linkkaamista kun ei voi oikaista kokonaan. Kerrottiin, että leikkaamattomat on olleet tyytyväisiä paranemiseen, ei kerrottu kontrollista lainkaan (jäi kysymättä). Vakuutusyhtiöstä sanottiin, että arvio pysyvästä haitasta vuoden kuluttua (mahdollinen korvaus). Onko leikkaamattomuus kohtalotovereita?

16. uusi vierailija Vierailija

Täällä yksi takareisi ongelmainen. Yksi lihas irtoi istuinluusta 2/17 ja leikattiin 3/17, kiinnitys yhdellä ankkurilla istuinluuhun. Toipuminen meni ok, istumis kielto 4-6viikkoa, tunnon mukaan ja sen jälkeen fyssarin ohjeilla harjoitteet. Kevät meni ok eikä jalka ollut kipeä, mutta heinäkuussa ensimmäisen kerran jalka "muljahti" ja sitä sitten jatkui siitä enenemässä määrin koko kesän ja syksyn. Kun monesti päivässä muljui, niin kipeytyi ja syksy oli jo yhtä tuskaa. Tulos oli hamstringsyndroma ja uusi leikkaus 10/19 jossa mentiin vanhasta arvesta sisään ja korjattiin jänne tai ne langat löysemmiksi. Sama toipuminen jälleen, mutta ei niin pitkää istumiskieltoa. Jo toipumis aikana jalka alkoi uudelleen "muljua". Taas konservatiivinen hoito aluksi, omastakin toiveestani. Jalka oli jo kesällä tosi kipeä ja muljahteli jo vuoteessa kääntyillessä. Pitkän harkinnan ja monen lääkärissä käynnin jälkeen kolmas leikkaus hamstringsyndromaan 10/19. Tuossa kolmannessa leikkauksessa oli sama lihas mys uudelleen irronnut ankkuristaan. Kolmas leikkaus ja pidempi toipumisaika, ei harjoitteita ennen kolmea kuukautta, mutta fyssarilla lpg hoitoja haavan seutuun kerran viikossa. Pari viikkoa sitten fyssarin jälkeen jalka kipeytyi ja nyt ei istuminen onnistu lainkaan, eikä jalka toimi. Kävely onnistuu vain ontuen ja nyt kepit jälleen käytössä. Ensiviikolla uusi mri ja tuomiota odotellessa.
    Onko kenelläkään muulla laikattu useita kertoja? Miten olette toipuneet?

17. vierailija Vierailija

Nostampa tätä ketjua, kun ei paljon muita aiheesta ole tullut vastaan.
    Minulla sattui hamstringjänteen totaali irtoaminen liukastumisen seurauksena joulun aikoihin, nyt 4 päivää sitten, kun vammasta kulunut 28 päivää se leikattiin, ja kiinnitettiin takaisin istuinkyhmyyn.
    Näissä jutuissa ihmetyttää pitkät varo -ja kieltoajat liikkumiselle, ja istumiselle.
    Onkohan leikkaustekniikat edistyneet viidessä vuodessa, kun itse sain jättää kepit pois jo parin päivän päästä leikkauksesta ja varovainen istumienkin onnistuu.

Ekat pari päivää oli kipuja haavan alueella, joka on pakarapoimussa poikittain n 12 cm, ja istuin vain toisella kannikalla.
    Mitään varaus, tai istumakieltoja ei annettu, leikkaava kirurgi sanoi vaan että kaikkea saa tehdä tuntemuksen mukaan, vaan ei venyttää takareittä.
    Onko muilla yhtä vähäisiä, ja uudempia ohjeita?
    10 päivää leikkauksesta tikit pois, ja pääsee vesijuoksemaan +

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari