Taloudellisesti tiukkaa ja ruokaa olisi saatava.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti tiukilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28958693]Mitä terveellisempää sen kalliimpaa. Halpa lihottava ruoka nimenomaan halvinta.[/QUOTE]

Elämä on valintoja. Eikä se terveellinen ruoka oikeasti tule ollenkaan kalliimmaksi, itse asiassa halvemmaksi kun epäterveellisen ruoan syömisestä aiheutuvat sairauskustannukset jäävät pois tai minimiin. Olen itse aikoinaan rahan puutteen takia syönyt väärin, niitä halvimpia ruokia ja lihoin äärettömiin mittoihin. Olin lisäksi jatkuvasti flunssassa ja muutenkin heikossa hapessa.

Edelleen olemme vähävaraisia mutta emme tarvitse enää leipäjonon tai sosiaalitoimen tukea kun aloitimme tarkan ateriasuunnittelun. Syömme hyvin ja terveellisesti eikä ole paino-ongelmia.

Mun mielstä kaalilaatikko ei ole edullinen. Sehän on suurimmaksi osaksi vettä ja isosta kaalista ei syö kuin yhden kerran tuon kokoinen perhe. Pelkkä kaali maksaa jo 3e ellei enenmmän ja nestettä tosiaan on siinä huiomat määrät jotka haihtuvat pois, alle puolet kaalista päätyy lautaselle. Tuohon päälle vielä porkkana, liha ja riisi niin ei ole milestäni halpa ruoka.

Kyllä kaalilaatikko taas mielestäni on halpa ruoka. Meillä 5 henkinen perhe, ja kaalilaatikosta piisaa ainakin kahdeksi päiväksi. Riisiä usein on ihmisillä kotona, ja ellei ole, niin ei maksa paljoa. kaalilaatikosta melko iso osa on sitä riisiäkin, jauhelihaa ei välttämättä paljoa tarvi.

Tässä esimerkkiostoslista:

2 ps vehnäjauhoja 2e
1 ps ohrajauhoja 1e
1 pkt leseitä 80c
2 palaa hiivaa 40c
1 pkt kaurahiutaleita 1e
3 pkt munia 5e
leikkeleitä esim kinkku / meetwursti 10e
1 kg juustoa 6e
1 kg jauhelihaa 7e
2 ps makaroonia 50c
1 kg sipulia 1e
1 kg kanasuikaleita 10e
2 paprikaa 2e
1 pkt paprika koskenlaskijaa 3e
2 pkt nakkeja / makkaraa 5e
1 kg porkkanaa 1,5e
5 kg perunaa 3e
1 purjo 2e
palat selleriä ja palsternakkaa 3e
500g herneitä 1e
500g palvikinkkupala 5e
10 litraa maitoa 10e
2 x 500g maustamatontarahkaa 2e
2 prk kermaa 2e
4 prk ananasta 3e
2kg tomaattia 3e
2 kg kurkkua 2e
2 kg keräsalaattia 3e
1kg hemapaa 2e

Lisäksi mustikoita / puolukoita metsästä itse poimittuna. Ehkä sieniäkin, jos osaa niitä tunnistaa.

Tuosta leivot ensi alkuun reilun taikinan sämpylöitä veteen. Osan voi pakastaa tai leipoo sitten parissa erässä.
Aamupalaksi puuroa sämpylöiden kera, lisukkeena munia ja leikkeleitä. Tms.

Ruoaksi jauhelihamakaronilaatikko, juustoinen kanakastike, nakki/makkarakeitto, hernekeitto, kinkkupyttipannu.
Oheen salaattia, jossa voi olla porkkanaraastetta / tomaatti-kurkku-vihreäsalaattia / hemapaa jne.

Jälkiruoaksi tai iltapalaksii ananasrahkaa, rahkapiirakkaa, mustikkapiirakkaa, sienipiirakkaa....

Mistä sä saat noin halvalla kurkkua? Tänään kävin kaupas ja kurkku oli 2,59/kg. Tomaatit varmaan kalliimpia. Eikä täälä salaattiakaan taida tohon hintaan saada. Perunatkin on yli euron kilo. 5 kilon säkin voi saada halvemmalla mutta valmiissa pusseissa on niin paljo huonoja ettei niitä kannata ostaa. Porkkanatkin maksaa jotain 1,5 € 500g.

[QUOTE="Vieras";28958617]Unohtakaa kaikki jo noi soijat. Ei ole lasten ruokaa.[/QUOTE]

Millä perusteella ei ole?

Soijarouhe on sekä halvempaa, että proteiinipitoisempaa ja vähärasvaisempaa kuin ns. perusjauheliha.

Citymarketissa suomalaiset tomaatit olivat alennuksessa 89cnt/kg.
Niistä tomaattikeitto.
3kg tomaatteja, pari porkkanaa, yksi punainen paprika, sipuli ja muutama valkosipulinkynsi. Halutessaan voi maustaa kasvi/kana/lihaliemikuutiolla, Lidlistä kylkeen raejuustoa (1.95 purkki) niin tulee protskutkin.

Katso koulujen ruokalistoja. Usein kun koululla on jotain 70senttiä per oppilas "varaa" laittaa annokseen, niin ne ruuat eivät ole kalliimmasta päästä ja terveellisiäkin. Toki koulut tilaa isoja määriä tukusta, mutta ei se ruokalista kotona toteutettuna ole kovin paljon kalliimpi kuin koululle. :)

Yhteistyössä