Taksissa vauvan kanssa ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja giggie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

giggie

Vieras
Hei! Miten olette matkustaneet taksissa vauvan kanssa? Olen lähdössä kyläilemään 10 kk vauvan kanssa pk-seudulle ja siellä matkustamme hlö-autolla, taksilla, junalla ja bussilla. Varsinainen matka tehdään lentäen. Vauvani on normikokoa, tosin tod. näk. omassa autossa istuu jo tuolloin turvaistuimessa, mutta mahtunee MaxiCosiinsa vielä (reissuun aikaa 3 kk), tosin suostuuko siinä enää istumaan, on toinen asia.. Matkarattaat on tarkoitus mukaan ottaa. Ongelmaksi koen sen, miten ihmeessä matkustamme ensin taksilla tai hlö-autolla juna-asemalle, siitä junalla keskustaan ja siitä taksilla tai bussilla kaverin luo.. Miten saan raahattua kaukalon, matkarattaat, lapsen ja laukun.. Tuskin lapsi enää suostuu kaukalossa istumaan, vaikka travellersysteemi nyt kovassa käytössä onkin. Rintareppuun ei ole koskaan oikein tykästynyt, lähinnä isänsä kanssa siinä lyhyitä aikoja viettänyt.

Hei! Miten olette matkustaneet taksissa vauvan kanssa? Olen lähdössä kyläilemään 10 kk vauvan kanssa pk-seudulle ja siellä matkustamme hlö-autolla, taksilla, junalla ja bussilla. Varsinainen matka tehdään lentäen. Vauvani on normikokoa, tosin tod. näk. omassa autossa istuu jo tuolloin turvaistuimessa, mutta mahtunee MaxiCosiinsa vielä (reissuun aikaa 3 kk), tosin suostuuko siinä enää istumaan, on toinen asia.. Matkarattaat on tarkoitus mukaan ottaa. Ongelmaksi koen sen, miten ihmeessä matkustamme ensin taksilla tai hlö-autolla juna-asemalle, siitä junalla keskustaan ja siitä taksilla tai bussilla kaverin luo.. Miten saan raahattua kaukalon, matkarattaat, lapsen ja laukun.. Tuskin lapsi enää suostuu kaukalossa istumaan, vaikka travellersysteemi nyt kovassa käytössä onkin. Rintareppuun ei ole koskaan oikein tykästynyt, lähinnä isänsä kanssa siinä lyhyitä aikoja viettänyt.

Olisiko mahdollista kysyä kaukaloa lainaan sieltä kyläpaikasta tai jos he voisivat lainata joltain/ vuokrata teille kaukalon MLL:lta kyläilynne ajaksi. Kannattaa soittaa taksikeskukseen (sen paikkakunnan mihin olette menossa) ja tiedustella missä autoissa on kaukalo ja voisiko saada esim suoran numeron kyseiseen autoon. Käsittääkseni sellaisiakin taksikuskeja on, joilla on peräkontissa kaukalo/turvaistuin. Tai sitten on taksin sijaan käytettävä bussia.

Viimeksi muokattu:
Me otimme viime kesänä ulkomaille taksimatkoja varten vanhan kaukalon mukaan, lapsi oli tuolloin jo 1.5v mutta pienikokoinen (75cm ja 8kg). Ihan hyvin suostui vanhaan kaukaloonsa vielä menemään ja jopa matkarattaisiin kaukalon kanssa. Toki varmaan riippuu lapsesta, kannattaa vähän harjoitella käyttöä vaikka kotona. Kassiksi kätevin on iso repppu/rinkka, jotta saa kädet vapaaksi.

