Hae Anna.fi-sivustolta

Tammikuun ajatukset 2009

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä 2009, 01.01.2009.

1. Minni_ Vierailija

Mun mielestä noi lapsettomuustutkimukset ei liity työkykyyn mitenkään suorasti, joten jättäisin mainitsematta. Eri asia olis jos sulla ois krooninen sairaus, mutta sä olet täysin terve ja työkykyinen hoidoista huolimatta. Ei se mun mielestä kuulu sun tulevalle työpaikalle, mutta jos myöhemmin haluat kertoa (jos tarvii selitellä poissaoloja) niin se on ihan eri asia.

Mutta tää on vaan mun mielipide :)

2. Keiju80. Vierailija

Säde, mä olin pari kuukautta sitten vastaavassa työhöntulotarkastuksessa, enkä maininnut siinä kaavakkeessa näitä lapsettomuushoitoihin liittyviä lääkärikäyntejä ym. Koin, että ne eivät kuulu työterveyshuollon piiriin millään tavalla. Muutenkin siellä tarkastuksessa sitten juteltiin työssä jaksamisesta, viihtymisestä yms, joten olisi tuntunut aika hölmöltä alkaa lapsettomuusasioista siinä avautumaan. Hoitohenkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus, joten he eivät voi työntekijää koskevia asioita esimiehelle kertoa! Mutta teet niin kuin itse parhaaksi koet :)

3. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Säde..niin eihän se tosiaan vaikuta työkykyyn mitenkään. Mitä sillä kysymyksellä ajetaan takaa? Sairastavuutta yleensä vai poissaoloja..vai sekä että.
    Mutta eihän ne tiedot työnantajalle mene? Mun mielestä ne pysyy niiden seinien sisällä missä sen teet, niin mulle sanottiin aikoinaan.
    Kun kysyttiin huumeet yms, ettei pomo näitä lue tai saa lukea..hah, vaikken siis huumeita ole koskaan käyttänytkään, mutta siis esimerkiksi laitoin. 8)

Omaa napaa, kuulumisia tämän pvn keskustelusta..
    "Sain" sellasen lääkärin jota en olis halunnu, kun mun "oma" ei ollut paikalla...mutta hän olikin MUKAVA!! Meillä oli oikein antoisa keskustelu jatkosta, ja hän kuunteli toiveitani ja sanoi jopa, että ajattelisi varmaan samankaltasia asioita itse jos olisi tällainen ongelma..! Oho..

Eli vko 18 olisi punktio ja siirto ja SAIN SIIS KEVYEN IVF:N, eli kasvatetaan vaan se 1-2, missä on riski mennä mönkään hetimmiten, mutta sen riskin otan! Eli se on VASTA TOUKOKUUSSA!!
    MUTTA SAAN YHDEN INSSIN TÄHÄN VÄLIIN :)
    Ei ainakaan mene sitten ihan odotteluksi vain..

Eli aloitan su:na primot, ja kun menkat alkaa niin alotan suoraan pisteleen ja ennen kp 10 seuranta uä..ajottuu ehkä tonne 9.2.
    Eli nämä ovat suunnitelmat. Niitä kohti..

Mukavaa ma iltaa kaikille!

4. [email protected] Vierailija

Hienoa ANEN että asiat sujuu rivakasti ja saat suunnitella jo paria hoitoa eteen päin.

Tylsää, että eri kuntien asukkaat on näin eriarvoisessa asemassa. Mua V***** jo valmiiks se että meidän kortit on tämän ensimmäisen ja ainoan yrityksen varassa... Meidän sairaala ei tosiaan tee kun sen yhden hoidon per vuosi per pariskunta. Mä olen päättänyt että jos ei kerrasta tärppää en ala odottelemaan seuraavaa hoitoa vuoden päiviä. Toki vois hakeutua yksityiselle toiseen yritykseen mutta en tiedä, tuntuu että jotenkin sitä alkaa elämä pyörimään liiaksi tän asian ympärillä. Itse olen hyväksynyt asian niin hyvin kun mahdollista enkä ala itseäni kiduttamaan vuosia eteen päin vaan ajatuksella että jos joskus onni potkisi...

5. Hanna28(eikirj.) Vierailija

Hei,
    Anen sun suunnitelmat kuulostaa hyvältä :) Ei muuta kun etiäpäin.

ON: Mä ite olen jotenkin skeptinen ton inssin suhteen. Siis, että siitä ei varmaan ole meille apua. Tuntuu, että niin harvoilla onnaa.

Mutta mulla tuli yht´äkkiä mieleen, että..
    Olen aloittanut nyt 6.1 terolutit joita syön sen 10pv, eli loppuvat 15.1. Täten menkat mulla alkavat varmaankin 18.1(kp1). Kp 3-7 clomit ja uä kp9. Jos kp9 ultrassa ei ole munasolu kasvanut tarpeeksi aloitan menopur pistokset(ja pregnyl irrotuspiikin).
    No mutta kuitenkin tämän laskelman mukaan minulla osuu kp 14 ja kp15 osuu viikonlopulle. Estääkö tää inssin? Perlkules..

6. Säde-82 Vierailija

Miten mulla on ihan samat tuntemukset hanna sun kanssa ton inssin suhteen.. Tuntuu vähän turhalta kun onnistumismahdollisuudet on niin pienet.. Mutta kai sitä pari kertaa voi koittaa..

Väestöliitolla on ainaki ohje inssistä, että jos ov-testi on plussa vaikka maanantaina niin tiistaina on sitten inssi ja jos puolestaan pe tai la niin lauantaina on inssi. Julkisesta luulisin, etteivät lauantaisin tee, voin toki olla väärässäkin.. Eli kai se vähän ohi menee jos pahimmoilleen sattuu..?

Joo, en taida mainita näistä lääkäreistä ollenkaan esitietolomakkeessa kun eivät liity mitenkään suoranaisesti työkykyyn..

7. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aamua!
    Julkisella ei ainakaan meillä tehdä v.loppuisin mtn..mutta voi olla erikäytäntöjä, kannattaa soittaa ja kysyä. Ja yrittää sumplia vaikka jos sais pidennettyä ovista tms.
    Mullakin yhdessä kierrossa meinas tulla kiirus kun munis ei ollu tarpeeks iso ti:na ja pe:na inssi saatto olla liian aikasin ja ma:na jo myöhästä, ehdotti kotikonstein, mut sit tehtiinkin pe:na inssi. Munis oli kasvanu ihan hyvin sittenkin, eli näinkin voi käydä.

[email protected], kuulostaa tosi oudolta toi yksi hoito/per vuosi...onko tosiaan noin ruuhkasta!? Toiset saa mahollisuuden kerta / kk, siis ne jotka luomusti ovuloi...ja sun pitää saada mahis vaan kerta vuosi..HUHHUH..!!

8. Katriina _ Vierailija

Hei kanssaihmiset, tai onko täällä enää tuttuja paikalla? En oikein tiedä kelle avautua, ahdistus alkaa olla suunnaton ennenkaikkea tämän kropan ja lapsiasian tiimoilta. Tässä ketjussa olis tuttua porukkaa, onko se teille ok, jos kerron oman tilanteeni täällä?

9. Minni_ Vierailija

Katriina, antaas tulla :) Täällä sitä edelleen roikutaan, joskin hieman harvemmin kuin normaalisti.

ANEN, hyvä että sait sovittua just sellasen IVF:n kun haluat. Täytyy antaa pisteet joustavuudesta teidän klinikalle, en olis välttämättä uskonut että julkinen puoli tekis paljon muuta kun "standardi"toimenpiteitä liukuhihnalla.

[email protected], tosiaan ihan hanurista noi kuntaresurssit, miten eri asemassa sitä onkaan. Ja sun ei oo mahdollista mennä vähän kauemmas, jonkun isomman kunnan piiriin tekemään lisää hoitoja.. ? Miten teillä sujuu arki miehen kanssa? Eikai se enää lähde reissuun?

Tänne ei kuulu sen kummempaa, muahan ei otettu kahtena viimesenä kertana hoitoon, resurssit vähissä täälläkin julkisella. Ärsyttää soittaa joka kuukaus, ja sitten taas pettyä, ja mitään lomia tms ei voi suunnitella. Mutta mitäs mentiin ostamaan kallis auto johon meni kaikki säästöt käsirahaan, muuten ois ollu varaa mennä yksityiselle. No, onneks pian alkaa uus työtehtävä niin on ainakin muuta ajateltavaa!

10. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Katriina_ilman muuta avaudut!! Sitä varten täällä ollaan!! :)
    Minni_, meidän klinikka onkin toiminut mielestäni kaiken aikaa tosi kivasti..paljon on risuja julkisille annettu, mutta en voi kyllä "omalle" sellaisia antaa, kaikki on käynyt jouhevasti.
    Mää jäin edelleen funtsaan tota [email protected] hoidon harvinaisuutta...käsittämätöntä, ja tuskallista hoidossa oleville!

