Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
emmu
Meilläkin siirryttiin just vasta 56 cm vaatteisiin, vaikka tyttö on jo kohta 1 kk ikäinen. On sen verran hoikka, että 50 cm vaatteet menisi vieläkin leveyden puolesta päälle, mutta pituutta on jo sen verran, että piti siirtyä 56 cm vaatteisiin. Esikoisen kanssa oli ihan sama juttu. Meillä nää lapset näköjään on tällaisia rimpuloita. Tytölle pitää vielä aina pistää body päälle, että vaippa pysyy paikallaan. Oon parina yönä yrittänyt laittaa yöpuvuksi sellaista haalaria(kokopukua), mutta sen kanssa vaikka lähtee aina "pois paikaltaan". Reisiin sais tulla vähän "jerkkua" niin pysyis vaippa paremmin paikallaan.
 
Catriina
Ruusunnupulle sopivat tällä hetkellä just ja just 56 numeron vaatteet. Veikkaan, että viimeistään kyllä viikon, parin sisällä pitää ottaa 60 ja 62 numeroiset kaapista käyttöön.

Liberon Mini-vaippoja ollaan käytetty suht alusta asti, mutta nyt ne tuntuu jo jotenkin pieniltä. Vaipan "vyötärö" jää liian alas ja pitääkin käydä kaupassa pikapikaa hakemassa jo niitä Midi-kokoisia. Vaippaihottumaa ei ole onneksi tullut. Kertiksiä käytetään siis yötäpäivää.

Pientä rupsuttelua kuuluu täälläkin silloin tällöin, mutta pahoja ilmavaivoja emme ole Ruusunnupulla vielä havainneet. Yritän kyllä itse välttää esim. tulisia ruokia, ruisleipää yms ruokia, jotka voivat aiheuttaa noita ilmavaivoja.

Miten muuten oma painonne? Mulle tuli kaikenkaikkiaan raskausaikana 13,9 kg, josta jäljellä on vielä kolmisen kiloa. Täysimetyksellä mennään, joten toivon, että nuo kilot pääsiäiseen mennessä tippuisivat. Rinnat on kyllä ihan eri kokoluokkaa kuin ennen, ja monet takit eivät mene rinnuksen kohdalta kiinni. :)

Oletteko jo aloittaneet petipuuhat? Me kokeiltiin eka kerran synnytyksen jälkeen toissapäivänä ja kaikki meni hienosti. Mulle tuli synnytyksessä toisen asteen repeämä ja silloin kyllä tuntui, että alapää on ihan riekalaina. Äkkiä kuitenkin (kuudessa viikossa) on paikat kunnossa. :)

Onko teillä on ristiäisiä suunnitteilla? Meillä ne on ensi lauantaina. Vauvalle tulee kolme etunimeä.

Tsemppiä Nunnulle ja Nupulle! Pian kuullaan varmasti vauvauutisia teidän suunnaltanne. OP:n uskon jo pitävän nyyttiään sylissään. :)))

Catriina ja Ruusunnuppu 6 viikkoa ja 1 päivä
 
Maijustiina
Noista d-vitamiineista ja Relasta tuli mieleen, että voiko niitä sekoittaa maidon kanssa? Olin opiskeluihin liittyen harjoittelussa lastenosastolla ja siellä annettiin vauvalle lääkkeet niin, että tuttipullon tuttiosaan pistettiin maitoa + lääkettä ja juotettiin siitä. Koko pullolliseen ei voinu sekoittaa, kun ei koskaan tiennyt kuinka paljon vauva juo ja saako sitten koko määrän lääkettä, mutta siitä tuttiosasta se meni kätevästi. Ajattelin, jos tuosta ois jotain apua. Jos vaikka nännikumeja vois käyttää lääkkeiden lantraamiseen ja sais sitten helpommin alas ja ilman että menee sitä ilmaa mukana?

Sellasta piti vielä kysyä kestoilijoilta, että minkälaisia vaippoja ootte hankkinu ja mistä? Tuli tuossa viikonloppuna mieleen, että voisin pikkuhiljaa aktivoitua ja hankkia niitä jo etukäteen kun vaan tietäis mitä kannattaa ostaa ja kuinka paljon niitä tarvii.

Maijustiina Helmiksistä (36+3)
 
choco
meillä käytössä 50 ja 56 cm vaatteet. Napavarsi irtos tänään neuvolantädin putsatessa. Sillä oli vähän reilummat otteet, itse oon niin varovainen et olis varmaan roikkunut siinä vielä muutamanpäivän. Painoa tullut 90 g viikon aikana. Nyt kakkivaipan vaihtoon!
 
Nuppu80
Catriinalla tuntuu menneen tosi ihanteellisesti kyllä kun jos jo nyt on yli 10kiloa lähtenyt synnytyksen jälkeen ja petipuuhastelutkin on jo käynnissä :) kunpa menis ittelläki yhtä hyvin nuo... ja kunpa se vauva ees syntyis...
Nunnullakin tais olla tänään se käynnistys jos ei itsestään synny..

Olin siellä neuvolassa päivällä päänsäryn takia mutta ei ollu mitään epänormaalia eli sain ottaa panadolia ja onneks nyt helpottanut tuo särky. Mulla oli eri neuvolatäti ku normaalisti ja se sanoikin että mulla on supistusherkkä kohtu vaikka mun oma n-täti on sanonu just päin vastoin... Samaten tuo tämän päiväinen sanoi että ei varmasti jouduta käynnistää että eiköhän se ole kohta tuloillaan jo... Niin ne näköjään vaihtelee nuo kommentit neuvolatätien mukaan....

Kuulostaa kyllä niin kadehdittavan ihanalta nuo teiän jutut vaaveroisista ja toisaalta vaikeaa uskoa että itteki kohta voi osallistua noihin kaiken maailman napakeskusteluihin :D
 
Jumbojätti
Mulla jäi laitokselle 11kg ja nyt lähtenyt 16kg. Painoa kertyikin tässä raskudessa kuitenkin 23kg. Pikkuhiljaa annan tippua ja täysimetyksellä mennään mekin.Petipuuhia ei olla mietitty ja ei huvita mua ollenkaan kun oon aika väsynyt nyt näiden kahden lapsen kanssa, joista toinen tekee tuhojaan jatkuvasti ja ei usko mitään kun kielletään (ihana uhma!).

Poika juttelee kovasti tuolla makuuhuoneessa isälleen ja siskolleen. =) Hymyjäkin ollaan saatu jo pariin kertaan...

Kestovaipoista helpoimmat taitavat olla taskuvaipat. Itse oon hommaillut yhdenkoon sisävaippoja ja taskuja ja tietenkin sisävaippojen päälle kuoria ja villahousuja.Ä-pakkauksen kestot jäi nyt melkein käyttämättä jane siirtyykin eteenpäin poijan serkulle ( syntyi 23.1).On mulla S-kokoisia sisävaippoja,löytyy myös 7-14kg kuori ja tytön ajoilta säästin mustan fuzzi bunz taskuvaipan.

Me käytetään kertakäyttösistä vaipoista Liberon 5-8kg. Vähän on huono omatunto,kun noita kestoja ei olekkaan tullu pidettyä niin paljoa ja harsoilla en jaksanutkaan alkaa leikkimään. Pitäs ainakin tytöllä kestoja pitää, niitä kun ei niin montaa mene ja jos sitä kohta alkais pojallakin sit enemmän...

Ristiäiset meillä 17.2.Pojalle tulee kaksi nimeä...molemmat tulevat suvusta. Kiukuttaa kun kuitenkin,kun mun Kaarlo ehdotus ei mennyt läpi. =/

Nyt nauttimaan hetken rauhasta..tyttö yöunilla,mutta poika heräilee varmaan 1-2tunnin päästä taas syömään. Oltiin kaupngilla kahvillakin tänään ja aika hyvin meni,tyttö vaan tahtoi kyllästyä helpsti rattaissa olemiseen.

Jmbis
 
Muska78
Täällä sitten laskettu aika (la) tuli ja meni ilman sen kummempia tuntemuksia. Musta on alkanut tuntua ihan epätodelliselta koko synnytys kun mikään ei viittaa ei siihen suuntaan ja tuntuu että viime päivinä on olo vaan parantunut.... outoa. Taitaa meikäläinen jäädä listan viimeiseksi vauvautujaksi, kun OP "kiilasi ohi", Nunnu käynnistettiin ja Nupullakin jo neuvolatädit povailee synnystä. Mulle totesi mammajumppia 20 vuotta vetänyt tätsy perjantaina että "joo, ei se vielä ole tulossa", ei ollut hänen mielestään maha vielä laskeutunut tarpeeksi alas.

Mäkin olen kiinnostunut noista kestovaipoista, tilasin BumGenios-merkkisiä yhden koon taskuvaippoja, kun olivat tarjouksessa 2 yhden hinnalla ja niitä odottaa nyt nippu tuolla kaapissa. Ajattelin, että vaikka eivät olisi sopivia sitten heti alkuun, niin luulisi niiden jossain vaiheessa vaippaikää käyvän. Ilmoittauduin myös työväenopiston kurssille, jossa ommellaan vaippoja itse, saapa nähdä mitä siitä tulee kun viimeksi olen yläasteella käytellyt ompelukonetta...

Mulla on tuota painoa kertynyt kyllä varsin mukavasti, nyt 23 kg. Siinäpä sitä on sitten pikku projektia keväälle ja kesälle!

Muska 40+2
 
Nintsu -81
Mulla on nyt paino tippunut 5 kg raskauden lähtöpainosta.. Mut vielä on lörpäkettä mahassa vähän, eiköhän sekin siitä ajan kanssa häivy. Yhteensä siis painoa lähtenyt n. 9 kg. Meni kyllä silleen ihanteellisesti tää mun paino-juttu, olisin olettanut että mun kroppatyypillä kerätään kiloja raskauden aikana oikein reilusti. Enkä ois osannut odottaa, että oon kevyempi heti synnytyksen jälkeen kuin ennen koko raskautta! No, olihan tuo vauvakin pieni..

Tänään ollaan opeteltu pois rintakumista, ja osittain onnistuttukin!! Tuntuu tosi hyvältä, kun kaveri nappaa ihan ite kunnon otteen ja rupeaa syömään.. Eikä vaan muutamaa imaisua vaan jaksaa n. 5 min imeä, sitten tulee sellanen kiehnäysvaihe ja hermostuminen. Sitten oon laittanut kumin paikalleen ja jätkä jatkaa syömistä.

Me kanssa eilen testattiin petihommia, meni ihan ok, meikäläinen jännitti vaan ihan hirveesti.. Mut kyllä toi alapää sen kesti! =)

Hyvää yötä kaikille!
 
Jumbojätti
Muska:Mulla on kanssa noita kyseisiä yhdenkoon taskuja muutama ja ovat meille ainakin käypiä..jopa pojallekkin. Eniten taskuja löytyy Mommy'sTouch merkkisenä. Sisävaippoina oon suosinut yhdenkoon Swaddlebeesseja ja Igu Leen Cuddleja.

Meilläoli eilen illalla ensimmäinen vaikea ilta! Täällä itkin pojan kanssa ja liittyi tyttökin seuraamme jossain vaiheessa. Mies tietenkin just yövuorossa. Poika itki yli tunnin putkeen. Annoin Cuplatontakin joka kerta ennen syöttöä, korviketta,pummapailin, hieroin selkää ja mahaa. Poika vaan itki ja itki...ei ole koskaan noin itkenyt ja hetken jo mietin,että onkohan sillä kurkkukipee tai jotain...sehän on vieläkin limainen iltasin ja yskii paljon. Lopulta sain sen tissille nukkumaan...tuota aikaisemmin oli tisseilläkin ihan hermona, itki,imi ja heitti itseään tönköksi. Olin ihan hajalla ite kun en pystynyt auttamaan kunnolla pojan oloa ja pelkäsinkin hetken,että hitto,nytkö meille koliikki iskee..mutta voiko se edes 1kk ikäiselle iskeä enään?? Ei mun mielestä kai... tuli tytön vauva-aika mieleen ja siitä alkoimun itkeminen sit. Tyttökin tosiaan heräs ja tuli meidän sänkyyn sit nukkumaan ja johan sekin eka sinne sai pissat tehtyä....

Nyt aamu alkanu rauhallisesti.Miehet nukkuu vielä (avokki tulikin aamulla vasta kotiin) ja neuvola olisi pojalla kahdelta...täytyy kysyä sieltä tuosta eilisestä ja että pitäskö käyttää poikaa vielä lääkärissä sen yskänsä takia.

Onneksi miehellä alkoi tänään vuorovapaat ja menee takaisin töihin vasta lauantaina.

Jumbis..joka ei mukamas osaa päivällä nukkua. =/
 
Nintsu -81
Määpä nostelen meitä.. Meillä ei uusia kuulumisia, oltiin tänään ulkoilemassa, nyt oikein kunnolla ja pitkään! =)

Op:lla ja Nunnulla taitaa olla jo vauvat kainalossa.. Onkos Nuppu vielä "linjoilla"? Muskakin odottelee vielä..

Nintsu + pieni mies 1 kk + 1vk
 
Ulla79
Moikka,

joo nyt tosiaan jännätään poppoon loppujakin nyyttejä sais jo tulla, kiva lukea taas uusia synnytystarinoita. Mun kaveri lähetti muuten ihanan kortin jossa oli tosi syvällinen viesti tuossa yksi päivä. Siinä luki, siis jokseenkin tähän suuntaan, että kun lapsi syntyy, ei siinä synny vain yksi uusi ihminen, vaan kolme. Samalla syntyy siis perhe, äiti ja isä :) Mut kyllä pysäytti tuo ajatus. Ajatella. Äiti ja isä, tässä sitä nyt ollaan!

Mimmoset paperit te muuten saitte mukaan omasta synnytyksestä? Me oltiin Porvoon historian viimeinen perhe joka sai paperille piirretyn partogrammin (ja tietty tiedot pojasta ym papruja), missä näkee synnytyksen vaiheet. Niillä nyt uus järjestelmä käytössä, missä kaikki menee sähköiseksi. Se partogrammi on hassu, kun siinä näkee tunti tunnilta miten oli avautunu ym ja se on täynnä kaiken maailman merkintöjä ja tuherruksia, tikku-ukkokin piirrettynä merkkaamaan mun asentoja ymym. Mun mielestä kiva muisto. En tiedä onko se normaalia että moisen edes yleensä saa mukaan?

Kiitos myös kaikille noista ilmavaiva kommenteista =) Täällä ne on enemmän tai vähemmän jatkuneet. Huomenna me aloitetaan uusi maitohappobakteeri-kokeilu. Noista reloista kun en oikein tiedä, eivät tunnu tehoavan, ja oon kuullut siis vain hyvää seuraavista tuotteista. DDS+junior ja Probiootti Baby maitohappopulvereista. Tuttavan koliikkopojan ongelmat katos kadessa päivässä! Niitä saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista, eivät sisällä siis öljyä, tms haitallista, ja pulveri sekoitetaan pieneen määrään maitoa. Pitäisi olla tosi hyvä tuote. Kerron sitten miten meillä toimi. Onko kukaan muu kokeillut / kuullut?

Mulla painoa on jäljellä 3 kiloa. Yhteensä painoa tuli lisää 11 kiloa, vain. Ja siitä siis 7 kiloa jäi laitokselle. Ja yks kilo tipahtanut imetyksellä. Eli hyvissä lukemissa mennään. Oon siinä mielessä tosi ihmeissään, kun en oo saanut myös ainokaistakaan raskausarpea, en mahaan, peffaan, enkä tisseihin! Ja en kyllä rasvaillut edes usein. Toisaalta mun masu oli lopussa aika pieni, niin varmaan sekin vaikuttanut ettei pahemmin venähtänyt.

Kotosalla menee ihan kivasti. Poitsu tosiaan päivisin kun enkeli. Yöllä nukkuu 3-4 asti hyvin, mut sitten aamuyö menee aina meillä ihan lörinäks. Kaveri heräileen aina vähintään tunnein välein nälkään, eli imee usein -> siitä tulee vatsavaivoja ja kitisee niitä, ja kierre on valmis. Puolen päivän aikaan ollaan taas rauhallisia. Meillä nukuttan max 3 tuntia kerrallaan, joten tosiaan, hieman kateellinen olen teille jotka saavat niinkin hurjia kun 5-6 tunnin pätkiä. Ne olis tarpeen. Mut oon hurjan onnellinen että meillä menee näinkin hyvin!

Eilen kävin itiksessä, ja nappasin Lastentarvikkeesta meille sitterin ja muutakin pikkukamaa. Teille muille vihjeenä jos käytte sielläpäin, niin niillä on muutto ale. Paljon tuotteita halvemmalla! Kannattaa käväistä :)

Mitä petipuuhiin liittyy, niin mun toisen ja kolmannen asteen repeämä pitää huolta ettei vielä iha hetkeen moista ajatella. Mut sit kun tämä tästä rauhoittuu :D

No nyt pitää mennä, herra haluaa yötankkausta.. eli tisuttelupuuhiin!
Hyvää yötä kaikki!

Ulla & junnu 2vk 6pv
 
Simba@
Olipa kiva lukea täältä teidän vauvakuulumisia. Jotenkin olen unohtanut palstan ihan kokonaan.. Päivät menee niin sukkelaan poitsun kanssa.

Mulla ehti jo jälkitarkastuskin olla eilen, 6 viikkoa synnytyksestä. Paino oli laskenu ihan mukavasti, mulle tuli n. 15 kiloa (vauva syntyi tosin 3 viikkoa ennen la:ta) ja nyt oli 13 kiloa jo lähteny. Maha on kyllä vielä selvästi isompi kun ennen raskautta, koska kaikki vähänkin tiukemmat housut kiristää. Muuten olen mielestäni toipunut tosi hyvin. Seksiä meillä taisi olla 2,5 viikkoa synnytyksestä. Alussa teki tosi kipeää, sai olla liukkarit mukana, mutta nyt sujuu jo paremmin. Olen ihan yllättynyt miten hyvin seksikin on maistunu, pari kertaa viikossa jopa. Kuvittelin, että halut katoaa synnytyksessä mutta ei onneksi. Eilen sain jo minipilleritkin neuvolasta (en ees tienny että niitä vois syödä näin pian synnytyksestä) joten ehkäisyasiatkin taas kunnossa.

Ristiäiset meillä olikin viikonloppuna, ne meni tosi hyvin. Vauva vaan nukkui koko ajan. Jaksoin jopa väsätä voileipäkakkua ja täytekakkua, äiti leipoi loput tarjottavat.

Meilläkin poika nukkuu maks 3 tunnin unia ja kateellisena luen, jos jollain nukkuu viisikin tuntia.. mutta en valita, meillä on kyllä menny tosi hyvin. Ekat 3 viikkoa poitsu huus öisin, mutta sitten hän alkoi nukkumaan kuin ihmeestä. Nykyään herää pari kertaa syömään ja jatkaa samantien (yleensä) uniaan. Joten olen saanut itsekin hyvin nukuttua.

Simba" ja poitsu 6 viikkoa
 
Jumbojätti
Mä olen saanut molemmista synnytyksistä ton paperin missä näkyy synnytyksen kulku. Molemmille sen meinaan laittaa vauvakirjan väliin..tytöllä itseasiassa jo onkin. Myös pojan sängynlappu saatiin ja ranneke+muuta papereita. Saitteko sairaalasata Liberon-kassin tai Pampersin paketin? Hyvinkäältä sai vaan tuon Liberon,mutta veljen avovaimo otti mulle Hämeenlinnasta tuon Pampers-paketin ja se pitäis hakea tänään.

Eilen oli pojan 1kk neuvola. Paino 5325g,pituus 58cm ja pipa 38,2cm. Nyt oli rauhoittunut painon nousu pikkasen,mutta silti kasvaa hurjaa vauhtia. Seuraavalla kerralla onkin pojan lääkäritarkastus 18.pvä. Itselläni jälkitarkastus 26.pvä. Ootteko miettinyt ehkäsyä minkä otatte? Mä otan hormoonikierukan...itseasissa piti jo tytön jälkeen ottaa,mutta veritulppatutkimukset sekoittivat asiaa ja unhotui koko juttu..saatiin ainakin tämä pikku herra söpöläinen meille. ;)

Nyt mentävä kyllä siivoomaan...menee hermot tähän ainaiseen sotkuun. Sen mitä saan siivottua,sotkee tyttö ja mies perässä....*ärgh!*

Jumbis
 
Simba@
Jumbis, johan teidän poitsu kasvaa huimaa vauhtia! No ainakin ruoka on maistunu, hyvä niin! Meillä oli paino nyt 6-viikkotarkastuksessa 5400 grammaa ja pituus 57 cm. Lähtöpaino ja pituus oli 3200/49cm eli kyllä meilläkin on maito maistunu:) Meillä poika tankkaa parin tunnin välein! Yöllä voi mennä kolmekin tuntia, mutta päiväsaikaan saa olla syöttämässä koko ajan.

Mulle sanottiin jälkitarkastuksessa, ettei hormonikierukkaa voi vielä laittaa. Joten sen takia otin noi pillerit. Toisaalta jos pillerit sopii, niin en tiedä, otanko edes koko hormonikierukkaa. Pillerit on ihan hyvät, mutta pitäs vaan aina muistaa ottaa..

Me saatiin sairaalasta se Liberon kassi, ei Pamperssia. Mitä vaippoja te muuten käytätte? Mä oon kokenu ne Pampersin New Born (2-5 kilosille) kaikista parhaimmiksi, mutta nyt poitsu on kasvanu niistä jo vähän "yli" joten ostin niitä midi-vaippoja (4-9 kilosille) ja ihan hyvältä vaikutti nekin. Munkin piti kokeilla kestoja, mutta eipä tässä ole oikein jaksanut.. laiska oon.. ja kertikset on kyllä sopinu tosi hyvin, joten siitäkin syystä tuo kestoilu on unohtunut.

Mullakin menee hermot ainaiseen sotkuun. Ja jatkuvaan pyykkäykseen.. voi että kuivausrumpu olis kätevä! Joka päivä saa olla pyykkäämässä ja olohuoneessa meillä kuivataan, kun ei oikein muualle mahdu. Lakanoitakin saa olla vaihtamassa alvariinsa,
kun poika puklaa niihinkin. On meillä sideharsoja aina suojana, mutta aina ei nekään suojaa lakanoita. Ja sitten niitä lakanoita on kuivumassa ovien päällä ja kämppä näyttää vielä pahemmalta:(
 
Päivitystä
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm

LASKETUT AJAT:
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Nunnu79, ensimmäinen, Uusimaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
27.1.2008 Meitei, toinen
28.1.2008 Nuppu80, ensimmäinen
2.2.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki
5.2.2008 Op, ensimmäinen
 
~Rosa~
Minä oon myös pikkusen ymmälläni tuosta pyykin määrästä! En kyllä uskonut, että sitä tulee noin paljon! Vauvan vaatteita saa vaihtaa, pukluharsoja menee ja flanellisia "pyyhkeitä" (käytämme pyllypyyhkeinä/hoitopöydällä sen muovisen pehmustan päällä) ja sitten lisäksi omia vaatteita, jotka on myös maitopukluissa! No ei se mitään, konehan nuo pyykit pesee.

Minäkin sain sairaalasta synnytyskertomuksen. Tai kysyin, että saako mitään, kun kävimme kätilön kanssa synnytyksen läpi. Hän sanoi, että saa siitä paperista kopion, jos haluaa. Mutta ei se niin trakka ole, kuin mitä Ulla selosti! Saatiin myös ne Liberon ja Pampersin paketit, molemmat.

Meillä on vasta kerran kokeiltu kestovaippaa, sitä äitiyspakkauksen. Pitäisi useammin alkaa käyttää. Eiköhän se tästä, kun alkaa pikkuhiljaa normalisoitua tämä elo kotosalla vauvan kanssa. Muuten käytetään Liberon niitä 2-4kg Newborneja. Koin ne meidän tytölle paremmiksi kuin ne Pampersit, jotka tuli näytteenä tai äitiyspakkauksen Muumit.

Oon nyt päättänyt alkaa pikku hiljaa kirjoittamaan synnytystarinaa (itsellekin jää jemmaan), että ehkä sen saan tännekin joku päivä... Tosiaan mullakin on niin hyvin revennyt alapää, ettei puhettakaan, että istuisin kunnolla (ja siitä sitten kipeytyy vähän selkä, kun oon niin kierossa ja toisen käden varassa roikun. Pitäisi olla kannettava...!) tai että petipuuhia edes ajateltaisiin! No, huomennahan on kulunut vasta 2vko synnytyksestä.

Meillä valvottiin taas viime yönä klo 23-2. Ähinää ja kähinää riitti. Masua se taitaa pikkuinen valitella. Toissa yö menikin niin oppikirjojen mukaan, että! Vauva nukkui sikeesti syöttöjen välit ja söi klo 23, 3, 7 ja 10! Tosi hienosti. Noin kun saisi menemään jatkossakin. Ja päivällähän täällä vedetään sikeitä oikein urakalla... Tänään kylläkin tuntunut, että mikään ei riitä, tissittelyä klo 10...12 ja klo 13...15. Välillä nukahteli ja taas alkoi luttuuttaminen:)))

Nyt poistun taas tästä roikkumasta...

Rosa ja Piiperöinen 13vrk
 
emmu
me käytiin tänään neuvolassa. Painoa on nyt tasan 4 kg ja pituutta 54 cm. Painoa on tullut siis kuukaudessa 1,2 kg ja pituutta 6 cm. On kuulemma ihan hyvin.

Vaipoissa siirryttiin just 3-6 kg:iin. Muuten olis vielä ne 2-5 kg menneet, mutta ne jäi jotenkin kovin alas. Toivottavasti nuo isommat pitää kaiken sisällään. Muistaisin että esikoisen kanssa oli aina seuraavaan kokoon siirrettäessä, oli aina sitä kakkapyykkiä, kun vaikka falskasi sivuista. Pyykkiä on tosiaan paljon muutenkin. Ja sitten vielä kun koneelliset on tosi pieniä. Mun on ainakin pakko pestä ihan pieniä määriä vauvan vaatteita ja pyyhkeiltä kerrallaan, että kerkeävät kuivua seuraavaan käyttöön. Meillä on alkanut tyttö nyt pissaamaan joka kerta kun otan vaipan pois. Siinä menee sitten aina yksi pyyhe taas pyykkiin...

Meilläkin aloitettu petipuuhat. Hyvin meni. Ei sattunut missään. Muistan kyllä, että esikoisen jälkeen meni tovi ennenkuin suostuin edes ajattelemaan asiaa, oli niin kipeitä ne repeämät. Nyt ihan eri juttu, kun ei mitään repeämiä tullut.

Täällä ei saanut mitään synnytyskertomusta. Sekin minkä näin sairaalassa oli ihan käsin piirretty ja kirjoitettu kertomus. Täällä ei myöskään mitata neuvolassa päänympärystää vaan sen tekee lääkäri ekalla lääkärikäynnillä. Ai niin ja pituuskin otetaan normaalisti vasta 3 kk:n iässä. Selittivät että lonkkien takia ei ennen sitä pakoteta jalkoja suoriksi. En sen paremmin ymmärtänyt asiaa. Suostui mittaamaan kun sanoin, että Suomessa mitataan joka neuvolakäynnillä. Kaikkialla näköjään erilainen käytäntö.

 
op79
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. op (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm

LASKETUT AJAT:
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Nunnu79, ensimmäinen, Uusimaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
27.1.2008 Meitei, toinen
28.1.2008 Nuppu80, ensimmäinen
2.2.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki

heippa.

täällä on tosiaan nyytti kainalossa, tänään tultiin kotiin. elikkäs sunnuntaina meille synty 49 cm, 3070 g ja 32 cm pään ympäryksen omaava pikku poju. tuossa se sylissä tuhisee tyytyväisenä maha täynnä maitoa. maitoa vissiin tulee ihan hyvin ja ruoka maistuu, koska syntymäpaino oli kotiin lähdön hetkeen verrattuna vain -20 g. vedettiin lähes ennätyksiä napanuoran pituudessa, oli huimat 105 cm! synnytysraportissakin oli maininta tosta pituudesta ja huutomerkki perässä. synnytyksen hoitanu kätilö joutui leipomaan kakkua työkavereilleen, koska heillä on sopimus, et jos on yli metrin mittanen napanuora, niin joutuu leipoon muille :)

elikkäs synnytys meni näin.. la alkoi supistella klo 13 noin 5-7 min välein, mut tosi siedettävän tuntuisesti. joskus seittemän aikaan alkoi olla kovempia supistuksia otin käyttöön kuuman kaurapussin. keskiyöllä ne supparit vain koveni ja soitettiin haikaranpesään. käskivät kokeilla kuumaa suihkua ja olla kotona vaan niin pitkälle, kuin pystyy. panadolia vedettiin parissa välissä. kuumassa suihkussa olin, kunnes en enää jaksanu kökkiä huonossa asennossa (vauvan kylvetysammeessa istuin, ku en jaksanu seistä..). supistukset oli noin 7-10 min välein. soitettiin laitokselle, joko tultais. mut käskivät olla vielä kotona, koska mul oli yks suppari väli 12 min..joka ei ollu säännöllisten supistusten määritelmän sisällä..
sain torkahdettua aina noiden välissä, mut heräsin aina koviin kipuihin. kuuden aikaan en enää kestäny, joten lähdettiin laitokselle. saatiin ammeellinen synnytyshuone samantien. olin 4 cm auki, kun tilanne tarkastettiin. kärvistelin suppareiden kans ysiin asti, kunnes passitin miehen hakeen mulle epiduraalin laittajan. epiduraalin jälkeen tuli autuainen olo, sain nukuttua. kalvot puhkastiin, jotta synnytys etenee. heräsin, kun vaikutus alko hiipua noin 1,5 h laitosta ja sit pyysin uuden satsin, laittovat myös oksitosiini tipan tässä vaiheessa. tuolloin olin 7-8 cm auki. nukahdin taas ja heräsin kun vaikutus alko loppumaan. samalla kipu siirty alas ja supistus kivut loppu, joten kätilö kiiruhti paikalle. karsee paine ja pakotus jalkovälissä sai mut melkein tajunnan rajamaille, aktiivinen ponnistusvaihe kesti lopulta 13 minuuttia ja koko synnytys 12 h. tikkejä tuli 1 kpl. ei tarttenu leikkaa välilihaa eikä se revenny. pääsin siis todella helpolla, puudutuksetkin meni ihan nappiin. kipeetä otti ja kovaa, mut kyllä sen vois uudestaan joskus kokea, jos pojulle seuraa haluais. ei siis jääny mun karseesta synnytyspelosta huolimatta mitään hampaan koloon :) olisko pikkuruinen päänympärys osasyy tohon helppoon ponnistukseen ja repeämättömyyteen..tiedä häntä. mut se on nyt ohi ja kipu unohtu kyllä ihan samantien ku nyytti oli ulkona. saatiin samantien sillon perhehuone ja koko reissu oli ihan mahtava kokemus.

on se vaan niin ihana suppusuu, sitä vois tuijottaa vaikka koko päivän!
 
emmu
Onnea kovasti Op:lle! Saman mittainen oli täälläkin napanuora. Onneksi ei ollut kiertynyt pikkuisen ympärille. Aika huiman näköinen kuin näyttivät sitä siinä synnytyksen päätteeksi. Ja hieno juttu että synnytys meni hyvin.
 
Nuppu80
Hei tammimammat, täällä Nupun mies.

Nupun puolesta kerrottakoon, että saimme eilen 0,52-metrisen ja 3,55-kiloisen hurjan kauniin tyttövauvan. Lisäinfoa tulee varmasti muutaman päivän päästä kotiutuessamme!
 
Ulla79
Yes! Tulihan näitä nyyttejä, kivakiva!!!
ONNEA op ja Nuppu ja perheet, ONNEA!!!!!

Taas ihan herkistyy kun ajattelee tuota syntymää, on se niin uskomaton tapahtuma! Onnen aikoja :) Nyt ei oo enää montaa jäljellä, kohta ollaan kaikki tammimammat vauvautuneet!

Meillä käytetään noita 56 senttisiä vaatteita ja kanssa 60 senttisiä. Oikeastaan nuo 56 alkavat jo olla vähän tiukkoja, poika kasvaa ja syö vaudilla, joten 60 senttisissä on mukavasti tilaa ja saa helpommin puettua.

Meillä saatiin molemmat pampersin ja Liberon pakkaukset ja toistaiseksi poitsu käyttää Pampersin New Born vaippoja, tosin kohta täytyy vaihtaa isompiin. Jotenkin meillä taas noi Pampersit sopi paremmin kun Liberot.

Viime yönä poitsu antoi meidän nukkua, jee!!!!! Me nukuttiin 11-02, sit syötin ja uudestaan herättiin 04. Mies päätti antaa mun nukkua ja sanoi laittavansa korvikkeet tuleen, mitä meillä siis sillon tällöin vielä annetaan, mut tosi vähän. Ja jätkä nukkuin sit 05-08:30!! Jesh. Eli meille se oli ruhtinaallinen unimäärä, kun maksimiunet on tolla ollut aina 2-3h... ja samoin aamuisin on aina ollut aika ränkkä ja pidellyt mua hereillä. Niin nyt nukku. Pidän peukkuja että saahaan yhtä loistava yöuni huomiseks!!!

Jaahas.. jäbä haluaa yötankkausta, gots to go!!

Ulla & Jäbä 3vk
 

Yhteistyössä