Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
Jumbojätti
Mulla katottu ihan kuukautiskierron mukaan,eli se mitä itsellä on. Tytön aikaan tosin laskettuaika muuttui 4päivällä, eli hedelmöitys olikin tapahtunutmyöhempään mitäolin laskenut.

Meidän pikkusella on RS-virus. =( Nyt vaan katsotaan mihin suuntaan menee...eivät eilen ottaneet osastolle vaikka eka meinasivat. Poika kuitenkin syö hyvin ja seon plussaa tässä...onneksi asutaan sairaalan vieressä.

Nyt pitäs tyttö saada nukkumaan,mieskin lähti töihin.

Jumbis ja sairaat lapset..tai tyttö melkein terve
 
op
nyt on pian kohta 2 tuntia tullu noin 5-7 minsan välein kipeitä supistuksia..saas nähä joutuuko tässä pian synnyttään!!!?? kipu ei siis ole vielä kovaa, mutta sellasta, et miehen kyselyt supistusten aikana jo ärsyttää. mut ei mitään kauheeta kipua kuitenkaan, oikeestaan aika v*mäisen tuntuista puskevaa, puristavaa fiilistä, joka sattuu jollain tapaa, mut ei normi kivun lailla. täytyy varmaan pistää mies kohta soittaan sinne haikaran pesään, et mittees. lapsivesistä ei tietoa. onkohan tää nyt sit alkua...? jaiks..

39+4
 
Ulla79
Op, soita ihmeessä, josset jo ole :D
Mulla alko synnytys samanlaisilla. Koko päivän supisteli tiheään, muttei varsinaisesti ihan tuskaisia, josta se synnytys sitten lähtikin pian käyntiin! Voi siis olla menoks!

Meillä poitsu on taas kärsinyt ilmavaivoista :-/ Voi hitsi.. ei saa oikein millään vääntelyiltäö rauhaa. Täytyy nyt ruveta oikein kunnolla seuraamaan tilannetta ja yrittää vielä paremmin kaikkia keinoja jottei pikkasen mahassa kuplisi niin paljon :(

Onko teillä muilla vauvautuneilla kärsitty ilmavaivoista ja jos niin kuinka paljon ja pitääkö ne pientä teillä hereillä? Meillä tuppaa oleen nyt joka syötön jälkeen enemmän tai vähemmän ja eilen lensi kaaressa maidot ulos kun oli niin ahneesti sitten nälkäisenä syönyt. Harmittaa kun haluaisi että pienellä olisi hyvä olla :(
 
op
juup, soitettu on haikaranpesään. ja kotona ollaan viel. hemmetti, just hyvää tuuria tietenkin, et siellä oli ihan täyttä (joten nuppu, elä ihan vielä rupea hommiin :) ).. no toivotaan, et saatais silti perhehuone jostain, minne nyt ikinä joudutaankaan. kätilö vielä toppuutteli meitä, et ne voi loppua vielä ne supistelut, mut jos ei, niin tulkaa kun, et kestä enää kotona. seuraillaan siis tilannetta.
 
Laura 81
Meillä on myös pikkuinen kärsinyt ilmavaivoista.:( Jonkun verran ne on valvottaneet, mutta onneksi jos vauva on nukkunut, hän ei yleensä herää niihin. Ähisee vain ja vetää itseään kaarelle. Olen tosin huomannut että tämä meidän neiti on poikkeuksellisen sikeä uninen.. Mutta tosiaan jos ilmavaivoja on tullut kun on hereillä, ei toivoakaan unten maille menosta.

Olemme antaneet Rela- tippoja sekä nyt viikon verran Cuplatonia aina ennen imetystä ja niistä on ollut ihmeesti apua. Edelleenkin ilmavaivoja on, mutta ilma tulee helpommin pihalle. Ja haju on sen mukainen.:)) Pääasia kuitenkin, että vauvalla on hyvä olla!

Op:n oireet kuulostaa juuri samanlaiselta, mitä minulla oli samana päivänä kun synnytys käynnistyi. Joten toivottavasti se on sitä itseään jo!:) Tsemppiä!

Pikaista paranemista Jumbojätin pikkuiselle!
 
Choco
Vauva-arki alkaa sujua täällä nyt hyvin. Kahtena edellisenä yönä neiti on nukkunut ihan uskomattoman hyvin: klo 2-8.30!!! alkuillan ja yön sitten tankkaileekin oikein ahkerasti. Tytöllä on suuren ruokahalun lisäksi myös toinen "äijämäinen" piirre nimittäin paukuttelee kovasti =)

Tänään käytiin vähän tuulettumassa kauppakeskuksessa ja tulihan sitä shoppailtua vauvanvaatteita. Käytin sen Liberokassista saadun Lindexin ale-kupongin ja sit esim Exitissä sai 3 Name It:n pitkähihaista bodya hintaan 12,95. Ja oli pakko ostaa kanssa ihana body kun siinä oli teksti "pikkusisko". Nyt on paljon pientä suloista uutta pyykkiä kuivumassa. Aamulla täytyykin laittaa tavanomainen vauvan valkopyykki pyörimään (pukluisia harsoja, pukluisia vaatteita, muutama kestovaippa). Tää neiti on kova pulauttelemaan välillä. Toivottavasti tahrat vaan lähtee eikä jää oransseja/keltaisia läikkiä.

Oletteko muuten saaneet lahjaksi paljon vauvanvaatteita yms?

Lumin kysymykseen: mun mielestä Suomessa ei ole mitään "sääntöä" vierailijoista. Meillä on nyt käynyt vähemmän vieraita, johtuen siitä että todella monet on tällä hetkellä flunssassa. Esikoisen syntymän jälkeen (oli lämmin toukokuun loppu) meillä taisi käydä vieraita melkein heti ja myös sairaalassa ja tyttö oli viikon ikäisenä ensimmäisissä sukujuhlissaan. Sanoisin, että riippuu ihan äidistä ja isästä itsestään, että miten jaksavat ja haluavatko nähdä vieraita. Itse koin, että esim nyt viikon (arkipäivät) kotona oleilun jälkeen oli kiva päästä vähän ihmisten ilmoille ja saada vieraita kylään.
 
op
yritän saada aikaa kulumaan..mies rupes kerään voimia koitokseen ja vetelee sikeitä tossa mun vieressä sohvalla. kassit ja kaukalot odottaa eteisessä. mä nyt en todellakaan saa unta, kun 6 minsaa on suppareiden väli ja sit nappaa mahasta ja selästä niin, et ei pysty muuhun keskittyyn. kivut on siedettävät edelleen, kovat tosin.. olen pohtinu tässä aikani kuluks, et kuinkahan pitkään tässä joutuu kärvisteleen ennen ku kantsii sinne laitokselle lähtee.. ja et entäs jos nämä kivut ei pahene kauheasti enää (toiveajattelua) ja huomaankin kohta olevani pää haarojen välissä. tai sit olen myös pohtinu sitä, et miten kipeeks nämä voi oikeen tulla, et ei enää kestä himassa..
 
Lumi80
OP:lle tsemppiä synnytykseen -- oot varmaankin jo sairaalassa.

Choco, kiitos vastauksesta vierailija-kysymykseeni. Me ollaan ensikertalaisina ehkä vähän liian ylihuolehtivaisia ja noudatetaan lääkärin ohjeita turhankin tarkasti, mutta toisaalta mietin että täällä on kuitenkin niin paljon enemmän ruuhkaa ja ilmansaasteita, joten ehkä siksi ei suositella aikaisia vierailuja tai ulosmenoa pienen vauvan kanssa. Tosi monet kaverit on kyllä ihan innoissaan tulossa, mutta ovat ymmärtäneet kun ollaan sanottu että odotetaan kuukausi. Mietin just miten kiva on ollu olla kotona vauva kanssa ja tuntuu varmasti oudolta kun vieraita tulee käymään. Normaalisti olen aika sosiaalinen, mutta nyt tuntuu siltä etten haluais tänne ketään "ulkopuolisia" pitkään aikaan. Ehkä ajattelen toisin parin viikon päästä, koska sitten vauvanhoito on tullut luontevammaksi enkä varmaan silloin enää ajattele että vain minä tai mies osataan hoitaa vauvaa... :)

Vauvanvaatteista, me saatiin lahjaks enemmän kuin mitä ehditään käyttää, eli varsinkin newborn-koon vaatteilla (esim. hameet, housut, potkupuvut) me ei oikeestaan tehdä mitään kun vauva on tähän mennessä aina vaan paidassa ja vaipassa. Meidän vauva ei tykkää ollenkaan paidoista jotka pujotetaan pään yli, joten ne jää käyttämättä (harmi kun otin hintalaput pois ja pesin kaikki etukäteen) ja sen sijaan käytetään paitoja joissa on nepparit sivuilla. Saa nähdä jatkuuko sama 0-3 month-vaatteiden kanssa vai voidaanko me silloin jo käyttää kaikkia paitoja ja muita vaatteita. Meidän ei tarvii ostaa vaatteita ainakaan puoleen vuoteen, mutta varmaan tulee ostettua jotain kun näkee kivan vaatteen kaupassa.

Ulla, meillä ei olla kärsitty ilmavaivoista mutta (taas näitä lääkärin antamia vinkkejä) kuulin että hieronta röyhtäyttämisen yhteydessä auttaa, eli piirrä kädellä isoja ympyröitä vauvan selkään. käsiin, jalkoihin ja varovasti mahaan. Mun lääkärin mukaan ton pitäis jotenkin laittaa ilma oikeella tavalla kiertämään. Jos kokeilet, kerro helpottiko.

Onko muiden tammimammojen vauvoilla vaippaihottumaa? Meidän vauvalle tuli sitä eilen, mutta onneksi se ei näytä häiritsevän. Ihmettelin mistä ihottuma tuli, koska käytimme ainoastaan kestovaippoja. Nyt tosin tilapäisesti käytämme kertakäyttövaippoja, koska vaippaihottumavoidetta ei saa laittaa kestojen kanssa... Hankalaa ja toivottavasti ihottuma menee nopeasti pois. Muuten vauvalla näyttää olevan normaali iho, eli hän ei ole herkkä pesuaineille tai muulle, onneksi.

Hyvää viikonloppua kaikille.
 
Tähti-08
Heips Ulla, on ollut meillä masuvaivoja ja just tollaista kaarella pulauttelua... :( Ne ottaa tosiaan päähän, kun on just syönyt paljon ja sitten tulee hirveesti ulos. Ei osaa oikein arvioida edes, että paljonko tulee ulos ja että onko sillä sitten heti kohta jo nälkä uudestaan. Meillä on ollut sellasta, että syö tosi ahneesti ja nopeasti maitoa ja sitten välillä kakostelee, ottaa uudelleen maitoa ja lopussa alkaa mutruamaan ja vetää itseään kaarelle ja sitten puklua tuleekin helposti. Jos ennätän laittaa tutin suuhun heti kun hän alkaa mutruamaan niin saattaa rauhoittua ja ei puklua ollenkaan. Eli meillä toimii masuvaivoihin tutti, se toimii myös muulloin kuin imetyksen yhteydessä. Tosin sängyssä, kun tulee masuvaivoja niin silloin tutti yleensä putoaa suusta ja alkaa itku... tuttia on annettu sänkyyn vain nukkumaan mennessä, mutta joskus sitä tarttee laittaa aika montakin kertaa...

Niin ja minun mies luki jostain ohjeita, että tuollaisessa ahmimis ja puklutilanteessa pitäisi yrittää antaa maitoa heti, kun vauva näyttää merkkejä nälästä eli kun alkaa työntämään kieltä ulos ja laittaa suuta pyöreäksi. Ollaan kokeiltu sitä sitten eilen ilalla ja tänään ja on tepsinyt! Eli nyt syötetään sitten tiheämmin myös päivällä, kun tähän asti päivisin on ollut usein 3h väliä (joskus jopa 4h). Yöt ovat sitten olleet noin 2h välein ja aamuyöstä reilun 1h välein, jospa tuo tiheämpi päiväsyöminen helpottaisi öitä?? Ainahan sitä voi ainakin toivoa... :)

Lumi, kyllä meillekin annettiin täällä kotosuomessa tuo 1 kk "karenssi"-neuvo, mutta se on vain talvisaikaan ja erityisesti nyt, koska on nuhakausi menneillään. Me ollaan vältytty suuremmilta vierasparvilta. Osa ystävistä on tosi varovaisia ja eivät edes yritäkään tarjoutua heti kylään vaan ovat sanoneet, että tulevat sitten kun ollaan kunnolla asettuneet kotiin ym. Toiset olisivat halunneet sitten heti tulla, mutta kerrottiin hienovaraisesti, että hieman myöhemmin sopii paremmin. Olen pitänyt sitten puhelimella sen sijaan paljon yhteyttä kavereihin ja kertonut vauvakuulumisia :) Meillä itse asiassa kävi vain eka viikolla vieraita pari kertaa ja sen jälkeen olen itse vieraillut muutaman kaverin luona ja käynyt shoppailemassa vauvelin kanssa. Kaupoissa pidän kyllä harsoa/vilttiä kopan aukon edessä ettei pöpöt ja vieraiden aivastukset lennä vauvelin naamalle. Tuntemattomatkin ovat niin kiinnostuneita vauvoista! No onhan ne niin ihmeellisiä ja ihania, että ei ihme =)))

Nyt sitten pikkuisen pehmokirjan pariin, yritän siis edelleenkin sitä väsätä kasaan.

ONNEA MUUTEN ROSALLE TYTTÖVAUVASTA!!

Lumi, tuli vielä mieleen tuosta päänylilaittamisesta. Sehän on useimmilla vauvoilla ongelmana, että meinaa kiukku tulla. Voisit kokeilla laittaa paitaa silleen tosi rauhallisesti ja jämäkän nopeilla liikkeillä (tosi hankala selittää). Ei kannata katsoa vauvan reaktiota vaan yrittää tyyliin, että "nyt laitetaan paita ja se on ok". Sitä aukkoa voi yrittää venyttää mahdollisimman paljon, että saa sen kaula-aukon vedettyä pään yli yhdellä kertaa (takaa eteenpäin) ja silleen että koskee mahdollisimman vähän kasvoja.

Siis nyt vasta siihen pehmokirjan pariin, kun pikkuinen nukkuu tai paremminkin ähisee sängyssään :)

Tähti ja vauveli 5 viikkoa
 
Tähti-08
Unohtui kommentoida tuo vaippaihottuma-asia. Meillä ei ole ollut, kun pientä punotusta pari kertaa, kun on ollut liian pitkä väli vaipanvaihdossa. Siihen olen laittanut talkkia poimuihin ja on tepsinyt nopeasti. Anna vauvalle ilmakylpyjä pepun alueelle niin usein kun pystyy. Olen kuullut kestoista, että joillakin ne jopa lisäävät vaippaihottumaa, koska ovat märempiä kuin pintakuivat kertavaipat. Onko teidän alueella saatavilla voiteettomia kertavaippoja? Täällä Suomessa on ainakin Libero-vaippoja, joissa ei ole voiteita. Niiden ei pitäisi ainakaan ärsyttää jo valmiiksi punertavaa/ihottumaista ihoa. Toivottavasti saat paranemaan ihottuman pian! :)
 
~Rosa~
Tervehdys kaikille!

Tsemppiä Op:lle! Taitaa olla urakka käynnissä!

Meillä meni jo viime yö paremmin. Nukuttiin koko porukka enemmän kuin edellisinä öinä. Itselläkin parempi olo jo, vaikka istmunen on edelleen sellaista toisen kankun varassa keikkumista.

Noista mahavaivoista... Meilläkin eilen aamulla lensi aivan kaaressa melkoiset puklut! Säikähdin aivan kauheesti ja nostin vauvan aivan pystyyn. Kaaressa lensi kauhea< määrä puklua lattialle ja sotki koko vaatekerran. Pikkuinen kyllä söikin tätä enne tosi ahneesti.

Vieraita meillä ei ole vielä käynyt, tai no, mummo ja pappa ja vauvan setä.Toinen mummo on siellä Thaimaan auringon alla nyt ja toinen pappa kipeänä. Sairaalassa ehtivät kyllä molemmat käydä. Sairaalassakin kävi vaan mummot ja papat, mun sisko ja hänen mies. Muutama kyllä yritti tulla, mutta sanoin nätisti, että jos sitten kotiin... Ensi viikolla ajateltiin, että voi alkaa vieraita tulla, kun vauva on kahden viikon vanha. Mummoilta ja papoilta ja mun ja mieheni sisaruksilta en vierailuja rajoita, kun tiedän, etteivät tule kipeinä. Mutta silleenkin on kiva vähän rajoittaa, kun tuo mun alakerta on ollut niin turkasen kipeänä...

Mutta nyt itse syömään, vauveli vetelee sikeitä. Ja se synnytyskertomus edelleen odotuttaa...

Rosa ja Piiperöinen 10vrk (Kauheeta, kun aika meneekin nopeeta!!!)
 
Jumbojätti
Kestovaipoista jos tulee vaippaihottumaa,kannattaa kokeilla eri kankaisia. Usein fleecekangas aiheuttaa ihottumaa ja valitettavasti sitä käytetään usein kuivaliinana kestovaipoissa.Vaihtovälihän kestovaipoissa on pienempi mitä kertakäyttöisissä. Itse annan kestovaipan olla maksimissaan 2tuntia,kun kertakäyttönen saa olla enintään sen neljä. Vaippaihottumaa ei meillä ole. Yöllä jos kestovaippan laitan, se saa olla aamuun asti,mutta imultaan se onkin niin että imee kaiken pissan eikä vaippa tunnu lits läts märältä aamulla.

Meillä on ruoktauot nyt 4tuntia.Tankkauksiaei ole tapahtunut mielestäni ollenkaan ja maidonmäärääkään ei ole kasvattanut. Imee molemmat rinnat päivisin ja yöllä kelpaa vain toinen rinta aina syötöllä.Maitoa tulee kyllä ylimäärästä ja nyt jo pakastimessa n.3litraa.Suurinosa kerätty maidonkerääjällä.Ihan kivasti,jos jossain vaiheessa haluan itse mennä vaikka kauppaan yksin,pystyy mies sieltä sulattaan.

Poika on vieläkin räkäinen,mutta näyttää menevän parempaa päin. Ei enään jatkuvasti rohise ja yölläkin vain yskii välillä..nenästä olen saanu imettyö räkääkin paremmin pois ja välillä limaa tulee suustakin ulos.

Käyn laittamassa ruokaa ja palailen kertomaan vielä lisää kuulumisia myöhemmin...esim.ilmavaivoista jne...

Op:lle tsemppiä!

Jumbis....
 
Nintsu -81
Joo, meilläkin on tosi kovat ilmavaivat pojulla, ja nyt on aloittanut myös puklailut ruokailun jälkeen (saattaa tulla vielä tunninkin päästä!). Ilmavaivoihin ollaan annettu nyt muutamana päivänä Disflatylia, mutta koska se pitää antaa ruokailun jälkeen, on poika puklannut sen useasti pihalle. Tänään saatiin varmaan pysymäänkin lääke mahaan, ei puklannut heti ruoan perään. Onneks (meidän onneks) pahimmat ilmavaivat on ajoittuneet lähinnä päivälle, yöllä tutti helpottaa. Mut kauheen kova rupsuttelu on välillä käynnissä, tuntuu että vauva lähtee lentoon! =) Annoin muutaman kerran sitä Relaakin, mutta ruokailun päälle annettu puklattiin ulos ja ennen ruokaa annettu tuntu vaan lisäävän vatsaväänteitä (ja luinkin jostain, että koska se on öljypohjainen, voi aiheuttaa itsessään ilmavaivoja ja väänteitä)! No, kallis pullo lepää nyt jääkaapissa, koitetaan joskus myöhemmin.. Ootteko muuten antaneet d-vitamiini tipat pikkulusikalla vai onko jollain muuta keinoa? Tuntuu että meidän kaveri ainakin nieleskelee hirveesti siinä ilmaa mahaansa, kun on niin outo juttu se että lusikasta kaadetaan jotain suuhun.

Meillä ei vaippaihottumaa oo ollut, mutta pepun ympärystä punoittaa usein. Sinkkivoidetta ollaan siihen taputeltu, ja ei oo iho mennyt rikki. Mutta käytetäänkin kertiksiä ja just noita Liberoita!

Taitaa pieni mies tietää millon mä oon koneella, taas vaaditaan ruokaa...

Nintsu + pieni mies 1 kk + 4 pv
 
Jumbojätti
No niin...ruoka tuloillaan.

Meillä itketä ilmavaivoja oikestaan,mutta d-vitamiinit taitavat vähän herraa itkettää. Ollaan nyt käytetty rela-tippoja ja ne on auttaneet asiaan. Maha toimii muutenkin paremmin. Pieree kauheesti taas ja se happinaamari olisi tarpeen. Kakkaa ei tee kauhean usein,mutta kaikki maito taitaakin mennä kasvamiseen ja sen näkee...

Täytyisi muutama kuva laittaa pojasta spaceen,mutta en millään muista. unohtelen muutenkin asioita kauheesti...onneksi neuvolakäynnit ja muut tärkeät muistaa kun laittelen lappuja jääkaapin oveen.=)

Vieratita meillä on käynnyt ja tietnkin olen pyytänyt, etteivät sairaina tule.Ollaan itsekkin kyläilty,mutta pojan tulessa kipeeksi on nekin jääneet. Ulkonakaan ei olla nyt käyty...täytyis ensviikolla taas päästä, alkaa itselläpääkoppa hajoo neljän seinän sisällä. Onneksi miehelläkin alkaa vuorovapaat tiistaina ja tiistaina on täällä tosilla lasten laskiaisrieha ja siellä ajattelin et voisi käydä jos sää vain hyvä. =)

No niin..nyt syömään sitten kun mukulat nukkuu..eilen unohdin päivällisen kokonaan ja sen huomaskin kun päätä alkoi särkemään ja olo huono.

Jumbis ja poika ihan pian 1kk...(laskinkohan oikein,et nyt 29pvä)
 
Nuppu80
Voi hitsi Op:sta on varmaan tullut jo äiti! ihanaa :)
Täällä ei sen sijaan mitään uutta.. vauva ei varmaan synny koskaan, tai nyt ainaki tuntuu siltä... Onkohan Nunnukin jo synnyttämässä...?

Nuppu + myllerö 40+5
 
Nunnu79
Huoh. Eipä vieläkään. Kävin lääkärissä tänäänkin ja kaikki on kunnossa, onneks. Huomenna käynnistetään jos ei ennen sitä synny. Aamulla tuli limatulppaa ja muutama supistus.

Mieliala on apea, oonkin vaan itkeskelly koko iltapäivän ja illan ja vaan pötkötelly sohvalla. Pitäis kai alkaa siivoomaan tai jotain, että vauhdittais tuota hommaa mut ei vaan nyt enää huvita. Eiköhän tää tästä vielä iloks muutu.

Nunnu 41+6
 
Jumbojätti
Höh. Antakaa anteeksi kirjotusvirheet...mun kannettavassa kun näppäimet "jäykät" tytön juotettua sen Trip-mehun tälle...pitäs saada jotenkin putsattua nämä,että ei tarttis voimalla painaa....

Nunnulle kanssa tsemppiä huomiseen ja kyllä Nuppukin pian pääsee jakautumaan.
 
emmu
Meilläkin ollaan säästytty vaippaihottumalta vielä. Tuleehan sitä sitten varmasti jossain vaiheessa. Ollaan käytetty talkkia ja sinkkivoidetta suojaamaan ihoa.

Pahemmilta ilmavaivoiltakin ollaan säästytty. Kyllä tyttö vähän aina välistä itkee vatsaansa ja ähisee ja vääntelehtii, mutta musta se on aika vähäistä. Puklautteluakaan ei ole vielä aloittanut. Musta kaikki menee niin äärettömän hyvin nyt, kun vertaa siihen, että esikoisen kanssa se alku oli yhtä itkua niin omaa kuin vauvankin. En tiedä mitä olisin tehnyt, jos se koliikki ja pahat ilmavaivat olis alkaneet tämänkin kanssa. Esikoinen olis varmasti ottanut eron vanhemmistaan!!!

Meillä on käynyt vieraitakin jonkin verran. Luulen, että esikoinen tuo kuitenkin kaikki pöpöt mukanaan, vaikka oonkin yrittänyt pesä hänen käsiään aina kun tullaan jostain. 2-vuotias kun tutkii kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat!

Mun kaveri laittoi muuten niitä "dee-tipat" -tippoja suoraan siitä pipetistä. Mä oon antanut ihan lusikalla, vaikka sillä tavalla tosiaan menee varmasti aika paljon ilmaa mukana mahaan.

Me ollaan muuten saatu niin paljon vaatteita lainaksi sukulaisilta ja ystäviltä, että en oo ostanut kuin yhden villapuvun tytölle. Eikä oo tarvinnut käyttää edes esikoisen sinisiä "poikien" vaatteita. Olisin niitä muuten kyllä varmaan käyttänyt, mutta nyt kun on valinnan varaa niin en oo viitsinyt pukea siniseen. Saatiin kyllä lahjaksikin aika paljon vaatteita, mutta ne on isompia kuin nyt käytössä olevat 56 cm. Ai niin ja ne pään yli vedettävät paidat ei tosiaan oo mitään helppoja ihan pienelle vauvalle. Mä oon laittanut niitä niin että laitan käden selästä tukemaan niskaa ja sitten puen paidan samalla käden päälle... tosi hyvä selitys! Mutta pidän vauvaa vähän ylhäällä samalla kun laitan paidan päälle.

Nyt tekemään parsapiirakkaa, kun tyttö vielä nukkuu.
 
Jumbojätti
Vauvautunelle! Ihan mielenkiinnosta kyselen,että minkäkokoisia vatteita nyt käytössä? Meillä jäi melkein heti 56m vaatteet pieniksi,onneksi iitä ei paljoa ollut. Samointen ne parit 50cm vaatteet jäi ihan pitämättä. Nyt käytössä 60cm ja jotkut 62cm vaatteet myös näyttää sopivilta ja jotkut jopa pieniltä.

Pojalle ostin ennen syntymää Tutan retropuolipotkareita,kun niitä sai 3e/kpl ja tytölle yheden yökkärin myös tota samaaretroa kunoli 5e/kpl, periytyy sitten pojalle.En muista tähän hätään ollaanko muuta ostettu,kun ollaan aina saatu molemmille lapsille vaatetta niin paljon...nytkin monta säkkiä pojan vaatteita meillä,kun siskoltani niitä saan. Osa on ihan uusia,kun ei omalla pojallaan ehtinyt pitää.