11. Katriina _ Vierailija

No niin, kiitosta vaan. Tutut (lähinnä kai Minni ja Erica) mun tilanteen tietääkin, muilla ihan lyhyt briiffaus. Endo todettiin pitkän lääkäreissä ravaamisen jälkeen 2006 kesällä. Oireita oli inhottava pari viikkoa ennen menkkoja alkanut ja menkkoihin asti kestänyt vuotelu, karmeat kuukautiskivut yms. Sain diagnoosin jälkeen lähetteen laparoskopiaan, mutta tulin kaikeksi yllätyksekseni raskaaksi ja se jäi sitten tekemättä. Poika syntyi huhtikuussa 2007.

Ja nyt melkein kahden vuoden jälkeen ollaan samassa pisteessä. Kivut eivät ole ihan samaa luokkaa vielä kuin tuolloin, nyt on maha ollut kipeenä, ulostaminen sattuu jonkin verran ja uutena oireena on ilmaantunut hartiapisto. Mutta ennen kaikkea nuo vuodot ovat elämää häiritseviä kyllä. Kolmen kierron ajan mulla oli clomit ja luget, joista ei valitettavasti ollut mulle apuja raskaaksi tulemiseen, mutta vaginaalisesti otettuna noi luget sentään piti nämä "esimenkat poissa". Menkat käynnistettiin alkusyksystä Femoston-kuurilla, kun eivät itsestään raskauden jälkeen ja imetyksen loputtua alkaneet.

Nyt on menossa eka luomukierto kp 22 ja vuotelu alkoi taas kunnolla eilen. Kaikenvärisiä ja kokoisia limakalvonkappaleita tippuu, useimmiten kakkoshädän yhteydessä, kuten silloin "ennen vanhaan". Kunnon klimppejä, seassa kunnolla verta, välillä ruskeeta, välillä punasta. Ja tätä riemua kokemukseni mukaan kestää siihen saakka, kunnes menkat alkaa. Aiemmin kierto oli 32 pv, nyt clomeilla se on ollut 31 pv.

Pitäsköhän mun mennä jo tässä kierrossa lääkäriin? Jatkosta oli tarkoitus sopia jos ei pariin kuukauteen raskaudu, mutta nämä inhottavat vuodot ovat kyllä selkeä merkki paluusta entiseen. Lieköhän mulla sitten kuitenkin edessä laparoskopia.

12. [email protected] Vierailija

Rahalla saa ja hevosella pääsee... Mitä tarkotit Minni tolla, voiko sitä vaan hyppiä kunnasta toiseen missä sais parempaa hoitoa? Me ollaan aika isossa kunnassa, se vaan on nyt uuden vuoden kanta meidän sairaalalta. Toivottavasti ne säälis meitä sen verran kun aletaan jo oleen näin vanhojakin :) Ens keskiviikkona se sitten nähdään... Alkais vaan äkkiä vuodot...

Anen, en voi minäkään muuten meidän polia haukkua, ihana lääkäri ja hoitaja. Sekä tosi nopeeta toimintaa. Syyskuussa oltais päästy jo hoitoihin ja lähete meni sinne toukokuussa, ja se oli koko kesän kii.
    Minni, sitten mies saa lähteä maailmalla tienaamaan kun tämä projekti on saatu päätökseen, päättyy se hyvin tai huonosti. Kyllä veri vetää...

13. Sivusta.. Vierailija

Katriina, usein on sanottu, että clomit ruokkivat endometrioosia eli osaava gyne ei määrää niitä endopotilaalle, vaan siirrytään suoraan esim. piikityksiin. Muistelisin ketjua seuranneena, että sinullekin määrättiin huikeat kaksi tablettia per päivä ja vielä ilman seurantaa, oliko näin? Missä kävit gynellä, lapsettomuusklinikalla vai ihan yksityisellä gynellä, jonka erityisala on jokin muu kuin lapsettomuus? Suosittelisin suunnitteluaikaa jonnekin lapsettomuusklinikalle, jos asia sinua vaivaa.

14. Minä vain... Vierailija

Neljän kuukauden yritys ei vielä tarkoita lapsettomuutta, varsinkin jos yksi lapsi jo on..

15. ihmettelen.. Vierailija

Ihmettelen oikeasti, ketä kiinnostaa toisen ihmisen eritteiden noin tarkka kuvaus.. selitäs toi sama juttu duunipaikalla ruokatunnilla työkavereille..

Ja jälleen kerran yksi joka on saanut lapsen jo, valittaa lapsettomuudesta..

16. Minni_ Vierailija

No Katriina kysyi itse saako avautua ja sai luvan siitä huolimatta vaikka ei periaatteessa olekaan niin "lapseton" kuin suurin osa ketjulaisista. Vanhoja tuttuja ollaan tuolta vauvahaavepuolelta parin vuoden takaa.

Mä menisin lekuriin mahdollisimman pian, ei kai se endometrioosi itsestäänkään parane (paitsi jos raskautuu). Mun yks palstatuttava kävi sellasessa leikkauksessa, jossa sitä endometrioomaa poistettiin, mutta voi olla että kevyempiäkin hoitokeinoja on. Eihän toi oo kivaa jos sattuu, että ihan senkin takia kannattaa mennä ajoissa lekuriin, vauvahaaveiden lisäksi.

17. Hanna28(eikirj.) Vierailija

Hei,
    säde, mä en tiedä mikä olis hyvä.... Kun aikaisemmin oli sellainen tilanne, kun en ollut varma onko miedän ainut hoitomahd ivf, ja se tuntui pahalta, että onko tää tilanne ns niin huono,että muita ei kannata edes kokeilla. No, nyt kun sitten lääkäri oli mieltä, että inssistä voi olla meidän tapaukses hyötyä, niin sitten en usko siihen.. Eli, mikään ei ole ikinä hyvin, heh ;) Ei kai, kyllä mä yritän olla positiivinen :)
    Tänään puhuin klinikan kans, ja olivat sitä mieltä, kun mulla ei tehdä luonnolliseen kiertoon, niin pelivaraa on vähän noiden inssien tekoajankohdan suhteen.

Katriina, mulla on joku hämärä muistikuva sinusta, että ollaan täällä kirjoiteltu aikaisemmin yht aikaa :)
    Anyway, kyllä mä kans komppaan muita kanssasisaria ja sanoisin,että varaa ihmeessa aika lääkäriin, ei kuulosta kivalta:( Muuten en endosta juurikaan mittää tiiä.

Kuis, minnil on lähtenyt työt uudessa työpaikassa?
    Tsemppiä :)

18. Hanna28(eikirj.) Vierailija

Erica 32+35 Y03/07 +09/07, km 10/07, ovulaation induktio+ inssi 17.10 ->nega
    Minni 27+25 Y04/07, M erittäin huono sp.laatu, N lievä PCO, 1. ICSI nega
    Keiju 27+26 Y07/06 inssi syksyllä
    [email protected] 30+29 Y05/04 M erittäin huono sp.laatu, ICSI loppuvuodesta
    Säde-82 26+33 Y05/07 Eka aika tutkimuksiin varattu lokakuulle
    Hanna28 28+36 y12/04, pco todettu -04, mieheh sp-laatu lievästi alentunut, terot,clomhexal,metut(menopur+pregnyl). Eka inssi tulossa tammi/helmikuun vaihteessa.
    Hilma77, 31+35, Y03/07, + 01/08, km 02/08
    ANEN, 25+28, Y11/03, + 09/06 siitä tytär 05/07, PCO, uudet hoidot 06/08 3 inssiä-negoja. 01/01 keskustelu jatkosta.

Plussat:
    Neilikka 27+26 Y01/07 PCO, metut+tamut sitten auttoi, +07/2008
    Wilma 28+28, Y09/07, alentunut sp.laatu, FSH-hormoni arvo korkea +10/2008
    mminttu 22+23 Y10/07 pco, M alentunut siittiöiden määrä, clomeja syödään ja yleiselle lääkäriin
    Pimmu 23+25 Y05/07 simpoissa häikkää 01/08 1. ivf+3 PAS--> negaa, + IUI 12/2008

Piti päivittää omia tietoja, mies vanhentui vuodella tuossa loppu vuodesta ja hoitosuunnitelman päivitystä :)

19. ANEN Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Päivitin minäkin listaa omalta kohdaltani.
    Kuulostaa kyllä toodella inhottavalta katriina, lääkäriin ehdottomasti, kai tuollaseen nyt jonkinlainen apu löytyy, kipuihin ainakin...

hyvä blogi ketju aiheesta joka on puhututtanu/suututtanu täälläkin palstalla monia:

http://haikaranpelatin.wordpress.com/2009/01/02/kuka-karsii-lapsettomuudesta/#comment-298

Erica 32+35 Y03/07 +09/07, km 10/07, ovulaation induktio+ inssi 17.10 ->nega
    Minni 27+25 Y04/07, M erittäin huono sp.laatu, N lievä PCO, 1. ICSI nega
    Keiju 27+26 Y07/06 inssi syksyllä
    [email protected] 30+29 Y05/04 M erittäin huono sp.laatu, ICSI loppuvuodesta
    Säde-82 26+33 Y05/07 Eka aika tutkimuksiin varattu lokakuulle
    Hanna28 28+36 y12/04, pco todettu -04, mieheh sp-laatu lievästi alentunut, terot,clomhexal,metut(menopur+pregnyl). Eka inssi tulossa tammi/helmikuun vaihteessa.
    Hilma77, 31+35, Y03/07, + 01/08, km 02/08
    ANEN, 25+28, Y11/03, + 09/06 siitä tytär 05/07, PCO, uudet hoidot 06/08 3 inssiä-negoja. 18-27.1 primot, menkoista kp5 menopur+puregon->4.inssi. Vkolla 18 kevyt ivf.

Plussat:
    Neilikka 27+26 Y01/07 PCO, metut+tamut sitten auttoi, +07/2008
    Wilma 28+28, Y09/07, alentunut sp.laatu, FSH-hormoni arvo korkea +10/2008
    mminttu 22+23 Y10/07 pco, M alentunut siittiöiden määrä, clomeja syödään ja yleiselle lääkäriin
    Pimmu 23+25 Y05/07 simpoissa häikkää 01/08 1. ivf+3 PAS--> negaa, + IUI 12/2008

20. Katriina _ Vierailija

En puhukaan etupäässä lapsettomuudesta, vaan näistä minun jo ilmaantuneista aiemmin olleista oireista. Sisälukutaitoa kiitos. Ja siksi täällä, kun minun vanhoja ajatus-ketjulaisia täällä kirjoittelee, toki tiedän ettei tilanteeni ole yhtään samankaltainen kuin heillä. Minun tapauksessani tosin puolen vuoden yritys lasketaan mahdolliseksi lapsettomuudeksi, jos sitä pilkkua on ihan pakko viilata. Lapsettomuutta sekin lapsettomuus on, että on jo yksi lapsi, mutta toista ei kuulu.

21. Katriina _ Vierailija

Niin. Tulipa hyvä mieli. Sanoin, että lapsiasia huolettaa JO, en ole sanonut, että kärsin lapsettomuudesta. Ja noita eritteitä kuvailen juuri siksi hyvinkin tarkkaan, että oikeesti kuulijat vois käsittää mitä herkkua se ihan oikeasti on. Jos mä sanon jollekin, että tulee vuotoa, niin se ei tosiaan kerro sitä tilannetta.

Kiitos Minni. Tosin sinäkin olet täällä saanut osaksesi samanlaista...

22. Minni_ Vierailija

Jep täällä saa osakseen kaikenlaista :)

Kiitos blogin maininnasta, ANEN, se on mun kirjoittama :) Se selittää ehkä miksi nuo blogin ja palstan aiheet liittyvät paljon toisiinsa :) Paitsi nyt en tiedä oikein mitä kirjoittaisin kun blogi on enimmäkseen lapsettomuusblogi, ja ei tapahtu mitään eikä tunnu oikein miltään.

Höh, tottakai Katriina saa avautua eritteistään täällä, missäs muualla? (niin tietty lääkärissä myöhemmin). Mutta mä tykkään etttä täällä palstalla puhutaan asioista niinku ne on, mä en oo ainakaan kaunistellu asioisa ja ehkäpä sen takia noita kommentteja tuleekin.

23. lullaby* Vierailija

Kyllä mua ainakin kiinnostaa lukea oireista yms. kun on sama tauti, ja miettiny että liittyykö jokkut tietynlaiset vuodotkin siihen. Ja missä muualla tosiaan tälläsistä vois kertoo ja vaihtaa kokemuksia kun anonyymisti netissä? En tajua miks joku seuraa tätä ketjua jos se tuntuu liian rankalta..

24. Katriina _ Vierailija

Joo, ihan oikeassa olet, sain ja söin nuo kaksi clomia kierron päivänä 3 - 7. kolmen kierron ajan. Seurantaa ei ollut lainkaan, oviksen bongasin testeillä viimeissä kierrossa itse. Kävin lääkärissä yksityisellä gynellä, mutta hänen erikoisalaansa en tiedä. Varsinainen lapsettomuusklinikka ei ollut kyseessä, kun en alun perin ollut liikkeellä edes lapsettomuusasian tiimoilta.

25. lullaby* Vierailija

Mulla ei suostuttu enää insseihin piikkienkään (menopur) kanssa, kun nekin kuulema voi ruokkia endoa yhtälailla. Ilmeisesti sama ongelma kaikissa ovulaationtehostajissa? Mitähän ne siinä ivf.ssä sit meinaa käyttää..vai eikö se sillon pahene yhtä helposti jos yhtaikaa (?) käytetään jotain lamaannuttavaa?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri