Tammikuun budjettihaaste - eikö teillä tuu halpa ruoka jo korvista ulos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä linja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Periaatteessa kaikki ruoka mitä teen on halpaa...spessua on vaikkapa ylimääräiset herkuttelujuustot, kuivatut hedelmät, pähkinät, tuoremehut, murot tms. Näitä mä tässä yritän vähentää....mutta kyllähän sitä herkutellakin saa. Viikonloppuna...;)

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä linja;27849503:
Minä oon innoissani seurannu tuota tammikuun budjettihaastetta ja osallistunut siihen myös itse, en ole tosin sinne kirjoittanut. No nyt kun on 10 päivää kulunut, niin täytyy sanoa, että tulee jo halpa ruoka korvista ulos. Eikö teillä muilla?

Ajattelin, että tottakai selviän yhden vaivaisen kuukauden pienellä rahalla, mutta nyt sen huomaa, kuinka heikko on ihmisluonto. Tekis jo mieli mennä kauppaan ja ostaa mozzarellaa, pizzoja ja muita herkkuja.

Tällä viikolla meillä on ollut hernekeittoa (pahaa eikä täytä kunnolla), lohikiusausta (todella hyvää), pinaattikeittoa (ihanaa, mutta ei täytä kunnolla) ja tänään eineslihapullia, pakastevihanneksia ja muusia. Kaikki tehty tarjousruuasta ja kaikkiin näihin ruokiin mennyt yhteensä noin 9 euroa + salaattitarpeet, leipä ja maito. Eli on ollu todella todella halpaa, mutta onko tää säästäminen tän väärti. Koko ajan tekee mieli herkkuja. Ehkä otin haasteen liian tosissani sitten.

Ja jos joku ihmettelee halpoja hintoja, niin tässä vielä erittely:
herneet 0,6e + tarjouskinkku 1,5 e
pakastepinaatti 0,49 + täysmaito 1,09
päiväyslohisuikaleet 1,99, kilo perunaa 0,5, 5 dl ruokakermaa 1,1e
eineslihapullat 0,73, muusi kilon perunoista 0,5 + maito ja rasva 0,2e, pakastevihannespussi tarjouksesta 0,25. Kermakastike 0,6e

Meillä on ympäri vuoden "halpaa " ruokaa, mutta hyvää. Einekset ovat todella kalliita (kilohinta) eik niissä juurikaan ravintoarvoa ole, joten ei ihme ettei niillä nälkä lähde.. Meillä ostoskassit täyttyy Lidl:n peruselintarvikkeilla: maito, kerma, raejuusto, tomaattokastikkeet, peruna, riisi, erilaiset pastat, herneet ja muut pakastevihannekset, tuorevihannekset ja hedelmät, liha, kana, kala haetaan muualta, jugurtit, perusjuustot, ruisleipä. Näillä tekee kotiruokaa/perusarkiruokaa, jopa ihan viikonloppuruokaakin, jolla taatusti lähtee nälkä !

Minulle pitsat ja muut einekset eivät edusta herkuttelua, vaan sellainen kunnon ihana ravntolaruoka joka on parempaa kuin itse tehty, ja tosiaan ei kelpaa mitkään kerjuravintoloiden einesmössöt kuten ABC, Rico, Rosso, Amarillo ym.

[QUOTE="Vieras";27859041]Meillä on ympäri vuoden "halpaa " ruokaa, mutta hyvää. Einekset ovat todella kalliita (kilohinta) eik niissä juurikaan ravintoarvoa ole, joten ei ihme ettei niillä nälkä lähde.. Meillä ostoskassit täyttyy Lidl:n peruselintarvikkeilla: maito, kerma, raejuusto, tomaattokastikkeet, peruna, riisi, erilaiset pastat, herneet ja muut pakastevihannekset, tuorevihannekset ja hedelmät, liha, kana, kala haetaan muualta, jugurtit, perusjuustot, ruisleipä. Näillä tekee kotiruokaa/perusarkiruokaa, jopa ihan viikonloppuruokaakin, jolla taatusti lähtee nälkä !

Minulle pitsat ja muut einekset eivät edusta herkuttelua, vaan sellainen kunnon ihana ravntolaruoka joka on parempaa kuin itse tehty, ja tosiaan ei kelpaa mitkään kerjuravintoloiden einesmössöt kuten ABC, Rico, Rosso, Amarillo ym.[/QUOTE]

Ruokaan meneen 400€/kk, nelihenkinen perhe

Aloitin kyseisen budjettiketjun.

Meillä ei ainakaan ole tarkoitus "köyhäillä" ja kituuttaa olemattomalla ruokamäärällä ja laadulla! Haluan kokeilla ja nähdä, miten rahaa kuluu, mihin se kuluu ja mihin tahtiin. Haluan herättää itseni huomaamaan, että voimme syödä hyvinkin terveellisesti kuluttamatta omaisuutta ruokaan. Minun on mahdollisuus ja halu tehdä kaikki ruoat austa asti itse, minun valitsemista raaka-aineista. Kilohintoja hiemankaan tarkkailemalla ja vaihtoehtoja puntaroimalla voin säästää rahaa, ilman, että kukaan siitä kärsii.

Mieskin itseasiassa on nyt ollut oikein tyytyväinen ruoan makuun ja laatuun. :p

Täällä yksi joka on ottanut budjettihaasteen vastaan. Meille köyhäilyruoka on normaalia arkiruokaa. Kyllähän se käy puuduttamaan jos syö makaroni-jauhelihamössöä päivästä toiseen ilman mitään rehuja, mutta tästä ei meillä ainakaan ole kyse. Meidän perheessä kyse on siitä että suunnitellaan ruoat etukäteen, ostetaan irrallisten jogurttipurkkien sijasta litran tölkkejä ja pyritään hyödyntämään tähteet niin että roskiin menee mahdollisimman vähän syömäkelpoista ruokaa. Kyllähän meillä aikuiset tykkäisi vaikka mistä herkuista, mutta lapsille uppoaa parhaiten perus kotiruoka. Olen asennoitunut siihen että sitä meillä tullaan seuraavat vuodet pääsääntöisesti syömään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ruoan täytyisi olla mielikuvituksetonta. Eilen meillä syötiin linssi-juurespihvejä kermaviilikastikkeen, lohkoperunoiden ja avokadosalaatom kera. Aamupuuron jämistä leivoin jättisämpylöitä, joista tehtiin päivällisten pihvien ja kastikkeen kanssa hamppareita illalla. Herkkua oli ja hinta halpa.

Yhteistyössä