Mä laitan päänyli vedettävät paidat niin, ettävenytän sen kaulaaukon isommaksi ja eka laitan naaman yli ja sitten takaa..eikä poika ole valittanut,kun ei jää mitenkään naamalle. Vaiketta kertoa tällasiä, näkemällä sen pystyis näyttämään.

D-vitamiinit tiputan joko suoraan suuhun tai sitten annan lusikalla,kun ne Rela-tipat kuitenkin annetaan lusikalla....

pojan pepulle oon käyttänyt Tenavatalkkia ja Acon talkkirasvaa..en yhtäaikaa mutta katsonut miltä iho näyttää ja sen mukaan. Sinkkivoidetta en tykkää käyttää, en oikeastaan luota näihin Natusan/Ainun vauvanhoitotuotteisiin muuta kuin kylpytuotteissa. Myöskään turhia vesipesuja oon välttänyt,pesen vain jos kakka tullut.

Täytyy alkaa laittamaan ruokaa tytölle ja meinataan ulkoilemaankin lähteä vielä jossain välissä...

Jumbis + poika huomenna 1kk =)
 
Nuppu80
Heissulivei!
Tääl ei mitää uutta.. päätä särkeny viime yöstä.. pitää käydä neuvolassa kohta ku ei saanu ottaa panadolia, vaan haluuvat mittaa verenpaineen. Harmittaa ku on ihan toinen täti siellä ku oma täti on vasta huomenna paikalla... Harmittaa muutenki ku ei vauva synny :(

Nuppu + myllerö 40+6
 
Nintsu -81
Nunnulle tsemppiä ja Nupulle jaksamisia! Mä olin niin varautunut siihen, että itekin olisin tossa tilanteessa (eli yliaikaisena odottamassa että tulis jo ulos)!! Tuntuu vieläkin hassulta ajatella, että toi vauva on tossa.. Veikkaan että olis mennytkin yliaikaiseksi jos ei ois tuollon vedet menneet. Luultavimmin muuten mun flunssa käynnisti synnytyksen "ennenaikaisesti"! Kun yskin sillon niin kovasti että kävin aina oksentamassa.. Että Nuppu, nyt hommaat kunnon lentsun! ;) Ei nyt, ei ollu kiva synnyttää tukkosena..

Me käytiin neuvolassa punnitsemassa, ja poika painaa nyt 2990 g!! Jee! Eli 230 g tullu viikossa! Pituuttakin oli tullut taas 0.5 cm, eli kokonaisuudessaan 50,5 cm on nyt kasassa. Yöllä itkettiin ilmavaivoja vaikka annoin eilen kahdesti Disflatylia. Mä oon ite kehitellyt sellasen jumpan tolle kaverille, että käännän sen vas. kyljelle ja pumppaan oikeeta jalkaa, mahalleen jossa se saa ite pumppaa miten tahtoo ja sit oikealle kyljelle pumppaamaan vasenta jalkaa ja sit selälleen jossa pumpataan molempia jalkoja masun päälle. On muuten tehonnut, tulee yleensä ilmaa pihalle!

Meillä on käynyt ainoastaan mun vanhemmat ja miehen vanhemmat, sekä mun veli josta tulee kummi. Nyt on kyllä alkamassa kyläilybuumi, on tulossa kaveria ja sukulaista käymään..

Nintsu + pieni mies 1 kk + 5 pv
 
Nintsu -81
Ai niin Jumbis, meillä käytetään yllätys yllätys 50 cm vaatteita, joista jotkut on isoja! On niin hoikka tuo meidän poika.. Yks collegepuku on ollut käytössä, joka on 56 cm, mutta lahkeita ja hihansuita on käännelty.. Hassua muuten miten erikokoisia noi vaatteet on kuitenkin, Tutan 50 cm vaatteet on tosi isoja verrattuna joihinkin muihin.. H&M:llä on tosi ihania vaatteita, ne kun vielä pääosin on sopivan kaposiakin!
 

Yhteistyössä