Talokaupat ja ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lirissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lirissä

Vieras
Ollaan miehen kanssa ostamassa taloa, josta käsiraha on maksettu. Kauppakirjat kirjoittamatta. Kuitenkin nyt käsirahan maksamisen jälkeen liittomme entiset ongelmat, joiden haavoja on paikkailtu, on suuresta uskosta huolimatta nousseet uudelleen esiin enkä aio muuttaa miehen kanssa tuohon taloon. Pystyisin sen kuitenkin itse ostamaan nippa nappa, jos saan toisen takaajan miehen äidin tilalle. Meillä on siis vanha asunto myymättä eli vieläpä kahden asunnon loukussa ollaan, joten tarvitsisin sen takaajan siksi ajaksi, kunnes vanha talo on myyty ja rahat siitä saatu.
Osaako joku neuvoa, mitä mun tulis tehdä (ensi viikolla kauppakirjojen teko), jotta kaupat saataisiin muutettua niin, että ne on mun nimiini. Veloittaako pankki esim. siitä, että laina muutetaankin vain toisen nimiin? Uudesta lainastahan se veloitti meiltä 500e, mutta tulisko tuo summa uudestaan maksuun, jos lainanottaja muuttuisi? Mihin kaikkialle mun tulis olla yhteydessä? Toki miehen kanssa pitäis päästä ensin sopuun asiasta, mutta entäs sen jälkeen?
Ja tiedän, olen hyväuskoisuuteni takia ja sen takia, että halusin pitää perheen koossa osittain itseni kustannuksella, nyt kusessa, mutta haluaisin pelastaa nyt mitä pelastettavissa on.

Mieti, haluatko välttämättä muuttaa juuri siihen taloon yksiksesi?

Halvimmalla ja helpoimmalla pääset, kun perutte vain kaupat. Puhut talosta. Onko kyseessä omakotitalo omalla tontilla vai vuokratontilla? Ole tarkkana. Kiinteistökauppaa säätelee maakaari-laki. Kiinteistökaupassa mikään ei ole sitovaa ennen kuin kaupanvahvistaja on ollut mukana. Onko tarjous/käsiraha annettu ilman kaupanvahvistajan läsnäoloa?

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs tämä vaihtoehto;24509306:

Halvimmalla ja helpoimmalla pääset, kun perutte vain kaupat. Puhut talosta. Onko kyseessä omakotitalo omalla tontilla vai vuokratontilla? Ole tarkkana. Kiinteistökauppaa säätelee maakaari-laki. Kiinteistökaupassa mikään ei ole sitovaa ennen kuin kaupanvahvistaja on ollut mukana. Onko tarjous/käsiraha annettu ilman kaupanvahvistajan läsnäoloa?

Ei ole ollut läsnä. Voiko sen sis saada takaisin!?

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs tämä vaihtoehto;24509306:

Ja siis omalla tontilla oleva omakotitalo. Lasten takia (jälleen) haluaisin muuttaa siihen, odottavat kovasti muuttoa. Ja talo on ihanalla paikalla, kaikin puolin paras paikka sijainniltaan. Kerrotko, mitä tuo oma-/vuokratontti vaikuttaa asiaan.

Pankin toimitusmaksut ovat aina neuvoteltavissa. Yritä neuvotella lainan kulut mahdollisimman pieniksi ja parempi, jos saat puhuttua niin, ettei mitään lisäkuluja mene.

Oletko varma, että pankki myöntää sinulle yksin ison talolainan? Olette varmasti nyt saaneet lainan yhteisten tulojen perusteella. En usko, että pelkkä yksi takaaja lisää riittää.

Kysy hyvä ihminen huomisaamuna pankista nuista asioista.
Meille sanottiin, että jos kauppa peruuntuu tarjouksen hyväksymisen jälkeen, niin se peruja puoli joutuu maksamaan jonkun korvauksen toiselle tms. Mutta tuotahan ei tietenkään tule, jos lainan saa siirrettyä pelkästään sulle.

Mutta yksi tärkee kysymys: MIKSI ostatte asunnon, jos entinenkin on vielä myymättä??? Tätä en oikein jaksa käsittää, kun moni on noin tehnyt ja sitten olleet lirissä kahden asunnon loukussa.. : /

Yhteistyössä