Tammimammat 2008

  • Viestiketjun aloittaja Catriina
  • Ensimmäinen viesti
Nunnu79
Enpäs ole aikoihin kirjoittanut, mut oon yrittäny pysyä ajan tasalla teidän muiden jutuista. Oon jo hankkinu vauvalle kaikenlaista, jos on sattunut kohdalle. Yhdeltä tutulta sain tällä viikolla pilkkahintaan Brion yhdistelmävaunut. Ne on kylläkin vanhat, mut ihan siistit ja ehjät.

Mut mitähän kaikkea ois välttämätöntä hankkia? Lastentarvikekaupat on kyllä täynnä kaikenlaista, mut tuskin vauva nyt ihan kaikkea tarvii...

OP79: ymmärrän hyvin mitä tarkotat. Minäkään en tunne oloani kovin hehkeäksi, vaikka energiaa riittääkin. Ihmiset on kyselly et miten voin ja joillekin oon uskaltautunu vastaamaan et aika pelottavaa kun maha kasvaa. Musta on myös aika kamalaa kun viimeisillään raskaana olevien mahasta näkyy selvästi paidankin läpi ulos päin kun vauva potkii. Niitä synnytyskirjoja en oo lukenu ollenkaan. Vauva-lehdetkin selaan vaan nopeasti läpi, niissä on niin paljon sellaisia juttuja, joista tulee vaan huono olo.

Ja sitten jokainen on kommentoinu et mitä pelottavaa siinä nyt on ja tapu tapu vaan mahalle. Uh. Ihan kun ei ois sallittua sanoa, miltä oikeesti tuntuu.

Tottakai lapsi on toivottu ja haluttu, mut välillä tuntuu aika pahalta.

Näköjään minunkin teksti kuulostaa valitukselta, mut ihanaa, et ainakin joku muu ymmärtää mua ja osas pukea sanoiksi sen, mitä minä en.

Mukavaa viikonloppua kaikille tammimammoille!

Nunnu79 ja vauva 19+4

 
Catriina
Mulla on taas ihan päinvastaisia ajatuksia eli oon varmaankin sellainen "siirappimamma". Päivän ihanin hetki on maata selällään sängyllä ja silitellä pyöristyvää vatsakumpua ja nähdä kuin vauva liikkuu vatsassa. Juttelemme, laulamme sekä kerromme iltasadun vauvavatsalleni päivittäin.

Ja vaikka painoa tuleekin, mulla on mieli tosi positiivinen ja tykkään ollaan tässä tilanteessa. Eikä mua hirvitä tuo painonnousu, vaikka ei-raskaana kilonkin painonnousu sai mut masentumaan.

Mun massu on kokonaan "edessä" eikä se ole levinnyt ollenkaan sivuille. Miten teillä muilla? Edestäpäin ja takaapäin massua ei edes huomaa, mutta sivulta katsottuna mammamassusta ei ole epäselvyyttä. :)

Hommasin yhden vauvaopuksen, joka tarjoaa kyllä paljon tietoa ja vastauksia kysymyksiin. Kirjan nimi on "Vauvasta leikki-ikäiseksi (kysymyksiä ja vastauksia lastenhoidosta). Tässä lisätietoa:

http://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9512071371

Vastasyntyneen hoitoa käsitellään noin 60 sivua samoin kuin 1-12 kuukautisen vauvan hoitoa. Loppuosa on jaettu 1-2 vuotiaan ja 2-4 vuotiaan kesken. Mun mielestä kirja oli kannattava investointi.
 
Jumbojätti
No niin. Jos nyt saisin vähän kuulumisiani kirjoiteltua...

Meidän tytölle iski viimeyönä tajuton nuha, räkä vaan valuu. =( Ja äsken mittasin, niin kuumettakin päälle vielä...ihan kun ei oltaisi jo muutenkin valvottu öitä. Ehkä yksi kuukausi menee tähän samaan syssyyn.

Kävin työpaikallakin ja ihmettelin kun keittön puoli vaan tiesi raskaudestani, mutta salille ei oltu informoitu mitään. Ja mun mahasta kyllä näkee, että ei se pelkkää läskiä ole...edessä mullakin maha, näyttää ihan kaljamahalta.

Vauvalle len saanut vaatteita pestyä ja laitettua paikoilleen. Ensiviikolla neuvola ja saan viedä Kelaan paperit ja alan odottamaan innoissani äitiyspakausta. =) Joulukuun aikana haen vasta pinnasängyn sisälle ja järjestän muutenkin lastehuoneen. Ihania vaatteita vaan tuntuu osuvan koko ajan eteen, mutta vielä olen saanut itseni pysymään kurissa...meillä sitä vaatetta kun on jo niin paljon! Kaksostenrattaat on hakusessa, mutta nekin ajattelin ostaa joulukuussa.

Supistuksia on ollut taas ja jopa niin kipeitä että kaksinkerroin olen saanut olla. Harjoitussupistuksia tulee yleensä kun lähdetään ulos ja työnnän rattaita tai jos teen jotain kotihommia. Mutta kipeitäkin siis tulee ja ihan yllättäen.

Minä nautin kanssa mahasta ja liikakiloista. Jotenkin tunnen itseni NAISEKSI näissä muodoissa...vaikka ennen lapsia kanssa masennuin muutamista kiloista mitä sattui tulemaan.

Meillä on nimi ja kummit mietitty valmiiksi. Tytölle ei kyllä olla vielä päätetty nimeä, mutta ollaan ihan poikafiiliksissä. Sylikummiksi otetaan mun veljen avovaimo(veljeni ei kuulu kirkkoon). Joudun varmaan itse liittymään kirkkoon kun veljen avovaimoa haluaa minut niiden tulevan kummiksi...paha päätös mulle, joka ei usko mihinkään uskontoihin.

Nyt saunaan taas..ihanaa! Saunomisesta on tullut mulle harrastus viimepäivinä. =))

Jumbojätti & masuasukki(joka vaan bilettää)22+2

 
OP79
Tosiaan tulee välillä syyllinen olo, kun ei sovellu siirappimamman muottiin. Töissäkin, kun olen fiiliksiäni kertonut, olen saanu monia ihmetteleviä katseita. Aivan, kuin olis kiellettyä tosiaan olla jotenkin eri maata kaikkien oletusten kanssa. En esimerkiksi pidä lapsista, ja se aiheuttaa todella kummeksuvia katseita..varsinkin nyt, kun mahassa kasvaa sellainen. Mutta oma on oma, ei kenenkään muun, se on eri asia. Tämäkin on haluttu lapsi, ei ole siitä epäilystä. Ja nyt jos kertoo rehellisesti tuntemuksistaan, niin outona pidetään..varmaan just noiden kaikkien asetettujen oletusten takia. Mutta tosi ihana kuulla, etten ole ainut "friikki" mahani kanssa :)

Jumbojätti: ei kai se haittaa, vaikket oliskaan virallisesti kirkon kirjoissa kummina, jos olet sitä kaikkien mielestä muuten. Joka tapauksessa et varmaan tule täyttämään kummin oikeaa tehtävää lapsen elämässä, jos et perusta uskonnoista, vaikka kirkkoon liittyisitkin. Nykyisin kummit ei varmaan pahemmin kuitenkaan ole sitä varten, että lapsi saa kristillisen kasvatuksen heiltä. Lähinnähän se tuntuu olevan just sitä, et toivoo kyseisen henkilön olevan tärkeä osa lapsen elämää. Ja siihen ei varmaan tarvita uskontoa. Tuntuisi kyllä tosiaan vähän hölmöltä, jos vain sen takia joutuisit omien uskomuksien vastaisesti toimimaan. Tietty, jos kyseessä on henkilö, joka on tosi uskonnollinen ja sääntöihin kangistunut, niin epävirallisen kummin ottaminen voi olla sellaiselle vaikea paikka. Mut luulisi, ettei tollaisella virallisella kummitodistuksella ole oikeasti merkitystä.. Papilla ei varmaan ole sanottavaa siihen, saako kirkkoon kuulumaton seisoa muiden kummien joukossa kastetilaisuudessa pitäen itseään kummina. Kannattaa varmaan keskustella veljen avovaimon kanssa asiasta. Luulisi hänen ymmärtävän, jos ei veljesikään kuulu kirkkoon. Minäkin olen kahden lapsen kummi ja nyt en enää kuulu kirkkoon, olenko enää heidän kummi vai mikä olen? Lapsilta jos kysytään, niin edelleen kummi olen, he eivät siitä välitä :)

