Talon ostaminen yksin... Lukekaa koko juttu, älkää kommentoiko pelkkää otsikkoa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntolaina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asuntolaina

Vieras
Olen siis eronnut vuosi sitten. Asun kaksin tokaluokkalaisen lapseni kanssa.
Minulla on vakituinen työpaikka, opiskelen ja valmistuttuani palkka nousee vielä muutaman satasen.

Nyt saan kuussa käteen palkan, eli netto tosiaan n.1400euroa keskimäärin kuussa. Elatusmaksu on 150euroa ja lapsilisä sen toisen 150 euroa, eli mulle tulee kuussa rahaa n.1700euroa.

Tuosta rahasta lähtee autolaina -130e joka kuukausi ja vuokra 570e sekä sähkö keskimäärin 80e kuukaudessa. Eli yhteensä n.780e ja siihen puhelinlasku, bensat, ruuat... Ja edelleen jää käteen rahaa, ei mitenkään miljoonia ,mutta voitais elää säästeliäämminkin.

Haluaisin ostaa omakotitalon, eräs tietty kiikarissa, mikä maksaa 145000 ja on yhtä suuri kun tämänhetkinen vuokra-asuntoni, eli n.90m kolmio.
Omakotitalon myynti-ilmoituksessa lukee, että sähkölasku keskimäärin 130e kuussa ja kiinteistövero 150e vuosi. Siihen päälle jätemaksut.

Autolainan integroisin talolainaan ja maksaisin vain yhtä lainaa pois.
Takaajatkin järjestyisi.
MUTTA en ole käynyt vielä pankissa kun ajattelin tänne kirjoittaa, että miksi kaikki silti "määkii" ettei mulla ole mahdollisuutta saada lainaa? Että ajatuskin on aivan naurettava? Kun mulla on kaksi tuttua naista, kummallakin lapset mutta ei miestä ja kumpikin ostanut yksinään omakotitalot jotka olleet vielä paljon kalliimpia kun tää mitä mä olen katsellut.. Yks exän tuttu on varmaan miljoonan velkaa pankille kun sillä on valtava omakotitalo, millä hitolla ne ihmiset niitä lainoja sitten saa jos mun tapaus on kerta ihan naurettava? o.O

Tulosi on melkoisen pienet tuon kokoiselle lainalle... En usko, että edes saisit tuollaista lainaa noilla tuloilla. Entäs sitten se, että pitäis olla 10% lainasummasta säästössä? Onko sulla sellainen raha jossain sukan varressa?

Tottakai voit saada lainan, jos kerran takaajatkin järjestyy. :) Ostaahan ihmiset asuntoja ja taloja yksin harva se päivä. Tällä palstalla vaan vallitsee joku kummallinen käsitys, että kaikki yh:t elävät kädestä suuhun, asuvat vuokralla eivätkä osaa yhtään katsoa rahojensa perään.

Ilmeisesti kyseessä vanha omakotitalo kun on tuon hintainen? Omakotitalossa asumiskuluihin pitää laskea muutakin kuin lämmitys ja kiinteistövero ja jos kyse vanhemmasta talosta, remppaa tulee tehtäväksi, joten älä mitoita lainaa liian tiukalle. Yksin talon voi ostaa, toki sulla on aika pienet tulot siihen. Mutta jos uskallat niin mikä ettei. Pankki ei kyllä välttämättä noilla tuloilla myönnä lainaa omakotitaloon, riippuu tietenkin sijainnista ja iästä mutta vanhan talon arvo saattaa laskeakin pankin silmissä.

n. 150 000 euron lainassa täytyy varautua käytännössä lähes 1000 euron lyhennyksiin. Siis pankki laskee, että sinun tulee pystyä hoitomaan laina 5%korkotasollakin. Eli Jos korot pomppais nyt 5 prosenttiin, niin maksaisit lainastasi pelkkiä korkoja 600-700 euroa. Eli lyhennyksen on oltava vähintään se 700 euroa kuussa, mutta mielellään enemmän.

Mutta en tyrmää sinua. Voit ihan hyvinkin saada lainan. Summa tosin on melko iso yksin maksettavaksi.

