Tallinnan parhaat ostospaikat...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sanukka

Jäsen
12.03.2008
64
0
6
Hei!

Auttakaa tietämätöntä...

Listataan tähän teidän mielestä parhaat tallinnalaiset ostospaikat (vaatteet, lastenvaatteet, kengät, + kaikkea muuta mukavaa)??

Nimi ja mahd. myös osoite olisi mukava tietää...?

t.sanukka

oletko maissa muutaman tunnin vai päiviä?
jos aikaa on vähän, suuntaisin virukeskukseen. siellä on mm. kaubamaja-tavaratalo, alakerrassa humana-kirppis... ihan kaikkea on saatavana saman katon alla, myös elintarvikkeita.
http://www.virukeskus.com/
sitten jos on enemmän aikaa, menisin johonkin keskustan ulkopuolella sijaitsevaan kauppakeskukseen.

virukeskuksen alakerrassa on kaubamajan poistomyymälä sekä humanan kirppis. ei pitäisi olla kallista!
mutta jos haluaa mennä kauemmas, pitää ajella bussilla tai taksilla. bussilippuja myydään mm. kioskeissa. tai sitten jos haluaa hypätä satamasta/virulta koskenkorvabussiin ja ajella sillä ilmaiseksi sikupillin prismaan. siitä on kävelymatka myös ülemisten ostoskeskukselle.
sitten yksi vinkki olisi mennä keskustorille (keskturg), sinne pääsee kävellen tai sitten ratikalla. tori on tarton maantien (tartu mnt) suunnalla.

satamassa sijaitsee rimi ym. norde centrumissa. sinne on siis kans kävelymatka.
lastenvaatteita ym. tarviketta löytyy ihan keskustasta mm. pärnun maantien (pärnu mnt) varrella sijaitsevasta laste maailm-liikkeestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Hei onko toi Viru keskus kaukana satamasta?Me mennään parin viikon päästä Tallinnaan ja on vaan 4 tuntia aikaa olla maissa...

sijaitsee samassa korttelissa viru-hotellin kanssa. jalkaisin satamasta ehkä 15 min., tai no riippuu tietysti kävelijän kunnosta. :)
taksilla 5 min.

kartta viruhotellille: http://viru.ee/index.php?m1=88&m2=148

Muita hyviä ostoskeskuksia on esim. Ülemiste keskus, Kristiine keskus, Järve keskus..
Tuolla Kristiine keskuksessa on Mothercare-niminen kauppa, siellä on tosi paljon vauvojen ja lasten vaatteita ja tarvikkeita, sekä äitiysvaatteita. Sinne kannattaa mennä käymään :)

Tuo Viru keskus on kallis paikka, kuten suurin osa muistakin liikkeistä ihan keskustassa. Keskustan ulkopuolella on vähän edullisempaa.

Älä tee varkaiden elämää helpoksi. Lompsa pois takataskusta, säilytä varmemmassa tallessa. Paikoissa, joissa paljon ruuhkaa ja ihmisiä (myös satama, bussit, torit jne.), taskuvaras iskee helposti. Tallinnan satamasta keskustaan tuleva tie (Mere pst.) on erityisesti taskuvarkaiden/katukauppaa tekevien huijareiden suosiossa. Kontrolloi, että kukkaro on tallessa. Varkaat suosivat käteistä rahaa, joten sitä kannattaa pitää mukana vain tarvittava summa. Jos pankki/luottokorttisi varastetaan, ota välittömästi yhteyttä pankkiin ja kuoleta kortti, että vastuusi kortilla tehdyistä ostoista loppuu. Tallenna numero kännykkään jo kotona. Älä säilytä tunnuslukua ja pankkikorttia samassa paikassa.
Käsilaukkua tms. ei saa koskaan jättää valvomatta, ei hetkeksikään. Busseissa, toreilla yms. huolehdi, että lukko on suljettuna. Älä jätä mitään autoon houkuttimeksi, ei edes karttakirjaa tai perunalastu/makeispussia. Passia ja muita dokumentteja kannattaa säilyttää hotellin tallelokerossa. Jos tiedät ettet tarvitse passia kaupungilla, älä kuljeta sitä mukana. Henkilöllisyyden olen itse todistanut luottokorttiostoksia tehdessä ajokortilla.
Tallinna on mukava kaupunki, kun vain järki on päässä. Hauskaa ja turvallista matkaa teille!