Ihania tiikereitä telkussa, täytyy alkaa kattoon.

 
simba@
Täällähän on taas mielenkiintosia keskusteluja. Kaipa jokainen suhtautuu eri lailla raskauteensa, sellasta se vaan on.

Itselleni oli alussa ihan valtava shokki, kun huomasin olevani raskaana. Itkuhan siinä tuli ja mietin, että onko tämä nyt ihan oikea päätös. En todellakaan ollut onneni kukkuloilla, kun sen positiivisen testin tein. Silloin mietin, mahtaako mussa olla joku vika - eikös tässä vaiheessa pitäisi itkeä riemusta? Ei mulla edes ollut mitään vauvakuumetta, jätin vaan pillerit pois kun ne loppui ja oikeestaan sitten samantien olinkin raskaana. Kaikki kävi jotenkin niin nopeesti.

Ne positiiviset tuntemukset on tullut vasta nyt kun raskaus on jo pidemmällä. Töissäkin sen rakenneultran jälkeen melkein itkin ja ajattelin, että mitä niin hyvää mä olen tehnyt että olen ansainnut tämän lapsen. Vaikka siis positiivista testiä tehdessä mut valtasi kauhu ja shokki, niin tällä hetkellä tämä lapsi masussa on ihaninta mitä tiedän ja tykkään kyllä hipelöidä vatsaani ja nautin vauvan möyrimisestä masusta.

Onhan se ihan ymmärrettävää, että oman vartalon muuttuminen herättää vähän ristiriitaisiakin tunteita. Mutta kivaa, että siitäkin uskalletaan puhua. Eihän kaikki raskauteen kuuluva voi millään muutenkaan olla pelkästään ihanaa ja siirappista, kuten jotkut vauvalehdet antaa ymmärtää. Mutta kivaa, että näistäkin asioista uskalletaan puhua täällä.

No, hyvää viikonloppua kaikille! Mites toi kello rientääkin, täytyy tästä itekkin lähteä jo nukkumaan..
 
Nuppu 80
Heissulivei!

Vaunuja ollaan käyty nyt ekaa kertaa kattoo ja nyt mäkin osaan osallistua tuohon vaunukeskusteluun ku tiiän ees jostain jotain ;) Vaihtoehtoina on Teutonian Prestige, Emmaljungan city cross tai Brion happy... eli pieniä vaunuja kattellaan.. Nyt vaan mietityttää että onko rattaiden sisälle asetettava kova koppa riittävän tilava vaaville... Ainaskin Briolla se oli tilava kyl... Mutta ongelmaksi tulee ehkä se että kun aateltiinsaada vasta jouluna ne jouluahjaksi isoisältä ;) niin värivaihtoehdot tulee olemaan tummia :( harmi homma...

Rosa, minäpä se tykkäsin kutoa... mä oon kutonu valmiiks vasta sen kypärämyssyn ja nyt puuttuu nutusta enää hihat :) seuraavaksi ajattelin niitä haalarihousuja (novitan ohjeiden mukaan) yrittää... Kävin just ostaa Kauppahallista ihanaa silkki-merinovilla-sekoitteista lankaa josta tarttee viel varmaan yks kypärämyrry tehdä :) Sitten vielä haluisin tehdä peiton vauvalle... ajattelin jotain tilkkujuttua... Ootko sä jo peiton tehnyt?

Hyvää viikonloppua kaikille :)

Nuppu + myllerö 18+4

ps. vauva on ollut eilisestä myllertämättä, ei edes pientä kopsutusta ole kuulunut ja tuntuu vähän huolestuttavalta mutta yritän olla huoletta... ehkä se taas alkaa kieppumaan masussa....
 
Jumbojätti
Kummina olosta:
Itselänikin on kummipoika, mutta mikä olen nyt kun en kirkkoon kuulu? Noh, siskoni ainakin pitää minua vielä poikansa kummina. Meidän tytölläkin on yksi ns.epävirallinen kummi. Mun paraskaverini, hän ei kuulu kirkkoon ja pakottamaan en alkanut (enhän siis itsekkään kuulu) ja silti halusin hänet tyttömme kummiksi, ei se paperinpalanen mitään muuta...kummitätinä toimii ja hyvin velvollisuutensa on hoitanut. =) Eriasia on todella uskonnolliset perheet.

Ollaan tytön kanssa molemmat nuhassa ja pientä kuumeiluakin on. =( Eli jos tyttö nukkuu hyvin, minä en...kurkku julmetun kipee ja heräilen siihen sitten, tosin kylläpä toi tyttökin piti viimeyön valveilla. Ei mitään uutta meillä. Alan vaan kohta olla valmis jonnekkkin kakolaan makoilemaan...pitää puhua neuvolassa taas tästäkin ongelmasta.

Torstaina on taas kauan odotettu neuvola ja vähän mietittinyt mitenköhän on painoa tullut. Pysyis nyt vaan aisoissa, ettei ihan kuitenkaan 36kiloa tulisi kuten esikoisesta. Joka paikkaa kolottaa ja kävely/ kantaminen käy heti selän päälle. Mahassa käy myllerrys taas ja välillä oikein tunnen kuinka vaihtaa kylkeä ja pyörii.

Höh, unohdin mitä piti vielä kirjoittaa...palaan asiaan kunhan taas muistan. ;)

Jumbojätti & masuasukki (avomies nimesi kakeksi) 22+4
 
~Rosa~
Huomenta!

Täällä on ollut niin kovasti juttua, että en tiedä muistankohan kaikkia juttuja kommentoimaan ollenkaan...

Joo, kyllä minäkin lukeudun noihin ns. "siirappimammoihin" ennen kuin siihen toiseen kastiin. Rakastan yli kaiken tätä minun kasvavaa masua ja sitä tulee paijattua pitkin päivää. Myös mies on siitä innoissaan, mikä varmasti lisää myös omaa hyvää oloani mahan suhteen.

Mun mielstä mun masu on vähän levinnyt sivuillekin, mutta on pääasiassa tossa edessä. Mutta siis oikeestaan lähtee leviämään tuolta sivuilta.

Onko teillä muilla muuten ollut vielä ollenkaan tai kuinka monta kertaa jo lääkärineuvola? Tai onko yleensäkin tehty kuinka monesti sisätutkimus? Mulle ei kertaakaan aj sitä tässä erään kaverin kanssa on ihmetelty. Hän on rv 14 eikä hällekään oo tehty mitään. Mulla jo rv 19+6, eikä ole edes puhuttu mitään... Onko outoa???

Mulla meni eilinen siivotessa ja kyllä illalla tunsi huhkineensa aikalailla. Nyt on kuitenkin siistiä! Johan sitä onkin koko kesä katsottu paikkoja läpi sormien. Kun ei vaan ole ollut yhtään energiaa, kaikki mennyt töissä käymiseen ja sen vähäisen vapaa-ajan jaksamisen on täytynyt käyttää raksalla apumiehenä. Olipa muuten kumma sanavalinta ja lause... hmm... Aamullaklin herätessä tuntui lantio jotenkin kauhean puutuneelta, mutta kyllä sitä vaan sängystä päästiin ylös ja vielä töihinkin. Nyt jo parempi, kun oon vähän käveleskellyt ja jopa venytellyt muilta piilossa:)

Vielä viikko olisi aikaa rakenneultraan...

Töiden pariin...

Rosa ja Piiperöienn rv 19+6
 
Catriina
Mulla on ollut yksi lääkärineuvola. Viikkoja oli tuolloin kasassa muistaakseni 11+6. Silloin tehtiin myös sisätutkimus. Muistaakseni neuvolatäti mainitsi, että seuraava lääkärineuvola ois viikon 28 paikkeilla, eli mulla on vielä yksi "normaali" neuvola (rv 25+2) tässä välissä.

Olo on muuten hyvä, mutta nyt todella väsyy entistä helpommin. Pikkuisen kun yrittää tehdä kotiaskareita, niin saa kyllä heti sen jälkeen mennä sängylle lepäämään hetkeksi. Työni on istumatyötä, joten se ei väsytä niinkään.

Liikunta on kyllä taas viime viikkoina jäänyt. Kaivoin kyllä viikonloppuna mammajooga dvd:n kaapista ja tänään töiden jälkeen ois tarkoitus aloittaa kotona tuo uusi harrastus. Jospa sitä jaksais tehdä edes vartin päivässä, niin oisin tosi tyytyväinen.

Ostimme vauvalle viikonloppuna valkoisen Brion Moon Lux sängyn ja hoitopöydän. Stockalla ne oli "juuri sopivasti" kanta-asiakastarjouksessa. Tuli myös hommattua liinavaatteita ja hoitoalusta. :)

Munkin mies on todella innoissaan kasvavasta masusta, ja se on aivan ihana asia. :)))

Catriina ja Pikku kultanen 22+5
 
Ulla79
Johan on juttua tullut, tosi mielenkiintoisia!

Catriina, mietin myös tuon kantis tarjouksen ostamista, kävin jo kerran katselemassa Stockalla ja oli tosi ihana. En varmaan hoitopöytää tarvi, kun ajattelin laittaa ihan vaan sen hoitoalustan pesukoneen päälle kylppäriin. Siinä on mukavasti pesuhana vieressä jos tarttee. Mutta tuo pinnasänky olisi upea. Kiva kun ne pinnat litteät ja muutenkin kaunis. Ostitko valkoisen vai pähkinän? Itse mietin pähkinää. Saako yhden laidan kokonaan irti jos sen laittaisi omaan sänkyyn kiinni? Niin ja tuosta mammajoogasta, voiko sen aloittaa vaikka ei joogaa itsessään ole harjoittanut aikaisemmin? Mulla tuli viime viikolla tenniksestä nivuset tosi kipeiksi, ja kävellessäkin tuntuu, joten joudun nyt kyllä hidastamaan urheilutahtia ja etsimään rauhallisia ja tehokkaita urheilumuotoja. Suositteletko mammajoogaa?

Simban kanssa olen ihan samoilla ajatuksilla! Mulle oli siis ihan hurja shokki, toi raskaus uutinen, meinas sydän pompata kurkkuun.. Ihan samalla tavalla jätin pillerit veks ja heti natsas. Ja siinä sit itkua tuhertaen mietin ittekseni että onko musta tähän, apua... teinkö nyt oikein. Mutta nyt oon huomannut, kuinka suuri ja upea asia tämä raskaus ja äitiys on ja tuntuu koko homma niin hyvältä kaikin puolin! Vaikka paikat nyt remppaakin, mutta odotus on vain positiivista. Ainakin so far.

Mulle tehtiin sisätutkimus ekan ultran jälkeen raskausviikolla 13. Kannattaa varmasti kysellä siitä neuvolasta, sillä onhan se hyvä että joku katsoo että kohdun suu on kunnossa eikä tulehduksia epäillä. Seuraava lääkäriaika menee mulla kyllä jo pitkän ajan päähän. Olisiko vasta kuukauden päästä, sillon kun raskauskuukausia jo 6des menossa?

Maha kasvaa suoraan eteenpäin, takaa ei kyllä huomaa. Mulla tuo masu on kivuton, ja koskettelu ei tunnu pahalta, päinvastoin. Sitä tulee kyllä paijailtua :) Taidan olla tuossa siirappimammojen ja "ei niin kiva maha" äippien välissä. Siirappisten puolella tosin. On ihanaa kun kaveri potkii ja riehuu ja kehittyy mahassa, eikä minua häiritse jos mahaan kosketaan tms. Mut en tosiaan ihan hulluna hössää sen perään myöskään. Ymmärrän kyllä että kaikilla ei varmasti ole sama fiilis, varsinkaan jos mahan koskettelu tuntuu epämiellyttävältä. Yhtä rakastettu se lapsi on syntyessää, pitää tuosta möhömahasta tai ei.

Kummeiksi mietin siskoani tai veljeäni, tosin mun veli ei myöskään kuulu kirkkoon, joten jos sen vaan jotenkin on kirkon puolesta ok, niin hyvä. Pitääpi ottaa selvää.

Nuppu, sulle vielä kun mietit että onko se vaavi kunnossa kun ei oo liikkeitä ollut. Mullakin ollut samoja mietteitä. Vaikka tietäisikin että kaikki on ok, silti epävarmuus hiipii. Miks se ei nyt liiku :( No mullahan masu oli tuossa pari päivää sitten puoltoista päivää liikkumatta, ja huolestuin. Taisipa vaan levätä, sillä heti kun rupesi taas liikkumaan, on se entistä enemmän ja kovempaa potkinut lähes tauotta tuolla mahas. Tekis mieli jo sanoa sille että rauhottuisi :D Ihan älytöntä KungFu tappelua.. jopa nyt kun kirjoitan.

Taas täytän puoli sivua palstasta! Sorry. Niin paljon juttua :D Niin ja teille tiedoksi. Mahaa voi kuunnella myös stetoskoopilla jos saa jostain käsiks! Sain mun systeriltä lainaks, ja kun aikamme miehen kanssa opeteltiin, niin sydänäänet kuuluu ihan selvästi sillä masun läpi!! Eikä tartte pelätä et olis mikään ultraääni doppler. Vaan täysin turvallista =) Sydämen syke kuulu selvästi kun oikean asennon löysi ja muutenkin liikkeet kuulu semmosena "hankauksena"!

Ulla & masu 21+5

 
Catriina
Me otettiin valkoinen sänky ja hoitopöytä, kun ne sopii muihin kodin huonekaluihin paremmin. Liikkeessä oli esillä tuo pähkinä ja oli sekin tosi hieno. Me saadaan sänky ja pöytä kotiin 2-3 viikon kuluttua. Yhden laidan saa laskettua alas tuosta sängystä. En kyllä tiedä lähteekö se kokonaan irti.

En ole koskaan aikasemmin harrastanut mammajoogaa, joten ehkäpä parin viikon ahkeran harrastamisen jälkeen tiedän paremmin onko se mulle hyväksi. Normaalia joogaa olen kyllä harrastanut viimeksi huhtikuussa kuntosalilla, joten uskon, että mammajoogankin pitäsi passata. Tällä sivulla kyllä sanottiin, että aikaisempaa joogakokemusta ei tarvitse olla aloittaakseen mammajoogan:

http://www.amoriini.com/Sivusto/Haaopas/polttarit/raskaana.php
 
Ulla79
Kiitos sulle Catriina tiedoista :) Mun äidillä oli kanssa jotain mammajooga, ja vissiin pilateskin ohjeita, joita ajattelin käydä hakemassa ja kokeilla. Jos niistä mitään apua ja sulla kiinnostusta, niin voisin sulle lähettää kanssa kun ne saan. Ovat siis ihan jotain paperiversioita :) Ajattelin että molemmat voisivat olla hyviä jumppamuotoja juuri meille möhömahoille, ilman että paikat venyy ja paukkuu. Kun eivät ole niin vaihdikkaita lajeja.
 
Nintsu -81
Heippa!