Ei ne välttämättä myönnä pankissa lainaa vaikka on takaajat noin pienillä tuloilla. Pankkien verkkosivuilla on lainalaskuireita joilla voi laskea realistisen arvion maksukyvystäsi.
Ok-talossa pitää ottaa huomioon muitaki menoja kuin lämmitys mm. vesi- ja jätemaksut ja jos talossa on aina jotaki korjattavaa johon pitää myös olla rahaa melko paljon jos itse ei omaa ko. taitoja tai jotaki tuttavaa jolla remppataitoja... kuluja on joka tapauksessa enemmän kuin mainitsemasi.

Mun mielestä sun kannattaa ehdottomasti se talo ostaa jos vaan lainan saat!
MUTTA, kerää ensin joku vähintään 5 000-10 000 euron puskurirahasto.

Fiksumpaa se on maksaa omaa pois ja asut ilmeisesti pienemmässä kaupungissa kun talot noin halpoja, mutta omakotitaloista tulee yllättäviä kuluja todella helposti, ja olisi ikävää että heti se ensimmäinen pommi pakottaisi sut luopumaan talosta.

mua vaan niin korpeaa maksaa vuoraa melkein 600e kuussa, tuntuu niin turhalta kun haluaisin maksaa omaa pois... Mulla ei ole mitään muuta omaisuutta kun tuo auto ja autonkin arvo nyt laskee kun lehmänhäntä.
Täälläpäin ei ole rivitaloja myynnissä ja kerrostaloon en muuta.
Viimeisin rivarikolmio mikä oli, maksoi 130000.
Tiedän, että omakotitalossa on paljon muitakin kuluja, mutta mulla on laaja tukiverkosto ja lähipiiristä löytyy timpureita ja sähkäreitä (joille myös maksaisin enkä ilmaiseksi olettais heidän mitään tekevän!)
Mun vanhemmilta saisin polttopuut ja säästäisin talvisin lämmityskuluissa, pihassa ei ole nurmikkoa eli ei tarvii ostaa esim.ruohonleikkuria. Toki jos vaikka jääkaappi hajoaa niin omasta pussista menee, mutta sitten menee..
Tottakai pankissa sit kertovat faktoja, mut halusin herättää aiheesta keskustelua täälläkin...

Paljonko sulla on laittaa asumiseen nykyisillä tuloilla kuukaudessa? Rivaria tai kerrostaloasuntoa oisin sulle suositellut, koska vastike on usein vähemmän mitä kulut omakotitalossa eikä ainakaan tuu niin suuria maksuja kerralla kun on yhtiömuoto takana. Aika pienet tulot suhteessa lainaan kyllä. Miltä vuodelta tuo talo on?

[QUOTE="kkk";28282291]n. 150 000 euron lainassa täytyy varautua käytännössä lähes 1000 euron lyhennyksiin. Siis pankki laskee, että sinun tulee pystyä hoitomaan laina 5%korkotasollakin. Eli Jos korot pomppais nyt 5 prosenttiin, niin maksaisit lainastasi pelkkiä korkoja 600-700 euroa. Eli lyhennyksen on oltava vähintään se 700 euroa kuussa, mutta mielellään enemmän.

Mutta en tyrmää sinua. Voit ihan hyvinkin saada lainan. Summa tosin on melko iso yksin maksettavaksi.[/QUOTE]

No täällä esimerkiksi kolmiorivari maksaa vähimmillään sen 800 euroa. Kerrostalon voit saada 700 eurolla. Moni täällä päin eli turussa asuva maksaa siis asumisesta lasten kanssa sen 700 euroa ja pärjäisi vaikka joutuisi maksamaan sen 1000 euroa.

Jos ap:lla nettona 1700 ja siitä pois tuo 1000 (joka oli siis vain pahimmillaan tilanne), niin heillä jäisi muuhun elämiseen 700 euroa, joka on mielestäni täysin riittävä ja sillä pärjää. Olen pärjännyt paljon pienemmälläkin ilman kädestä suuhun oloa. Jos taas pysyttäisiin tuossa 700 euroa tai vaikka jopa se 800 euroa kuussa, jäisi perheellä muuhun elämiseen 900-1000 euroa, jolla päästään vielä parempaan elämiseen. Pitkällä tähtäimellä paljon kannattavampaa kuin asua 570e/kk vuokrakämpässä (täällä päin ei olisi edes mahdollista asua noin edullisesti kolmiossa), josta ei jää mitään käteen. Jossain vaiheessa ap:lla on se rivari ilman lainoja.

mua vaan niin korpeaa maksaa vuoraa melkein 600e kuussa, tuntuu niin turhalta kun haluaisin maksaa omaa pois... Mulla ei ole mitään muuta omaisuutta kun tuo auto ja autonkin arvo nyt laskee kun lehmänhäntä.
Täälläpäin ei ole rivitaloja myynnissä ja kerrostaloon en muuta.
Viimeisin rivarikolmio mikä oli, maksoi 130000.
Tiedän, että omakotitalossa on paljon muitakin kuluja, mutta mulla on laaja tukiverkosto ja lähipiiristä löytyy timpureita ja sähkäreitä (joille myös maksaisin enkä ilmaiseksi olettais heidän mitään tekevän!)
Mun vanhemmilta saisin polttopuut ja säästäisin talvisin lämmityskuluissa, pihassa ei ole nurmikkoa eli ei tarvii ostaa esim.ruohonleikkuria. Toki jos vaikka jääkaappi hajoaa niin omasta pussista menee, mutta sitten menee..
Tottakai pankissa sit kertovat faktoja, mut halusin herättää aiheesta keskustelua täälläkin...

muuta, jos se teille on rahallisesti mahdollista ja lainan saat. Ei ole koskaan kannattavaa asua vuokralla. Moni opiskelijakin hankkii asunnon lähes olemattomilla tuloilla. Ei tosin mitään omakotitaloa, mutta vaikkapa 60 000 euron kerrostaloasunnon. Eivätkä ole edes kokopäivätyössä vaan esimerkiksi kaupan kassalla ja saavat lainan.

Talo on rakennettu vuonna 1987 eli vanha on, mutta on myös remontoitu. 2002-2010 rempattu kylppäri, sauna, keittiö ainakin.. Mulla ei etuovi aukee et oisin tarkemmin voinu sanoa..

Millasia tuloja teillä sit on? Siis paljon jää käteen?! Kun mä oon luullu et mulla on ihan normi tulot.. :ashamed:

Mä ostin alle vuoden vanhan omakotitalon eron jälkeen, ei ole edes vakituista työpaikkaa. Lainaa tuli aika kiitettävä määrä mut mulla on hyvä suunnitelma jolla maksan puolet pois alle 2 vuoden. Tosin se vaatii aika paljon venymistä, mutta 2 vuoden kuluttua lainaa on sata tuhatta ja mulla on edelleen uusi talo.

Asiat aina järjestyy, anna mennä vaan jos lainan saat.

Et tule saamaan noin korkeaa lainaa noilla tuloilla. sellanen 80 000€ on realistinen,jonka voisit saada.
Menehän laskemaan noilla lainalaskureilla niin tajuat itsekin mihin sinulla on varaa ja mihin ei.

Kuten joku sanoi, laskennallisesti sinun pitäisi varautua ainakin seuraaviin asumiskuluihin:
- Lainakulut n. 1000 € (minimissään 700-800 €, mutta tämä ei ota huomioon koronnousuvaraa, joten ei riitä pankille)
- Sähkö 130 €/kk
- Kiinteistövero 12,5 €/kk
- Jätemaksu n. 20 €?
- Kiinteistön vakuutus n. 30 €? (Huom: Vakuutus on ok-talossa paljon kalliimpi kuin taloyhtiössä, koska myös kiinteistö pitää vakuuttaa. Taloyhtiössä kiinteistön vakuutus sisältyy vastikkeeseen/vuokraan.)
- Nuohous n. 5€/kk
- Vesi n. 20 €/kk
- Pienet korjaukset, kodinkoneiden uusinnat, rakennuksen ylläpito, sekalaiset kulut yms, vaihtelevat paljon, mutta arvioidaan varovasti 50 €/kk
YHT: 1267,50 €/kk

Eli sinulle jäisi asumiskulujen jälkeen kuussa rahaa n. 430 €/kk. Tästä pois autolaina ja rahaa jäisi n. 300 €/kk.

Tästä sitten vielä pois talon mahdollisesti tarvitsemat isommat korjaukset kuten ikkuna-, sähkö-, putki-, katto-, salaoja-, ja kylpyhuoneremontti. Vaikka aiemmissa luvuissani olisi jonkin verran heittoa, ei muutama satanen pois siitä tee silti yhtälöstä toimivaa mitenkään.