Mä oon matkustanut taksilla vauvan kanssa ilman mitään turvaistuinta tai -kaukaloa, taksissahan se on lainkin mukaan sallittua. Olen laittanut lapsen takapenkille keskelle ja olkavyön kulkemaan selän takaa ja vain lannevyön lapsen lantion yli. Ei ehkä kaikista turvallisinta, mutta joskus on pakko tehdä kompromisseja. Yleensä takseissa ei ole lapsille turvaistuimia ja jos on menossa vaikka lentokoneeseen tai laivalle, niin istuimen mukana kuljettaminen on aika hankalaa. Traveller-systeemi tietenkin toimii hyvin noissakin tilanteissa. Jos aiot ottaa oman istuimen lentokoneeseen matkustamoon, tarvitset sille oman istuinpaikan.

Kyselettekö te lapsiltanne suostuisko se istumaan turvaistuimessa?????

En kysy, mutta en myöskään tykkää turhaan huudattaa lasta. 10 kk ahtaminen kaukaloon voi olla haasteellista, vaikka hoikka poika onkin (mutta pitkä) ja erittäin terhakka ja tahtoo jo nyt ponkaista kaukalosta ylös. Siksipä tarvittaessa siirrymme omissa autoissa lähikuukausina turvaistuimeen ja kaupassa matkarattaisiin (nyt siis kaupassa kaukalo+travellersysteemi rattaissa). Hgin reissun ajattelin kuitenkin yrittää omalla kaukalolla (saa ottaa koneeseen sisälle, jos tilaa on, muutoin ruumaan), mukaan otan matkarattaat, rintarepun ja hoitolaukun tilalta repun sekä MUMMON (matkavarusteista tärkein tod. näk.). Yritän selvitä kaupungissa kaukalo+travellersysteemillä ja mahd. mukaan jättää kaukaloa esim. rautatieasemalle säilöön, jos liikumme Hgissä bussilla (eikä taksilla). Ongelma tosiaan on se, että majoitumme siskoni luona kehyskunnassa ja stadiin päästäksemme on käytettävä kombinaatiota hlö-auto tai taksi-juna ja Hgissäkin liikumme muuallakin kuin ihan kantakaupungissa. Ja taksimatka 50 km on turhan pitkä hoitovapaalaiselle..

Viimeksi muokattu:
En kysy, mutta en myöskään tykkää turhaan huudattaa lasta. 10 kk ahtaminen kaukaloon voi olla haasteellista, vaikka hoikka poika onkin (mutta pitkä) ja erittäin terhakka ja tahtoo jo nyt ponkaista kaukalosta ylös. Siksipä tarvittaessa siirrymme omissa autoissa lähikuukausina turvaistuimeen ja kaupassa matkarattaisiin (nyt siis kaupassa kaukalo+travellersysteemi rattaissa). Hgin reissun ajattelin kuitenkin yrittää omalla kaukalolla (saa ottaa koneeseen sisälle, jos tilaa on, muutoin ruumaan), mukaan otan matkarattaat, rintarepun ja hoitolaukun tilalta repun sekä MUMMON (matkavarusteista tärkein tod. näk.). Yritän selvitä kaupungissa kaukalo+travellersysteemillä ja mahd. mukaan jättää kaukaloa esim. rautatieasemalle säilöön, jos liikumme Hgissä bussilla (eikä taksilla). Ongelma tosiaan on se, että majoitumme siskoni luona kehyskunnassa ja stadiin päästäksemme on käytettävä kombinaatiota hlö-auto tai taksi-juna ja Hgissäkin liikumme muuallakin kuin ihan kantakaupungissa. Ja taksimatka 50 km on turhan pitkä hoitovapaalaiselle..

Meillä 9kk ikäinen (isokokoinen) poika istuu ihan sujuvasti kaukalossa, ja luulen että istuu vielä kuukauden päästäkin. En siirrä turvaistuimeen ennen kuin on pakko, just siksi että taravellersysteemi on niin kätevä. Ei se kaukalo niin kovin paljon ole erilainen turvaistuimesta, tiedän monia jotka ovat vielä vuoden ikäisenäin matkustaneet kaukalossa, kun ovat olleet pienikokoisia.

Viimeksi muokattu:
Me liikutaan viikottain taksilla useita kertoja, mulla on kaksi lasta joista toinen vauvaikäinen. Isompi menee omissa vöissään ja vauvan kanssa teen niin, että istun itse ensin, laitan turvavyöt kiinni ja sitten otan vauvan syliin. Ei varmaan tämäkään kaikkein turvallisinta, mutta lainmukaista kuitenkin ja ainoa semi-järkevä keino kun en halua/jaksa/voi raahata kaikkea mukanani. Valitettavasti taksikuskeissa on myös niitä palveluhaluttomia urveloita, jotka eivät millään jaksaisi nostaa persustaan penkistä, mutta mä lykkään tuon vajaan vuoden ikäisen usein kuljettajan kannateltavaksi siksi aikaa kun lastaan muun jengin ja roinat kyytiin.

Me liikutaan viikottain taksilla useita kertoja, mulla on kaksi lasta joista toinen vauvaikäinen. Isompi menee omissa vöissään ja vauvan kanssa teen niin, että istun itse ensin, laitan turvavyöt kiinni ja sitten otan vauvan syliin. Ei varmaan tämäkään kaikkein turvallisinta, mutta lainmukaista kuitenkin ja ainoa semi-järkevä keino kun en halua/jaksa/voi raahata kaikkea mukanani. Valitettavasti taksikuskeissa on myös niitä palveluhaluttomia urveloita, jotka eivät millään jaksaisi nostaa persustaan penkistä, mutta mä lykkään tuon vajaan vuoden ikäisen usein kuljettajan kannateltavaksi siksi aikaa kun lastaan muun jengin ja roinat kyytiin.

Ei todellakaan ole turvallista matkustaa noin. Ehkä enemmänkin valheellinen turvallisuuden tunne! Jos äkkipysäys tulee vaihtoehtoja on kaksi: vauvan paino (F=m*a eli massa kertaa kiihtyvyys) kasvaa kiihtyvyyden muutoksen ansiosta niin, että voimasi ei riitä häntä pidättelemään tai oman kroppasi liike-energian ja voiman muutosten johdosta vartalosi "murskaa" vauvan. Sama ilmiö siis kuin nyt telkkarissa pyörivässä mainoksessa, jossa takapenkillä matkustava ei laita turvavyötä kiinni ja edessä olevat nostavat kädet pystyyn. Jos äkkipysäys tulee, niin takapenkkiläinen lähtee kuin ammus etupenkkiläisten niskaan ja liike-energian ja painon muutoksen takia murskaava voima on valtava!

Jos lapsi on etupenkillä sylissä, suuren riskin aiheuttaa lisäksi turvatyyny! Tämä myös, jos matkustaja etupenkillä pelkässä lantiovyössä.

En halua moralisoida, ja kuten yllä sanoitkin, niin kyse on kompromissista ja "käytännön pakosta". Tokihan ilman istuinta voi matkustaa, mutta se on aina TIETOISEN RISKIN ottamista.

Istuimen vuokraamista joku jo ehdottikin. Tässä yksi vaihtoehto, mutta ilmeisesti vain If:n asiakkaille. Ehkä näitä on muillakin yhtiöillä?
If Turvaistuin - If Turvallisuusedut - if.fi

Me jouduimme jättämään kaukalon pois 9,5 kk vauvalta, koska vauvan pää ei enää mahdu kaukalon "yläreunan kaaren" alle. Kiloissa olisi ollut vielä varaa, mutta pituus tuli esteeksi.

Viimeksi muokattu:
En halua moralisoida, ja kuten yllä sanoitkin, niin kyse on kompromissista ja "käytännön pakosta". Tokihan ilman istuinta voi matkustaa, mutta se on aina TIETOISEN RISKIN ottamista.

.

Kyllä, se on tietoisen riskin ottamista - mutta ehkä voisit kertoa (vaikka nyt et moralisoida haluakaan...?) miten saisin liikkumaan taksilla pyörätuolin, kaksi lasta, itseni ja tarvikkeet + esim. vaikka kauppakassit sekä nuo turvaistuimet/-kaukalot....?

