Hae Anna.fi-sivustolta

Tammikuun ajatukset 2009

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä 2009, 01.01.2009.

1. Hanna28(eikirj.) Vierailija

Missä vaihees muiden hoidot on tällä hetkellä? :)

2. Säde-82 Vierailija

Kyllä tää touhu tuntuu välillä niin turhauttavalta (ja kalliilta).. Ultrassa kävin tänään ja yks johtofollikkeli sieltä löytyi, höh.. Olis voinu olla enemmänki niin olis ees vähän parempia mahkuja. En oikeen jaksa uskoa tähän.

Vajaan satasen se taas maksoi. Hassua kun kampaajalle menoa olen siirtäny jo ties kuinka kauan, "kun se on niin kallista". Vaikka saman verran noi ultratki maksaa.. No tärkeysjärjestys ehkäpä tässä kuitenki painaa..

Meilläki varmasti vanhemmat auttais hoitojen maksuissa JOS tietäisivät. Miten te ootte kertonu ihmisille tästä asiasta? Äitiäkään en näe naamatusten ku muutaman kerran vuodessa (välimatkan takia) niin tuntuis hassulta vaan kesken puhelun tokaista, et me ei saada lapsia ja hoidot maksaa muutaman tonnin? Tai kun kaveri yks päivä kyseli kuulumisia, niin taaskin vastasin vaan, et "ihan hyvää, ei ihmeitä, samaa vanhaa ku ennenki". Tahtoisin kertoa, jotta sais jakaa vähän tätä murhetta jonkun kanssa, mutta jotekin aina naksahtaa joku etten muka voi.

3. Hanna28(eikirj.) Vierailija

Säde, no jos siitä yhdestä tulis just se odotettu tulos? ;o)

Mä en tiiä olenko joku ihmeen avo-hölösuu, mutta mä en ole kokenut minkäänlaista ongelmaa kertoa läheisille ihmisille tästä lapsettomuudesta. Pääasiassa ystäväpiirini on ns helposti munivia, joten eivät ihan täysin voi ymmärtää tuskaani, mutta yrittävät kuitenkin. Ja olen aina saanut tukea heiltä. Se on monesti niin, että apua ja tukeaa saa kun uskaltaa vaan kertoa:) EIkö sitä sanota, että jos antaa niin saakin :) Ja Suomessa tää mentaliteetti on se,että pitäis yksin pärjätä ja murehtia asioita. Ja paskat mun mielestä, kukaan ei täällä yksin pärjää.
    Mutta,jokainen tekee niin kuin tekee. Itse olen huomannut omalla kohdallani, että avoimuus on kannattanut. Näin ei pakosti kaikilla tietenkään ole :)

4. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Iltaa!

Mää olen tosiaan kertonut omille että appivanhemmille ja muutamille ystäville. Varsinkin parhaimmat ystävät tietää. Mutta en tosiaan kaikille läheskään.
    Mun ystävä-tuttava piirissä myös lisäännytään koko ajan hihi..ja helpolla, ei kaikki helpolla, mutta suurin osa.
    Ja eihän ne ymmärräkään joilla ei ole tätä ongelmaa, haluaa ymmärtää ja auttaa, mutta eihän sitä tiedä kun vasta kun itse on kokenut. Ihanasti tukevat kyllä!
    Mutta siksi en kaikille sano, kun en halua sääliä tai jatkuvaa kyselyä ja tuijottelua, että joko on tärppiny yms.
    Ja kun hoidot on käynnissä, siitä tietää äiti + kaksi ystävää, ei juuri muut.

Säde...se yksi folli voi tosiaan olla se mitä tarvitaan! ;) minkä kokonen, muistatko? Miten jatko?

5. Hanna28(eikirj.) Vierailija

Missäs vaihees muiden hoidot on? Vitsit kun jaksais odottaa..
    Nyt pitäis vielä 7pv syödä teroja ja odottaa kierron alkua. Tarvii varmaan käydä sittenki hakee niitä metuja. Mulla on ollut niistä nyt kuukauden tauko. Pakko vaan yrittää kestää ne sivuoireet ;o)

Muuten, onpas täällä hiljaista. JUHUU ;)

6. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Moikka Hanna!
    Mää kans oottelen ensi tiistaita, sitten kuullaan mitä aletaan tekemään. Pyydän primot, että voin aloittaa kp15 ja näin saadaan menkat sitten ajallaan ja päästään hoitoihin sitten taas..
    Tämmönen odottelu vaihe on kyllä tylsintä, mutta eipä ne hääppösiä oo piinapäivätkään..!
    Tässä ruokaa laittelen moikka!