Entä miten kulkeminen? Piteneekö työmatkasi, eli nousevatko esim. autokulut sitä myöden? Ja älä laske vain bensakuluja, mitä enemmän ajat, sitä nopeammin autosi kuluu ja tulee seuraavan auton hankinta eteen ja/tai isot korjaukset nykyisessä autossa.

Lapsilisä ja elarit eivät ole ikuisia.Siskoni haki yksin lainaa ja tätä painotettiin myös.Sai kuitenkin lainaa kun oli puolet laittaa omaa rahaa asunnon arvosta.

No ei nyt tarvii ivalliseen sävyyn vastailla kuitenkaan :)
Mun työmatka pitenisi n.1 kilometrin, että ei se paljon bensakuluihin vaikuta.
Täällä ei ole myynnissä yhtään mitään alle 100.000 euron ja mun vakituinen työpaikkani sekä lapsen koulu, isä ja perhe on täällä, joten muuttaa ei haluta.
Aion siis (mamatsulle tiedoksi) käydä pankissa keskustelemassa asiasta, mutta kai sitä keskustella asiasta saa täälläkin ja kokemuksia ja mielipiteitä kysellä?

Niin niitä kuluja ihmisellä on yleensä ruoka :), puhelin, netti, vakuutukset, henkilökohtainen hygienia, vaatteet omat ja lapsen, lapsen harrastukset?, bensa, auton vakuutus, auton remppa yms. kulut jos ei muuta niin öljyt pitää ainaki vaihtaa silloin tällöin, joku laski et 20e kuussa vesimaksuun ei mahda riittää kahdella hengellä sekä vesi että jätevesimaksut yms. yms. ja pitää tuossa olla myös varaa sairauskuluihin lääkkeisii, polimaksuihin kun sellaistakin ihmisellä käy, että sairastuu.... en halua olla negatiivine, mut omakotitalossa asuneena tiedän, että siellä hajoaa aina sitä sun tätä ja vaikka saisit ilmaiseksi remppamiehet niin tarvikkeet maksaa aika tavalla... kannattaa miettiä tarkkaan..

Elarit ja lapsilisät eivät ole tuloa. Lapsi on rasite eikä tulolähde pankille. Sähkönkulutus sekä lämmityskustannukset aivan alakantissa/puuttuvat. Vaikuttaa että pienituloinen uusavuton nainen ei välttämättä kykene oktssa asumaan.

Talo on rakennettu vuonna 1987 eli vanha on, mutta on myös remontoitu. 2002-2010 rempattu kylppäri, sauna, keittiö ainakin.. Mulla ei etuovi aukee et oisin tarkemmin voinu sanoa..

Millasia tuloja teillä sit on? Siis paljon jää käteen?! Kun mä oon luullu et mulla on ihan normi tulot.. :ashamed:

Mulla jää käteen palkasta 2000-2200 e/kk.

En kyllä uskaltaisi ostaa yksin ok-taloa noilla sun tuloilla. Mites asumisoikeusasunnot?

Lainanhoitokuluihin saisi mennä kuussa vajaa puolet nettotuloista ja tämäkin on jo aika paljon. Jos lainamäärä on enemmän kuin viiden vuoden nettotulot, niin olet ylivelkaantunut.

Tuloillasi realistinen laina olisi vajaa 100 000 euroa. Lisäksi varautuminen koronnostoon on aina paikallaan. Ei ole niin montaa vuotta aikaa, kun korot huitelivat yli viidessä prossassa. Talosta on aina kuluja eli ylläpitoa ja veroja joutuu maksamaan. Lapset kasvavat ja tarvitsevat kaikenlaista :-)

Kannattaa käydä pankissa keskustelemassa, kyllä ne piirtää luvut paperille ja selittää, mikä on sovelias summa.

Myös omia säästöjä täytyisi olla eli on vaikea saada tänä päivänä 100 prosenttisesti lainaa asuntoa varten.

Viimeksi muokattu:
Liian iso laina suhteessa tuloihin. Lainasta voit vielä selvitäkin, mutta okt ylläpito on monta sataa enemmän. Meillä kulut lainan päälle n 350 kuussa, lisäksi säästössä on oltava rahaa. Takana ei ole taloyhtiötä, joka turvais. Meillä molemmilla netto n 1900. Yhden tuloilla ei olis mahdollisuutta selvitä. Lainaa alunperin 130 000, lyhennys+korko 700 kuussa.