Ymmärrän oikein hyvin sen, että turvallisuudesta pitää huolehtia ja on hienoa että jatkuvasti kehitetään parempia ja turvallisempia välineitä liikkumiseen jne. Joskus kuitenkin minua vähän ihmetyttää, kuinka tarkkaan ihmiset näitä riskejä ja toimintatapoja miettivätkään - kuukausien päähän tapahtuvaa muutamaa taksimatkaa? En tiedä onko se, että olemme joutuneet koko esikoiseni elämän ajan käymään paljon, paljon sairaaloissa yms. takseilla ja muilla kulkuvälineillä ja liikumme jatkuvasti erilaisia apuvälineitä käyttäen tehneet minusta sitten "lepsun" siinä suhteessa, että vaikka toki tiedän että jokaiseen pieneenkin auto- yms. matkaan sisältyy riskinsä, niin en niitä osaa ottaa niin valtavan suurina että niitä pitäisi ihan tuhottomasti pähkäillä..

Viimeksi muokattu:
Kyllä, se on tietoisen riskin ottamista - mutta ehkä voisit kertoa (vaikka nyt et moralisoida haluakaan...?) miten saisin liikkumaan taksilla pyörätuolin, kaksi lasta, itseni ja tarvikkeet + esim. vaikka kauppakassit sekä nuo turvaistuimet/-kaukalot....?

Ymmärrän oikein hyvin sen, että turvallisuudesta pitää huolehtia ja on hienoa että jatkuvasti kehitetään parempia ja turvallisempia välineitä liikkumiseen jne. Joskus kuitenkin minua vähän ihmetyttää, kuinka tarkkaan ihmiset näitä riskejä ja toimintatapoja miettivätkään - kuukausien päähän tapahtuvaa muutamaa taksimatkaa? En tiedä onko se, että olemme joutuneet koko esikoiseni elämän ajan käymään paljon, paljon sairaaloissa yms. takseilla ja muilla kulkuvälineillä ja liikumme jatkuvasti erilaisia apuvälineitä käyttäen tehneet minusta sitten "lepsun" siinä suhteessa, että vaikka toki tiedän että jokaiseen pieneenkin auto- yms. matkaan sisältyy riskinsä, niin en niitä osaa ottaa niin valtavan suurina että niitä pitäisi ihan tuhottomasti pähkäillä..

Niinpä, kyllä kaikki varmasti tietävät turvaistuimen ja -kaukalon tarpeellisuuden. Joskus on vaan pakko tehdä toisin käytännön syistä. Parempi varmaan olisi, jos olisi aina joku tavaroiden kantaja tai auttaja mukana, vaan kun ei ole. Noissa tilanteissa mun mielestä on turvallisempaa laittaa vauva omaan vyöhönsä (vaikka vaan lannevyöhön) auton takapenkille keskelle ja istua itse vieressä omissa vöissä ja tukea vauvaa tarvittaessa käsillä ettei valu vyön alta pois.

Viimeksi muokattu:

Niin, siis tarkoitin mitä kirjoitin, että aina ei voi välttää tietoisen riskin ottamista. Emme elä ideaalimaailmassa. Joskus on tehtävä kompromisseja, ja hyväksyttävä faktat. Sitä paitsi, kotonakin voi kompastua.

Ylimääräisen käsiparin sinä tarvitsisit ja huomaavaisia taksikuskeja :)

Viimeksi muokattu:
Minua ihmetyttää tästä keskustelussa se, että puhutaan kokoajan, että taksissa saa matkustaa ilman turvaistuinta. Minä matkustin n.3kk sitten taksilla ja kysyin tätä turvaistuinasiaa kuskilta. Hän sanoi, ettei taksissakaan ole luvallista matkustaa ilman turvaistuinta, vaikka niin tehdäänkin.

Minä sain taksiin lapselle turvaistuimen (vaikkakin liian suuren)kun pyysin sitä kyytiä tilatessa. Minua infotiin heti, että kyydin tulo kestää normaalia pitempään kun kuskin pitää hakea istuin jostakin "kuskien taukotuvalta". Ei se penkki mitään luksusistuin ollut, mutta en olisi lähtenyt kyytiin ilman sitä.

Jos tavaraa ja ihmisiä on paljon, suosittelisin tilaamaan tilaauton jolloin kamat, lapset+turvaistuimet mahtuu mukaan tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja werso1; Minä sain taksiin lapselle turvaistuimen (vaikkakin liian suuren)kun pyysin sitä kyytiä tilatessa. Minua infotiin heti:
Ei ainakaan täällä meillä ole tuota mahdollisuutta - olen kysynyt kyllä eikä ole kuin yksi taksifirma joka mainostaa että heillä on nuo kaukalot yms. Ja mekin kun tilaamme taksin kaupunkikortilla niin ei se noin vaan käy että valitaan, mikä firma on kyseessä.

Kyse ei tosiaan ole siitä etteikö kaikki tarvarat mahtuisi sinne autoon, mutta kuten täällä yksi ystävällinen vastaaja totesikin, tarvitsisin minä ylimääräisen käsiparin joa haluaisin kaiken tuon kaman ottaa mukaan. Otetaanpa nyt vaikka tämä meidän edessä oleva päivä: olemme lähdössä vammaisen lapseni kanssa fysioterapiaan ja samalla sitten kauppareissu tehdään. Menemme fysioterapiaan taksilla, siitä kävelemme (kera pyöratuolin ja rattaiden) ruokakauppaan. Ruokakaupasta ostamme 2 - 3 kasslillista ruokatarvikkeita, ja otamme taksin kotiin. Jos joku kertoo miten tähän yhtälöön saan ynnättyä turvakaukalon ja -istuimen näille lapsilleni, niin voin sen vaikka tehdäkin.

Minun siis ei ole tarkoitus vähätellä turvallisuusasioiden merkitystä, mutta tosiaan (kuten jotkut ymmärsivätkin :)) elämä vaan menee välillä niin että ihan kaikkeen ei riitä mahdollisuudet/resurssit. Olisin aika onnekas, jos olisin siinä tilanteessa että voisin murehtia kuukausien päästä tapahtuvan lyheykön taksimatkan turvallisuutta ilman turvakaukaloa. Tämmöinen olisi minulle luksusta.

Ap: meillä iso lapsi matkusti kaukalossa reilusti yli yksivuotiaaksi... Pituutta oli 1v yli 80cm, kaukaloon mahtui, jalat oli kyllä koukussa, kaukalo britax baby safe plus isofix... Lapselta ei kysytä kun on kyse turvallisuudesta!

Taksimatkailija: osta auto, ihan aikuisten oikeasti... Pitäisi olla oikeus saada nuo kaupungin taksimatkat rahana, mutta ei varmaankaan ole... Siinä iso epäkohta.

Minua ihmetyttää tästä keskustelussa se, että puhutaan kokoajan, että taksissa saa matkustaa ilman turvaistuinta. Minä matkustin n.3kk sitten taksilla ja kysyin tätä turvaistuinasiaa kuskilta. Hän sanoi, ettei taksissakaan ole luvallista matkustaa ilman turvaistuinta, vaikka niin tehdäänkin.

Minä sain taksiin lapselle turvaistuimen (vaikkakin liian suuren)kun pyysin sitä kyytiä tilatessa. Minua infotiin heti, että kyydin tulo kestää normaalia pitempään kun kuskin pitää hakea istuin jostakin "kuskien taukotuvalta". Ei se penkki mitään luksusistuin ollut, mutta en olisi lähtenyt kyytiin ilman sitä.

Jos tavaraa ja ihmisiä on paljon, suosittelisin tilaamaan tilaauton jolloin kamat, lapset+turvaistuimet mahtuu mukaan tarvittaessa.

Tieliikennelaissa asiasta sanotaan näin:

88 a § (31.3.2006/234)
Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa
Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä