Hae Anna.fi-sivustolta

Tammenterhojen idätys

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä ZeiZei70, 23.03.2007.

1. ZeiZei70 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heippa!
    Löysin kaapista toissa syksynä noukkimani tammenterhot ja nyt ajattelin kokeilla laittaa ne kasvamaan. Pitääkö terhoista rikkoa kova kuori pois vai laitanko ne niine päivineen kukkapurkkiin?

2. tammivanhus Vierailija

3. -jaana- Vierailija

Olethan pitänyt niitä muutaman viikon kylmässä, muuten ei taida tulla mitään.

4. 2.jaana Vierailija

Parhaiten olen saanut itämään, kun olen jo syksyllä laittanut sisälle kukkapurkkiin tai ulos multaan. Ei tarvitse kylmäkäsittelyä, mutta tammenterhot voivat kuivua säilytyksessä talven aikana ja silloin eivät välttämättä lähde enää keväällä kasvamaan. Sama juttu myös hevoskastanjoilla.

Pihalla kasvaa jo kymmenkunta tammea ja muutama hevoskastanja omaa tuotantoa. Yleensä syksyllä sisälle purkkiin laitettu tammenterho itää joulun aikoihin ja kesäksi on sitten 10-15 senttinen taimi ulos istutettavaksi. Jänikset tykkäävät taimista, joten kannattaa suojata.

5. eine Vierailija

6. tammi Vierailija

siis jos mulla ollu pussis vanhoi tamme terhoja noi eiko ne enää idä?

7. sdfkljlösdk Vierailija

Jos tammenterhoja halutaan säilyttää talven yli, niin eleensä ne laitetaan poimimisvuonna melkein kuivaan hiekkaan, rasiaan ja jääkaappiin. Seuraavana keväänä multaan ulos. Tai sitten kylvetään suoraan syksyllä sopivaan paikkaan maahan. Sisällä niitä ei kannata kasvattaa, tuloksena on vain honteloa vartta.

Siemenillä on yleensä se taipumus, että jos niitä varastoi useita vuosia, itävyys kärsii.

8. Kasvattaja Vierailija

Itse myös työnsin viime syksynä keräämäni terhot suoraan kasvupaikalle noin 2-3 sentin syvyyteen ja kesällä oli jokaisesta tullut 15-20 sentin taimi.
    Eli ilmeisesti turhaa puuhaa kasvatella sisällä.

9. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samoin olen minä tehnyt. Hyvin lähtivät kasvuun, tosin hidasta se kasvu on.

10. apuri Vierailija

mulla on apuri joka istuttaa pihalleni mitä moninaisimpia kasveja pyytämättä ja käskemättä.
    Joka kevät pitää siirtää ensimmäistä ruohon leikkausta myöhäisempään ja katsoa tarkkaan mitä uutta pihalla kasvaa. Näet koskaan ei tiedä mistä jotain uutta putkahtaa esiin.

Tammentaimia on ollut joka kesä mitä ihmeellisimmissä paikoissa viimeiset 20 vuotta.
    Tänä kesänä poistin 10 uutta tainta. Yhden jätimme naapurin kanssa yhteisellä sopimuksella kasvamaan keskelle raja-aitaa. 2 tammea on jätetty kasvamaan tontin eri nurkkiin jo aiemmin.

V. 2007 apuri osasi istuttaa täydelliseen paikkaan hevoskastanjan. Keskelle pihanurmikkoa parhaimmalle paikalle aurinkoon. Parantelin vaan maata ympäriltä, poistin nurmikon ja laittelin kuoriketta juurelle. Nyt se on jo miehen mittainen ja todella tukevassa kunnossa. Tasainen ja kaunis.

Lehmuksen taimia oli tullut viime kesänä 3 kpl.
    Siirsin yhden paremmalle paikalle ja naapurit ottivat muut 2 tainta.
    Hyvin selvisivät viime talvesta ja kaikki kasvoivat mittansa verran pituutta tänä kesänä.

Samalla tapaa tulleita ovat lyhtykoiso ja sormustinkukka. Myös mooseksen palava pensas tuli jo liki 10 vuotta sitten, kukkapenkkiin kuinkas muuten, hyvälle paikalle. Lyhtykoisokin kasvoi kukkapenkissä kiven juurella paraatipaikalla.

