talon rakentaminen/laina-asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja merrii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

merrii

Uusi jäsen
11.03.2009
1
0
1
Minä olen aivan pihalla näistä asioista vieläpä kun olen nainen. :|
Eli haluaisin vähän tietoja talon rakentamisesta ja siihen liittyvästä lainasta.

Onko lainan myöntämisessä eri käytännöt verraten asunnon/talon ostamiseen tai sitten talon rakentamiseen?
Pitääkö olla ja paljonko alkupääomaa, kun pyytää lainaa? Eli jos nyt alan miettiä taloa, onko se realistinen toive vasta vuosien päästä, kun nyt alan sitten säästämään?
Haluaisin myös omia kokemuksia/esimerkkejä lainoista ja talon kustannusarvioista teillä. Ja tietysti jos joku haluaa kertoa myös omia tulojaan niin...

Jos kaksi ihmistä hakee lainaa, onko vain toisella oltava vakituiset työt, vai vaaditaanko se molemmilta?

Aletaanko lainaa maksaa takaisin milloin? Jos taloa rakennetaan, on toki asuttava muualla sen ajan, joten maksetaanko tämän ajan sitten sekä asunnon vuokraa, että uuden tulevan talon lainaa?

Me ollaa rakennettu 5 vuotta sitte ja miehellä vaan vakituinen työ. tietysti lainaan tarvitaan vakuuksia ja ne on pankkikohtaisia. jos sulla on pääomaa niin vakuuksia ei sitte välttämättä niin paljoo tarvitakaan. Talo itsessään takaa laimasta osan (meidän pankissa 70%)
Lainasta on mahdollista maksaa pelkät korot sillä aikaa kun rakentaa.
Meillä on ollut lainan osuus 100tuhatta ja lyhennetää 550 euroo kuussa.
Mutta kannattaa ottaa lainatarjouksia eri pankeista, kun niissä on tosi paljon eroja. Siis ensin tietysti pitäis olla joku talomalli ja budjetti mietittynä.

Toivottavast jotain selvis sekavasta sepustuksesta

Ei molemmilla tarvi olla välttämättä vakityö, mutta kannattaa tietysti itse harkita, uskaltaako lainan ottaa, jos toiselta se työpaikka menee. Harvalla on varaa taloon ellei molemmat ole työssä, siltikin tekee usein tiukkaa. Pankeilla on tosiaan paljonkin eroja ehdoissaan. Monet pankit myöntävät mielestäni liiankin helposti lainan, eli kannattaa itse miettiä mihin omalla perheellä on oikeasti varaa. Meillä on paaaaljon isompi laina kuin Sofialla. Laina-aikakin meillä tietysti on pitkä. Meille tulee 1,5-kerroksinen talo, autalli/katos/varasto (kallis, koska sekä varastot että talli ovat lämpimiä ja niissä samanlaiset perustukset kuin talossa). Tietysti sitten tontti, pihanrakennus, liittymät ym. maksavat paljon myös.

Meilläkin on laina monta kertaa suurempi kuin Sofialla. Meillä kaksikerroksinen rinnetalo, autotalli/katos/varastorakennus ja rantasauna 30m2. Ajat on muuttuneet ja hinnat nousseet, mutta ei kyllä ystävänikään rakentanut 160m2 taloaan n. 7v sitten 200 000e.n.

Tietenkin pääoma alentaa lainaa, mutta meillä ei esim. ole aikaisemmin ollut omistusasuntoa. Kyllähän talossa menoeriä on, laina-aika pitkä ja kuukausierääkin on maksettavaksi...Onneksi korot ovat nyt alhaalla.

Itse olin rakennusaikana hoitovapaalla ja äityslomalla, nyt teen töitä neljänä päivää viikossa. Miehen palkka on hyvä, mutta kyllä munkin palkkaa tarvitaan.

Minä olen aivan pihalla näistä asioista vieläpä kun olen nainen. :|
Eli haluaisin vähän tietoja talon rakentamisesta ja siihen liittyvästä lainasta.

Onko lainan myöntämisessä eri käytännöt verraten asunnon/talon ostamiseen tai sitten talon rakentamiseen?
Pitääkö olla ja paljonko alkupääomaa, kun pyytää lainaa? Eli jos nyt alan miettiä taloa, onko se realistinen toive vasta vuosien päästä, kun nyt alan sitten säästämään?
Haluaisin myös omia kokemuksia/esimerkkejä lainoista ja talon kustannusarvioista teillä. Ja tietysti jos joku haluaa kertoa myös omia tulojaan niin...

Jos kaksi ihmistä hakee lainaa, onko vain toisella oltava vakituiset työt, vai vaaditaanko se molemmilta?

Aletaanko lainaa maksaa takaisin milloin? Jos taloa rakennetaan, on toki asuttava muualla sen ajan, joten maksetaanko tämän ajan sitten sekä asunnon vuokraa, että uuden tulevan talon lainaa?

Joo ei se sukupuoli vaikuta asiaan mitään :D Rakennuslaina toimii vähän eri tavalla kun tavallinen asuntolaina. Pankit maksaa rahaa vaiheittain rakennuksen edetessä, ja rakennusaikana maksat yleensä vaan korkoja. Varsinainen lyhennys alkaa sit kun talo on valmis.

Alkupääomaa kannattaa olla ainakin 15-20% kokonaiskustannuksista, mutta mitä enemmän sitä parempi. Jos sulla ei oo aikasempaa asuntoa vakuudeksi, niin säästäminen on aika tärkeää.

Mä vertailin aikoinaan lainoja monesta paikasta ja kulutusluotto.com oli ihan hyvä apuväline siihen, kun sieltä näkee nopeesti eri vaihtoehtojen hintoja. Kannattaa kattoo myös pienet pankit, ei pelkästään suuret - joskus sieltä löytyy parempia diilejä.