Tämä kaikille jotka opiskelevat tai haluisivat opiskella jos ovat työttömiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niinpäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niinpäti

Vieras
Työttömän koulutustuki ja koulutuspäiväraha poistuivat 1.1.2010. Vuodenvaihteesta alkaen työttömän on ollut mahdollista opiskella ansiopäivärahalla, peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella. Lisäksi voi saada ylläpitokorvausta. Uutta on, että työtön voi opiskella omaehtoisesti ja suorittaa esimerkiksi loppuun kesken jääneen tutkinnon.

Työttömyysetua maksetaan työnhakijan osallistuessa työllistymistä edistäviin palveluihin, joita ovat:

•työvoimapoliittinen aikuiskoulutus,
•työkokeilu,
•työelämävalmennus,
•työharjoittelu, työ- ja koulutuskokeilu,
•maahanmuuttajien kotoutumistoimenpiteet,
•kuntouttava työtoiminta ja
•omaehtoinen opiskelu.

Opintojen rahoitus: Tyttmlle - Kopase.fi - Etel-Savon aikuiskoulutuksen verkkopalvelu

Tuli jossain juttua tästä opiskelusta ja ajattelin laittaa tänne avauksen jos jotain kiinnostaa, kävin tutkimassa asiaa, lukekaa linkistä lisää.

Niin..

Mä soitin työkkäriin ja kysyin tuosta, oli tosi nihkeä vastaus. On kuulemma vaikea saada ja "sun tilanteessasi opintorahalla olisi varmaan mielekkäämpi vaihtoehto". Sanoi, että menee hakemus johonkin käsittelykokoukseen ja antoi kaikin puolin ymmärtää, että mulla olisi hyvin heikot mahdollisuudet saada ko. tukea. Kysyinkin sitten, että kenelle sitä oikein myönnetään ja miksi tällainen uudistus on tullut jos sitä ei sitten ole mahdollisuuksia saada.

26v, ei ammattia, kotiäitivuosia ja yo-tutkinto (hyvät paperit) taustalla.

Toinen epäkohta on AMK-aikuisopiskelun työssäolovaatimus; mitä mä olen jos en aikuinen ja koulutuksen tarpeessa? Kahta vuotta nyt ei vain työkokemusta yli 18-veenä ole kun olen ollut lasten kanssa. Mun mielestäni typerää markkinoida edes tällaisia jos näin kohderyhmään sopivakin jää ulkopuolelle. :(

[QUOTE="vieras";21928982]Niin..

Mä soitin työkkäriin ja kysyin tuosta, oli tosi nihkeä vastaus. On kuulemma vaikea saada ja "sun tilanteessasi opintorahalla olisi varmaan mielekkäämpi vaihtoehto". Sanoi, että menee hakemus johonkin käsittelykokoukseen ja antoi kaikin puolin ymmärtää, että mulla olisi hyvin heikot mahdollisuudet saada ko. tukea. Kysyinkin sitten, että kenelle sitä oikein myönnetään ja miksi tällainen uudistus on tullut jos sitä ei sitten ole mahdollisuuksia saada.

Toinen epäkohta on AMK-aikuisopiskelun työssäolovaatimus; mitä mä olen jos en aikuinen ja koulutuksen tarpeessa? Kahta vuotta nyt ei vain työkokemusta yli 18-veenä ole kun olen ollut lasten kanssa. Mun mielestäni typerää markkinoida edes tällaisia jos näin kohderyhmään sopivakin jää ulkopuolelle. :([/QUOTE]
En tiedä yksityiskohdista tosiaan sen enempää, mutta lakiuudistus on ihan tosiasia ja kyllä tuossa ihan hyviä konkreettisia parannuksia näyttäisi olevan, ei sitten ilmeisesti sovellu ihan kaikille harmi juttu :(

[QUOTE="vieras";21928982]Niin..

Toinen epäkohta on AMK-aikuisopiskelun työssäolovaatimus; mitä mä olen jos en aikuinen ja koulutuksen tarpeessa? Kahta vuotta nyt ei vain työkokemusta yli 18-veenä ole kun olen ollut lasten kanssa. Mun mielestäni typerää markkinoida edes tällaisia jos näin kohderyhmään sopivakin jää ulkopuolelle. :([/QUOTE]

No sitten vaan opintorahaa ja opintolainaa, niin muutkin ovat tehneet! Valitse ammatti johon riittävät muutaman vuoden opinnot ja työllisyystilanne on hyvä. Ei pitäisi tulla ongelmia.

No sitten vaan opintorahaa ja opintolainaa, niin muutkin ovat tehneet! Valitse ammatti johon riittävät muutaman vuoden opinnot ja työllisyystilanne on hyvä. Ei pitäisi tulla ongelmia.

Joo-o, niinhän mä teenkin. Tosin tavoitteena on yliopistoon pääsy jolloin pystyisin tekemään töitä jonkin verran opiskelun+perheen ohella. AMK:ssa tämä ei oikein onnistu, niin paljon pakollista läsnäoloa.

Pointti nyt ei ollutkaan se, että mulle tuet ja heti nyt, vaan se että varmasti tuetaan typerämpiäkin asioita kuin vaikka mun opiskelujani. Kun nyt siis ilmeisesti putoan kaikkien noiden systeemien väliin. Lainoja on aikuisilla ihmisillä eri tavalla kuin yksinelävällä 19-veellä; en mä voi enkä halua nostaa montaa vuotta täyttä summaa opintolainaa jos ei aivan pakko ole.

Nuo uudistuksethan yrittää viedä järjestelmää siihen suuntaan, että lapsia uskallettaisiin ja olisi vara tehdä nuorempana, jo opiskeluaikana tai sitä ennen ja silti opiskelu olisi mahdollista eikä jäätäisi sossun eläteiksi tai ilman ammattia. Miten tämä edellä mainittu soveltuu minun tapaukseeni? Ei mitenkään. Mutta se onkin jo politiikkaa se sitten. ;)

Minä aloitin opinnot juuri korkeakoulussa tuolla tuella. Vaatii sen, että oot ollu töissä min3-vuotta ja että työt on loppunu työpaikan puolesta. Ja helposti sain kyllä tuon, en itse tienny koko tuesta kun kouluun hain. Mutta kun menin työkkärissä käymään, niin sielä työntekijä kertoi, että oon oikeutettu tähän rahaan ja siitä se sitten lähti rullaamaan =)

Yhteistyössä