talon rakentamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niisku

Vieras
Sellaisilta jotka ovat lähiakoina rakentaneet omakotitaloa kyselisin hieman kustannusarviota? :)

Eli olemme suunnitelleet kastelli-taloa noin 130neliötä. Talopaketin hinta olisi n.45tuhatta euroa sateelta suojaan vaiheeseen saakka, itse tehdään loput työt. Tontin hinta mitä on katsottu olisi 26000eur, sisältää kunnallistekniikan. Mikähän voisi olla tollaisen talon kustannusarvio kokonaisuudessaan? riittääkö jos tuohon laskee vielä toiset 70tuhatta päälle? Kirvesmiehille tms. ei palkkoja tarvitse laskea.

kyllä siihen paljon enemmän mielestäni kuluu, mitä oon ite asiaa tutkinu ja ammattilaiselta kyselly... Olis ollu kans haaveena talonrakennus, muttakun alta 200 ei meinaa saada minkäänlaista asuntoa! :/ ..kaikki talon sisään tulevat materiaalit ja koneet ym pitää muistaa myös...

Mä olen myös samaamieltä, että kyllä sitä sen 200tuhatta sais rahaa olla varattuna, mutta mies (joka on rakennusalalla töissä) on sitä mieltä, että 140 000e saa jo talon...

Me rakennettiin tuon kokoinen talo 5 vuotta sitten hartiavoimin ja tontti oli edullisempi, niin 150t? meni. Mutta kaikki mahdollinen tehtiin itse. Nyt on hinnat nousset aika paljon joten kannattaa varata noin 200t?.

Meille tulee 130 neliöinen talo pienellä autokatoksella ja varastolla vuokratontille, kustannusarvio on noin 230 000e niin että itse tehdään siivoukset, helpot aputyöt ja pinnat&piha ja ihan perussettiä laitetaan ja puutalo tulossa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä olen myös samaamieltä, että kyllä sitä sen 200tuhatta sais rahaa olla varattuna, mutta mies (joka on rakennusalalla töissä) on sitä mieltä, että 140 000e saa jo talon...

Kyllä rahaa kannattaa varata sen 200 000e. kuitenkin. Se on vaan hyvä juttu, jos sen talon sitten 140 000eurolla saa.
Sitten kysyn ihan mielenkiinnosta: miksi otatte talopakettia ollenkaan, jos kerran taitoa ja työvoimaa riittä ihan pitkästä rakentamiseen (ei kirvesmiehille palkkaa yms)? Noi runkotavarat ja kattomateriaalit eivät paljon maksa.....

On aivan mahdotonta sanoa mitään yksiselitteistä tuohon, koska muuttujia on niin paljon, mm. perustusolosuhteet, valittu lämmitysjärjestelmä, varustelutaso, valitut kalusteet ja pintamateriaalit, hankintakanavat ja suhteet jne.

Joku pystyy tekemään halvemmallakin ja jollekin ei riitä tuo lähellekään.

Meidän talo valmistui noin vuosi sitten ja itse rakennettiin pitkästä tavarasta. Tontti maksoi vähän alta 10tonnin ja talossa neliöitä 140 + autotalli ja katos pihaan, kun vielä pihan laittaa kuntoon niin rahaa on mennyt n. 180000e

Yhteistyössä