Apurini (orava varmaan) jäljiltä nämä kasvit itävät helkkarin hyvin piilotettuna pudonneisiin lehtiin ja kukkapenkkeihin, niin miksi ne eivät itäisi ihmisenkin laittamana.
    Minä siis suosittelen laittamaan terhoja ulos mitä erilaisimpiin paikkoihin ja odottamaan kevättä.
    Kyllä se luonto hoitaa kasvin kasvuun ilman jääkaappiakin.

11. Ankelika Vierailija

Ihana kirjoitus edellinen viesti. Olen aina ollut oravien ihailija.

Tiedän sattumalta tammenterhoista aika paljon. On mukava seurata tätä tammenterhokeskustelua.

Jos asiaan haluatte oikein asiantuntijan neuvon, niin kyllähän se löytyy netistä ja soittamalla.

12. katariina Vierailija

Miten terhot voi säilöä talven yli? Olen kerännyt purkillisen terhoja ja ajattelin vasta ensi keväänä ne istuttaa maahan.

13. maahan vaan Vierailija

No, miksi et laita niitä jo nyt maahan, ovat keväällä jo itäneet. Istuta multaan ja pistä merkki, mihin olet laittanut, saavat talven aikana kylmäkäsittelyn.

Keväällä sun pitää laittaa ne ensin jääkaappiin, saamaan kylmäkäsittelyn, muuten eivät idä.

14. Irkku Vierailija

Laita ihmeessä maahan nyt. Niinhän ne puustakin putoaa maahan ja itää sitten keväällä. Ellei orava vie niitä pesäänsä ja syö.

Tuo orava-kirjoitus oli tosi suloinen.

15. katariina Vierailija

Tässä voi olla muuttohommat talven aikana edessä, joten en halua tänne niitä istuttaa. Eli voinko vain törpössä ne säilöä vai miten? Maata, hiekkaa? Mummolan kellariin on mahdollisuus ne viedä odottamaan kevättä.

16. maahan vaan Vierailija

Minä laittaisin kuivaan hiekkaan ja jonnekin rasiaan, sitten lykkäisin ne jääkaappiin talveksi.

Jos niitä on paljon, laita kuivaan hiekkaan ja vie sinne kellariin. Kokeile kumpi juttu onnistuu :)

17. dfölkgdl Vierailija

Voi säilöä, hiekkaan ja sitten jääkaappiin. Rasiaa on syytä availla muutaman kerran, että ilma pääsee tuulettumaan. Jos hiekka on liian kosteaa, terhot joko homehtuvat tai alkavat itämään. Itäminen voi muutenkin tapahtua jo jääkaapissa, joskus ehkä helmikuun paikkeilla, jolloin ulos ei voi vielä istuttaa.
    Jos multaa käyttää rasiassa, niin terhot todennäköisesti mädäntyvät.

18. kuivaa pitää olla Vierailija

Minä laittaisin kuivaan hiekkaan ja jonnekin rasiaan, sitten lykkäisin ne jääkaappiin talveksi.
    Jos niitä on paljon, laita kuivaan hiekkaan ja vie sinne kellariin. Kokeile kumpi juttu onnistuu :)

Tuossa edellähän sanottiin että KUIVAAN HIEKKAA.

19. katariina Vierailija

Haittaako, jos osa on jo itäneitä? Onko itäneet varmempi säilöä mummolan nurmikkoon..? :)

20. just' Vierailija

21. jdslfkjsölfj Vierailija

Ei ihan kuivaan. Tässä yksi ohje siementen kylmäkäsittelyyn.

Exotic Garden - Viljelyohjeita

22. kyllä itää Vierailija

Laitoin viime vuonna kesällä etelä-suomesta tuodut tammenterhot kukkapurkkiin ja kastelin, kun muistin. Syksyllä alkoivat taimea puskemaan. Eivät siis olleet missään kylmässä.

23. 15v Vierailija

Voiko tammenterho olla raaka kun sen istuttaa?

24. Terhoitsija Vierailija

Löysin pihalta tammenterhon joka on jo vähän itänyt voinko laittaa sen multaan? Haluaisin kasvattaa sitä kesän sisällä huonekasvina onko se mahdollista?

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu