Talirauhaset tukossa alapäässä

  • Viestiketjun aloittaja Miten eroon?
  • Ensimmäinen viesti
Miten eroon?
Olen vuosikausia kärsinyt hikirauhastulehduksesta, onneksi suhteellisen lievänä ja vain pakaroiden/nivusten alueella. Nyt alkuvuodesta tuli paise häpyhuulen sisäpinnalle, jonka takia jouduin käymään gynellä ja syömään antibioottikuurin. Paise parani mutta siitä lähtien häpyhuulten sisäpinnalla on ollut jatkuvasti pienempiä talirauhaspatteja. Alapää on siis jatkuvasti hieman kipeä ja usein wc käynnillä kirpaisee. Kävin juuri taas gynelle vilauttamassa, ja sai puhkaistua muutaman patin. Kuulemma monella näitä on, mutta oireettomina. Minulla siis tuppaavat tulehtumaan ja kerrallaan on useita. Mitä hemmettiä näiden kanssa tekee? Tuosta paiseesta saakka olen aamuin illoin suihkutellut alapään ja kuivatellut hyvin ennen pukemista. Farkkuja ja muita tiukkoja materiaaleja olen välttänyt ja käyttänyt "mummokalsareita".

Gyne totesi että näissä sitkeissä tapauksissa kyseessä on ilmeisesti "geeneihin kirjoitettu" vaiva. Minulla on muutenkin lievästi atooppinen iho ja käsivarsissa + säärissä keratosis pilaris (eli pieniä näppyjä). Onko kenelläkään vastaavaa ja miten olet pärjännyt vaivan kanssa? Tulossa on pari pidempää ulkomaan matkaa ja stressaa jo että entäs jos alapäähän taas pamahtaa isompi paise....
 

Yhteistyössä