Tämä on ihan älytön kysymys, mutta olen alkanut jo hyvissä ajoin miettimään, että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulu on taas....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulu on taas....

Vieras
viettääkö joulu omien vanhempien vai apen ja anopin luona?

Mieheltäkin kysäisin, että missä haluat joulusi viettää. Hän haluaisi mennä vanhempiensa (siis appi ja anoppi) luokse jouluksi.

Minustakin kieltämättä siellä on ollut 2 aikaisempaa joulua ihan ok meininkiä, ei hassumpaa.

Ja nytkin tekisi mieli sinne lähteä, mutta sitten kuitenkin tulee ajatus mieleen, että onko valintani ihan ok? Isälleni kun on tullut terveysongelmia, onneksi lieviä, mutta silti... Tulee vain näitä hassuja ajatuksia, että jos tämä olisikin hänen viimeinen joulunsa, niin katuisinko sitä myöhemmin, jos en tätä joulua hänen kanssaan viettänyt. Sitten kuitenkin mietin, että no se on sitten sen ajan murhe ja että ei voi elämää aina niin kirjaimellisesti suunnitella, elämässä tulee aina jotain yllätyksiä ja elämän suunta saattaa muuttua toiseksi.

Toisaalta ollaan oltu jo monta joulua vanhempieni luona ( joulut vuodesta 99 vuoteen 2006 ) niin koen myös senkin, että on toisillakin isovanhemmilla oikeus nauttia joulusta kanssamme ja myös nähdä lapsemme jouluiloa.

Jos menette aatoksi toisaalle ja joulupäiväksi toisaalle? Tai tapaninpäiväksi. Tai sitten vaihtoehtoisesti vietätte joulun kotona ja kutsutte isovanhemmat teille.

Meillä taas menee joulu niin että molempien vanhemmat tulee meille. Ennen lapsia me reissatiin aattona molempien luona, mutta kun esikoinen syntyi niin ilmotin että me vietetään joulu kotona ja tulkoon meille ken haluaa. Ja aina ovat tulleet ;)

Meillä oli kanssa ensin ongelmia siinä, kumman vanhempien luona joulu vietetään.

Sitten kun syntyi lapsemme, molemmat isovanhemmat olisivat halunneet meidät jouluksi luokseen.

Ratkaisimme sen niin, että molempien vanhemmat tulevat meille.
Ei tarvi meidän reissata pikkuisen kanssa ja saamme molemmat omien vanhempiemme kanssa viettää joulua.

Molempien äidit ovat kovia kokkaamaan, joten vietämme joulun nyyttäri periaatteella.
Isovanhemmat tuovat ruokia tullessaan ja ite kokkaan myös.

Joulu menee hyvin näin ja lapsikin nauttii kun on isovanhemmat paikalla.
Aamulla syödään joulupuuro miehen ja lapsen kanssa. Sitten joulurauhan julistuksen jälkeen tulee isovanhemmat ja vietetään aikaa yhdessä ja syödään ja sitten tulee joulupukki.

Mulla kanssa sama ongelma! :D Mutta ärsyttävintä tässä on se, että sekä omat ja ukon vanhemmat olettavat, että ollaan tulos just heidän luokse jouluaatoks syömään, saunomaan ja niin edelleen. Niin ja sehän nyt ei sovi, että oltais alkuilta toisessa paikassa ja loppuilta toises. :D

Juu, mutta emme voi ajella joulupyhien aikana kummankin luona, kun välimatkat ovat pitkiä paikasta toiseen. Ei olisi hääviä joulunpyhiä viettää autossa istuen. Toisekseen emme voi kumpiakin kutsua tänne joulunpyhiksi yhtä aikaa, koska vanhempani eivät pidä mieheni vanhemmista.

Joten on mentävä jomman kumman luokse, ei meitä jotenkin nappaa viettää joulua keskenämme täällä kotonakaan.

No jos olette kaksi viimeistä joulua olleet siellä toisten vanhempien luona, niin olisi ehkä kiva mennä vaihteeksi sinne sinun vanhempien luokse.... etenkin jos olette siellä viimeksi olleet neljä vuotta sitten.

....., en periaatteesta haluaisi mennä tänäkään jouluna vanhemmilleni, koska he menivät nyt syksyn aikana möläyttämään lapsellemme, että joulupukkia ei ole olemassakaan ja se on sellainen satu joka kerrotaan kaikille lapsille.

Ja kun minusta tuollainen asia kuuluu vanhemmlle eli että milloin lapselle paljastetaan että
joulupukkia ei ole.

No onneksi olen lapselle niin paljon syöttänyt juttua joulupukista, että kyllä vaikuttaa siltä, että olen vielä onnistunut säilyttämään joulun taian lapselle.

Tuo ei kanssa onnistu, että isovanhemmat tulevat tänne. Tai no kyllä se omilta vanhemmiltani onnistuisi, mutta ei miehen vanhemmilta.

Ei päästy yksimielisyyteen, niin päätettiin poikkeuksellisesti olla kotona ihan vaan oman perheen kesken =) Tapanina sitten valmistaudutaan matkaan kohti mummolaa.

Me ollaan viimeiset kymmenen vuotta menty vuoroperiaatteella. Tänä vuonna ollaan aattona miehen vanhempien luona ja joulupäivä mun vanhempien luona. Ensi jouluna taas toisinpäin. Tosin mun vanhemmat alkaa pikku hiljaa ikääntyä eli jossain vaiheessa siirrytään varmaankin mun siskon luo. Meillä on olemattomat tilat koko remmin juhlapaikaksi, joten jos ei erakkona halua joulua viettää, niin sitten on mentävä muualle.

Yhteistyössä