Ei kannata olla huolissaan jos vauvelin liikkeitä ei tunnu 1-2 päivään, se voi olla kääntyneenä selkään päin ja nyrkkeilee/potkii sinnepäin eikä ne tunnu samalla tavalla (tai välttämättä lainkaan)... Mulla oli n. viikko sitten niin, ettei pariin päivään kuulunut juuri mitään (ja kyllä mäkin rupesin huolestumaan), mutta sitten alkoi taas kauhee rumba!! Nyt toivoo välillä että ottais hieman rauhallisemmin...

Mulla on jotenkin ton rakenneultran jälkeen ruvennut mieli "paranemaan" mahan suhteen, oon edelleen silleensä arka koskettelulle mutta en enää niin paljon ku aikasemmin. Teki jotenkin niin hyvää nähdä, että tyyppi on kunnossa ja kaikki on niinkuin pitää! Ehkä se sitten on sitä suojelunhalua tai jotain... Ja missään vaiheessa mulle ei oo tullu sellaista fiilistä etten haluais tai etten rakastais tätä lasta, se on vaan toi maha joka on tuntunut epämukavalta. Toisaalta meille tää raskautuminen tuli myös silleen yllätyksenä kun ei oltu varta vasten yritetty, oon miettinyt vaikuttaisiko myös toi mun suhtautumiseen kasvavaan mahaan...

Mä oon yrittänyt monta kertaa töissä kuunnella stetareilla sydänääniä, muttei oo löytynyt... En kyllä pääse siellä rauhassa ettimäänkään, on ollu vähän hätäisiä yrityksiä. Joskus kun on aikaa täytyy taas koittaa!

T. Nintsu + tyyppi 21
 
Catriina
Ulla79, kiitti jo etukäteen. :) Täällä pohjoisessa ilmat ovat jo sen verran raittiita, että ulkoliikunta ei oikein enää nappaa. Tuntuu, että pitäs olla jo toppahousut jalassa, ja mammamallin toppiksia ei kaapistani löydy. Ihan joggareilla tai verkkareilla en viitsi lenkille lähteä vaikka olisi pitkiksetkin alla. Aloitan tänään tuon mammajoogan ja raportoin vaikka viikon päästä miltä se alkaa tuntumaan.

Myydäänkö noita stetoskooppeja jossain vai pitääkö olla töissä terveydenhoitoalalla, jotta sellaisen saa hankittua?
 
~Rosa~
catriina: Oliko tossa pinnasängyssä nyt umpinaiset päädyt vai ei? En enää muista, kun oon niitä niin paljon netistä ja joka paikasta laavannut... Tosiaan ne littanat pinnat on kivat ja vielä se umpipäätyki ois minusta...
 
~Rosa~
Catriina: Kiitos linkistä. Tuo onki paljon parempi kuin vaunu-aitan kuvat. Siinä on sängyt kuvattu vaan suoraan edestä, niin ei kunnolla näe niitä päätyjä. Tuo on kyllä tosi kiva sänky ja tuo varmaan taitaa tulla meillekin... Hmm...
 
Jumbojätti
Vähän paremmin nukuttu yö takana =) Nuhaa vieläkin ja saa kyllä yölläkin niistellä aika ahkeraan. Taisi viimeyönä mulla olla vähän lämpöä, kun palelin kauheesti ja aina kun mun lämpö menee 37--> alkaa jokaista niveltä kolottaa ja niin myös yölläkin.

Onko toi Brion sänky sama mikä on Citymarketeissa tarjouksessa? Itse ainakin kattelin Citymarketista pinnasänkyä ja hoitotasoa siihen ylle. Kivalta näyttivät ja vähän olisi tehnyt mieli ostaa, mutta meillä on 2pinnasänkyä jo ja hoitotasona toimii pesukoneen päällinen, jossa hoitoalusta. kaverini lupasi kysellä tutultaan kyllä tota hoitoalustaa, jos tahdon ostaa, sillä meinataan hommata kuivausrumpu ja sehän tulee pesukoneen päälle.

Mun veljen avovaimo on kutonut kypärämyssyjä ja hauhtuvavillahousuja meidän vauvalle ja myös omalleen. Onneksi on joku joka osaa kutoa, mä osaan kyllä tumppuja tehdä ja kaulaliinoja. Ruskovillan potkareita olen saanut haalittua muutaman käytettynä. Vielä pitäs ostaa pieniä kestovaippoja, kun ajattelin kuitenkin niitä sitten alkaa jo vauvasta asti pitämään ainakin osittain.

Taidan poistua tutkimaan taas kaksostenratas valikoimia. =)
 
~Rosa~
Huomenta!

Mulla on myös tosi hyvin nukuttu yö takana. olin niin väsynyt, kun aamulla lähdin eilen ajamaan klo 6 töihin ja illalla olin kotona kaiken häslän jälkeen klo 17.45. Oli rankka päivä ja tosiaan nukkumassa olin jo klo 21. Nyt jotenkin mukava olo! Toisaalta kyllä tunsi taas kun nuo miljoonat portaat kiipesi, että ei todellakaan ole samanlaisessa kiipeämisteräsä kuin ennen raskautta.

Jumbojätti: Ei se Brion sänky ole sama kuin Cittarin tarjouksessa. Oon itekki sitä pariin otteeseen myös katellut. Se on kyllä halvempi, nythän plussakortilla vaan 118:- ja normaalisti muistaakseni 139:- Tuo toinen Brion sänky on littanoilla ja leveillä pinnoilla (cittarin sänky tavallisilla pyöreillä pinnoilla).

Mulla on myös tarkoituksena alkaa kestoilemaan, mutta ei ehkä ihan vauvasta alkaen. Tai siis vauvasta kyllä, mutta ei ihan vastasyntyneestä. Se kestovaippaviidakko vaan on kyllä semmoinen, että... En tiiä yhtään mistä pitäis lähteä liikkeelle ja millaisilla hankinnoilla kannattaisi aloittaa... Osaatko Jumbojätti neuvoa? Tai suositella jotain tiettyä juttua käytettäväksi?

Vastailkaapa muuten muutkin tuohon, onko teille tehty sisätutkimuksia kuinka moneen otteeseen ja ootteko käyny neuvolalääkärillä? Mua edelleen vähän huolestuttaa se, että mulle ei ole tehty kertaakaan sisätutkimusta eikä ole siis ollut kuin tavallisia neuvolakäyntejä painon, hemoglobiinin, verenpaineen mittauksineen...

Rosa ja Piiperöinen rv 20+0!!!!
Eräs rajapyykki taas ylitettynä... :)
 
Ulla79
Kestoilu idealla täälläkin. Jotenkin kauhistuttaa noi vaippavuoret mitä joka vuosi syntyy. Toivottavasti tuo kestorumba ei ole vaan kovin hankalaa.. Varmaan ihan alussa totutellaan normivaippoihin, kun muutenkin kaikki niin uutta ja oppimista paljon. Sit kun rutiinit löytyy niin kestovaipat kehiin. Äippäpakkauksen kanssahan tulee noita kestovaippoja, onko ideaa minkä ikäiselle ne on tarkoitettu?

Ja onnea Rosa!!! Puoliväli ylitetty jee! Hurjaa miten tämä aika nyt oikeasti rupeaa rientämään =)
 
Ulla79
Ai niin, piti kertoa. Käväsin neuvolassa eilen aamulla, ja ne oli varannut meille nyt jo valmennuskurssin, joka alkaa huomenna! Naureskeltiin että onpa aikasin, mutta vissiin Sipoossa päin pulaa ihmisistä ja myöhempään valmennuskurssiin ei mahduttu. On jonkinmoinen vanhemmuuteen valmentava kurssi. Onko teillä muilla paikkakunnilla tarjolla samanlaisia kursseja? Oli aika yllätys mulle koko kurssi, ja se että mennään jo nyt? Outoa istua siellä huomenna, kun puolen välin odotus rajapyykkikin meni muutama viikko sitten vasta yli.. :D
 

Yhteistyössä