Hmm.Jos toi viru keskus on kallis,niin mihin kannattaa suunnata?Ei tosiaan olek uin 4 tuntia aikaa.. :snotty:

Tossa mun edellisessä viestissä luettelin noita ostoskeskuksia, ne on kaikki kivoja paikkoja. Mutta 4 tunnin aikana ette kyllä niistä ehdi käymään kuin yhdessä paikassa, koska Tallinnassa saa jo siihen automatkaan menemään hyvin aikaa... Noin pienessä ajassa mä ainakin mielummin kävisin ihan siinä keskustassa vain. Ei siellä ulkopuolella niin paljoa halvempaa ole kuitenkaan, että kannattaisi tuossa ajassa lähteä hosumaan:)
Milloin olette lähdössä? Me ollaan lähdössä 2.7 myös Viroon taas :)

Lastentarvikeliikkeet Tallinnassa:

Beebikeskus Pärnu mnt. 139C
Emmele ja Beebile Ravi 18
Minitex/Lenne Lastekauplus Pärnu mnt. 48,
Juku Mänguasjakeskus Mustamäe tee 3
Juku Mänguasjakeskus, Järve Kaubanduskeskus Pärnu mnt. 238
Järve Selver, Järve Kaubanduskeskus Pärnu mnt. 238
Kadaka Selver Kadaka tee 56A
Kaks Karu Beebimaailm, Mustamäe Kaubanduskeskus A.H.Tammsaare tee 116
Kaks Karu Beebimaailm, Rocca al Mare Kaubanduskeskus Paldiski mnt. 102
*Laste Maailm Pärnu mnt. 6
Lastekauplus Sõle 61
MINI 1, Rocca al Mare Kaubanduskeskus Paldiski mnt. 102
Pesamuna Sõle 23
*Stockmann Liivalaia 53
*Taevakarva Kutsu, Stockmanni Kaubamaja Liivalaia 53
Taevakarva Kutsu, Järve Kaubanduskeskus Pärnu mnt. 238
*Tallinna Kaubamaja Gonsiori 2

*=sijaitsee keskustassa

Eestiläisen trikootehtaan myymälä:
Marat
Tartu mnt 63
(valikoimissa collegeasuja, alusasuja, sukkia, yöpukuja ym. valikomat vaihtelevat, sijaitsee lähellä keskustoria sekä Catalog-kauppaa, joka myy Elloksen tuotteita, myös lastenvaatetta).

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Hmm.Jos toi viru keskus on kallis,niin mihin kannattaa suunnata?Ei tosiaan olek uin 4 tuntia aikaa.. :snotty:

Tossa mun edellisessä viestissä luettelin noita ostoskeskuksia, ne on kaikki kivoja paikkoja. Mutta 4 tunnin aikana ette kyllä niistä ehdi käymään kuin yhdessä paikassa, koska Tallinnassa saa jo siihen automatkaan menemään hyvin aikaa... Noin pienessä ajassa mä ainakin mielummin kävisin ihan siinä keskustassa vain. Ei siellä ulkopuolella niin paljoa halvempaa ole kuitenkaan, että kannattaisi tuossa ajassa lähteä hosumaan:)
Milloin olette lähdössä? Me ollaan lähdössä 2.7 myös Viroon taas :)

Okei.Kiitos.Taidetaan pyöriä siis vain keskustassa. :)
Me mennään 8.7..

Alkuperäinen kirjoittaja syystyttönen:
Älä tee varkaiden elämää helpoksi. Lompsa pois takataskusta, säilytä varmemmassa tallessa. Paikoissa, joissa paljon ruuhkaa ja ihmisiä (myös satama, bussit, torit jne.), taskuvaras iskee helposti. Tallinnan satamasta keskustaan tuleva tie (Mere pst.) on erityisesti taskuvarkaiden/katukauppaa tekevien huijareiden suosiossa. Kontrolloi, että kukkaro on tallessa. Varkaat suosivat käteistä rahaa, joten sitä kannattaa pitää mukana vain tarvittava summa. Jos pankki/luottokorttisi varastetaan, ota välittömästi yhteyttä pankkiin ja kuoleta kortti, että vastuusi kortilla tehdyistä ostoista loppuu. Tallenna numero kännykkään jo kotona. Älä säilytä tunnuslukua ja pankkikorttia samassa paikassa.
Käsilaukkua tms. ei saa koskaan jättää valvomatta, ei hetkeksikään. Busseissa, toreilla yms. huolehdi, että lukko on suljettuna. Älä jätä mitään autoon houkuttimeksi, ei edes karttakirjaa tai perunalastu/makeispussia. Passia ja muita dokumentteja kannattaa säilyttää hotellin tallelokerossa. Jos tiedät ettet tarvitse passia kaupungilla, älä kuljeta sitä mukana. Henkilöllisyyden olen itse todistanut luottokorttiostoksia tehdessä ajokortilla.
Tallinna on mukava kaupunki, kun vain järki on päässä. Hauskaa ja turvallista matkaa teille!

Kuullosti niin vaaralliselta paikalta tän perusteella:D
Mun mielestä kannattaa vaan pitää huoli ettei oo liika kännissä ja sellainen perushuolellisuus riittää ihan kuin kotimaassakin väkijoukossa toimiessa. Umpikännissä oleva ihminen on helppo saalis ryöstäjälle, varsinkin jos liikkuu yksin.

Kuullosti niin vaaralliselta paikalta tän perusteella:D
Mun mielestä kannattaa vaan pitää huoli ettei oo liika kännissä ja sellainen perushuolellisuus riittää ihan kuin kotimaassakin väkijoukossa toimiessa. Umpikännissä oleva ihminen on helppo saalis ryöstäjälle, varsinkin jos liikkuu yksin.

Tallinnan eläintarha (Loomaaed) www.tallinnzoo.ee

Ulkoilmamuseo Rocca al Mare (Vabaõhumuseum)
Avoinna kesäkuukausina päivittäin 10-20, talvella 10-17.
www.evm.ee

Tallinnassa on 2 huvipuistoa, joista Rocca al Maren tivoli on parempi. Suomalaiseen menoon tottuneelle tivoli on perin vaatimaton, mutta hauskaa on kuitenkin joka kerta ollut.

Mikroautorata (FK keskus)
Sopii niin lapsille kuin aikuisille. Täältä löytyy sähköautoja ja mikroautoja eri ikäisille.
Paldiski maantee 229a. Avoinna 10-22. Puhelin 654 8101
www.fkkeskus.ee

Nukketeatteri (Nukuteater)
Lai 1 Vanhassakaupungissa. Puh: 641 1609
Viron kielellä esitettyä nukketeatteria. Käsiohjelman saa myös suomeksi. Näytökset yleensä viikonloppuisin.

Merimuseo (Meremuuseum)
Paksu Margareta os. Pikk 70, Vanhankaupungin sataman puoleinen linnoitus. www.tallinn.ee/meremuuseum
Merimuseo on täynnä merenkulun historiaa ja laivojen pienoismallit kiinnostavat perheen pienimpiä.

Nukkemuseo
Kotzebue 16
www.linnamuuseum.ee/nukumuuseum

Palokuntamuseo
Vana-Viru 14
1.9 - 31.5 Ti-La 12-17
1.6 - 31.8 To-La 12-17

Tallinnan kaupunginmuseo
Vene 17
Kaupunginmuseo esittelee kaupungin historiaa 1200-luvulta aina 1990-luvulle saakka.
www.linnamuuseum.ee

Teatteri- ja musiikkimuseo
Müürivahe 12
www.tmm.ee

Kalevin makeistehtaan marsipaaninäyttely
Kahvila Maiasmokan talossa, os. Pikk tn 16
Ma-la 9.30-17.00
Sisäänpääsy maksuton, mahdollisuus tehdä myös makeisostoksia.

Kaupungin pölyt voi käydä huuhtelemassa uimahallissa, Nõmme ujula on ollut meidän perheen vierailukohteena jo useat kerrat. Uimahallissa on siistit ja modernit pesutilat, saunat ja altaat.

Hauskaa matkaa Tallinnaan!

"nämä ohjeet olen mukaellen kääntänyt aikoinaan tallinnan poliisin antamista ohjeista. eivät siis ole omaa keksintöäni."

Onpa tarkat ohjeet poliisi antanut... en mä sulle tarkoittanut mitenkään pahasti sanoakaan:)
Mutta esim. nuo makeispussi ja perunalastu jutut on ainakin ihan naurettavia, ihan kun paikalliset ei niitä söis :D
Meinasin vaan, että sitä maalaisjärkeä on hyvä käyttää oli sitten matkalla Tallinnassa tai Suomessa tai ihan missä vain :)

"nämä ohjeet olen mukaellen kääntänyt aikoinaan tallinnan poliisin antamista ohjeista. eivät siis ole omaa keksintöäni."

Onpa tarkat ohjeet poliisi antanut... en mä sulle tarkoittanut mitenkään pahasti sanoakaan:)
Mutta esim. nuo makeispussi ja perunalastu jutut on ainakin ihan naurettavia, ihan kun paikalliset ei niitä söis :D
Meinasin vaan, että sitä maalaisjärkeä on hyvä käyttää oli sitten matkalla Tallinnassa tai Suomessa tai ihan missä vain :)

juu, syövät paikalliset karkkeja ja sipsejä. nämä ohjeet olen saanut ihan kirjallisena, jonkun muun matskun yhteydessä. ja nää autoon jätetyt karkit, perunalastut houkuttelevat poliisin mukaan narkkareita tekemään automurtoja. kaikki rahanarvoinen kun heille kelpaa, valitettavasti. myös ihan paikallisten lompakot..., ystävältäni (ihan tavallinen tallinnalainen perheenäiti) varastettiin kukkaro katuvilinässä just mere pst.:llä, kun odotti bussia saapuvaksi.

juu, syövät paikalliset karkkeja ja sipsejä. nämä ohjeet olen saanut ihan kirjallisena, jonkun muun matskun yhteydessä. ja nää autoon jätetyt karkit, perunalastut houkuttelevat poliisin mukaan narkkareita tekemään automurtoja. kaikki rahanarvoinen kun heille kelpaa, valitettavasti. myös ihan paikallisten lompakot..., ystävältäni (ihan tavallinen tallinnalainen perheenäiti) varastettiin kukkaro katuvilinässä just mere pst.:llä, kun odotti bussia saapuvaksi.

No lienee aika harvinaista että joku murtautuu autoon sipsipussin perässä:whistle:
En mä väitäkään ettei siellä mitään varasteta, vaan se mun pointti on se, että sitä samanlaista normaalia varovaisuutta on hyvä käyttää muuallakin kun pelkästään Tallinnassa. Mäkin tiedän aika monta suomalaista, jolta on esim. festareilla viety lompakko repusta tai takataskusta.. ihan meidän rakkaassa Koti-Suomessa :D

suora lainaus viron poliisin sivuilta (politsei.ee):
Ärge jätke autoraadiot ja esemeid salongis nähtavale kohale. Väga kerge on lõhkuda aknaklaas ning need sealt lihtsalt ära võtta.

Alkuperäinen kirjoittaja soomlanna:
suora lainaus viron poliisin sivuilta (politsei.ee):
Ärge jätke autoraadiot ja esemeid salongis nähtavale kohale. Väga kerge on lõhkuda aknaklaas ning need sealt lihtsalt ära võtta.

Radio on ihan eri asia kuin sipsipussi:)
Se todennäköisyys, että joku pelkästään lähtee sipsipussia varastamaan, ei varmasti ole kovin suuri :whistle:
Kai te muistatte irrottaa kaiuttimet myös autosta, kun nekin on rahanarvoisia. Kuljette subwoofer kainalossa pitkin Vanhaa Kaupunkia :D

Yhteistyössä