Tammikuun budjettihaaste - eikö teillä tuu halpa ruoka jo korvista ulos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä linja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä linja

Vieras
Minä oon innoissani seurannu tuota tammikuun budjettihaastetta ja osallistunut siihen myös itse, en ole tosin sinne kirjoittanut. No nyt kun on 10 päivää kulunut, niin täytyy sanoa, että tulee jo halpa ruoka korvista ulos. Eikö teillä muilla?

Ajattelin, että tottakai selviän yhden vaivaisen kuukauden pienellä rahalla, mutta nyt sen huomaa, kuinka heikko on ihmisluonto. Tekis jo mieli mennä kauppaan ja ostaa mozzarellaa, pizzoja ja muita herkkuja.

Tällä viikolla meillä on ollut hernekeittoa (pahaa eikä täytä kunnolla), lohikiusausta (todella hyvää), pinaattikeittoa (ihanaa, mutta ei täytä kunnolla) ja tänään eineslihapullia, pakastevihanneksia ja muusia. Kaikki tehty tarjousruuasta ja kaikkiin näihin ruokiin mennyt yhteensä noin 9 euroa + salaattitarpeet, leipä ja maito. Eli on ollu todella todella halpaa, mutta onko tää säästäminen tän väärti. Koko ajan tekee mieli herkkuja. Ehkä otin haasteen liian tosissani sitten.

Ja jos joku ihmettelee halpoja hintoja, niin tässä vielä erittely:
herneet 0,6e + tarjouskinkku 1,5 e
pakastepinaatti 0,49 + täysmaito 1,09
päiväyslohisuikaleet 1,99, kilo perunaa 0,5, 5 dl ruokakermaa 1,1e
eineslihapullat 0,73, muusi kilon perunoista 0,5 + maito ja rasva 0,2e, pakastevihannespussi tarjouksesta 0,25. Kermakastike 0,6e

En ole osallistunut ketjun keskusteluun mutta otin haasteen vastaan. Ajateltiin miehen kanssa ettei tämä ole vain yhden kuukauden juttu vaan koko vuoden projekti.Meillä ei ole menty sieltä mistä aita on matalin eli ei olla syöty halvinta ja huonoa. On vain kiinnitetty huomioita mitä syödään ja sillä tavoin säästetty rahaa. Tänään on lounaalla kalakeittoa ja päivällisellä lasagnea, pikkasia muutoksia tulee olemaan siinä mitä raaka-aineita niihin on ennen käytetty.

siis mikä halpa ruoka? Meillä syödään ihan perus arkiruokaa, ensiviikon ruokalista näyttää tältä:
-jauhelihakeitto
-chili con carne+ riisi
-kinkkukiusaus
-porkkanasosekeitto+patonki tai krutongit, pekonirouhetta
-lihapyörykät ja muusi

joka päivä on salaattia ruoan kanssa(paitsi tietenkin keittopäivänä). Mulla on lista, jossa on n.50 ruokalajia, siitä valkkaan aina mielen mukaan.

No eineslihapullathan ne vasta kalliita on.
Kyllä halvalakin saa hyvää kun osaa homman. JOk Mozzarella nyt ei oo niin kallista etteikö sitä vähän mahtuisi pienimpäänkin budjettiin.

Itse yllätyin kun monet sanoneet että laihduttaminen vie rahaa enemmän mutta loppupeleissä kun olemme nyt pari viikkoa ostaneet hedelmiä ja vihanneksia tosi paljon on rahaa mennyt vähemmän kuin normaalisti. Liekkö se vaikuttaa ettei tule syötyä välipaloja koska kun tuota ruokavaliota on nyt noudattanut ei ole nälkä niin usein. Ja karkit ja muut herkut tietty tuosta rahasta pois. Eilen haettiin kassillinen vihanneksia, hedelmiä, kanaa ja lihaa. Hinnaksi tuli 32 e.

Mä oon mukana kanssa, mutta ei meilläkään aleta syömään halvinta ja huonointa ruokaa. Pyrin tekemään enemmän itse ja jättämään einekset vähemmälle. Vertailen kilohintoja, mutta tutkin myös tuoteselosteen ja teen lopullisen ratkaisun vasta sitten. Myös heräteostokset pyrin jättämään kokonaan tai ainakin suurimmaksi osaksi pois, ei siis enää herkkukeksejä tai härän sisäpaistia leivälle arkena jne. Myös ruuan roskiinheittämistä haluan välttää, aion pakastaa tähteet annoksittain tai ainakin annan ne koiralle enkä heitä roskiin. Tähän kuuluu myös se, että ostan kaupasta vain sitä mikä on ruokalistalla seuraavien päivien aikana. En siis täytä pakastinta etukäteen kun meillä ne tuppaavat unohtumaan sitten sinne (muu kuin valmiina oleva ruoka).
Tässä kuussa ruokakauppaan on tainnut mennä vajaa 150e, se on todella vähän kun normaalisti tuo summa menee vajaassa viikossa.

Mielikuvitus on hyväksi, haaste ei tarkoita sitä, että juokset joka päivä pelkkien tarjouksien perässä vaan voit itse vaikuttaa siihen mitä säästät ja mihin keskityt. Se voi olla vaikka sitä, että ostat kerralla enemmän jauhelihaa, pakastat osan ja syöt heti osan. Säästövinkki numero yksi.

Ketjulaisilla on jokaisella oma tyyli, ei ole tiettyä kaavaa jota kaikkien tulisi noudattaa tarkasti osallistuessaan haasteeseen. Toki tarjouksia on mukava hyödyntää, teen niin itsekin, mutta ei suurta päänvaivaa kannate ottaa, jos haluat joskus ostaa oikein mureat sisäfilepihvit päivälliseksi niin sitten ostat. :)

Esimerkiksi en itsekään kahvin ystävänä juo X-tra-kahvia vaikka se onkin yli puolet halvempi vaihtoehto, ostan sitä mistä tykkään ja joka maistuu - maksoi se sitten mitä tahansa. Syödään tavallista kotiruokaa, hyödyntäen varastoja ja pakastimen antimia.

Itse lähinnä karsin heräteostokset pois, mulla on tapana mennä kauppaan hakemaan maitoa ja palata sieltä kahden kantopussin kanssa kotiin ilman maitoa.

Mitä eroa on halpisruualla ja arkiruualla? Tuskin raaka-aineita voi syyttää, vaan omia makutottumuksiaan? Jos pizza on sun herkkuasi löytyy siltä saralta kyllä ideoita ns. halpisruokaan. Osta tomaattimurskaa ja tee sen pohjalta italiaistyyppisiä halpisruokia. Ravistelet maustekaapista oreganot soppaan ja alat ettimään netistä, mitä kaikkea voisit tehdä. Oletko kuullut lihapullista tomaattikastikkeessa?

Jos hallitset kieliä netistä voi hakea yhden raaka-aineen perusteella monenlaistakin ideaa ja lähteä rakentamaan sitä halpisruokavaliotaan ihan uuden huvituksen kannalta. Sun kohdalla tietysti haku olisi italialaiset sapuskat ja muuten, ihan hyvä makutottumus onkin. Heillä riittää jämäruoka- ja halispohjeita vaikka muille jakaa :)

Mulle se budjettihaaste ei tarkoita sitä, että vietäisiin budjetti minimiin, sillä tavalla ei jaksa elää. Se haaste tarkoittaa pikemminkin siinä tavoitteessa pysymistä. Siksi mun summani on 100 euroa per viikko, sillä tehdään ihan hyvää ruokaa 5 henkiselle perheelle, ja mahtuu mozzarellatkin ostoksiin, samoin kaikki muu mahdollinen.

Tokihan munkin olisi mahdollista tehdä sapuskat vaikka 50 eurolla per viikko, mutta siinä ei ole mitään järkeä.

No ei töki ollenkaan vielä!! Itse asiassa tuntuu että meillä syödään jopa parempaa ruokaa kuin normaalisti, ainakin vähemmän eineksiä, ja tiedetään paremmin mitä sinne suuhun menee=vähemmän lisäaineita, suolaa, rasvaa...

Onko oikeasti jonkun mielestä kaupann valmispitsat parempia kuin omatekoiset????

Meillä syödään tänään kinkku-perunalaatikkoa raastesalaatin kera. Uuniin on menossa kohta kinkku-juustosarvet, joita syödään välipalalla. Päivälliseksi munakasta ja höyrytettyjä vihanneksia. Huomenna leivotaan viikonlopun herkuiksi kääretorttua ja sitruunaisia mantelikeksejä.

Seuraan av:n puolella sentinvenytysketjua huvittuneena. Kyse ei ole siitä, etteikö meidänkin perheessä köyhäiltäisi, vaan kun minä olen aiemmin säästänyt ruoasta ja menettänyt sen myötä intohimoni ruoanlaittoon pitkäksi, pitkäksi aikaa...sain siitä ripauksen takaisin, kun tajusin että "tämä ei voi jatkua, säästän mielummin sitten jostain muusta". Ja niinpä aloin "tuhlaamaan"; ostamaan pari kertaa viikossa tuoremehua kylmähyllystä, valitsemaan lihapuolelta muutakin kuin sikanautaa jne. Ja nyt jaksaa taas, ainakin hetken. :)

En ole lukenut kys. ketjua, mutta me eletään jatkuvasti tarjousruuan kanssa.

Joka torstai katsastan citymarketin tarjoukset, ja niiden pohjalta kehittelen viikon ruuat. Kerran viikossa käydään sit kaupassa, perjantaina.

Esim. viime viikko:

pe lounas siskonmakkarasoppa ---- päivällinen/iltapala (syödään kun tulee nälkä) täytetyt patongit

la kalafileet + perunat --- pyttipannu

su uunimakkara + muusi --- itsetehty pitsa

ma lihawokki + nuudelit --- letut

ti makaroonilaatikko ---- munakas

ke sama makaroonilaatikko ---- tonnikalasalaatti

to kanakastike + riisi ---- lämpimät voileivät

Ja noi on tosiaan ostettu tarjousten pohjalta, esim. kalafileet, kanat, lihat jne. Peruna ja vihannekset on halpoja, samaten esim. tonnikalapurkit. Tietysti lisäksi on sitten leipää, maitoa, mehua jne. Ja myös jotain ns. herkkua ostan joka viikko! Mutta kohtuudella! Eineksiä (siis ihan valmisaterioita) en paljonkaan käytä, ne on kalliita, jos vertaa siihen että tekee itse ison satsin. Eikä ne maistu yhtä hyvälle.

Meillä menee n. 300€ / kk kauppaan, minä, mies, vauva ja koira. Ja tuohon kuuluu ruoan lisäksi vessapaperit ym.

Itse asiassa tuntuu että meillä syödään jopa parempaa ruokaa kuin normaalisti, ainakin vähemmän eineksiä, ja tiedetään paremmin mitä sinne suuhun menee=vähemmän lisäaineita, suolaa, rasvaa...

Hei ennenkuin unohdan niin tippasee suu lukiessani sun ruokalistausta :p

Asiaan:
Huomasin muuten tämän saman nyt tällä viikolla. Meillä syödään enemmän värikkäämpää ruokaa, tuoreempaa ja varmasti terveellisempää. Einekset on vähentynyt minimiin, mieskään ei osta enää pikalämmitettävää töistä tullessaan iltapalaksi, kuten juuri niitä roiskeläppiä ja rasvaisia lihapiirakoita.

Itsetekemällä ollaan säästetty muuan euro jo nyt, mutta mitä se tekee esimerkiksi helmikuun loppuun mennessä tai toukokuun lopussa.

Kuulostaa mielikuvituksen puutteelta, jos itse tehty edullinen ruoka on pakastevihanneksia, eineslihapullia, hernekeittoa ja ruokakermaa (yök). Pitää tehdä itse ja ostaa niitä vihanneksiakin.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
on tässä lähellä 3 isoa kauppaa ja kierrän ne läpi ja ostan tarjoukset vaan..normaalila hinnalla en ruokaa juurikaan osta=)Mutta ostan myös herkkuja,nyt on joulukarkkeja saanut -50% niin niitä on kaapissa=)Mulle köyhäily ei ole sitä että syödään huonosti,se on sitä että syödään halpaa,mutta monipuolisesti=)

Eikös se ole alle euron? Ainakin jossain kaupassa joku mozzarella on.

Mielikuvituksella ja mausteilla saa hyvää ja monipuolista halvastakin.

On joo, muistaakseni 79cnt ainakin täällä.

Ja tosiaan, jos johonkin satsaa niin toisesta päästä sitten nipistää.
Totta on, että yksi kurkku maksaa saman verran kuin neljä lihapiirakkaa, joten periaatteessa laihduttaminen ja terveellisyys on kalliimpaa, mutta taas käytännössä kun valitsee ravintorikasta, terveellistä ja syö sitä oikeita määriä ja niin, että ruokaa ei mee roskiin niin se on ihan saman hintaista, ellei halvempaa.

Halvasti terveelliseen elämään opettelu vie hetken, että hiffaa miten pääsee helpolla, muttei kuitenkaan sieltä mistä aita on matalin, eli vaikka noiden halpojen eineslihisten kautta.

• Tykkää
Reactions: Poppu
Noniin, nyt kun on viikko kitkutettu, niin tänään kävin sitten teidän suosittelemassa Lidlissä. Ostin mozzarellaa, Lollo Rosso -salaattia, erilaisia vastapaistettuja leipiä (karjalanpiirakoita, tuoretta ruisleipää, rustico sämpylöitä tms, maalaislimpun ja muutamia muita ihania herkkuja. Kaksi kassia maksoi 28 euroa (tässä myös esim. vaippoja), oli todella halpaa ja sain vaikka mitä herkkuja sieltä. Nyt taas jaksaa ensiviikon kitkutella kun on viikonloppu syöty hyvin. Kiitos tuosta Lidl vinkistä, täytyy käydä useammin. Varsinkin noi paistopisteen tuotteet on aivan loistavia, harmi kun kaikissa Lidleissä ei sitä ole. ap

Yhteistyössä