Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
Nintsu -81
AIVAN IHANAA!!! ONNEA OP JA NUPPU JA MOLEMPIEN MIEHET!! Mä vähän ajattelin että kun Nupusta ei oo kuulunut hetkeen mitään... =) Op:lla meni synnytyksen keston ja epiduraalin kanssa aika samalla tavalla kun mulla! Hienoa että meni kaikki hyvin!!

Meillä tankataan nyt päivällä n. 1 h välein.. Ja yöllä väliä on max 3 h. Et ei paljoa nukuta.. =( Ja ilmaa on älyttömästi mahassa, ei annettu tänään lainkaan mitään Jekoviteja eikä Disflatylia, koitetaan näin!

Meillä myös on jälleen ruokailun aika, tissibaarista hanat auki...

Nintsu + pieni mies 1 kk + risat
 
Choco
Onnea Op ja Nuppu + perheet!

Me saatiin vain Liberon kassi. En edes tiennyt, että Pampersilla on joku vastaava. Perjantaina loppuu meidän "kotiaresti" kun vauva täyttää kaksi viikkoa. Neuvola-täti oli sitä mieltä että silloin vasta saisi viedä ulos ja syynä se, että pitäisi saada paino nousemaan syntymäpainoon. Se ei kyllä ihan ehdi tapahtua, mutta mä olen niin kypsä sisällä oloon ja olis kiva päästä vaunuilemaan uudella menopelillä. Perjantaina pääsen onneksi vähän tuulettumaan, menen ihan miehen ehdotuksesta/käskystä ystävättären kanssa illalla elokuviin. Ollaan me muutamia kertoja oltu vauvan kanssa kodin ulkopuolella autolla, mutta ei siis varsinaisesti ulkoilmassa.

Meillä on ristiäisiä alettu jo vähän suunnittelemaan, yhtenä syynä miksi päivämäärä piti ajoissa päättää oli se, että vieraita tulee myös ulkomailta. Tilat on varattu ja kummit lähes päätetty. Nimikin päätettiin lopulta! Meillä on siis molemmilla tytöillä simppelit helpot lyhyet etunimet, jotka kääntyvät lähes kaikilla kielillä (kriteerinä suomi, ruotsi ja englanti, koska sukulaisia löytyy tosiaankin ulkomailta ja lisäksi mieheni suku on suomenruotsalainen). Ja molemmilla toinen nimi kaunis ja vähän pidempi. Pappi vielä puuttuu. Olisin halunnut vihkipappimme, mutta hän ei valitettavasti pääse. Itse juhla on vasta huhtikuussa, joten tässä on onneksi reippaasti aikaa lähettää kutsut yms.

Sänkypuuhia olen alkanut jo miettiä, muttei mitään vielä käytännön tasolla. Tulee kuitenkin vielä jälkivuotoa, että josko se ehtisi loppua. Jälkitarkastus on vasta maaliskuun lopussa. Ehkäisymenetelmäksi ajattelin hormonikierukkaa. Mulla ehti se olla jo tuossa välissä ennen tätä raskautta ja kun kuitenkaan ei haluta lisää lapsia ainakaan useampaan vuoteen ellei ollenkaan (mielihän voi muuttua tai tulla yllätysraskaus...), niin en luottaisi ihan itseeni 100 % että muistan syödä niitä pillereitä.

Tyttöä alkaa vaikuttaa sen verta rauhattomalta, että taitaa haluta maitoa.
 
Jumbojätti
He hee! Meillä alkoi tiheänimun kausi.=) Tissillä ollaan 10min-1tunnin välein. Yölläkin!! Tosin nyt päätti yhden pitkän pätkän nukkua onneksi yöllä,mutta sitäkin haittasin kova yskä. =/ Joten lääkäri kutsuu meitä taas....

Onnea OP:lle ja Nupulle!!! Ihanaa!!

Me käytetään Liberonvaippoja. Ovat mun mielestä parhaita. Ja ne pupumerkitkin kun kerää talteen, voi liberokerhosta tilata niillä jotain kivaa..Sinne pitää vain rekisteröityä. Tytön ajoilta jo ollut siinä ja nyt jatketaan pojan kanssa. www.liberovaipat.fi sivuille ja sieltä' rekisteröi itsensä ja sit menee omakerhosivulle ja sieltä löytää ohjeita noiden merkkien keräämiseen..ja sieltä saa 6kk lahjana jonkun paketin.

Meillä itkettiin taas eilen illalla mahaa. Tosin vauvoilla on 1kk ikäisenä joku itkuisempi kausi...voi siis olla sitäkin. Hommasin unipussin ja siinä tykkää nukkua ja siinämyös rauhoittuu tosi hyvin...

Nyt on pakko taas alkaa laittamaan itseä kuntoon,että pääsen sinne lääkäriin pojan kanssa.

Onhan teidän muidenkin vauvat hyvin kasvaneet!! =) Kävin eilen katsomassa veljenini poikaa ja hui kun olikin pikkanen! Puolet pienempimeidän poikaan verrattuna ja ikäero heillä vain 2vkoa....laitan kuvan spaceen kun saan sen eka veljeltäni.

Jumbis ja poika 1kk 2pvä
 
Simba@
Kiitos Jumbis kun muistutit tuota tiheän imun kaudesta!! Ihmettelin kun meillä poika söi eilen ihan koko ajan, mutta nyt muistin, että eikös niitä tiheän imun kausia tule juuri näihin aikoihin (meillä poika 6 viikkoa). Meilläkin nimittäin eilen illalla poika söi jopa kymmenen minuutin välein ja yöllä syötin monta kertaa, en edes laskenut. Meillä on perhepeti niin imetys käy aina niin kätevästi, paitaa vaan nostaa.. sen takia en aina edes muista, montako kertaa on tullu syötettyä yön aikana. Poika ei jostain syystä oikein välitä pinnasängyssä olemisesta, sen takia hän on alusta alkaen nukkunut meidän vieressä. Onhan se kyllä kätevää, ettei tarvitse sitten yöllä nousta hakemaan poikaa sängystään, meillä kun pinnasänky on vielä eri huoneessakin. Ihan seinän takana, mutta eri huoneessa kuitenkin..
 
Jumbojätti
Päästiin eilen lääkäristä kotiin 10tunnin odottelun jälkeen. Pojalta otettiin verikokett ja sai taas inhalaattorista jotian hengitysteitä aukasevaalääkettä, sekä jotain nestemäistä kortisonia. Loppujen lopuksi pojalla onkin vain tavallinen sitkeä flunsssa, eli Rs-virus osoittautui vääräksi. *huoh* Lääkäri kuitenkin sanoi, että jos vielä kauheasti limaa yskii tai meneemuutenkin tukkoon,on hyvä tulla uudestaan näyttämään...ottavat sitten osastolle. Siellä oli tosi paljon lapsia sairaana ja osastokin ainakin eilen oli tupaten täysija veivätkin uusia potilaita jonnekkin "vara"osastolle. Käytävätkin olivat ihan täynnä sänkypotilaita...Eli kunnon epidemia päällä ainakin Hyvinkäällä. =(

Tutustuin siellä odotellessa yhteen äitiin, joka saa kolmannen lapsen kesällä. Vaihdettiin numeroita ja haluaa meidät kylään, hänelläkin on vähän reilu 2v tyttö. Tais ihastua meidän likkaan,joka yllättäen ei vierastanut ketään ja kävi jokaista potilasta moikkaamassa...

hmm..mietin tässä mitä tänään tekisi. Pyykkivuori odottais ja kaverikin pyysi kahville..toisaalta olo on sellainen että voisin nukkua vuoden putkeen. En ehtinyt eilen syömään kunnon ruokaa..menin aamusen jugurtin+leivän ja iltasen pasteijan voimalla.Vähän oli itelläkinloppuvaiheessa pääkipeä ja tosi heikko olo.

Nyt taas mentävä tekemään jotain hyödyllistä....=)

Jumbis,poika 1kk 3pvä+tytteli
 
Nunnu79
Täällä ollaan taas. Ihan pikainen viesti vaan. Just kotiuduttiin. Tyttö syntyi 5.2. Painoa oli 4150 g ja pituutta 52 cm. Hyvin jaksellaan. Kirjoitan lisää kun ehdin.

Nunnu ja maailman suloisin tyttövauva =)
 
Ulla79
Onneksi olkoon Nunnu tyttövauvasta! Tulihan kaveri sieltä pitkän odotuksen päätteeksi :) Toivottavasti synnytys meni hyvin, ainakin kotiuduitte ihan mukavan nopeasti! Onnea vielä kerran!

Ja Jumbis, todella hyvä juttu, ettei ollutkaan se RS virus kyseessä. Onpas muuten sitkoinen flunssa! Ja 10 tuntia! Herranjessus.. saitte kyllä odotella. Mutta tärkeintä että poitsua hoidetaan ja saa apua tuohon ikävään röhään :-/

Meillä taas nukuttiin aika huonosti yö, ja nyt päivällä otettu (siis poika ottanut, itse en ole ehtinyt) takas unia. Poika on ruvennut saamaan pikkuraivareita rinnalla, mutta pullosta saatuaan tyytyväinen. Oon päässy siihen lopputulokseen, että mulla taitaa olla suihkutissit! Hittolainen.. nimittäin kun itse vähänkään lypsää, niin maitoa vaan roiskuu. Ja sit kun rupeaa maito herumaan niin eiköhän lepotissi sitten valuta ihan hulluna maitoa siinä vieressä. Samoin poika usein tuntuu kakovan pienen imuttamisen jälkeen, eli saa ihan liikaa maitoa, enemmän kun selkeästi nielee. Luomuna kun annan tisusta, niin tilanne vielä pahempi, rintakumin kanssa homma sujuu paremmin. Mut ainakin kun olen oireista lukenut netistä, niin vaikuttaa että juuri tällainen olisi sitä suikutissisyyttä :-/

No.. meillä siis täytyy pitää tuota kumia imettäessä, ja kokeilla sitä että imettäisi vaan yhdestä tissistä useamman kerran. Kuulemma tasoittaa maidon tuotantoa. Huoh.. alkaa mennä tämä imetys vähän tasapainotteluksi.. ja tappeluksi. Poisun ilmavaivat varmasti myös osittain tästä johtuvat. Sillä pulloruokinnan jälkeen normiröhtäytys näyttää riittävän, mutta rinnalta annettaessa kauemmin ja enemmän ilmaa. Mikä kyllä ikävä tilanne.. kun omasta tissistä poika voi huonommin..

Kenelläkään teillä muilla vastaavia ongelmia? Hitto.. toivotaan että tämä tilanne tästä rauhoittuisi. Aika ikävää kun joutuu kikkailemaan niin paljon..

Muuten täällä menee hyvin ja poitsu tyytyväinen. Normaalia vaaviperheen elämää, pienellä univaeella ;) tai vähän isommalla. Toivottavasti jossain vaiheessa poika päättää nukkua pitempiä pätkiä kun 2-3h!

Tsemppiä kaikille!!
Ulla & poju 3vk
 
Nintsu -81
Paljon onnea Nunnulle!! Onkos Muska jo vauvautunut? Sitten taitaa olla kaikki meidän ketjusta saaneet käärönsä, mä voisin käydä laittamassa meille ketjun tonne vauvan hoito-puolelle! =)

Meillä Ulla tuntuu kanssa jätkä nieleskelevän aivan hirveesti ilmaa imettäessä. Sen muutaman kerran mitä oon onnistunut imettämään ilman rintakumia, on näyttänyt siltä, että poika tukehtuu maitoon. Mulla myös pumpatessa oikein suihkuaa (en oo tosin pumpannut pitkiin aikoihin), eli maitoa tulee ainakin reippaaseen tahtiin. Nyt on varmaan meilläkin tiheän imemisen kausi, kun poika on jatkuvasti tissillä.. Ja sit on hirveet vatsaväänteet! Viime yönä se nukku kokonaiset 2,5 h, ja syönnin jälkeen alkoi kauhee huuto ja vääntelehtiminen, sitä kestikin sitten aamuun asti. Välillä rauhottu syliin nukkumaan, mutta aina kun yritti mennä ite maate, poju heräs ja alotti loukkaantuneen itkun. Aamulla nukahti n. klo 7, heräs syömään klo 9 ja 11.40, ja ton klo 11.40 jälkeen oli taas hereillä ja itkeskeli. Nyt nukahti viimein jonkinlaisille päikkäreille, toivottavasti sais nukuttua nyt hyvän pätkän. Mä toivon myös, että jossain vaiheessa toi keksis nukkua yöllä vähän pidempään, tai ainakin herätä syömään niin, että nukahtaa saman tien uudestaan eikä jää kitisemään. Varasin muuten ajan vyöhyketerapeutilta vauvahierontaan, valitettavasti vapaita aikoja oli vasta reilun viikon päähän.. Onneks mies on ens viikon isyyslomalla, täytyy taas pumppailla maitoa niin saa mies antaa yöllä pullosta!

Nintsu + pieni mies 1 kk + risat
 
Nintsu -81
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. op (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm
05.02. Nuppu80 (LA 28.1.08) rv 41+1, tyttö 52 cm, 3550 g
05.02. Nunnu79 (LA 21.1.08) rv 42+1, tyttö 52 cm, 4150 g

LASKETUT AJAT:
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
27.1.2008 Meitei, toinen
2.2.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki
 
Jumbojätti
meillä eilen alkoi kunnon ilmavaivaitkut. Itkettiin klo.20-1. *=( meni kaikilta yö pipariksi ja miehellä varsinkin kun herätys töihin oli 5.30. nyt koitan muistaa joka syötöllä antaa cuplatonta ja vain toivoa että se jotain auttaisi...

mulla myös suihkutissit ja mieli on monesti tehnyt jo siirtyä korvikkeeseen. pulloon pumppaaminen pitkään on hermoja raastavaa..kuukauden sitä enintään jaksaa. Eilen sulattelin parit pussit maitoa pakastimesta pojalle...ja puolet meni hukkaan.

katsotaan jos tyttö lähtee äitilleni yöksi, ei ole kertaakaan siellä ollut yötä. pakko saada levättyä itse edes vähän. mulla on selkä pirun kipee, varsinkin just munuaisten kohdilta ja mahassa ikävä tunne...en ole edes ehtinyt juomaan kunnolla joten siinäkin voi olla syy tai sitten pissatulehdus ei lähtenyt pois.

nyt koitan saada ainakin toisen lapsista unille....ja onnea nunnulle!!

jumbis
 
Muska78
Onnea Nuppu, Nunnu ja OP!
Kumpa mäkin jo pian saisin tuon masuasukin houkuteltua tälle puolelle...täällä siis tapahtumaköyhää edelleen.
Aamuyöstä kyllä heräilin kipeisiin tuntemuksiin, mutta menivät ohi ja sitten nukuinkin puoleen päivään niin sikeästi että. Pitäisi kai osata nauttia tuosta nukkumisen luksuksesta vielä, mutta alkaa jo tympäistä.

Muska 41 tasan
 
op79
tää poju on kyllä mahottoman hyvä saamaan painoa. käytiin tsekkaan, et eihän tyyppi ole liian keltainen..niin painoa oli tullu 2 päivässä 115 g. eli syntymäpaino on ylitetty jo pari päivää sitten.

en pysty kestämään, miten ihana ja söpö tämä vauva on! meinaan ihan pakahtua, kun kuuntelen sen pientä jyrsijämäistä piipitystä ja tuhinaa.. se siis siitä epäilystä, joka mulla mielessä painoi raskausaikana, et entäs jos en tykkääkkään tulijasta.. tietty hyvä näin!

en ole onnistunu pumppaamaan rinnoista maitoa..en tiiä enkö vaan osaa vai onko se pumppu ihan vehkeestä. hyvin sitä maitoa kuitenkin tulee imettäessä, mut kuin se pumppaus voi olla niin vaikeeta? olis ihan jees, jos sais pumpattua näitä paakkuja vähä tyhjemmiks. ja mies vois välillä "imettää" mun puolesta, se kun on mulle kade tän mun etuoikeuden takia :)

toivottavasti muskakin pääset pian nauttiin vauvasta!! ja nupulle sekä nunnulle onnea!

op ja poju 6 päivää
 
Simba@
Op, en minäkään saa pumpattua rinnoista yhtään mitään! En tiedä, onko mulla niin surkea pumppu vai mistä johtuu.. käsinkään ei lypsäminen onnistu, joten vauva on saanut pelkästään maitoa rinnalta. Nyt perjantaina olin ekaa kertaa ulkona ja mies jäi kotiin hoitamaan vauvaa. Olin neljä tuntia poissa ja vauva sai sillä aikaa korviketta. Vähän jännitti etukäteen lähteä, mutta hyvinhän mies ja poika olivat sillä aikaa pärjänneet. Meillä poika on kasvanut tosi hyvin, joten kyllä multa maitoa tulee, mutta jostain syystä en heru ollenkaan pumpulle.. mutta tosiaan jos joku meno tulee, niin annan sitten korviketta. Luulin alussa, että multa ei tule maitoa ollenkaan (en esim. tartte ees liivinsuojuksia) mutta kyllä sitä maitoa tulee, sillä poika puklaa älyttömiä määriä ja paino nousee silti tosi paljon.. poika on ollu täysimetyksessä, ainoastaan nyt perjantaina sai noin desin verran korviketta, se oli eka kerta.

Olettekos muut jo käyneet ilman vauvaa jossain? Meillä siis poika huomenna 7 viikkoa ja nyt perjantaina kävin ekaa kertaa ilman vauvaa jossain muualla kuin kaupassa, käytiin työkavereitten kanssa syömässä ja teki kyllä tosi hyvää päästä vähän tuulettumaan!
 
op79
kävin lisäämässä meidän pojun kuvia meidän sivuille. täällä ei kummempaa. tissit on ihanaaa, vihdoinkin vähä hellittäny jomottamasta ja ei enää ole ku kivi paakut. käytiin tänään ekaa kertaa tutustumassa vaunuihin ja ulkoilmaan.

op ja poju 1 viikko
 

Yhteistyössä