7. Hilma77 Vierailija

Säde, voi pahus! Mutta toisaalta yksi siihen vain tarvitaan! Ymmärrän sua, ettet välttämättä halua puhua aiheesta. Itse olen muutamille kertonut ja suurin osa jättää utelut sikseen, paitsi isosisko :/ Hän jaksaa aina udella aiheesta ja nyt olenkin tehnyt niin, että en edes kerro missä vaiheessa mennään. Toki saattaa olla, että hän äidin kautta saa tietää, mutta sille ei sitten oikein voi mitään. Ärsyttää vaan, kun toinen koko ajan utelee *äh* Niin, eikä hänellä lapsia ole eikä hän siskonlapsien toivossa kysele. Mutta ei hän mikään ilkiökään ole; asia on hieman monimutkaisempi. Kohta tulee romaania aiheesta... ;)

Hanna, me ollaan julkisella puolella ja juuri sain gyneltä lähetteen lapaan, kun toisessa munasarjassa on jotain häikkää. Asiaan liittyvä termi löytyy viime ketjusta - itse olen sen jo autuaasti unohtanut. Eli lapa on helmikuussa ja mies antaa oman panoksensa sitä ennen *hekoheko*

Anenille jaksamista, kyllä tiistai tuolta taas tulee! Ja samoin Hannalle jaksamista ja superisti tsemppiä jos haet niitä metuja, niin jaksat sivuoireet!

Ja paljon haleja Minnille. Oli kyllä tosi kurjaa, ettet päässyt tässäkään kierrossa jatkaan hoitoja. Jotenki tuo teidän klinikan ajanvaraus systeemi kuulostaa melkein kiusaamiselta. Eikös se ollut niin, että vain kolme otetaan joka kuukausi?!

Mutta aurinkoa kaikille ja jaksetaan eteenpäin!

8. Minni_ Vierailija

Mä oon ilmeisesti samanlainen hölösuu kun Hanna, mustakaan ei oo ollu vaikea kertoa tästä lapsettomuudesta. Jänskätti vähän kertoa äidille, mutta hyvin se meni. Jotenkin puhe kääntyi lapsiin, ja sanoin "itseasiassa siihen liittyen, meillä on tässä pieni projekti pian käynnissä", ja sanoin asiat miten ne on.

Hilma, ei sentään kerran kuukaudessa mutta kerran päivässä ottavat kolme hoitoon, kun niillä ei oo resursseja enempään. Mutta tää on maan suurin julkinen klinikka niin halukkaita on paljon, varsinkin kun on joululoma takana, ja viime kesänä oli sairaanhoitajien lakko joka ruuhkautti koko klinikan niin pahasti että siitä kärsitään vieläkin. Mutta ens kerralla niiden on "pakko" ottaa mut, kun ne mainostaa kotisivullaan että ne pyrkii siihen että max. 2 kertaa peräkkäin voi saada kieltävän vastauksen, kolmannella ne "tekee kaikkensa" että pääsee hoitoon. Mutta tää on niin perseestä kun ei voi suunnitella elämää kuin kuukauden kerrallaan, ei voi varata mitään lomiakaan. Mutta ei voi mitään.

Säde, muistaakseni Pimmullakin oli yksi sinnikäs folli ja se tuotti plussaa! :)

9. Minni_ Vierailija

Mä oon ilmeisesti samanlainen hölösuu kun Hanna, mustakaan ei oo ollu vaikea kertoa tästä lapsettomuudesta. Jänskätti vähän kertoa äidille, mutta hyvin se meni. Jotenkin puhe kääntyi lapsiin, ja sanoin "itseasiassa siihen liittyen, meillä on tässä pieni projekti pian käynnissä", ja sanoin asiat miten ne on.

Hilma, ei sentään kerran kuukaudessa mutta kerran päivässä ottavat kolme hoitoon, kun niillä ei oo resursseja enempään. Mutta tää on maan suurin julkinen klinikka niin halukkaita on paljon, varsinkin kun on joululoma takana, ja viime kesänä oli sairaanhoitajien lakko joka ruuhkautti koko klinikan niin pahasti että siitä kärsitään vieläkin. Mutta ens kerralla niiden on "pakko" ottaa mut, kun ne mainostaa kotisivullaan että ne pyrkii siihen että max. 2 kertaa peräkkäin voi saada kieltävän vastauksen, kolmannella ne "tekee kaikkensa" että pääsee hoitoon. Mutta tää on niin perseestä kun ei voi suunnitella elämää kuin kuukauden kerrallaan, ei voi varata mitään lomiakaan. Mutta ei voi mitään.

Säde, muistaakseni Pimmullakin oli yksi sinnikäs folli ja se tuotti plussaa! :)

10. Hilma77 Vierailija

Minni, niin tietysti! Höh, kylläpä mä ajattelin hassusti. Nyt nolottaa.. ;)

11. Säde-82 Vierailija

Tammikuun ajatukset 2009
    [email protected] 30+29 Y05/04 M erittäin huono sp.laatu, ICSI helmikuussa??
    Säde-82 26+33 Y05/07 pco ja sp vähän häikkää, clomit, 1.IUI helmikuussa.
    Hanna28 28+35 y12/04, pco todettu -04, mieheh sp-laatu lievästi alentunut, terot,metut&clomhexal. Eka inssi tulossa.
    Hilma77, 31+35, Y03/07, + 01/08, km 02/08
    ANEN, 25+28, Y11/03, + 09/06 siitä tytär 05/07, PCO, uudet hoidot 06/08 3 inssiä-negoja. 01/01 keskustelu jatkosta.
    Taustajoukoissa mukana tsemppaavat:
    Erica 32+35 Y03/07 +09/07, km 10/07, ovulaation induktio+ inssi 17.10 ->nega
    Minni 28+26 Y04/07, M erittäin huono sp.laatu, N lievä PCO, 1. ICSI nega
    Keiju 27+26 Y07/06 inssi syksyllä

Plussat:
    Neilikka 27+26 Y01/07 PCO, metut+tamut sitten auttoi, +07/2008
    Wilma 28+28, Y09/07, alentunut sp.laatu, FSH-hormoni arvo korkea +10/2008
    mminttu 22+23 Y10/07 pco, M alentunut siittiöiden määrä, clomeja syödään ja yleiselle lääkäriin

Päivitinpäs aikani kuluksi vähän listaa omalta osaltani.

Tän kuun ovis on bongattu, aika hassua vaan, et nyt tikku ei näyttänyt NIIN selvästi sitä kuin viimeksi, siksi olin vähän epävarma, mutta uskoisin kuitenkin että se oli ja meni. Eli taas pari viikkoa ja pettymys. Vaikkakin nyt jo tiedän, että menkat sieltä tulee niin en varmaan hirveen korkealta putoa. Muutenkin tuntuu, että usko raskautumiseen alkaa oikeasti kadota. Vielä vähän sitä kai uskoo kun jaksaa yrittää, mutta usko onnistumiseen alkaa hiipua pikkuhiljaa. :( Tuntuu vaan siltä, että miten se nyt onnistuisi kun se ei kerta ole ennenkään onnistunut.

Sit kun kävin viikolla siellä klinikalla niin oli yllättävän paljon porukkaa.. Ja viel nuorta porukkaa, muakin varmasti reilusti nuorempia. Tuli vaan siellä niin surullinen olo muidenkin puolesta.

Miten teillä muuten on, onko mies ollut mukana jokaisella käynnillä? Kun välillä tuntuu et mä oon ainoa, joka siellä nököttää yksin. Musta on vähän "turha" miehen tulla mukaan esim. ultraan, kun pärjään siellä ihan hyvin yksinkin, samoin aukiolotutkimukseen menen yksin. Ja kun vielä ite pääsen niin helposti töistä pistäytymään siellä ja mies joutuisi hirveesti järjestelemään niin musta se on turhaa. Inssiki menee varmaan kyllä ihan yksinään, ellei se nyt välttämättä halua tulla mukaan, mitä epäilen..

12. [email protected] Vierailija

Kyllä haluan että mies tulee mukaan itse punktio ja siirto kerroille, välttämättä ei tarvi tulla ultriin ne kun tehdään omassa sairaalassa. Jo sen takia haluan kun ne tehdään toisella paikkakunnalla niin saa toimia kuskina. Meillä ei vielä ole ollut mitään käyntejä paitsi tuo ensikäynti mihin vaadittiin miehen läsnä oloa vaikka en ymmärrä miks koska se käynti oli muutenkin aika vailla merkitystä. Tietty siellä kerrottiin vaihtoehdoista ei oikein muuta paitsi sitten ultra. Ultrannutkaan eivät meinanneet, oltiin jo lähdössä kun lääkäri sano että tietty voitas vielä ultrata, mulla kun oli yksityisen gynen lausunto edellisestä ultrasta.

Huomenna aukeaa meidän poli joulu tauolta että saan varata suunnittelu ajan. Nyt olis kp 21/30-32. Ovis meni tässä kierrossa ohi, ihan hailakan viivan sain tikkuun mutta seuraavana päivänä ei mtn.

Mä pelkään että ton meidän "parantuneen" sperman takia pian joudutaankin insseihin. Mikähän on se siittiöiden kriteeri millä joutuu insseihin ekaks, liikkuvuus, normaalimuotoiset, vai kokonais määrä...

Nyt jäähallille katsoon peliä ja siiderille

13. Säde-82 Vierailija

Varmaan aika lääkärikohtaista minkä lääkäri katsoo olevan riittävän hyvää spermaan inssiin ja varmaan se kokonaisuus ratkaisee.. Meillä ei oo normaalimuotoisia, mutta lääkärin mielestä on ihan hyvät mahikset inssillä, koska muut arvot on hyvät. Toisaalla lääkäripalstalla lääkäri vastailee, että jos normaalimuotoisia ei ole niin sitten suoraan icsiin ja toinen lääkäri on sitten sitä mieltä, että inssi tai jopa luomuilukin voi riittää. Ja taas toisaalta luen, että epänormaali ei pysty hedelmöittämään munasolua ja toisaalla sanotaan ja oma lääkäri sanoo että pystyy.. Et ota näistä nyt sit selvää.. Välillä tuntuu, et olis parempi olla lukematta ollenkaan netistä mitään ja uskoa vaan omaa lääkäriä.

Kyllä mullaki mies saa sit tulla mukaan jos pitää noita punktio/siirtojuttuja alkaa tekemään, sit tarviin jo henkistä tukea sinne ja sit jos on kovin lääkitty niin varmaan fyysistäkin tukea.

14. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Iltaa!!

Meilläkään mies ei oo ollu ultrissa tai insseissä mukana. En oo kokenu tarpeelliseksi. Ne kun kestää 5-10min, tuntuu turhalta et se järkkää töistä poissa oloo "sen takia"..kun tosiaan pärjään yksin.
    Mutta näissäkin on "makuasia", kuski ja tuki asia..ja hienoa jos mies pääsee mukaan! Onhan se heidänkin juttu 8)
    Mutta minä en oo "tarvinnu"..
    Noissa punktio jutuissa ja tollasissa haluisin minäkin hänet mukaan!
    Eli säde, et ole ainoa :)
    Ja heeei...leuka pystyyn, niin kauan uskotaan kunnes toisin sanotaan! Eiks nii?
    Tuttuja nuo tunteet joka tapauksessa..

Mää en oo vieläkään tilannu niitä ovis testejä, onkohan kohta myöhästä?? Nyt kp7, koska olette alkanu tikutella? Kauan ne tulee netistä tilattuna?

Mukavaa v.loppua!

15. [email protected] Vierailija

Noin sanoi mun lääkäri. Todellakin, taitaa olla yhtä monta oikeaa tietoa kun on lääkäreitä...

ANEN; mulle tuli ovis tikut saman viikon aikana ja mammaksi.fi tilasin ne

16. Säde-82 Vierailija

Juu, mun lääkäri tosiaan sanoi, että epämuodostunut voi hedelmöittää munasolun. Vielä seuraavalla kerralla erikseen kysyin vielä asiaa, niin vakuutti näin.. Ihmeellistä.. Minkä klinikan lääkäri sulle ton jutun kertoi?

Mammaksilta tulee muuten nopeammin ku halpatestiltä testit..

17. [email protected] Vierailija

keskussairaalan lapsettomuuspoliklinikan lääkäri.

18. Säde-82 Vierailija

tosi outoa kyllä et noin radikaalisti eroaa väitteet.. Toihan kun ei ole pelkästään "mielipideasia" vaan tutkittua tietoa pitäisi olla..?! Varmasti on tutkittu tuota asiaa. Taas herää epäilys tuonkin asian suhteen.. Vaikka lääkärin kanssa rautalangasta väännettiin asia, mutta silti, ei noin paljoa vaan VOI poiketa lääkärien omat näkemyksetkään.. Ainakaan näin maalaisjärjellä ajateltuna.

19. [email protected] Vierailija

Luulis että asia on joko tai, mutta ei jus niin kun sanoit mielipide asia.
    En ymmärtänyt asiaa lääkäriltä sen kummemmin kysellä ja selityksiä vaatia. Uskoin heti mitä se sano. Näköjään kaikki pitäs aina vaan kyseenalaistaa mutta itse kun on vielä niin noviisi tässä asiassa niin aina tulee uskottua lääkäriä kaikessa.

20. Minni_ Vierailija

Hmmm... kaipa niitä epänormaalejakin voi olla erilaisia. Esim. mun työkaverin poikaystävän siittiöillä ei ole päätä, pelkkiä häntiä (kuulemma tosi harvinaista), eli ne uimarit ei ainakaan hedelmöitä ketään. Meillä on kans paljon niitä epänormaaleja, ja ne kaiken lisäks möllöttää paikallaan suurin osa.

21. [email protected] Vierailija

Eikö ne tulkita kaikki epänormaaleiksi vaikka olis mitä tahansa häikkää, päässä, hännässä tai keskikappaleessa. Ihmeteltiin sitä että lääkärit on montaa mieltä niiden hedelmöittämis kyvystä, siis epänormaaliksi luokitellun, eikä jaotellut siinä että mistä on poikkeava...

22. Säde-82 Vierailija

Meidän lääkärin mukaan kaikki vähänkään normaalista poikkeavat luetaan epämuodostuneiksi ja kriteerit on kuulemma tosi tiukat. Näytettiin meille kuviakin minkälaisia kaikkia voi olla ja silti pystyvät hedelmöittämään. Se tzi-arvo kai kertoo enemmän epämuodostuneiden hedelmöittämiskyvystä. Mikä mary teillä muuten oli uudessa testissä toi tzi arvo?

23. [email protected] Vierailija

ensimmäisessä näytteessä oli 1,49. Uudessa ei ollut moista lukua lainkaan, ainakaan samalla nimellä.

24. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aamupäivää!

[email protected], tilasen ne ovulaatiotestit eilen mammaksilta. Katotaan nyt kuinka pian tulee, nyt kp9. En usko kuitenkaan, että tulee toista kiertoa, varsinkaan putkeen jossa olis ovis!
    Huomenna sitten kuullaan, mikä mun jatko on...

Muakin rupes kiinnostaan noi siittiötulokset...saiskohan niitä erittelyjä seuraavassa hoidossa, kun lasti on annettu?

Hyvää alkavaa vkoa!

25. Säde-82 Vierailija

Mä kysyn teiltäkin, jos sattuisitte tietämään..

Eli kun mun täytyy mennä työhöntulotarkastukseen ja siellä on esitietolomakkeessa kysymyksiä montako kertaa on käynyt lääkärissä viime aikoina, yms.. Jos totuuden mukaan vastaan, niin jonkun selityksenhän ne haluaa ja sit tää lapsettomuus tulee ilmi. Eli voinko mä ihan rehellisesti vastata ilman, että asia menee työnantajan tietoon? Oon vähän kahden vaihella.. Vale olis helppo, mutta kun ei kehtais..

Muuten ei mitään uutta, ens viikolla sit odotellaan taas menkkoja alkavaksi ja sit suunnataan sinne inssiin..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri